Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ishavsveien får nye eiere

Startet av Trøndertesla, torsdag 27. februar 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

Trøndertesla

Jeg fikk i dag min første bot i min P85, og jeg var ikke den eneste.  På den øvre rundkjøringen ved Sirkus i Trondheim er det et forbudsskilt unntatt for buss, taxi og moped. Jeg har kjørt der i et halvt år nå i den tro at elbilene gikk i samme kategori som disse. Men det er visst kun i kollektivfelt at elbiler følger buss/taxi reglene. Man lærer noe nytt hver dag...

Det ble en dyr lærdom, tror det ble 4.500,- De hadde tydeligvis en aksjon på denne rundkjøringen, for da jeg kom tilbake en halvtime senere sto det 3 Leafer der med flere blålys rundt. De hadde tydeligvis heller ikke hadde lært seg trafikkreglene. Bra prioritering av politiet; dette var det viktig å sette en stopper for. For nå sikrer de at det blir enda noen flere biler som skal sluses gjennom inngangspartiet til Sirkus Shopping på vei til sentrum... Jeg er imponert!!!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Griffel

Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:23
Jeg fikk i dag min første bot i min P85, og jeg var ikke den eneste.  På den øvre rundkjøringen ved Sirkus i Trondheim er det et forbudsskilt unntatt for buss, taxi og moped. Jeg har kjørt der i et halvt år nå i den tro at elbilene gikk i samme kategori som disse. Men det er visst kun i kollektivfelt at elbiler følger buss/taxi reglene. Man lærer noe nytt hver dag...

Det ble en dyr lærdom, tror det ble 4.500,- De hadde tydeligvis en aksjon på denne rundkjøringen, for da jeg kom tilbake en halvtime senere sto det 3 Leafer der med flere blålys rundt. De hadde tydeligvis heller ikke hadde lært seg trafikkreglene. Bra prioritering av politiet; dette var det viktig å sette en stopper for. For nå sikrer de at det blir enda noen flere biler som skal sluses gjennom inngangspartiet til Sirkus Shopping på vei til sentrum... Jeg er imponert!!!
Det er ikke bare elbiler som har problemer med dette, dette kan en lese i MC bladet nr.3 2007.
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,305.msg1765.html#msg1765
og
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,584.msg4140.html#msg4140
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KingKongKent

Finialized 22.08.13, In transit 22.12.13 VIN:28138 Levert Tesla Drammen 03.02.14

janmb

I følge den artikkelen har jo elbil lov å kjøre der det er merket med busssymbol eller buss+taxi.

Hvordan er feltet der dere fikk bot i Trondheim merket?

For at politiet skal kunne ha rett i denne saken må det være merket på en annen måte enn blå skilt med buss/taxi på hvertfall - ettersom skiltreglene ikke gjør forskjell på om slike skilt brukes langs en motorvei eller andre steder. Det heter like mye kollektivfelt overalt dersom disse skiltene er i bruk.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

laumb

#4
Ved Helsfyr-avkjørselen er det et "på-felt for buss". Dette er merket med blått rundt skilt med hvit pil til høyre (påbudt kjøreretning) og underskilt "gjelder ikke buss og taxi".



Her ser jeg støtt og stadig elbiler som tar snarveien - noe de risikerer bot med å gjøre.

RoadRunner

Sitat fra: KingKongKent på onsdag 19. februar 2014, klokken 06:53
Se her, http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
Denne var litt oppklarende for meg.
Der sto det sannelig0 at 3- og 4-hjuls motorsykkel ikke er lovlig i kollektivfeltet! Da forsvant argumentet mitt om at jeg kan fortsatt kjøre Buddy (4-hjuls motorsykkel) når elbil ikke kan benytte kollektivfeltet lenger  :'(.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

pottle

Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

janmb

#7
Sitat fra: laumb på onsdag 19. februar 2014, klokken 07:51
Her ser jeg støtt og stadig elbiler som tar snarveien - noe de risikerer bot med å gjøre.

Jepp, påbudsskilter med hvitt underskilt for unntak for buss/taxi gir oss dessverre ingen rettigheter med elbil.

Alle steder der det skiltes med blått buss/taxisymbol derimot har vi lov å kjøre så lenge det ikke er eksplisitt skiltet unntak.

Alle bør også være skeptisk til politiets meninger i saker som dette - det verserer mye rare meninger og variabel grad av kompetanse også hos dem - selv om arrogansen og skråsikkerheten sjelden står i stil til faktiske kunnskaper. Som grovt eksempel ble det avholdt fartskontroll i 2013 med feil ide om gjeldende fartsgrense (de hadde faktisk ikke giddet å selv kjøre inn mot kontrollposten og sjekke skiltingen)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Teslanewbie

Dette virker for meg helt ulogisk . Der buss ogvtaxi kan kjøre er jo per definisjon kollektivfelt . Dette blir for meg lureri . Da må de skrive at dette ikke gjeller elbiler under .

Synes ikke du burde godtatt bøter , dette er noe som ikke er klart definert i mine øyne.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Gressvikingen

Helt enig med siste taler, men det hjelper nok ikke veldig mange.

Dette problemet oppstår vel fordi man fortsatt ønsker å kunne selektere mellom buss, taxi og annet. Det er jo behov for det ved taxi og bussoppstillingsplasser slik at ikke disse blir oversvømmet med all annen trafikk. Dette er dog unntakene og burde behandles slik med passende underskilter.

Med dagens tolking av skilt er det "feil" skiltet mange steder. Det ville være nyttig å rydde opp i skiltene slik at trafikk flyten faktisk blir som tiltenkt. Denne oppryddingen må gjøres av en objektiv instans og ikke en som egentlig ig ikke liker EL-biler..
P85D"+"

cra

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:08
Der buss ogvtaxi kan kjøre er jo per definisjon kollektivfelt .

Nei, det er nok akkurat det det ikke er. Som nevnt over er det blått skilt med bilde av buss og teksten TAXI som indikerer kollektivfelt (som vi har lov å kjøre i). Hvite underskilt med teksten "gjelder ikke buss og taxi" er underskilt til annen skilting for å prioritere kollektivtrafikken/drosjene.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kollektivfelt
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tuxedo

Dette blir rart.  I de store byene er typisk høyre felt kollektivfelt, men med anledning for andre til å legge seg over i dette feltet før kryss for å svinge til høyre.  I hvert kryss er det da påbudt å svinge til høyre, med hvitt underskilt "Gjelder ikke buss og Taxi".  Betyr det at jeg må legge meg inn i venstre felt foran hvert eneste kryss?  Tullete regel.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Trøndertesla

Jeg ser at det er flere som ikke har helt kontroll på trafikkreglene... For å unngå bøter er vel en grei tommelfingerregel som følger:

"Alle blå kollektivfelt = Kjør. Alle andre steder hvor taxi/buss kan kjøre = Ikke kjør".

Spørsmålet om jeg er enig er en helt annen sak...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Muffinman

Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:23
Jeg fikk i dag min første bot i min P85, og jeg var ikke den eneste.  På den øvre rundkjøringen ved Sirkus i Trondheim er det et forbudsskilt unntatt for buss, taxi og moped. Jeg har kjørt der i et halvt år nå i den tro at elbilene gikk i samme kategori som disse. Men det er visst kun i kollektivfelt at elbiler følger buss/taxi reglene. Man lærer noe nytt hver dag...
Jeg kjørte også der i går med min P85 :) Tenkte med det samme at dette var kanskje ikke så lurt?

Heldigvis var jeg tidligere oppe enn onkel politi.

cra

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:45
Dette blir rart.  I de store byene er typisk høyre felt kollektivfelt, men med anledning for andre til å legge seg over i dette feltet før kryss for å svinge til høyre.  I hvert kryss er det da påbudt å svinge til høyre, med hvitt underskilt "Gjelder ikke buss og Taxi".  Betyr det at jeg må legge meg inn i venstre felt foran hvert eneste kryss?  Tullete regel.

Mener å huske at dette har vært diskutert før, og skal man følge skiltingen så er vel dette konsekvensen, ja. Men jeg lurer på om det kom en endring på dette slikat man i krysset kan fortsette rett frem likevel? Jeg bor ikke i nærheten av kollektivfelter selv så jeg har liten erfaring med dem, men kanskje noen av vetaranene her på forumet kan svare? Noen av dem vanker i alle fall her i Tesla-delen. Hvis ikke foreslår jeg å enten søke etter diskusjonene som har vært, eller ta opp igjen tråden i dertil egnet delforum. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA