Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av Tinhlevan, onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Olemann på lørdag 05. april 2014, klokken 11:19

"Full fart til fullt batteri" finner du mye om ved å Google Li ion kjemi.   Det handler om spenning i cellene, tilført strøm og batterikjemien.  Mye bra grafer på nett her, Google er din venn! 

Mvh Ole

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 05. april 2014, klokken 10:17
Spørsmål. Viss I3 kunn bruker 85% av batteriet for å forlenge levetiden. Vill ikke det bety at vi kan lade 100% av brukskapasiteten somm hurtiglader, da di siste % er i sikkerhets marginen. Det ville vært fint om en kunne ha full fart til "Fullt" batteri :)
Men uansett hva du googler deg fram til vil ladeforløpet skje slik BMW har programmert det, hvor det tas hensyn til temperatur og SOC, etc. Så det tar den tiden BMWs ingeniører har bestemt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: Hyperstress på søndag 06. april 2014, klokken 14:28
Bilder fra ladestasjonen i Rosendal. Foreløpig Chademo/ccs. Står i hurtigladekartet at AC 43 forhåpentligvis kommer. Ser at det er klargjort for 43 el 22kw og det står lapp om at det kommer. Så da gjør det nok det.. :)









Lade i3 i Rosendal nu!  ;) (Lånt info fra TMS delen)

Keiko

Takk for info! Våger meg turen Bergen - Tysnes - Rosendal - Åkra neste helg.  :)
i3 marsl 2014 Capparis hvit med svart overkropp - som en spekkhugger, derfor døpt MyOrca :-). Atelier intereiør. Pusher min trofaste A2 1.4 TDI på min gode broder i april om han er grei. :-) (dermed har jeg tilgjengelig langtursbil ... )))

i3_X5_730

Da kan jeg bekrefte at CCS/Combo ABB-stasjonene er oppe å går i Rosendal for oss i3-frelste. Testet ut i dag, for morro skyld.
Ligger på nedsiden av Parkeringshuset/Senteret.  8)



MortenH

Det hadde sikkert vært nyttig om denne infoen ble lagt i en generelle tråden "Ladeplasser og ladekabler " slik at de som har andre bilmerker også ser den. Ladestasjoner er jo ikke merkespesifikke (unntatt Tesla sine)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

i3_X5_730

Sitat fra: MortenH på onsdag 16. april 2014, klokken 09:14
Det hadde sikkert vært nyttig om denne infoen ble lagt i en generelle tråden "Ladeplasser og ladekabler " slik at de som har andre bilmerker også ser den. Ladestasjoner er jo ikke merkespesifikke (unntatt Tesla sine)

Utført!  ;)

i3_X5_730

For interesserte: 8)

Fra 6% til 86% på 35 minutter. Rosendal hurtigladestasjon:

LMOR

Er det gratis nå?
Var dette full guffe 50kW?

Det mest interessante er at det står at det er mer enn 1 time igjen til 100%?
Da må ladetabellen oppdateres? Det stemmer ikke helt med forventingene. Eller er det fordi du akkurat har stoppet ladingen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Er det gratis nå?
Ja, men de jobber visst med en betalingsløsning. Synes faktisk jeg må få lov til å betale for 15kW jeg fylte ...  ;D

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Var dette full guffe 50kW?
Ja, virket slik fra 6% til 80% ... men jeg merket tydligvis hastighetssenking ved passering 80%.

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Det mest interessante er at det står at det er mer enn 1 time igjen til 100%?
Da må ladetabellen oppdateres?
Ja, jeg tror det er lurt. Fra la oss si 5% igjen på batteriene til 80%, går det ca.'2 minutter og 15 sekunder å lade 10km inn på i3. Satt å så på rekkevidden inne i i3.

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Eller er det fordi du akkurat har stoppet ladingen?
Nei, dette snapshot'et var tatt 5 sekunder før jeg stoppet ladingen.
Det er tydeligvis ingen vits å vente på de siste 20% på batteriet ved hurtigladerene. De siste 20% går tregt!
Det går så det griner fra, i mitt tilfelle 6% (5km igjen) og opp til 80% ... så er det "slutt" på morroa...  ;)

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 19. april 2014, klokken 19:11
Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Er det gratis nå?
Ja, men de jobber visst med en betalingsløsning. Synes faktisk jeg må få lov til å betale for 15kW jeg fylte ...  ;D

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Var dette full guffe 50kW?
Ja, virket slik fra 6% til 80% ... men jeg merket tydligvis hastighetssenking ved passering 80%.

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Det mest interessante er at det står at det er mer enn 1 time igjen til 100%?
Da må ladetabellen oppdateres?
Ja, jeg tror det er lurt. Fra la oss si 5% igjen på batteriene til 80%, går det ca.'2 minutter og 15 sekunder å lade 10km inn på i3. Satt å så på rekkevidden inne i i3.

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Eller er det fordi du akkurat har stoppet ladingen?
Nei, dette snapshot'et var tatt 5 sekunder før jeg stoppet ladingen.
Det er tydeligvis ingen vits å vente på de siste 20% på batteriet ved hurtigladerene. De siste 20% går tregt!
Det går så det griner fra, i mitt tilfelle 6% (5km igjen) og opp til 80% ... så er det "slutt" på morroa...  ;)

Jeg ser man har fått 25kW i snitt opp til 86%. Det stemmer bra med hva jeg forventet, men som jeg fikk endel motbør fra bromm på i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12232.msg179007.html#msg179007

Konkluderer med at jeg fikk rett ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. april 2014, klokken 19:21
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 19. april 2014, klokken 19:11
Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Er det gratis nå?
Ja, men de jobber visst med en betalingsløsning. Synes faktisk jeg må få lov til å betale for 15kW jeg fylte ...  ;D

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Var dette full guffe 50kW?
Ja, virket slik fra 6% til 80% ... men jeg merket tydligvis hastighetssenking ved passering 80%.

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Det mest interessante er at det står at det er mer enn 1 time igjen til 100%?
Da må ladetabellen oppdateres?
Ja, jeg tror det er lurt. Fra la oss si 5% igjen på batteriene til 80%, går det ca.'2 minutter og 15 sekunder å lade 10km inn på i3. Satt å så på rekkevidden inne i i3.

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 16:40
Eller er det fordi du akkurat har stoppet ladingen?
Nei, dette snapshot'et var tatt 5 sekunder før jeg stoppet ladingen.
Det er tydeligvis ingen vits å vente på de siste 20% på batteriet ved hurtigladerene. De siste 20% går tregt!
Det går så det griner fra, i mitt tilfelle 6% (5km igjen) og opp til 80% ... så er det "slutt" på morroa...  ;)

Jeg ser man har fått 25kW i snitt opp til 86%. Det stemmer bra med hva jeg forventet, men som jeg fikk endel motbør fra bromm på i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12232.msg179007.html#msg179007

Konkluderer med at jeg fikk rett ;)

Jeg kommer frem til 24,73kW snitteffekt på ladingen ut fra tallene på bildet. Litt lavere enn hva jeg har erfart med Leaf (med den har jeg stort sett fått rundt 30kW snitteffekt innenfor tilsvarende intervall), men det rimer greit med i3s mindre batteri.

i3_X3_X5_730: Hvor lenge hadde du kjørt før du plugget i laderen? Hva var utetemp? Eller mer presist: hadde batteriet god driftstemp når du ladet? Er batteriet kaldt vil det lade vesentlig tregere (uavhengig av batteriets kjøle/varmesystem).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i3_X5_730

#56
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. april 2014, klokken 19:33
Hvor lenge hadde du kjørt før du plugget i laderen?
ca. 45km ... 35 - 40 minutter +.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. april 2014, klokken 19:33
Hva var utetemp?
11 - 12 grader ... sol, stille.

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. april 2014, klokken 19:33
Eller mer presist: hadde batteriet god driftstemp når du ladet?
Kjørte som en "gris" siste 20 km for å få ned rekkevidden til 5 km.


Edit: 2 bilder? Jaffal' ... det stemte temmelig godt, estimatet på 24 minutter opp til 80% på Hurtigladeren.  ;)

Øyvind.h

24 min opp til 80% (dvs 24 minutter på å fylle 74% da du startet med 6%) er vesentlig bedre enn 35 minutter til 86%.
Utnyttbar kapasitet 18,8kWh?
I så fall tok det 24 minutter å fylle 14,2kWh.
Da snakker vi snitt ladeeffekt på 35kW. Det er omtrent det samme snitteffekt som jeg ville fått med Leaf``en fra 6% SOC opp til 80% SOC med varmt batteri. Mtp i3s mindre batteri ser det da ut til at i3s batteri tillater litt høyere C enn Leaf.

Alt for tynt å begrunne noe basert på en enkelt erfaring, men det kan se ut til at i3 kan lades omtrent like raskt som Leaf. Og litt raskere målt i km per time uten at jeg har sett veldig grundig på dette :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i3_X5_730

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. april 2014, klokken 19:52
I så fall tok det 24 minutter å fylle 14,2kWh.

Riktig ... det var kanskje 1 minutt eller 2 over estimert. Fulgte ikke heeeelt med da jeg satt å så på meteret i bilen. Og "plutselig" gikk det voldsom tregt. Da gikk jeg ut å så at 80% var passert.  ;)

LMOR

0-80% er ikke så langt fra det som står i ladetabellen (37,5kW). Og det kan være det finnes mer optimale forhold som gjør at en klarer 37,5.

Men her ser det ut til at det er ladestasjonen som bestemmer tilført energi, og ikke bilen, siden disse estimatene viser på stasjonen. Lurer derfor på om denne stasjonen egentlig er optimalisert for i3?

Alle de andre tallene jeg fikk fra BMW har vist seg å stemme bra i praksis. Da rimer det ikke helt at det på i3 skal ta > 1 time på de siste 14%. Oppdaterer ikke tabellen før jeg er sikker på at dette stemmer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA