Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av Tinhlevan, onsdag 26. februar 2014, klokken 22:33

« forrige - neste »

maxmekker

En i3 på en slik qc45 lader i Drammen i går


Vind

Nå begynner det å komme noen hurtigladere for i3 - og det er bra.  Det som er litt skuffende er at kartet i i3'en ikke følger opp, man burde kunne prioritere å kun vise hurtigladere, nå velger navigasjonen den lader som er nærmest, ikke den laderen som gir mest effekt.

Mulig jeg har gått glipp av en knapp eller funksjon - men dette er en klar forbedring.  Nå vet jeg jo stort sett hvor det er hurtigladere - men for daglig bruk ville det vært bedre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på mandag 02. juni 2014, klokken 09:43
Nå begynner det å komme noen hurtigladere for i3 - og det er bra.  Det som er litt skuffende er at kartet i i3'en ikke følger opp, man burde kunne prioritere å kun vise hurtigladere, nå velger navigasjonen den lader som er nærmest, ikke den laderen som gir mest effekt.
Mulig jeg har gått glipp av en knapp eller funksjon - men dette er en klar forbedring.  Nå vet jeg jo stort sett hvor det er hurtigladere - men for daglig bruk ville det vært bedre.
Alt det dynamiske vi er blitt lovet, fungerer foreløbig ikke helt bra. Vi har ikke fått den versjonen som skulle ha en "butikk" heller. Håper i det lengste at det er grunnen, og at vi snart får en ny versjon som fungerer slik vi leste om...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Hurtigladere som ikke virker på i3
Gjelder sannsynligvis bare SMS betaling og betaling gjennom parkeringsapp.
Grønn kontakt har satt opp noen multistandard T 53 CJ ladere fra ABB på Sørlandet. Disse kommuniserer greit  med bilen og alt virker ok. Så betaler man 100 kr med SMS til EasyPark (eller 92 kr i appen deres), for å starte ladingen. Men ingen strøm blir levert. Ladekabelen blir også sittende fast, til tross for at man velger avbryt (stopper parkeringen via SMS eller app). Man må trykke på nødstopp-knappen for å komme løs.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Viking1

Har de enda ikke fikset denne?
Hadde samme problem på samme stasjon for to tre uker siden, da startet kundeservice a stasjonen manuelt. Jeg måtte ringe for å få stanset og frakoblet bilen.

MortenH

Problemet er også at det ikke var hjelp å få på helligdager. Bare mobilsvar. De ringte meg opp over en time etter jeg hadde kjørt videre.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

ganton

Ser i http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet at det er endel planlagte hurtigladestasjoner der det er angitt:  CHAdeMO/Combo/AC 43 kW og CHAdeMO/Combo, 2 med 22 kW AC Type 2

Newbie spm: Hva betyr dette egentlig? Ikke DC-hurtiglading?   BMW i3 / e-Up kan vel ikke lade hverken  43 kW eller 22kW AC ?

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Espen Hugaas Andersen

i3 og e-Up! bruker Combo. Her får du Combo, CHAdeMO og Type 2. i3 og e-Up! kan også bruke Type 2, men da går det igjennom den innebygde laderen og man er begrenset til 3,3-7,4 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ganton

7.3kW, altså IKKE hurtiglading for BMW i3 på disse punktene? . Ser ut til å være disse det planlegges å sette opp flest av framover  (kun basert på kjapp klikking på noen punkter rundt i Østfold) 

Kanskje noen (importørene og oss...) burde bli flinkere til å få utbyggere til å faktisk sette opp hurtigladere som også kan brukes av BMW i3 / eUp / eGolf etc !!  :)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Espen Hugaas Andersen

Som sagt, i3 og e-Up! bruker Combo til hurtiglading. Dette er DC hurtiglading, og standarden støtter opp til 80 kW (men de fleste laderne er på ~50 kW).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ganton

OK. Combo er både AC og DC så trodde at betegnelsen "CHAdeMO/Combo/AC 43 kW"  betydde AC, men ser jo at CHAdeMO er DC så da er det vel snakk om multistandard-ladestasjoner med både DC og AC, det er bra  :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Griffel

#161
Sitat fra: ganton på torsdag 12. juni 2014, klokken 15:49
OK. Combo er både AC og DC
Nei. Combo er en DC kobling som benytter signalkontaktene til AC kontaktene. Altså en Plugg med egne DC pinner og signal kontakter og jord fra AC pluggen.
Kontakten i BMW er en Type2 kontakt med ekstra DC pinner, Combopluggen du lader med har DC pinner og signalpinnene. Eller du lader med AC fra en Type2 plugg.
Combo i USA er tilsvarende med Type1 plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ganton

ok,  så når det står Combo på et ladepunkt er det entydig at det er DC Combo man mener.
(Litt off-thread-diskusjon men Combo-koblingen i seg selv støtter vel både AC og DC, derav navnet ?)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Griffel

Sitat fra: ganton på fredag 13. juni 2014, klokken 08:04
ok,  så når det står Combo på et ladepunkt er det entydig at det er DC Combo man mener.
Ja
Sitat fra: ganton på fredag 13. juni 2014, klokken 08:04
(Litt off-thread-diskusjon men Combo-koblingen i seg selv støtter vel både AC og DC, derav navnet ?)
Tja, litt forvirrende. Combokontakten i bilen har en AC Type2 del + ekstra kontakt med DC pinner. Men AC ladingen skjer med en vanlig type2 kabel fra en hvilken som helst type2 ladestasjon. DC ladingen skjer med en ComboPlugg uten AC.
Så Combo i bilen betyr at den kan lades med AC eller DC, mens en Combo ladestasjon er en DC lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leifm

Dro en liten test tur til Töckfors, Sverige i dag. Ladet litt på senteret der og på tur hjem dro vi innom McDonnalds. Det var den en Chademo/ Combo hurtiglading som fungerte helt flott for vår BMW i3. Tok ikke tiden, men lading gikk svært raskt opp fra 30-90% :) Under halvtimen. Første gang jeg har hurtigladet bilen så det fungerte meget godt å vente kort mens vi spiste is. Vi betalte heller ingen ting, så det var også flott :)
-i3 i mai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA