Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av cstromme, torsdag 27. februar 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

odokka

Min TMS kommer om en drøy uke...og i dag hadde jeg elektriker på besøk.

Skal legge opp 32A i garasjen (muligens 3fas på sikt) - han mener jeg MÅ ha en Salto-boks eller tilsvarende. Må jeg det? Eller kan jeg klare meg med industrikontakt?

Hva er evt fordeler/ulemper?

O.

Griffel

Sitat fra: odokka på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:24

Skal legge opp 32A i garasjen (muligens 3fas på sikt) - han mener jeg MÅ ha en Salto-boks eller tilsvarende. Må jeg det? Eller kan jeg klare meg med industrikontakt?

O.
Du kan nøye deg med en industrikontakt, men et fastmontert ladpunkt er en bedere løsning. Et ladepunkt med fastmontert kabel er mer bekvemt, og kladden med kabel kan ligge pent kveilet i bilen. Rent lademessig er det ingen forskjell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

odokka

Takk for svar, grunnen til at jeg spør er at det kommer et spennende produkt til høsten (Zap Charger) - og derfor hadde jeg håpet å klare meg uten til det...

Men i verste fall, er det dette som gjelder?:

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

O.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:30
Sitat fra: odokka på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:24

O.
Du kan nøye deg med en industrikontakt, men et fastmontert ladpunkt er en bedere løsning. Et ladepunkt med fastmontert kabel er mer bekvemt, og kladden med kabel kan ligge pent kveilet i bilen. Rent lademessig er det ingen forskjell.

shb

Da er endelig det røde adapteret kommet. Lader uten strøm begrensninger også.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Cato76

Denne (se link) ønsker jeg å montere på husveggen (mur). Jeg parkerer bilen i garasje på vinteren, men på sommerhalvåret parkerer jeg ved huset og ønsker ikke et digert rødt eller blått støpsel på veggen.

Litt stiv pris, men er det noen som kjenner til hvor denne selges billigere?

http://www.lieske-elektronik.com/product_mennekes-4202-combination-ap-no-1x-cee-socket-16-amp-schuko__360652.htm
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Griffel

Sitat fra: Cato76 på fredag 14. mars 2014, klokken 12:52
Denne (se link) ønsker jeg å montere på husveggen (mur). Jeg parkerer bilen i garasje på vinteren, men på sommerhalvåret parkerer jeg ved huset og ønsker ikke et digert rødt eller blått støpsel på veggen.

http://www.lieske-elektronik.com/product_mennekes-4202-combination-ap-no-1x-cee-socket-16-amp-schuko__360652.htm
Jeg er litt usikker på hva du mener og om du vet helt hva dette er.
Et støpsel (eller plugg) sitter i enden på en bevegelig kabel, en stikkontakt er det du skrur fast i veggen.

Produktet du viser til er er en kombinasjon av det som normalt er en rød CCE kontakt 16A 400V trefas og en Schuko 16A 230V enfas. Har du et 400V TN system der du bor kan denne stikkontakten forsåvidt erstatte en rød 400V stikkontakt dersom det røde adaptere lar seg kombinere med lokket på denne kontakten.
Har du et 230V iT system erstatter ikke denne en 32A blå stikkontakt.

Nå har vel Mennekes grå CCE stikkontakter av flere typer altså som single slik at du ganske sikkert kan få en "rød" 16A 5 polet i grå utførelse eller en "blå" 32A 3 polet også i grå plast. Sikkert til en mye hyggeligere pris enn en slik kombinasjon. Hvor tilgjenglige disse er og forhandler vet jeg ikke (Hør med Elfa), og heller ikke om klapplokket er kompatibelt med Teslas adapterplugg. .
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cato76

Sitat fra: Griffel på fredag 14. mars 2014, klokken 13:04
Sitat fra: Cato76 på fredag 14. mars 2014, klokken 12:52

Jeg er litt usikker på hva du mener og om du vet helt hva dette er.
Et støpsel (eller plugg) sitter i enden på en bevegelig kabel, en stikkontakt er det du skrur fast i veggen.

Produktet du viser til er er en kombinasjon av det som normalt er en rød CCE kontakt 16A 400V trefas og en Schuko 16A 230V enfas. Har du et 400V TN system der du bor kan denne stikkontakten forsåvidt erstatte en rød 400V stikkontakt dersom det røde adaptere lar seg kombinere med lokket på denne kontakten.
Har du et 230V iT system erstatter ikke denne en 32A blå stikkontakt.

My mistake. Mente selvfølgelig kontakt, ikke støpsel. 

Men i forhold til denne http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110 så velger jeg heller menneks sin kontakt. Jeg har 400V TN nett, så det skal funke som et 11kW uttak for meg.  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jkirkebo

Jeg tror denne vil fungere dårlig sammen med UMC og rødt adapter. Rødt adapter er ganske langt sammen med pluggen på UMCen og med denne løsningen vil pluggen stå vinkelrett ut fra veggen istedenfor å henge nedover som med vanlige stikk. Dermed vil også velten av UMC belaste hele stikket ganske kraftig, og det blir vanskelig å avlaste ved å henge den opp i noe.

Jeg ville definitivt gått for en løsning med nedovervendt plugg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rene

Jeg har 400V TN hjemme, og har følgende plan (spørsmål nederst):
Legg opp ny kabel fra sikringsskapet, strekk på maks 15 meter. Sett inn 32A 3-fas kurs på denne, og koble den i et 32A 3-fas rødt uttak i garasjen. Plankekjøring og fremtidsrettet.

I garasjen kjører jeg en overgang fra 3-fas 32A til 3-fas 16A slik at jeg kan lade med rødt adapter. Enten fra settet jeg skal kjøpe fra jkirkebo eller en sikret variant slik at overgangen fra jkirkebo kan ligge fint i bilen og aldri henger igjen hjemme.
På et punkt (når de blir billige nok, evt jeg plukker opp en DIY-deleliste og gir alt til en kompis som er gammel elektriker) vil jeg kjøpe en 32A 3-fas type2 mobil ladestasjon. Dette ser jeg for meg kan være greit å ha på langturer, og vil også hjelpe meg med raskere (unødvendig, but hey) lading hjemme i en ekstremsituasjon, evt når Lyse kommer så langt at de differensierer prisen på elektroner på nattestid og det er billigere å lade fra 0100-0530 enn fra 2300-0700. Da står denne semi-fastmontert hjemme og gir meg type2 lading, men jeg kan også ta den med på tur.

Det jeg trenger å vite:
Hvilken kabel skal jeg strekke? PFSP, PFXP, 5G10, 4G10 med jord i skjermingen (?), 6 mm^2, annet?
Hva er det billigste/beste innen mobile ladestasjoner for tiden?

Jeg har selvfølgelig tenkt å bestille elektriker til å gjøre jobben, men ønsker om mulig å trekke kabelen selv for å spare utgifter om han godtar dette. Jeg kan godt kjøpe kabelen av elektriker hvis han krever det, men jeg ønsker å stille forberedt og vite litt om priser/spesifikasjoner i forkant.

Annet jeg bør tenke på?

Per i dag har jeg ikke innlagt strøm i garasjen, men jobber med å legge opp en 16A vanlig kurs. Denne vil dog bli brukt til en del lysarmaturer + andre elektriske dingser (varme, kompressor++ det en har i en relativt velutstyrt garasje) så jeg ønsker ikke å bruke denne til lading - spesielt når jeg har 400V tilgjengelig.

jkirkebo

Sitat fra: rene på onsdag 19. mars 2014, klokken 10:59
Det jeg trenger å vite:
Hvilken kabel skal jeg strekke? PFSP, PFXP, 5G10, 4G10 med jord i skjermingen (?), 6 mm^2, annet?

PFXP så sant du ikke skal grave den ned. 5G10 blir bra det. Send meg PM eller mail om du ønsker en god pris på denne samt 32A veggstikk. Det kan hende det holder med 5G6 men det må evt. elektrikeren beregne for deg. 5G10 holder garantert.

rene

Hva er menigmann-diameteren på de to ulike kabeltverrsnittene? Dvs hvis jeg tar skyvelæret og måler hele tverrsnittet, hvor feit er den? Har ikke veldig mye å si da jeg uansett må til med vinkelsliperen i betongen, men greit å vite hva en snakker om.

I utgangspunktet tenker jeg 10mm^2 uansett pga mindre spenningstap. Noen kan sikkert beregne forskjellen i spenningstap på 15 meter fra 10mm^2 til 6mm^2, men det kan ikke jeg.

En mail til deg er på vei ila denne eller neste uke når det kommer til adaptersett, skal nevne pris for kabel også :) Thanks!

jkirkebo

Sitat fra: rene på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:21
Hva er menigmann-diameteren på de to ulike kabeltverrsnittene? Dvs hvis jeg tar skyvelæret og måler hele tverrsnittet, hvor feit er den? Har ikke veldig mye å si da jeg uansett må til med vinkelsliperen i betongen, men greit å vite hva en snakker om.

Hhv. ca. 18mm og 21mm.

Marius84

Når man skal trekke kabel igjennom vegg. Er det krav til trekk rør?(nytt hus)

jkirkebo

Sitat fra: Marius84 på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:59
Når man skal trekke kabel igjennom vegg. Er det krav til trekk rør?(nytt hus)

Enkelte typer kabel krever rør, f.eks PN eller RK. PFXP kan du derimot legge uten rør.

GisleH

Etter å ha hatt elbil i 17 dager ble det i dag endelig skikkelig fart på hjemmeladinga.

Jeg la opp kabelen fra sikringsskapet til garasjen (40 m) og monterte ladeboksen sist helg.  I dag kom elektrikeren og koblet i begge ender.

For min del ble det en KEBA KeConnect P20 ladeboks med 5 m integrert ladekabel og type 2 kontakt.  En viktig faktor for valget av boks var den ekstra gode servicen jeg fikk fra www.nofuel.no.  Øivind Krog Nilsen åpnet butikken for meg på kort varsel lørdag kveld - så jeg kunne ta turen inn til Lysaker og hente boksen.  Jeg kunne dermed gjøre ferdig montasjejobben i helga.

KEBA-boksen er veldig enkel å konfigurere med dip switcher, "max oppsettet" er 400V, 3-fase, 32A.  Hos meg har vi valgt å konfigurere den for 400V, 3-fase, 20A - og det holder lenge for mitt bruk.  Lader med rundt 13,8 kWh ("80 km/h") på det oppsettet mot at jeg på 220V, 1-fase, 10A lå på rundt 2,2 kWh ("12 km/h").  Hovedsikringen for huset er for 400V, 3-fase, 40A så det er best å ha litt marginer om varmepumpe, komfyr og tørketrommel slår inn samtidig. 

Jordkabelen jeg valgte er en Draka PFSP 1kV 4x 6 ER/6 mm² med fire ledere (1, 2, 3 og N) og jordskjerm (PE).  Utenomhus har jeg lagt den i bakken i et 50 mm dreneringsrør (25 m).

Boksen er satt opp i taket og kabelen ligger aldri på garasjegulvet.  Når type 2 kontakten ikke står i bilen står den i en holder på boksen - kjekk løsning.
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA