Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

e-Golfer

SitatSå da har du følgende muligheter:

1) Bruk den eksisterende Schuko-kontakt, og enten den medfølgende eller en annen ladekladd, hvis kursen er 10 A eller mer.

2) Skift Schuko til en 16 A CEE (blå enfas industriplugg), hvis kursen takler 16 A. Da kan du kjøpe en 16 A ladekladd. Det er meget billig å få en elektriker til å skifte fra Schuko til CEE.

3) Hvis kursen kan levere 16 A, kan du få en "huslader" (en ladekladd som er permanent montert på veggen). Det er på mange måter den beste løsningen.

Jeg har et relativt nytt hus, og har ikke fått bygget garasje enda. Jeg har riktignok lagt opp strekkerør for å kunne levere strøm ut til garasjen (som kommer om noen år).

Spørsmålet blir: Når jeg likevel må legge ha inn en elektriker for å få lagt opp ny kurs fra sikringsskap og trekke strøm til parkeringen. Hvilke av de 3 ovennevnte alternativer bør jeg benytte? Noen som har formening om ladetid vs kostnad på de 3 alternativene? Er det slik at alt1 gir 13 timer, alt 2 og 3 gir 8 timer, der alt 2 er billig mens alt 3 er den Bosch saken til 20'?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

thomanie

Vil følge på med en stor takk til alle de som tar seg tid til å pøse på med kunnskap :)
Sitat fra: Rio
2) Skift Schuko til en 16 A CEE (blå enfas industriplugg), hvis kursen takler 16 A. Da kan du kjøpe en 16 A ladekladd. Det er meget billig å få en elektriker til å skifte fra Schuko til CEE.
Er det du sier at etter å ha skifta ut/montert 16A CEE (blå enfas industriplugg) vegguttak, så kan du
a) bruke medfølgende type-2 ladekabel?
b) kjøpe en ekstra schuko ladeledning, skifte plugg på denne også til 16A CEE?
c) kjøpe en helt annen 16A ladekladd, og i såfall hvilken?

T

EDIT:
Fant svaret selv her, tror jeg
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11682.msg166365.html#msg166365
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

S-max

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor e-golf i USA får 7,2kW lader som standard men vi bare får 3,6kW?  >:(

Klipp fra http://insideevs.com/volkswagen-releases-details-2015-e-golf/:

Other vehicle specifications and estimates of interest:

•24.2 kWh lithium-ion battery (701 lbs – 264 individual prismatic cells, which are integrated into 27 modules)
•115 hp / 199 lb-ft of torque electric motor
7.2 kW onboard charger is standard
•L2 charging - 4 hours, 110v/120v – 20 hours
•three driver selectable regenerative braking modes
•all-LED headlights
•vehicle weight: 3,090 lbs

Volkswagen also says that all e-Golfs will come with standard fast charging capability – so 80% charges within 30 minutes for everyone. 

And yes, it is a Combined Charging System (CCS) plug – so it might be a touch tricky finding available stations for the first couple year of ownership.
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

jkirkebo

Sitat fra: S-max på tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:16
Er det noen som kan fortelle meg hvorfor e-golf i USA får 7,2kW lader som standard men vi bare får 3,6kW?  >:(

Standard eller ikke er en ting, men de tilbyr det jo ikke som ekstrautstyr engang :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sonus

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:43

Standard eller ikke er en ting, men de tilbyr det jo ikke som ekstrautstyr engang :(

110volt?

Rio

Sitat fra: Sonus på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:19

110volt?

Skal man ha 7,2 kW med 110 V trenger man noe slikt som 64 A (!).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Sonus på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:19

110volt?

Nei, på 120V får de neppe mer enn 1,44kW. Må opp på 240V for å få mer.

Griffel

Kanskje det kommer på neste modell?
(er det ikk så at USA lanseringen i Desember 2014 er neste modell?)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg velger å håpe og tro at dette har sammenheng med at VW ser på 3 fase lading i stedet for skjevlasting med enfase 32A, som er USA tilpasset måte å lade på. Hvor mange plasser kan vi egentlig benytte slik lading her på berget?

I så fall følger de i fotsporene til Smart, Volvo og Renault, ( og Tesla ) som alle kan lade med 22 kW fra 400V 3 fase. Selvfølgelig er dette en utfordring på et IT nett, men likevel bedre enn 1 fase 32A lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

S-max

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. mai 2014, klokken 06:58
Jeg velger å håpe og tro at dette har sammenheng med at VW ser på 3 fase lading i stedet for skjevlasting med enfase 32A, som er USA tilpasset måte å lade på. Hvor mange plasser kan vi egentlig benytte slik lading her på berget?

I så fall følger de i fotsporene til Smart, Volvo og Renault, ( og Tesla ) som alle kan lade med 22 kW fra 400V 3 fase. Selvfølgelig er dette en utfordring på et IT nett, men likevel bedre enn 1 fase 32A lading.
Det begynner og å komme ein del ladestolpar på max 7,3kW med Type2 Mode 3 230V IT. Personlig ville eg derfor svært gjerne hatt 7,3kW ladar.
Det er og slik at Transnova stiller krav om 43kW AC lading Type 2 Mode 3 på alle nye hurtigladarar som dei gir støtte til. (Kan brukast om DC lading er opptatt.)
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

afo

Hei, fra et gammelt innlegg på en annen tråd:

Sv: Lader hjemme
« Svar #2 på: Onsdag 09. Oktober 2013, klokken 21:07 »

Sitat

Elbilhjelpen.no har satt igang undersøkelser for å lage 3 fase lader til biler med Combo kontakt.

Den vil bruke bilens egen lader som master, og ha 2 ekstra ladere som slaver. Dermed kan en få 10 kW lading på nye Golf, eller tilsvarende 70-80 km/t ladehastighet

Har noen hørt noe mer ang. dette? Jeg skal legge opp strøm til parkeringsplass i garasjesameie nå, og lurer på hva jeg skal velge. Vi har 400V TN-nett, men pga. 30-40m ledning osv, har det en del å si på prisen hva vi velger.

elektrolux

Dessverre åpner ikke DC porten for lading mens AC lading foregår. Dette gjør at planen min blir noe mer komplisert, og betinger at en gjør endringer på bilen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

afo

Det var dumt. Hadde vært supert å fått kjørt på litt mer strøm enn 3.6kw. Men hva bør jeg legge opp egentlig? Er 16A 3 fase smart? Og vil jeg kunne koble det til en 32A 3 fase saltoboks og ta ut 16A 1 fase (lasket) når e-golfen kommer, og lade tesla model e på 11kw 3 fase, etter hvert?Har 400V TN-nett, helst ikke mer enn 16A.

Setter veldig pris på hjelp :)

jkirkebo

Sitat fra: afo på onsdag 21. mai 2014, klokken 17:11
Det var dumt. Hadde vært supert å fått kjørt på litt mer strøm enn 3.6kw. Men hva bør jeg legge opp egentlig? Er 16A 3 fase smart? Og vil jeg kunne koble det til en 32A 3 fase saltoboks og ta ut 16A 1 fase (lasket) når e-golfen kommer, og lade tesla model e på 11kw 3 fase, etter hvert?Har 400V TN-nett, helst ikke mer enn 16A.

Setter veldig pris på hjelp :)

Jeg ville lagt ut 16A 3-fase 400V og satt opp en Salto-boks på dette (ikke lasket, det er for 1-fase tilførsel). Da kan du lade e-Golf på 3,7kW (som er maks av det den klarer) og Tesla Model S,X eller E på 11kW.

afo

Supert! Takk for svar. Men det holder å "mate" 32A saloboks med 16A? Så i praksis kan en 3 fase boks gi strøm til alle type 2 biler, uten videre? Da er jeg iallefall sikker på at jeg velger denne løsningen :) Blir vel samme som offentlige type 2 punkter..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA