Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Havarert 106 - 2001-mod.

Startet av el-toro, torsdag 23. oktober 2008, klokken 07:59

« forrige - neste »

el-toro

Hei!
Jeg er en langtids el-bilentusiast som endelig fikk mulighet til å anskaffe en P106 i våres.
Bilen hadde da gått 102.000, men jeg var rimelig fornøyd med rekkevidde på 6-7 mil.
Etter en tids bruk med fornuftig lading og kjøring kunne vi (to i bilen) komme opp i hele 8,5- 9 mil blandingskjøring.
Nå, derimot, har bilen gått drøyt 109k og jeg bruker den mer til bykjøring. har nå knapt knapt 5 mils rekkevidde. derfor har jeg undersøkt litt ulike alternativer til batteribytte, da det naturlig nok er den dyreste løsningen på problemet.

Spørsmålet: er det noen som har sett på dette systemet og har formeninger om det?
http://www.desulfatorsystems.com/products.htm http://www.desulfatorsystems.com/howitworks.htm     

PLUTO

#1
ser ut som systemet bygger på sulfatering av blybatterier og er dermed litt annerledes enn i våre NiCd biler. Det finnes skandinaviske løsninger som gjør den samme jobben og ut fra den samme teknikken med pulser, men jeg husker ikke navnet på produktet. Jeg har god erfaring på endel blybatterier ved bruk av dette. Endel ladere har den samme funkjson
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Laban

Ctek har vel slike ladere for bly batterier: http://www.ctek.com
Vet ikke om de kan brukes på andre typer batterier.

Har selv en XS7000 som brukes til vedlikeholdslading av dieselbilen som blir for lite brukt (stadig tom for strøm)  ;D.

Har ikke prøvd rekondisjonerings funksjonen enda, men greit med en lader som kan være tilkoblet uten fare for overlading.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

bosonic

Sitat fra: PLUTO på onsdag 08. oktober 2008, klokken 18:35
ser ut som systemet bygger på sulfatering av blybatterier og er dermed litt annerledes enn i våre NiCd biler. Det finnes skandinaviske løsninger som gjør den samme jobben og ut fra den samme teknikken med pulser, men jeg husker ikke navnet på produktet. Jeg har god erfaring på endel blybatterier ved bruk av dette. Endel ladere har den samme funkjson

Kanskje det er noen av disse du tenker på:
http://www.megapulse.no/
http://www.batterinett.no/shopexd.asp?id=7
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Boogie

Dersom du ønsker å få mest mulig ut av batteriene igjen, så må de ut av bilen og man må gjennomføre en rekondisjonering. Det krever desverre noe utstyr, og tar relativt lang tid.
Men dette vil øke spenningen på blokkene, samt at man finner ut hvor de svake blokkene er (de kan fort dra med seg flere blokker samtidig, så det er ingen grunn til å vente). Svake blokker tas ut og erstattes av gode blokker.
Jeg har ikke sett pulsteknologi brukt på NiCd. Stort sett ligger potensiale til gode NiCd batterier i den andre enden av skalaen. Pulsing og overading er ikke med på å bedre disse batteriene, snarere tvert i mot.
Det er også grunnen til at vi lader bilen rett før vi skal bruke den, og ikke etter at vi kommer hjem fra tur.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#5
Sitat fra: Laban på onsdag 08. oktober 2008, klokken 21:58
Ctek har vel slike ladere for bly batterier: http://www.ctek.com
Vet ikke om de kan brukes på andre typer batterier.

Har selv en XS7000 som brukes til vedlikeholdslading av dieselbilen som blir for lite brukt (stadig tom for strøm)  ;D.

Har ikke prøvd rekondisjonerings funksjonen enda, men greit med en lader som kan være tilkoblet uten fare for overlading.

Ctek'ene kan være tilkoblet bilen hele tiden, men jeg syntes ikke den er den som er best egnet for å kompensere for stillstandsforbruket nye biler sliter med. ( Nye biler betyr i denne sammenhenger biler med Canbus system, der en hoveddata ligger og hviler, og "vekker opp" alle de andre mikrobrikkene i bilens dører, stoler, speil, etc etc når eieren låser opp bilen )

Biltema hadde lenge en 2A intelligent lader som etter min mening er bedre egnet. Denne lader batteriet opp på samme måte som Ctek med CC-CV, men går så over til CV på 13,8V, mens Ctek går over til å overvåke spenningsfall, og tilfører lading dersom spenningen kommer under et visst nivå.

Det betyr i sin tur at med en Ctek, vil batteriet hele tiden bli brukt, og er heller ikke fullt oppladet bortsett fra umiddelbart etter oppladingen, mens Biltema sin vil topplade batteriet, for så å avlaste det ved å holde det på konstante 13,8 V

Dette er helt i tråd med f.eks Mercedes Viano sin siste versjon av innebygget lader. Denne siste versjonen benytter Biltema laderen sitt prinsipp, mens den tidligere versjonen som gikk ut i 2006 benyttet Ctek sitt prinsipp på startbatteriet.

Desverre er 2A laderen til Biltema nå ute av sortimentet, og jeg har ikke klart å spore den opp andre steder.

At prinsippet virker bra er batteriet BMW motorsykkelen min et bevis på. Den har ikke Canbus, men stod tilkoblet Biltema laderen hele fjor vinter. På våren vurderte jeg å bytte batteri da det tross alt var 14 år gammelt, og jeg hadde lite håp om at det ville fungere lenger. En siste C20 kap test ble utført, og til stor forundring var batteriet i topp stand.

Se forøvrig: http://www.elbil.no/forum/index.php?topic=851.0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

el-toro

Setter stor pris på gode svar!
Har vært bortreist og har derfor ikke vært høflig og takket tidligere...
Jeg har snakket med Julle i Nyköping og besluttet å la ham gå over batteripakken min.
Han vil teste hele settet og erstatte dårlige celler.

Reacc

du kan även kolla hemsidan www.reacc.se
dom kan få upp kapaciteten på ditt batteri.
dom ligger i karlstad så det är närmare

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA