Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av Tinhlevan, onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: LMOR på lørdag 01. mars 2014, klokken 19:56
Det er så skremmende nøyaktig at en kan stille et spørsmål om den bare teller tid*maks effekt.
Det er ingen grunn til at dette ikke skal være meget nøyaktig. Vi snakker her om en styrt likeretter som får beskjed om at  den kan få trekke 32A, og med en ladetilstand under 50% er det nok akkurat det den trekker.

Er det batterioppvarming for å holde høy ladehastighet som er saken? Med lavere ladehastighet krever det selvfølgelig mindere oppvarming slik at mer av ladeeffekten går i batteri og mindre til oppvarming.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på lørdag 01. mars 2014, klokken 20:25
Er det batterioppvarming for å holde høy ladehastighet som er saken? Med lavere ladehastighet krever det selvfølgelig mindere oppvarming slik at mer av ladeeffekten går i batteri og mindre til oppvarming.
Jeg trodde det var motsatt. At batterier blir varmere jo fortere du lader dem. Altså går det mindre kjøling med til 6A enn 32A. Om vinteren må batteriene varmes, men kanskje ikke når du lader med 32A. Sikkert noen som kan mer om dette. Optimal temperatur ligger på 20 grader, og du kommer nok fort opp i det når du tilfører bilen 7,4kW, selv om det er 0 grader ute.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#17
Jeg fikk mistanke om at det kunne være slik, men ble likevel litt overrasket (burde ikke blitt det), men her er resultatet av litt forskning-light:

Hvis vi tar tidene vi har på lading til 80%:

7,5 timer på 12A
5,5 timer på 16A
2,8 timer på 32A
24 minutt på 50kW DC

Så gir ALLE samme tall, som er 20kWh for en 0-80% lading!

Det betyr at bilen bruker totalt ca 5kWh på dytte 80% inn i bilen uansett måte. Hvis temperaturen er under 10 grader eller over 30, så blir det nok en del mer.

Dette stemmer også med alle laderapportene så langt, både fra 12A, 16A og 32A.
Så da østfolding, virker ladestolpene dine :-)
Samme med de tidligere rapportene, som enkelte har sådd tvil om, når en ikke har fått ut mer enn 24A effektiv...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Et kjapt spørsmål: Skader hurtiglading batteriet på i3-en kontra normallading på opptil 16 eller 32A?

Thomas81

Hvor ligger ladestasjonene som lader i3 på en halvtimes tid? Og bygges dette stadig ut over hele landet?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

MortenH

Spørsmålet om hvor disse hurtigladerene kommer besvares utfyllende i elbilforum.no » Enkle tekniske spørsmål » Ladeplasser og ladekabler

Brukernavnet østfolding sendte en mail til Fortum om når laderne på Skedsmokorset og Gardermoen blir oppgradert til Combo, og fikk svar: "Trolig iløpet av mars". Står antatt juni på hurtigladekartet, så her er Fortum foran skjemaet.
Combo-laderen til PowerPark i Oslo er også snart på plass.
Les mer: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12231.0.html

Her er et sitater fra Grønn kontakt:
"Nye standarder og nye biler gjør at leveringstiden fra leverandørene er utsatt. Vi har bestilt en multistandard T 53 CJ lader fra ABB. Det betyr at den kan lade 50 kW på både japanske og tyske biler. "
"Vi regner med å ha ladere på plass i Mandal, Lyngdal og Flekkefjord i løpet av april. Laderen på Helleland kommer mest sannsynlig i august."
Kilde: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5599.0.html
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

bromm

Sitat fra: Thomas81 på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:34
Hvor ligger ladestasjonene som lader i3 på en halvtimes tid? Og bygges dette stadig ut over hele landet?

Hei, Thomas81

Et av de mest oppdaterte kildene for hurtiglading finner du på elbil.no : http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

Hvis du klikker vekk CHAdeMO og Tesla som vist under, så får du en veldig bra oversikt på både eksisterende og planlagte stasjoner. Hvis du klikker på markørene så får du full info om hver lokasjon...

Thomas81

Det var jo genialt. Så i3 kan bruke Type2 og Combo? Hva er egentlig forskjellen.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

bromm

#23
Sitat fra: Thomas81 på onsdag 05. mars 2014, klokken 12:49
Det var jo genialt. Så i3 kan bruke Type2 og Combo? Hva er egentlig forskjellen.

Type 2 betyr "semi-hurtig" lading på AC vekselstrøm (max 7,4 kW for i3), og denne lader fra 0-80% under 3 timer

Combo er ekte hurtiglading på DC likestrøm med max 50 kW, og lader derfor i3 fra 0-80% i løpet av bare 20-30 minutter

Fra 80-100% må man beregne ca. 0,5 - 1 time ekstra, siden kretsløpene begrenser ladehastigheten inn mot 100% for å skåne batteriene.

LMOR

Sitat fra: Thomas81 på onsdag 05. mars 2014, klokken 12:49
Det var jo genialt. Så i3 kan bruke Type2 og Combo? Hva er egentlig forskjellen.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html

Type2 ladestasjon er i denne tabellen de som er merket med "mode3", mens COMBO er det samme som "DC".

Her finner du også ladetider, km, osv. De siste ca 6% tar uansett ca 1 time på AC.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: Thomas81 på onsdag 05. mars 2014, klokken 12:49
Det var jo genialt. Så i3 kan bruke Type2 og Combo? Hva er egentlig forskjellen.
Forutsatt selvfølgelig at det er en i3 med hurtilglade opsjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730


LMOR

Så nå at det er vanskelig å lese ladetabellen på en mobil-browser, bruk i så fall i3-wiki:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Thomas81

Hva er deres erfaringer med bruk av hurtigladestasjoner i praksis? Er de ofte opptatt? Fungerer de som de skal? Noen som bruker de aktivt til langkjøring osv? Kunne vært interessant å høre forskjellige erfaringer.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

LMOR

Sitat fra: Thomas81 på fredag 28. mars 2014, klokken 21:45
Hva er deres erfaringer med bruk av hurtigladestasjoner i praksis? Er de ofte opptatt? Fungerer de som de skal? Noen som bruker de aktivt til langkjøring osv? Kunne vært interessant å høre forskjellige erfaringer.
Jeg gleder med til den dagen jeg kan svare deg på dette spørsmålet, men så langt tror jeg ikke det er mange i3 eiere som har prøvd en hurtiglader dessverre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA