Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av cstromme, torsdag 27. februar 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

pej

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:41

Sitat fra: pej på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:15
Da kan bilen komme...27.Mars er dagen:)

Såpass! Hvorfor to uttak forresten? :)

Hei Hyperstress, 3 fas 32A kabel er billigere enn en fas (da dette er lagervare), samt at det kan være kjekt å ha en 3 fas 32A kontakt ute da dette er en standard industrikontakt. Kan brukes til store sager, byggvarmere osv. Vurderte å droppe kontakten, men denne kostet 230kr ekstra, så da var valget enkelt. OG om jeg får besøk av en tesla kompis, kan han lade på en av de andre fasene fra denne kontakten med en overgang fra 3 fas til en fas. :)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Hyperstress


Sitat fra: pej på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:40
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:41

Sitat fra: pej på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:15
Da kan bilen komme...27.Mars er dagen:)

Såpass! Hvorfor to uttak forresten? :)

Hei Hyperstress, 3 fas 32A kabel er billigere enn en fas (da dette er lagervare), samt at det kan være kjekt å ha en 3 fas 32A kontakt ute da dette er en standard industrikontakt. Kan brukes til store sager, byggvarmere osv. Vurderte å droppe kontakten, men denne kostet 230kr ekstra, så da var valget enkelt. OG om jeg får besøk av en tesla kompis, kan han lade på en av de andre fasene fra denne kontakten med en overgang fra 3 fas til en fas. :)

Aah, skjønner. Trodde det var 1-fas uttak. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Jærbuen

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

pej

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:18
pej, får ikke Tesla'en stå i garasjen?

Jærbuen, nei triste greier...for liten. Hus fra 80. tallet med garasje integrert. Den er dessverre litt for smal til å få opp dørene. Kommer faktisk et firma på befaring imorgen for å gi meg ny pris på frittstående garasje. Har alt tenkt på saken som du skjønner:)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Longice

Er det sånn at man kan ha en stikk med 32A, men selv justere ned ladestrømmen ned til f.eks. 8A hvis man vil lade saktere?
Hva anbefales, rask eller sakte lading?

cstromme

Man kan justere ned i bilen, og da husker den det du satt på den lokasjonen til neste gang. Det beste for batteriet er sakte lading.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

OddB

Det er INGEN forskjell på å lade med 8A eller 32 A når det gjelder batterihelsen !
Ikke 100 A for den del...
Husk at strømstyrken på hurtigladerne ville vært over 500 A hvis spenningen hadde vært 230V.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cstromme

Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

OleJA

Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:06
Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.
Du må nok ned i 3-4 timers ladetid, (22kw) før det begynner å nærme seg en strømstyrke som på (veldig) lang sikt kan redusere levetiden i forhold til  'saktelading'
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Longice

Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:06
Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.

Det er jo slik jeg også har blitt opplært. Men så var jo det på vanlige batterier som vi brukte på fjernstyrte biler etc. for mange år siden.
Er jo mulig batteri teknologien er en smule annerledes i dag :) sånn at det ikke har så mye å si lengre.

TKK

Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:31
Kan du ta noen bilder å legge ut? Hvordan føles det å trekke ut spiralen? Blir den veldig "stram" når du trekker den ut mer enn noen meter? Og trekker deg seg godt sammens igjen etterpå?

Spiralen føles passe "stram" nå, men vanskelig å si hvordan den er etter ett års bruk.

Et par bilder:


Amoss

Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:06
Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.

Etter som jeg har forstått er det to hensyn å ta her...  Det første er som sagt selve hastigheten, og der har du vist helt rett i at jo saktere jo bedre, men uten at det har så mye å si i disse hastighetene vi her snakker om. Det andre hensynet er til hvor lenge batteriet er utsatt for ladingen, og varmen denne skaper, og der er jo kortere tid jo bedre. :p

Så her er vel poenget egentlig å finne det "optimale" kompromisset. Mener jeg leste om at en av ingeniørene fra Telsa anbefalte 48a i USA. Hva det tilsvarer på norske/europeiske kurser er jeg ikke sikker på. Ellers kan også andre hensyn være vel så viktige - som å få bilen ferdig ladet til du trenger den, eller å sørge for at batteriet er varmt når du skal avsted (om vinteren). Så lenge du ikke superlader hver dag tror jeg egentlig det går greit :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Norleif

Har holdt på en del med batterier og lading tidligere, og i de fleste kretser oppfattes sakte lading som alt under "1C", som innebærer at batteriet lades med en kontinuerlig strøm som er lavere en den totale kapasiteten i batteriet.
På enkeltceller betyr det at man lader med en ladestrøm som er lavere en antall Ah cellekapasiteten er oppgitt til.
Siden den totale batterikapasiteten i Model S er oppgitt i kWh og ikke i Ah blir det litt mer upresist å si at 1C lading tilsvarer 85kW kontinuerlig, siden cellespenningen er lavere når batteriet er nesten tomt. Ohms lov for effekt sier at om spenningen er lavere må strømmen være høyere for å få samme effekt. Ergo vil kontinuerlig ladeeffekt på 85kW være mer enn 1C (altså hurtiglading) når batteriet er nesten tomt og cellepsenningen er lavere enn normalspenningen. Etterhvert som batteriet lades opp, vil cellespenningen stige og ladestrømmen tilsvarende reduseres, helt til et punkt hvor ladestrømmen blir mindre enn 1C og man er over i saktelading.

Selv med 60kWh batteri og dobbel-lader på 22kW er det et langt stykke igjen til man nærmer seg 1C, også med nesten tomt batteri.
Det er riktig at slitasjen på batteriet avtar med lavere ladestrøm, men det er ikke et 1:1 forrhold mellom ladestrøm og slitasje. Om man reduserer strømmen til 0.9C kan man kanskje øke levetiden med 10%, men om man går ned til 0.8C vil gevinsten i økt levetid bli mye mindre og langt fra 20% som man kanskje skulle tro.
I en bil med 85kWh batteri vil ladestrømmen ved 22kW lading være mindre en 0.3C selv med nesten tomt batteri. Å redusere ladestrømmen ytterligere vil bare gi marginal gevinst i økt levetid. Tar man med i betraktningen at den neste store killeren av Li-Ion batterier er varme, og at Model S faktis varmer opp batteriene ekstra når de lades, så ser i alle fal ikke jeg noen grunn til å spare på kruttet om man har 22kW tilgjengelig for lading.
Det bør også nevnes at Li-Ion batterier brytes ned over tid selv når de ikke lades eller tappes. Denne prosessen blir akselerert av høy temperatur og av høy ladetilstand. Det vil derfor være bedre å vente til tidlig om morgenen før man starter lading med 22kW en om man starter med 22kW straks man kommer hjem, og batteriet står over natten med 90% kapasitet. Verst av alt vil være å starte lading straks man kommer hjem, men med lav nok strøm til at batteriet er fullt bare like før man skal dra neste morgen, siden batteriet da blir kunstig oppvarmet i en mye lengre periode. Supersakte lading (mindre en 22kW) gir muligens mening i områder hvor klimaet er veldig varmt, siden batteriene da vil bli kjølt ned mens ladingen pågår.

Selv kommer jeg til å rigge opp ladeboks for 22kW så snart jeg får nytt hovedinntak, og kommer til å programmere lading til å starte tidsnok til at jeg får 60-70% kapasitet når jeg drar på jobb. Da har jeg rikelig med strøm til både daglig pendling og uforutsette "omveier" uten at batteriet slites unødvendig av høy temperatur eller høy "State of Charge".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA