Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien får nye eiere

Startet av Trøndertesla, torsdag 27. februar 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

rene

Sitat fra: Oreo på mandag 24. februar 2014, klokken 12:10
MEN, det er malt en stor pil på bakken med indikasjon på at en må svinge til høyre.
Da jeg tok førerkort for motorsykkel for noen år siden lærte jeg at disse pilene i bakken ikke er påbudt kjøreretning, og at man derfor kan kjøre rett frem hvis du f.eks. kommer fra kollektivfelt som går over i høyresvingsfelt, eks Tjensvollkrysset før de bygget det om. Det er kun hvite piler på blå bakgrunn som betyr påbudt kjøreretning. Heldigvis har de gjerne underskilt som tillater brukere av kollektivfeltet å kjøre rett frem.

Griffel

Sitat fra: OleT på mandag 24. februar 2014, klokken 13:19
Det er en fin variant like ved Handelshøyskolen (Bergen): Kommer du fra Lønborg, er det tre valg: Til venstre er det rett frem under motorveien, intet problem. I midten går det til høyer opp på motorveien, merket med blå pil or "Gjelder ikke buss og taxi". Høyre felt er merket med kollektivfelt, blått med buss/taxi, uten underskilt.

Ærlig talt aner jeg ikke om jeg ville få bot om jeg ble tatt i kollektivfeltet. Heldigvis skal jeg så godt som alltid til venstre.
Dette er vel rimlig grei skilting. Kjører du i midten må du følge det pilen forteller. I kollektivfelt uten uten underskilt kan du kjøre trygt
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sharp

Sitat fra: rene på mandag 24. februar 2014, klokken 13:25
Sitat fra: Oreo på mandag 24. februar 2014, klokken 12:10
MEN, det er malt en stor pil på bakken med indikasjon på at en må svinge til høyre.
Da jeg tok førerkort for motorsykkel for noen år siden lærte jeg at disse pilene i bakken ikke er påbudt kjøreretning, og at man derfor kan kjøre rett frem hvis du f.eks. kommer fra kollektivfelt som går over i høyresvingsfelt, eks Tjensvollkrysset før de bygget det om. Det er kun hvite piler på blå bakgrunn som betyr påbudt kjøreretning. Heldigvis har de gjerne underskilt som tillater brukere av kollektivfeltet å kjøre rett frem.

Det er faktisk ikke helt korrekt. Følgende står i skiltforskriften:

1034 Piler
Piler som er plassert i kjørefelt foran kryss, angir at kjørefeltet skal benyttes av trafikanter som skal kjøre i den eller en av de retninger pilen viser.
Er kjørefeltet begrenset av sperrelinje, angir pilen påbudt kjøreretning.


Som Oreo sier, er det ofte pil til høyre før kryss. Jeg mener faktisk også det er sperrelinje i Elgeseter gate. Så i teorien har hverken elbiler eller busser lov å kjøre rett frem fra det feltet.  ::)

rene

Sperrelinje ved feltskifte er en ting ja, det er ikke lov å krysse disse uansett.

Når det er piler inn mot en rundkjøring derimot, der det ikke er sperrelinjer inne i rundkjøringen, kan man jo i teorien kjøre som man vil.

Sharp

Sitat fra: rene på mandag 24. februar 2014, klokken 18:33
Sperrelinje ved feltskifte er en ting ja, det er ikke lov å krysse disse uansett.

Når det er piler inn mot en rundkjøring derimot, der det ikke er sperrelinjer inne i rundkjøringen, kan man jo i teorien kjøre som man vil.

Er det piler i vegbanen og sperrelinje før rundkjøring skal dette tolkes som påbudspiler, siden selve sirkulasjonsarealet i rundkjøringen regnes som kryssområdet. Oppmerking inni rundkjøringen er derfor ledelinjer, siden det er eneste lovlige oppmerking i et kryss.

Men, jeg tror det er svært sjeldent med sperrelinje før rundkjøringer. F.eks. denne fra Ring 3 i Oslo; her brukes det kun varsellinjer inn mot krysset.

teslAudun

Mosseveien Oslo:

Ved utkjøring fra sentrum er det et lyskryss rett før Shellstasjonen. Kollektivfeltet opphører rett før krysset med påbudt avkjøring til høyre. Avkjøringen er markert med blå påbudsskilt med pil til høyre, med underskilt "Buss og taxi unntatt".

Ettersom det er kollektivfelt både før og etter krysset har jeg aldri opplevd annet enn at el-biler fosser over krysset, og unnlater å svinge ihht til påbud. Dette har også undertegnede gjort helt til nå. Jeg tolker dog klargjøringen av regler her slik at dette må være feil, og at man da risikerer bot om man blir stoppet av politiet.

Alternativet er da å flette inn i den normale køen rett før krysset, før man så like etter krysset igjen legger seg i kollektivfeltet.

Etter min mening er dette til "alles verste", da dagens praksis (at elbiler kjører som om det er kollektivfelt gjennom krysset) gjør at trafikken glir relativt smertefritt. En fletting i forkant av krysset, som synes som det korrekte å gjøre, vil medføre at også busser/taxi må vente til elbiler er ferdig flettet.

Hvordan tolker andre bilister på denne strekningen kjøre-regelverket ved "Shell-krysset" ?
Jan.17  Model S 60, rød

I bestilling: M3
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

cairnz

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:48
Mosseveien Oslo:

Ved utkjøring fra sentrum er det et lyskryss rett før Shellstasjonen. Kollektivfeltet opphører rett før krysset med påbudt avkjøring til høyre. Avkjøringen er markert med blå påbudsskilt med pil til høyre, med underskilt "Buss og taxi unntatt".

Ettersom det er kollektivfelt både før og etter krysset har jeg aldri opplevd annet enn at el-biler fosser over krysset, og unnlater å svinge ihht til påbud. Dette har også undertegnede gjort helt til nå. Jeg tolker dog klargjøringen av regler her slik at dette må være feil, og at man da risikerer bot om man blir stoppet av politiet.

Alternativet er da å flette inn i den normale køen rett før krysset, før man så like etter krysset igjen legger seg i kollektivfeltet.

Etter min mening er dette til "alles verste", da dagens praksis (at elbiler kjører som om det er kollektivfelt gjennom krysset) gjør at trafikken glir relativt smertefritt. En fletting i forkant av krysset, som synes som det korrekte å gjøre, vil medføre at også busser/taxi må vente til elbiler er ferdig flettet.

Hvordan tolker andre bilister på denne strekningen kjøre-regelverket ved "Shell-krysset" ?
Jeg tolker det som at inntil man får bot, så bruker man sunn fornuft og bruker begge filene. Når man får bot får man ta opp saken med noen trafikk-advokater som da kan belyse hvor idiotisk regelverket i så fall er, og be om endring av skilting, slik at trafikken flyter best mulig, det må jo være det som er ønskelig av alle parter. Er jo like kjedelig for han karen i en Q7 å vente på at elbiler skal flette inn foran og bak, som det er for elbilen å flette inn mellom alt mulig. :)
Elbilist

Amoss

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:48
Alternativet er da å flette inn i den normale køen rett før krysset, før man så like etter krysset igjen legger seg i kollektivfeltet.

Akkurat i dette krysset har man en annen mulighet også: Sving til høyre i lyskrysset slik pilen påbyr deg, ta første til venstre og ut på Mosseveien igjen gjennom shellstasjonen ;)

Dette blir nok bensinstasjonen glad for tenker jeg :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kjell Leaf

#68
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:45
Dette blir rart.  I de store byene er typisk høyre felt kollektivfelt, men med anledning for andre til å legge seg over i dette feltet før kryss for å svinge til høyre.  I hvert kryss er det da påbudt å svinge til høyre, med hvitt underskilt "Gjelder ikke buss og Taxi".  Betyr det at jeg må legge meg inn i venstre felt foran hvert eneste kryss?  Tullete regel.
Ja, ellers må du svinge til høyre.
http://www.elbil.no/mennesker/610-kollektivfelt-og-skilting
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Spinner

Mulig denne har vært oppe før, men hva med steder der kollektivfeltet ikke er opphevet, men det er skiltet påbud som ikke gjelder buss og taxi? Har da el-bilene lov til å bli liggende i kollektivfeltet? Her fra ring 2 i Oslo.

Hans Håvard Kvisle

Av vane henviser jeg til denne artikkelen som forklarer hvordan skiltinga funker:
http://elbil.no/elbilfakta/politikk/610-kollektivfelt-og-skilting
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA