Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av Tinhlevan, onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: Griffel på fredag 07. november 2014, klokken 15:24
Sitat fra: TorS på fredag 07. november 2014, klokken 15:01
Fra prislista:

AC Hurtigladning opptil 7,4 kW (1-fas 230 V, 32 A) og DC Hurtigladning opptil 50 kW

230V*32A = 7,36 kW
Så må en huske på at alt dette er nominelle verdier, slik at 7,2kW kan være like riktig som 7,4kW.
Dessuten er en ting hva den trekker fra nettet (som varierer med virkelig nettspenning, og batteriets ladetilstand) og det som leveres til batteriet.

Men fra AC kan en garantere at denne bilen aldri vil få mer enn 7,4kW inn til lader, og litt mindre ut fra lader til batteri.
Er litt skuffet over hastigheten på 32A AC lading. Men erfaring er at det tilføres ca 5 kW/time til batteriet. Jeg har ikke målt hvor mye laderen trekker fra nettet. Kan det være så mye som 20 % tap i ladeprosessen ?

pberg

#256
i3-eierene i USA er veldig opptatt av dette, og der var det noe med en SW-versjon som skrudde ned farten, mens nyere øker den igjen. Og så har mange fått byttet KLE - den ekstra laderen. Kanskje BMW Norge ikke er så opptatt av dette?


http://insideevs.com/bmw-to-finally-replace-i3-onboard-charger-to-restore-promised-7-4-kw-charging-rate/

http://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1073198
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

bromm

Jeg fikk nylig ny SW der reduksjonen av max ladestyrke nå er blitt fjernet igjen. De som har 32A veggboks hjemme (eller evt lader mye semi-hurtig AC på farten), bør be om å få den nyeste SW'en oppgradert på sin bil. Hos meg var dette problemfritt når jeg forklarte dem at jeg har behov for å lade raskest mulig på AC...

turfsurf

Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 14:29
Jeg fikk nylig ny SW der reduksjonen av max ladestyrke nå er blitt fjernet igjen. De som har 32A veggboks hjemme (eller evt lader mye semi-hurtig AC på farten), bør be om å få den nyeste SW'en oppgradert på sin bil. Hos meg var dette problemfritt når jeg forklarte dem at jeg har behov for å lade raskest mulig på AC...

Hvilken SW versjon er det du har?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bromm

Det vet jeg ikke (er ikke i nærheten av bilen heller akkurat nå). Men uansett så har den siste versjonen opphevet max-begrensningen.

LMOR

Versjoen som først hadde alle bugs rundt AC luket ut kom i mars 2015.
I tillegg krever det et en HW komponent byttes. Det gjøres uten at du får beskjed og på alle biler som har vært inne siden ca. august 2014.
Begge deler står i loggen på verksted, så gjør som bromm sier, ta kontakt, så ordner de det, eller sier at det allerede er i orden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 20:42
Versjoen som først hadde alle bugs rundt AC luket ut kom i mars 2015.
I tillegg krever det et en HW komponent byttes. Det gjøres uten at du får beskjed og på alle biler som har vært inne siden ca. august 2014.
Begge deler står i loggen på verksted, så gjør som bromm sier, ta kontakt, så ordner de det, eller sier at det allerede er i orden.
Er det safe å anta at bil produsert i sommer ikke har denne begrensningen? Har bestillt 32A hjemme for å kunne utnytte ladefarten til i3. Kjipt om den ikke utnytter det...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:00
Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 20:42
Versjoen som først hadde alle bugs rundt AC luket ut kom i mars 2015.
I tillegg krever det et en HW komponent byttes. Det gjøres uten at du får beskjed og på alle biler som har vært inne siden ca. august 2014.
Begge deler står i loggen på verksted, så gjør som bromm sier, ta kontakt, så ordner de det, eller sier at det allerede er i orden.
Er det safe å anta at bil produsert i sommer ikke har denne begrensningen? Har bestillt 32A hjemme for å kunne utnytte ladefarten til i3. Kjipt om den ikke utnytter det...
Det høres definitivt safe ut. Det vil jo være veldig dumt av BMW å levere ut en ny bil etter april 2015 som de vet må inn på verksted igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#263
Jeg har 2016 modell og sw fra juli. Det er siste software. Jeg har ikke målt ladehastigheten for 32A eksakt, men jeg har inntrykk av at det ligger rundt 5,5 kw. For 16A ligger den på 2,7 kw (Type 2 lader med 20A vern), og lademodus satt til AC = Max. Det er litt under hva jeg hadde håpet / regnet med.

Rettet skrivefeil 32A > 16A

turfsurf

Sitat fra: TM på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:10
For 32A ligger den på 2,7 kw (Type 2 lader med 20A vern), og lademodus satt til AC = Max. Det er litt under hva jeg hadde håpet / regnet med.
Typo?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:13
Sitat fra: TM på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:10
For 32A ligger den på 2,7 kw (Type 2 lader med 20A vern), og lademodus satt til AC = Max. Det er litt under hva jeg hadde håpet / regnet med.
Typo?
Skulle stått 16A > 2,7 kw

LMOR

#266
Sikkert, regner med at TM mente 16A, 5,5 og 2,7 er nøyaktig det våre fine ladetabell sier:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Det er en ca 10% margin, og en del av energien tapes, og så spørs det om du lader fra under 70% osv.

Edit: Mener å huske at med feil/gammel SW så fikk du med 32A maks ladet med ca 4 kWh inn på batteriet, altså 25-30% reduksjon på grunn av en HW feil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Hvem av Stavangergjengen har benyttet laderen på Randaberg?
Hvilke betalingsløsning er det her?

:)

LMOR

Lyse. 99.- uansett lengde på lading. Lite attraktivt for meg som trenger  2-3kWh.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 27. august 2015, klokken 19:43
Lyse. 99.- uansett lengde på lading. Lite attraktivt for meg som trenger  2-3kWh.
Ah! Ok! Takk for info.  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA