Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: bombrikke

Startet av haavardhun, onsdag 26. februar 2014, klokken 23:45

« forrige - neste »

haavardhun

Hei, er nye på forumet her, men vi har altså bestemt oss for å kjøpe oss en Leaf. Vil i utgangspunktet ikke bruke mer enn 190k på bilen, så da blir det brukt. For den summen kan jeg få en helt grei 2012 modell kjørt rundt 20 000km fra forhandler, altså norsk bil. Alternativt noe nyere bruktimport, men det frister å ha ting på "stell". Vi har jo selvfølgelig lagt merke til at det er noe forskjell, utseendemessig er det muligheten til å få mørk interiør som frister mest med ny bil. Bortsett fra litt større bagasjerom og andre kosmetiske endringer, hva annet er det som er viktig og som kan forsvare en bil som er 50 000kr dyrere? Det med varme av batteri osv er uvesentlig for oss da den alltid vil stå i oppvarmet garasje.
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

Daeedor

#1
Det er skille på modeller ca juni 2013.  Modeller før dette går kortere på vinterstid ( nyere engelskproduserte  Acenta og Tekna fra juni 2013 har varmepumpe varmeapparat f.eks..), og de eldre mangler endel andre forbedringer.  Om det er verdt 50000 ifht garantier og andre ting som utstyrsnivå osv , det får du jo vurdere.  Pass på forskjeller mellom USA - import , europa import , og norsksolgte biler  ! :P

Lykke til.... 

Leif Leaf

Jeg tror du vil få en veldig god bil med en 2012-modell til 190k. Og hvis du ikke trenger de ekstra få kilometrene om vinteren en 2013-modell gir så har jeg vanskelig for å se hvordan de ekstra 50k kan forsvares. En 2012-modell har for øvrig også varmeteppe.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Leaf_entusiast

Ja, du kan få mye bra for 190.000. Oppvarmet garasje er ikke nødvendigvis bare bra for en elbil; husk at batteriet varer lengst når det er kjølig!

Daeedor

#4
Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 18. februar 2014, klokken 10:56
Jeg tror du vil få en veldig god bil med en 2012-modell til 190k. Og hvis du ikke trenger de ekstra få kilometrene om vinteren en 2013-modell gir så har jeg vanskelig for å se hvordan de ekstra 50k kan forsvares. En 2012-modell har for øvrig også varmeteppe.

Jeg ser på min side at 5 års fabrikk garanti (+ kjøpslov i tillegg ) sammen med de øvrige fordeler , godt kan være verdt 50000. Bruktprisen vil jo heller ikke falle like raskt - nyeste modell er jo mere attraktiv med garantiene og forbedringene. Stillere går den blant annet også.... understellet og forstilling er også oppgradert.  Dessuten : ny bil er ny bil !   På den annen side : har du ikke råd til mer enn 190K  så  får du jo så klart mye bil for pengene med en brukt også , javisst. :o

haavardhun

Da spørs det om det ikke blir ny bil likevel, tanken på lyst interiør med to barn ble slitsom, og som sagt tidligere, det er noe eget med ny bil:-)
Leaf siden februar 2014...
Skoda Yeti snart byttes ut til fordel for TMS85? jepp, kommer i oktober

olaover1

Vurderte det samme som deg men fallt ned på spill ny Tekna i nov 2013, med sort skinn og annet snas, vinterdekkpakke og charge-amps 16a ladekabel. 280 høvdinger. Og når i tillegg årsavgifta på 425 kr kom i dag så har jeg ikke angra en dag:) Lykke til med handelen.
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Thomas Parsli

I mine øyne er det bare tre ting som virkelig er verd pengene på en ny modell, de resterende 97 forbedringene er mer "subtile":

* 6,6kW lader (ekstrautstyr, men gjør bilen langt mer anvendelig til lengre turer)
* Bedre plass i bagasjerom (for de med behovet)
* Mulighet for svarte seter/skinnseter (for de med skitne barn som bor et skittent sted)

Men hvis du ikke trenger 6,6kW lader og større bagasjerom blir det veldig dyre seter...
Bruker du noen tusen på  profesjonell vask hvert år tror jeg lyst interiør er å leve med.

Vår bil ser fortsatt ok ut etter mye kjøring med barn (to år, 40.000km), så frykten for lyst interiør er nok noe overdreven ;) Vi skal rengjøre bilen ordentlig innvendig for første gang til sommeren, tipper jeg gjør det selv og bruker maks et par timer.

En brukt Leaf med (norsk) garanti fremstår som det beste kjøpet, duften av ny bil kan kjøpes på sprayflaske  8)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kjbu

En annen fordel med ny bil i forhold til en 2012, er at den nye sannsynligvis har 2 år lengre levetid igjen.

Skal man se på hva som er mest økonomisk må man ta med årlig verditap i beregningen.
Er verditapet på en 2 år gammel bil lik en ny, så er det like "billig" med ny bil (egentlig billigere, fordi man har 2 år lengre fabrikkgaranti)

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kjekk

Og så har vi jo japanskbygd:

versus engelskbygd:


;D

Gordon Retriever

Klippet fra Wikipedias artikkel om Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, der bl.a. Leaf produseres:

Sitatone of the most productive car plants in Europe, producing more 'cars per man' than any other factory

og

Sitatnot a single minute has been lost to industrial disputes at the factory.

Men, kanskje man ikke skal tro for mye på Wikipedia.  ;D

kjekk

#12
Sitatone of the most productive car plants in Europe, producing more 'cars per man' than any other factory


"Bare litt hurtiglim på spylerdysene nå, så er denne ferdig på no time".


Gordon Retriever

Når du sier det på den måten, får du meg nesten til å lure på om jeg burde sette meg på interessentliste for den nye e-Golfen.  :-\

Thomas Parsli

Når du sier det på den måten lurer jeg  på om du er klar over at e-Golf blir produsert i Wolfsburg? ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA