Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dere som får bilene nå men bestilte før prisendring, inngår elektriske speil ?

Startet av Harlex, torsdag 27. februar 2014, klokken 14:20

« forrige - neste »

Harlex

Dagens etappe gikk fra waldkirsh til SC lully og "SC" chasse sur rohne.
Startet dagen med en meget god frokost på hotel suggebad.Hadde kun fått ladet til 28 mil typical om natten og bestemte oss da for å stoppe i Basel og ta en is og se på livet. Hadde rukket frem til lully men jo tross alt på ferie og har aldri vært i Sveits før. Hadde på forhånd funnet ut at det var et parkeringshus i sentrum med gratis type 2 lading. Fant enkelt fram og plugget i. 16A med rundt 5 mil i timen. Shoppet litt og tok en is og da gikk det 1,5 time. Kjøpte forresten autobahnticket på grensen. 40 euro. Litt småpussig. Billettøren fikk en 50 lapp. Gikk foran og så på bilen bøyde seg ned og "inspirerte" , ba meg vente litt og gikk bak bilen og glante, kom tilbake og sa noe jeg ikke forstod, ga meg 10 euro tilbake og en liten neve med sveitsiske franc. Ikke vet jeg hva som skjedde. Etter turen i Basel dro vi rett til lully. Spiste noe mat mens bilen ladet til 38 typical. Idiotisk oppmerking på parkeringen ved SC-ene i lully ::) måtte kjøre med fronten inn og så langt at det nesten smalt for å ha sjans å få pluggen inn. Alternativet var å rygge inn og blokkere halve veien forbi... Veien til chasse sur rohne var fin med mye fjell og daler. Stedvis plaget med kø idag. Litt rush, litt vegarbeid og litt ulykker. 8 mil igjen på "tanken" da vi ankom chasse sur rohne. Lader på SC-light (22kw ? som er delt på to men utkledd som SC) over natten slik at vi er klar for siste etappe ned på rivieraen imorgen..... Dagens tall 513 km, 207 wh/km. Ikke de høye hastighetene idag og til tider MYE regenerering...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:41
Harlex: jeg har lest/hørt flere påstander om veldig lavt forbruk i høy hastighet på autobahn. Blant annet 190Wh/km i 130-130km/t og 32-33 mil rekkevidde i 170km/t.

Jeg får ikke de tallene til å stemme med mine erfaringer, og de virker heller ikke å være i tråd med dine. Hvor lavt klarer du å presse forbruket i 135-140km/t?
Tror ikke jeg klarer noe særlig under 240Wh/km.
Etter min erfaring vil jeg si at de lave forbrukstallene som du oppgir i starten av ditt innlegg forblir påstander. Idag lå jeg på flat mark  med gode forhold, lite vind, tørr asfalt i 5-10 mil. Jeg gikk inn for å ligge mellom 115 og 120 km/t da hadde jeg helt flat graf og den lå og vippet mellom rett over og rett under 200 wh/km. 240 wh/km i 135/140 km/t høres vanlig ut... Kanskje litt lavt. Kommer an på om det blir mye brems og aks. 150 og oppover snakker vi kjapt 280 wh/km. Dette er iallefall min erfaring...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Harlex på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:27
Er ankommet hotel i chasse sur rohne ikke langt fra Lyon... Bilen står på lading på SC-light... De ser ut som SC-er men er rød inni og de leverer ca 12 mil i timen. Trodde vi hadde bestilt på hotellet der SC-ene lå men det viste seg at hotellet var ca 2 km unna. Da fikk vi oss en fin spasertur for bilen må fullades til imorgen... Den er vel ferdig inatt men jeg orker ikke gå å hente den da. Henter den i morgen tidlig.... Satser på at jeg ikke blokkerer for noen inatt....

Sannsynligvis er bilen din ferdigladet en halvtime etter at han som kom dit først har dratt...
Nei ikke så kjapt.... Da jeg forlot bilen ladet den rundt 10-12 km i timen ??? Jeg stod der i 5-10 min og ble litt usikker på morgendagens økt. Jeg har fulgt med underveis på appen og maks ladefart har vært oppe i 124 km i timen. Ikke vet jeg hva som skjedde i begynnelsen men det virket som den andre bilen tok alt... Jaja rusler de 2 kilometerne ned imorgen før frokost og krysser fingrene for at jeg ikke har blokkert for noen i natt... :-\ Har stort sett vært alene på alle SC-ene nedover fra midten av Tyskland...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:41
Harlex: jeg har lest/hørt flere påstander om veldig lavt forbruk i høy hastighet på autobahn. Blant annet 190Wh/km i 130-130km/t og 32-33 mil rekkevidde i 170km/t.

Jeg får ikke de tallene til å stemme med mine erfaringer, og de virker heller ikke å være i tråd med dine. Hvor lavt klarer du å presse forbruket i 135-140km/t?
Tror ikke jeg klarer noe særlig under 240Wh/km.

Jeg har testet litt i Sverige og kom ikke mye under 300Wh/km. Tipper jeg hadde havnet på rundt 280Wh/km i 140 over lengre strekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på torsdag 24. juli 2014, klokken 23:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Harlex på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:27
Er ankommet hotel i chasse sur rohne ikke langt fra Lyon... Bilen står på lading på SC-light... De ser ut som SC-er men er rød inni og de leverer ca 12 mil i timen. Trodde vi hadde bestilt på hotellet der SC-ene lå men det viste seg at hotellet var ca 2 km unna. Da fikk vi oss en fin spasertur for bilen må fullades til imorgen... Den er vel ferdig inatt men jeg orker ikke gå å hente den da. Henter den i morgen tidlig.... Satser på at jeg ikke blokkerer for noen inatt....

Sannsynligvis er bilen din ferdigladet en halvtime etter at han som kom dit først har dratt...
Nei ikke så kjapt.... Da jeg forlot bilen ladet den rundt 10-12 km i timen ??? Jeg stod der i 5-10 min og ble litt usikker på morgendagens økt. Jeg har fulgt med underveis på appen og maks ladefart har vært oppe i 124 km i timen. Ikke vet jeg hva som skjedde i begynnelsen men det virket som den andre bilen tok alt... Jaja rusler de 2 kilometerne ned imorgen før frokost og krysser fingrene for at jeg ikke har blokkert for noen i natt... :-\ Har stort sett vært alene på alle SC-ene nedover fra midten av Tyskland...

12 mil i timen skrev du øverst. Det krever ladeeffekt på rundt 25kW og er ganske realistisk også i Norge om man er nr. 2 på en lader og nr. 1 nettopp har ankommet.

Om det faktisk er 10-12km i timen er det omtrent det du får på en vanlig 10A kurs. I så fall vil jeg tro det er noe feil et eller annet sted...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. juli 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Harlex på torsdag 24. juli 2014, klokken 23:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Harlex på torsdag 24. juli 2014, klokken 22:27
Er ankommet hotel i chasse sur rohne ikke langt fra Lyon... Bilen står på lading på SC-light... De ser ut som SC-er men er rød inni og de leverer ca 12 mil i timen. Trodde vi hadde bestilt på hotellet der SC-ene lå men det viste seg at hotellet var ca 2 km unna. Da fikk vi oss en fin spasertur for bilen må fullades til imorgen... Den er vel ferdig inatt men jeg orker ikke gå å hente den da. Henter den i morgen tidlig.... Satser på at jeg ikke blokkerer for noen inatt....

Sannsynligvis er bilen din ferdigladet en halvtime etter at han som kom dit først har dratt...
Nei ikke så kjapt.... Da jeg forlot bilen ladet den rundt 10-12 km i timen ??? Jeg stod der i 5-10 min og ble litt usikker på morgendagens økt. Jeg har fulgt med underveis på appen og maks ladefart har vært oppe i 124 km i timen. Ikke vet jeg hva som skjedde i begynnelsen men det virket som den andre bilen tok alt... Jaja rusler de 2 kilometerne ned imorgen før frokost og krysser fingrene for at jeg ikke har blokkert for noen i natt... :-\ Har stort sett vært alene på alle SC-ene nedover fra midten av Tyskland...

12 mil i timen skrev du øverst. Det krever ladeeffekt på rundt 25kW og er ganske realistisk også i Norge om man er nr. 2 på en lader og nr. 1 nettopp har ankommet.

Om det faktisk er 10-12km i timen er det omtrent det du får på en vanlig 10A kurs. I så fall vil jeg tro det er noe feil et eller annet sted...
Ja jeg skal ikke påstå noe men når jeg følger appen har den ikke vært høyere enn rundt 12 mil i timen og som sagt rundt 1 mil da jeg startet og den andre stod der... Skal jeg innom igjen tilbakeveien skal jeg sjekke litt mer.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Har ankommet Aix en provence... De har problemer med sc-ene... Vi har fått tilgang til 3fas 32A og lader med 99 km/t. Pausen blir dermed litt lengre enn planlagt.... Men vi henger IKKE med nebbet :) Sitter i noen godstoler med full service med kalde og varme forfriskninger :D
De skulle feilsøke på sc-ene så vi får se om den et oppe og går snart... Vi trenger strengt tatt ikke mer en ca 15 mil og er passert 10 nå :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Update: sc fungerer...  ;D En av de ansatte flytter og kobler til i skrivende stund ;D Da er det bare å følge med på appen hvor kjapt den lader....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

petersv


hhartes

Snakket akkurat med salgssjefen i Aix. SC i Frejus åpnet i morges. Klarte ikke å plotte inn nøyaktig sted med infoen jeg fikk (exit 38 et sted), så håper han sender en sms med koordinater. Skal hente noen på flyplassen i Nice i kveld og trenger litt juice for å slippe å kjøre i 80 hele tiden, så passet meg meget bra.

Fikk du sjekket om koden jeg sendte deg fungerte?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

testO

Sitat fra: hhartes på fredag 25. juli 2014, klokken 15:03
Snakket akkurat med salgssjefen i Aix. SC i Frejus åpnet i morges. Klarte ikke å plotte inn nøyaktig sted med infoen jeg fikk (exit 38 et sted), så håper han sender en sms med koordinater. Skal hente noen på flyplassen i Nice i kveld og trenger litt juice for å slippe å kjøre i 80 hele tiden, så passet meg meget bra.

http://www.teslamotors.com/supercharger/frejus
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Harlex

Sitat fra: hhartes på fredag 25. juli 2014, klokken 15:03
Snakket akkurat med salgssjefen i Aix. SC i Frejus åpnet i morges. Klarte ikke å plotte inn nøyaktig sted med infoen jeg fikk (exit 38 et sted), så håper han sender en sms med koordinater. Skal hente noen på flyplassen i Nice i kveld og trenger litt juice for å slippe å kjøre i 80 hele tiden, så passet meg meget bra.

Fikk du sjekket om koden jeg sendte deg fungerte?
Fikk info om de nye SC-ene i Frejus da vi var i Aix idag vi også... Nå har de som det går frem av innlegget til testO fått den med i SC-kartet... Supert for oss også... Det er like i nærheten av der vi har innlosjert oss... Vi har nå 14 dager i roquebrune sur Argens ;D Jeg fikk ikke prøvd koden ettersom jeg ble geleidet/ fikk storservice og bilen ble passert i SC og en som åpnet porten da vi dro...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

En liten liten oppsummering av dagens etappe og turen ned generelt: Da er vi fremme ;D
Dagens etappe gikk fra chasse sur rhone til roquebrune sur Argens via aix en provence.... Det var mye nedoverbakke idag... Holdt mye 130-140 km/t distanse 404 km forbruk 214 wh/km. Lavt forbruk i forhold til hastighet men som sagt mye nedover. Stoppet i aix en provence for lading. Hadde da ca 6 mil igjen på " tanken" SC-ene var ute av stand men de fikset dette etter en halv time. I mellomtiden ladet jeg på 32A 3 fas :) SUPER service på Tesla Aix en provence....  ;D
Vel fremme i huset vi har leid er vi oppsummert svært fornøyd. Vi har tilbakelagt nøyaktig 2830 km på strekningen Bergen til den franske riviera. Det har vært helt uproblematisk i vår Tesla model s. Vi har kost oss alle fire dvs far, mor og to jenter på 6 og 11 år.... Hvis noen lurer på om de skal sette ut på en slik tur så er det ikke noe å stusse på. Det går finfint nå og det vil bli enda enklere fremover når nye SC-er popper opp...
Nå skal vi nyte 14 dager på rivieraen... Skal gi litt updates på tilbakeveien og muligens noen før dette...
Det har vært nevnt 3G problemer og problemer med tilgang til elbilforum (krise)nedover i Europa... Dette har jeg ikke opplevd... Jeg har både lest og postet på forumet og jeg har hørt på internettradio og surfet hele veien nedover uten problemer.....  ;D ;D ;D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

En liten oppdatering.. :) har kjørt om lag 60 mil rundt omkring her på rivieraen siden fredag. Har gått greit. Vært på ulike strender og i dyrepark. I dag dro vi på shopping i Nice. Gruet meg litt til det i forhold til parkering men fant tilfeldig en grei en i enden av en gate/kryss like ved gamlebyen. Brukte god tid for å parkere perfekt. Da vi var kommet ca 20 meter fra bilen kom det en liten Peugeot som så ut som den var moden for skraphaugen. Han fant ut at han skulle parkere foran vår bil noe som ville være bortimot umulig uansett hvor liten bilen er. Han balte no på. Jeg var 76% sikker på at han rygget i så jeg gikk tilbake for å se... Det var under en fingerbredde mellom bilene >:( Jeg stakk hodet inn i bilen til fyren i 60-70 årene og demonstrerte hvor mye slingringsmonn han hadde. Han virket no bare oppgitt over at jeg brydde meg. Jaja. Der stod han, tror han ventet på noen for han ble sittende i bilen. Sikkert like greit siden bilen hans stod halvveis ut i krysset...
Jaja. Kom tilbake noen timer seinere og bilen var like hel... Så langt så har det gått greit. Kun en liten skade på diffuserne hin dagen.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA