Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan spesifiserer du din BMW I3?

Startet av Gnilre, onsdag 26. februar 2014, klokken 20:12

« forrige - neste »

Gnilre

I denne linken står det noe om at 40kWh batterier vil komme, og da med 250 km reell rekkevidde:

http://elbil.no/elbiler/1218-spar-at-2014-blir-elbilens-ar

Er dette noe som er tatt ut av løse luften eller er det noen biler som planlegges med slike batterier ? Mercedes B var påtenkt et 36kWh batteri, men det er redusert til ca 27kWh. Håper selvfølgelig at det er riktig, og at artikkelforfatteren ikke sikter til Tesla E som ligger litt for langt frem i tid.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gordon Retriever

Hvis Tesla akter å introdusere en Model E med rekkevidde rundt 300 km, er det tvilsomt at de andre produsentene vil la Tesla ha dette markedet for seg selv

Nissan har hintet om dette ved å delta i et elbil-løp med en one-off Leaf med dobbel batteripakke. Det regnes med at denne 48kwh-Leafen er blitt til ved å erstatte baksetet med ekstra batterimoduler, noe som illustrerer utfordringene ved elbiler med kraftigere batterier. Man må finne en  løsning på batteripakkens vekt og størrelse.

Tesla har også ikke lagt skjul på at de bruker tiden fram til en Model E kommer på markedet til å få på plass fasiliteter for å kunne produsere den mengden batterier etterspørselen etter en slik bil vil skape.


Gordon Retriever

Januar 2014: Nissan USA med spørreundersøkelse blant eksisterende Leaf-eiere:
"Hvor mye ekstra ville du betalt for en Leaf med dobbel rekkevidde?"

Link.

Gnilre

Med 40 eller kanskje aller helst 48 kWh i Nissan Leaf og fortsatt pris rundt eller rett under 300.000 kroner hadde jeg også gått elektrisk. Da er langtur med elbil mulig ved å kjøre 200 km om gangen eller 3 timer for så å hurtiglade.

Håper at det er flere enn Tesla som ser mulighetene.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Lanber

Om 2, kanskje 3, år får du en brukt 60kwh Tesla S som er en skikkelig bil til 300.000

Vind

BMW har varslet at de vil komme med oppgraderingsbatteri for i3 med 50-75% bedre kapasitet i løpet av 3 år.  Det tilsier ett batteri med en kapasitet som er tilgjengelig for bruk på 26-30 Kwh.  Footprinten (størrelsen) for dette er ganske lite, så i større biler er det ikke usansynlig at man kan få plass til mye større pakker i løpet av få år. 

Det er imidlertid viktig å holde vekten nede, så kombinasjonen av større pakker, krever at man tenker litt nytt på konstruksjonssiden. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: Vind på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:28
BMW har varslet at de vil komme med oppgraderingsbatteri for i3 med 50-75% bedre kapasitet i løpet av 3 år. 

Det sa vel også Nissans utvikligssjef da de lanserte Leaf i Norge. Det finnes link til videoer her på forumet hvor han sier det, såvidt jeg husker.
Så da er spørsmålet om man kan stole mere på BMW enn Nissan og andre som "kommer med bedre batterier om 2-3 år".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Porsgrunn

Sitat fra: Elmo på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:32
Sitat fra: Vind på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:28
BMW har varslet at de vil komme med oppgraderingsbatteri for i3 med 50-75% bedre kapasitet i løpet av 3 år. 
Det sa vel også Nissans utvikligssjef da de lanserte Leaf i Norge.

Betyr det at de kommer til høsten  ;) (er ikke det ca 3 år med leaf i Norge ::) )

Vind


Sitat fra: Elmo på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:32
Sitat fra: Vind på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:28
BMW har varslet at de vil komme med oppgraderingsbatteri for i3 med 50-75% bedre kapasitet i løpet av 3 år. 

Det sa vel også Nissans utvikligssjef da de lanserte Leaf i Norge. Det finnes link til videoer her på forumet hvor han sier det, såvidt jeg husker.
Så da er spørsmålet om man kan stole mere på BMW enn Nissan og andre som "kommer med bedre batterier om 2-3 år".
Ja - tror ikke man skal stole på noen, men det har skjedd utrolig utvikling på batterisiden bare de siste 5 årene - ikke minst på produksjons teknikk.  Det finnes batterier med energitetthet som nesten kan doble rekkevidde på de fleste el- biler. Problemet er at de også skal lades, fungere i -30 og +60.  De skal tåle 10 000 ladesykluser, og produseres i høy volum til lav pris. 

Dette løser seg.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

cito13

Det ryktes at eSaab'en som har produksjonsstart i disse dager har rekkevidde på 28 mil. Da trenger den en batteri på i underkant av 40  kWh.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article18321476.ab
http://insideevs.com/200-electric-saab-9-3s-to-be-build-soon-range-of-170-miles/

Gnilre

Sitat fra: cito13 på fredag 21. februar 2014, klokken 20:56
Det ryktes at eSaab'en som har produksjonsstart i disse dager har rekkevidde på 28 mil. Da trenger den en batteri på i underkant av 40  kWh.
Det hadde jo vært supert om en slik ble produsert og prisen ikke var høyere enn 300.000 kr. Det hadde blitt en mye bedre bil enn Tesla model E  ;)

Om jeg tror den blir solgt i Norge: Nei.
Om jeg tror den blir levert i Sverige eller Kina: Tviler på det også.
Men det er lov å håpe  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Vind

Sitat fra: cito13 på fredag 21. februar 2014, klokken 20:56
Det ryktes at eSaab'en som har produksjonsstart i disse dager har rekkevidde på 28 mil. Da trenger den en batteri på i underkant av 40  kWh.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article18321476.ab
http://insideevs.com/200-electric-saab-9-3s-to-be-build-soon-range-of-170-miles/
Jeg tror det er en skrivefeil - artikkelen roter jo litt mellom km og miles. Det som har stått tidligere om Saab har antydet 170-200 km, dvs. vi kan forvente omtrent det samme som Leaf, e-Golf, i3 osv.  Får håpe vi blir overasket.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sonus

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131205/nevs-plan-har-ar-alla-kommande-saabmodeller

SitatOch redan idag körs elektrifierade Saab 9-3-prototyper med Jiangs batteriteknik bortåt 30 mil på en laddning.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA