Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

KaiRK

Noen som har hørt med forhandleren om det er mulig å ettermontere "dobbelt lader"?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Elmo

#31
Sitat fra: e-Golf på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:31
Sitat fra: Elmo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:15
Sitat fra: e-Golf på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:01
for 3~AC så må en ta med kvadratroten av 3 i regnestykket, ergo P=UxIxsqr3
Nei. Det gjelder for 230v 3-fas.  400V 3-fas med null-leder så blir det P=U*I*3
230V 3 fas IT nett gir 230V mellom to faser, mens bruker en 3 faser, så er det 120 grader faseforskyvning mellom fasene, derav kvadratroten av 3.
400V 3 fas TNn nett gir 400 volt mellom fasene, blander du inn null lederen så får du en fasespenning på 230V, og ingen faseforskyvning. dette blir "enfas".
Men benytter du tre av 400V fasene så får du faseforskyvning på 120 grader, og ender opp med roten av 3 her og.
Du har selvfølgelig rett
400*16*1,73 =  230*16*3      det var der jeg bommet i farten (det er på 230 får du 16*3)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

B-flat

Hei. Var innom forhandler (Møller i Åsane) i dag og spurte litt om bilen. Fikk ikke inntrykk av at selger var helt oppdatert på alt om bilen. Spurte bl.a. om ladekabel. Han sa at det følger med ladekabel til schukokontakt hvor en kan justere ladehastighet. Noen som vet om dette stemmer? (er det noe ala Charge-Amps EVSE-kabel, eller justerer man ladefart fra bilen (ala f.eks. Tesla)? Eller er det 10A ladekabel som følger med?

Kanskje det er samme kabel som for e-UP!, - hva følger med den bilen?

Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

nofuelno

#33
Sitat fra: B-flat på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:08
Hei. Var innom forhandler (Møller i Åsane) i dag og spurte litt om bilen. Fikk ikke inntrykk av at selger var helt oppdatert på alt om bilen. Spurte bl.a. om ladekabel. Han sa at det følger med ladekabel til schukokontakt hvor en kan justere ladehastighet. Noen som vet om dette stemmer? (er det noe ala Charge-Amps EVSE-kabel, eller justerer man ladefart fra bilen (ala f.eks. Tesla)? Eller er det 10A ladekabel som følger med?

Kanskje det er samme kabel som for e-UP!, - hva følger med den bilen?
Hei, ser ikke bort i fra at du må ha en spesialkontakt for å kunne lade med 14A

SPAM slettet
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Elmo

Sitat fra: B-flat på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:08
Han sa at det følger med ladekabel til schukokontakt hvor en kan justere ladehastighet. Noen som vet om dette stemmer?  . . Eller er det 10A ladekabel som følger med?

Kanskje det er samme kabel som for e-UP!, - hva følger med den bilen?

Helt sikkert samme som eUp.  10A schuko med kladd + 16A typ2 kabel
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nitewlkr

E-golf levers med akkurat samme kabeler som e-up. 10A schuko og mode 3 type 2 16A

pottle

Sitat fra: B-flat på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:08
Hei. Var innom forhandler (Møller i Åsane) i dag og spurte litt om bilen. Fikk ikke inntrykk av at selger var helt oppdatert på alt om bilen. Spurte bl.a. om ladekabel. Han sa at det følger med ladekabel til schukokontakt hvor en kan justere ladehastighet. Noen som vet om dette stemmer? (er det noe ala Charge-Amps EVSE-kabel, eller justerer man ladefart fra bilen (ala f.eks. Tesla)? Eller er det 10A ladekabel som følger med?

Kanskje det er samme kabel som for e-UP!, - hva følger med den bilen?

Det som selger mente å si er at du får samme systemet som E-Up!  Det vil si, som alle sier, en 10A schuko og en mode 3 type 2 16A. Tviler på at VW forandrer på dette.  Det som ikke kom godt nok fram i samtalen er nok at ladekabelen er 10A, men du kan bruke bilens meny til å forandre Ampere. (F.eks:10-8-5). Dette er likt på E-Up, Tesla og I3.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

lightningii

Jeg er ganske grønn på området, å skal spørre litt " dumme" spørsmål,
Jeg har bestilt en E-Golf, jeg hadde tenkt å lade den i garasjen hjemme, jeg har en " normal" kurs som går ut til garasjen, må jeg gjøre noe spesielt for å kunne lade Golfen i garasjen? Må elektrikker inn å endre på noe?

Lanber

Tesla kan justeres 1 og 1 ampere fra 5A til 48A evt 96A med dobbel lader.


Sitat fra: pottle på søndag 02. mars 2014, klokken 04:08
Sitat fra: B-flat på torsdag 27. februar 2014, klokken 21:08
Hei. Var innom forhandler (Møller i Åsane) i dag og spurte litt om bilen. Fikk ikke inntrykk av at selger var helt oppdatert på alt om bilen. Spurte bl.a. om ladekabel. Han sa at det følger med ladekabel til schukokontakt hvor en kan justere ladehastighet. Noen som vet om dette stemmer? (er det noe ala Charge-Amps EVSE-kabel, eller justerer man ladefart fra bilen (ala f.eks. Tesla)? Eller er det 10A ladekabel som følger med?

Kanskje det er samme kabel som for e-UP!, - hva følger med den bilen?

Det som selger mente å si er at du får samme systemet som E-Up!  Det vil si, som alle sier, en 10A schuko og en mode 3 type 2 16A. Tviler på at VW forandrer på dette.  Det som ikke kom godt nok fram i samtalen er nok at ladekabelen er 10A, men du kan bruke bilens meny til å forandre Ampere. (F.eks:10-8-5). Dette er likt på E-Up, Tesla og I3.

Lanber

lightningii

10A som standard kabel trekker er såpass beskjedent at du kan lade på vanlig motorvarmer stikk.
Det er strømmens svar på minste felles multiplum og du kan trygt lade på vanlig stikkontakt med mindre du har mye annet koblet til den kursen som bruker godt med strøm, eksempel varmepumpe.

Rio

Sitat fra: Lanber på torsdag 06. mars 2014, klokken 19:12
lightningii

10A som standard kabel trekker er såpass beskjedent at du kan lade på vanlig motorvarmer stikk.
Det er strømmens svar på minste felles multiplum og du kan trygt lade på vanlig stikkontakt med mindre du har mye annet koblet til den kursen som bruker godt med strøm, eksempel varmepumpe.

Dette er ikke sant, dessverre. En motorvarmer trekker 500W (ca 2 A), og man må alltid huske at kursen kan brukes til andre ting.

Også i borettslag hvor man har motorvarmer er disse kontaktene ofte begrenset til f. eks. 6 A. Det går dog an å kjøpe ladekabler som begrenser til 6 A (minimum som standarden tillater).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: lightningii på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:10
Jeg er ganske grønn på området, å skal spørre litt " dumme" spørsmål,
Jeg har bestilt en E-Golf, jeg hadde tenkt å lade den i garasjen hjemme, jeg har en " normal" kurs som går ut til garasjen, må jeg gjøre noe spesielt for å kunne lade Golfen i garasjen? Må elektrikker inn å endre på noe?

Det er ikke noe dumt spørsmål. Det er så mye å tenke på at selv elektrikere og sivilingeniører blir "lurt".

Det første du må gjøre er å sjekke sikringen på kursen, og sjekke om det er andre ting som bruker den (vaskemaskin, osv.) som trekker strøm.

Den vanligste kontakten heter Schuko (standard jordet stikk, slik man har på kjøkkenet) og selv om den er godkjent for 16 A, så bør man ikke bruke den til mer enn 10 A, spesielt ikke når kontakten står utendørs og metallet irrer. Du må også passe på at vekten av ladekladden IKKE bæres av kontakten - da vil pinnene i kontakten bli bøyd, og det kan bli varmt. Bruk en krok, eller lignende.

Så da har du følgende muligheter:

1) Bruk den eksisterende Schuko-kontakt, og enten den medfølgende eller en annen ladekladd, hvis kursen er 10 A eller mer.

2) Skift Schuko til en 16 A CEE (blå enfas industriplugg), hvis kursen takler 16 A. Da kan du kjøpe en 16 A ladekladd. Det er meget billig å få en elektriker til å skifte fra Schuko til CEE.

3) Hvis kursen kan levere 16 A, kan du få en "huslader" (en ladekladd som er permanent montert på veggen). Det er på mange måter den beste løsningen.


Husk dog at mange nye elbileiere overvurderer ladebehovet hjemme. Vanligvis er man såpass lenge hjemme at 10 A er nok. Det er når man er ute man trenger hurtigere lading!



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

anna

Rio, Det er flott at du og andre tar dere tid til å svare på spørsmål og dele erfaring/kunnskap om elbiler. Jeg er nybegynner på elbil, og har lært masse her på forumet. :-)

El-motor

Sitat fra: KaiRK på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:35
Noen som har hørt med forhandleren om det er mulig å ettermontere "dobbelt lader"?

Jeg spurte Volkswagen om dette, og de sa nei. Kun 16 A lading.

Rio

Sitat fra: anna på fredag 07. mars 2014, klokken 21:02
Rio, Det er flott at du og andre tar dere tid til å svare på spørsmål og dele erfaring/kunnskap om elbiler. Jeg er nybegynner på elbil, og har lært masse her på forumet. :-)

Takk! Bare hyggelig!

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA