Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av Tinhlevan, onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

Herwitz

Sitat fra: Joakim Sveli på søndag 26. oktober 2014, klokken 20:05
Hvis dere er i tvil om hvilke ladetyper eller effekter som finnes på ladere i Fortums system - sjekk map.chargedrive.no
Dette er alltid oppdatert og kommer rett fra vårt driftssystem. Viser også status for om den er i drift eller ikke.

Problemet med kartet deres er at det skiller ikke på Combo og Chademo. Jeg hadde en traurig tur fra Oslo til Lillehammer forrige uke og i følge kartet deres var alt fryd og gammen, men i praksis virket ikke Comboladerne hverken på Gardermoen eller i Brummundal.
i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

Vind

#241
Det er også synd at kartet i i3'en ikke prioriterer hurtigladere - og faktisk vet om de er optatt eller ikke.  Er litt misunnelig på Tesla der - der prioriteres ruten via SuperCharger - og du ser også hvor mange ledige plasser det er.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

22kw AC lading er 400V trefase 32A.
Når vi plugger oss inn her, så får vi ca 7,2kw lading, eller ?

Betyr det at AC (hurtigladeren) i BMW i3 nyttiggjør seg 400V(bruker 2 av fasene) og lader med maks. 18A, eller brukes bare 1 fase og neutral (230 V - 32A) ?

afo

Sitat fra: moonbuggy på mandag 27. oktober 2014, klokken 11:33
22kw AC lading er 400V trefase 32A.
Når vi plugger oss inn her, så får vi ca 7,2kw lading, eller ?

Betyr det at AC (hurtigladeren) i BMW i3 nyttiggjør seg 400V(bruker 2 av fasene) og lader med maks. 18A, eller brukes bare 1 fase og neutral (230 V - 32A) ?

Kun 1 fase, 32A

Gondron

Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

jkirkebo

Sitat fra: Gondron på fredag 07. november 2014, klokken 11:16
Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

Ja, men AC Type 2 laderen får du bare 7,4kW ut fra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

moonbuggy

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. november 2014, klokken 12:03
Sitat fra: Gondron på fredag 07. november 2014, klokken 11:16
Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

Ja, men AC Type 2 laderen får du bare 7,4kW ut fra.
43kw AC er vel 3x 400V 64 A. Bruker man type 2 kabel så fører man altså inn 400V AC. Betyr det at laderen i BMW faktisk tar 400V AC ?

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på fredag 07. november 2014, klokken 14:31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. november 2014, klokken 12:03
Sitat fra: Gondron på fredag 07. november 2014, klokken 11:16
Oppedal: fått Ac 43 kw lader, og Combo 50 kw lader i tillegg til chademo som har Vært der Før. Kan vi bruke begge di over?

Ja, men AC Type 2 laderen får du bare 7,4kW ut fra.
43kw AC er vel 3x 400V 64 A. Bruker man type 2 kabel så fører man altså inn 400V AC. Betyr det at laderen i BMW faktisk tar 400V AC ?

Nei, det er 400V kun mellom fasene og 230V mellom fase og N-leder. En 1-fase Type 2 kabel overfører kun én faseledning samt N-leder. Altså får du bare 230V tilgjengelig i bil-enden av kabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

Det er bilen (altså lasten) som bestemmer hva som trekkes. I BMW i3 er det en 1-fase 7,2 kW lader, så da hjelper det ikke hva uttaket "kan" levere. Den trekker maks 32 Ampere fra 1 fase uansett...

For å snu litt på flisa - hvis uttaket er på 11 kW 3-fas (3 x 16A), så vil den kun nyttigjøre seg av 3,6 kW, fordi den ikke får ut mer enn 16A på den ene fasen. Disse er dog mye mindre vanlig enn det som har blitt det mest vanlige: 22 kW - så i praksis vil i3 kunne lade maks (altså 7,2 kW) på både 22 og 43 kW.

TorS

Fra prislista:

AC Hurtigladning opptil 7,4 kW (1-fas 230 V, 32 A) og DC Hurtigladning opptil 50 kW

230V*32A = 7,36 kW
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Griffel

#250
Sitat fra: TorS på fredag 07. november 2014, klokken 15:01
Fra prislista:

AC Hurtigladning opptil 7,4 kW (1-fas 230 V, 32 A) og DC Hurtigladning opptil 50 kW

230V*32A = 7,36 kW
Så må en huske på at alt dette er nominelle verdier, slik at 7,2kW kan være like riktig som 7,4kW.
Dessuten er en ting hva den trekker fra nettet (som varierer med virkelig nettspenning, og batteriets ladetilstand) og det som leveres til batteriet.

Men fra AC kan en garantere at denne bilen aldri vil få mer enn 7,4kW inn til lader, og litt mindre ut fra lader til batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

moonbuggy

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. november 2014, klokken 14:49
En 1-fase Type 2 kabel overfører kun én faseledning samt N-leder. Altså får du bare 230V tilgjengelig i bil-enden av kabelen.
Takk for svar, men mode 3 type 2 kabel er vel standard. M.a.o. 400V suppleres men I3 kobler bare opp ene fasen og nøytral og "trekker opp til" 32A ?

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på fredag 07. november 2014, klokken 15:47
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. november 2014, klokken 14:49
En 1-fase Type 2 kabel overfører kun én faseledning samt N-leder. Altså får du bare 230V tilgjengelig i bil-enden av kabelen.
Takk for svar, men mode 3 type 2 kabel er vel standard. M.a.o. 400V suppleres men I3 kobler bare opp ene fasen og nøytral og "trekker opp til" 32A ?

Kablene kommer i 2 utgaver mhp. faser, 1-fase og 3-fase. i3 leveres nok med en 1-fase kabel da den ikke trenger mer og en 1-fase kabel er tynnere og enklere å håndtere samt billigere i produksjon.

Du kan godt bruke en 3-fase kabel også, Type 2 porten i en i3 har uansett ingenting kobles til pinnene for L2 og L3. Det ser du tydelig om du tar en titt inn i ladeporten.

1-fase kabel på en Zoe eller Tesla er dog ikke å anbefale, da får man bare 1/3 av maks effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

Sitat fra: oddefanten på torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:29
Will do! Rekkeviddeindikatoren var på -- når jeg trillet inn her nå, herlig å se at kraften suser inn på batteriet :-D

Hvor var denne ABB'en+ Min erfaring er at ABB alltid virker på i3.  ;)

i3_X5_730

Kjørte fra Askøy til Austrått/Sandnes i dag. Ladet èn gang på turen:kun på ABB sin hurtiglader v/Shell på Heiane/Stord.
Ladet til 99% på Heiane og hadde fremdeles 30km igjen da i3'en parkerte på Austrått. :)
Heia ABB! (Og de kraftleverandørene som velger ABB sine ladere)  8)

Møkka til Fortum funker ikke ved McDonald v/Heiane/Stord ... fraråder folk å i heletatt planlegge å legge igjen penger der. At det går an å levere så jævli dårlig service til kunder, fatter jeg bare ikke. Ingen av de 3 laderene som stod der funker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA