Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

stefse

Schuko bør på sikt opphøre som standard lademulighet og cEE blått uttak bli påkrevd for å lade elbil med 16A 1fas. Disse veggboksene er det reneste snyteri når det allerede finnes en utbredt standard for denne typen tilkobing.
In my opinion.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bno

Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 00:15
Schuko bør på sikt opphøre som standard lademulighet og cEE blått uttak bli påkrevd for å lade elbil med 16A 1fas. Disse veggboksene er det reneste snyteri når det allerede finnes en utbredt standard for denne typen tilkobing.
In my opinion.

Veggboksene? Kan du utdype hva du legger i begrepet?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Johnny

Veggbokser med futuristisk design i prisklassen opp under 10K, +installasjon er det vel snakk om her. Jeg har ikke noe vondt å si om de, men foretrekker alternativet med en ladekontroller til 1,5K og de andre komponentene som standard el-utstyr . Da kan det bli billigere, og etter min mening bedre, en den rimeligste ladekladden på markedet!
TMS og eGolf.

smaug01

Skjønner ikke helt kritikken. Er det motstanden mot Type 2 vs CEE som er greia?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jantegolf

Sitat fra: Johnny på lørdag 11. april 2015, klokken 13:03
Veggbokser med futuristisk design i prisklassen opp under 10K, +installasjon er det vel snakk om her. Jeg har ikke noe vondt å si om de, men foretrekker alternativet med en ladekontroller til 1,5K og de andre komponentene som standard el-utstyr . Da kan det bli billigere, og etter min mening bedre, en den rimeligste ladekladden på markedet!

Fikk min bil 1.4. Har 10A kurs i garasjen og har kun brukt den medfølgende schuko kabelen med styreboks til lading til nå. Har tenkt å få lagt inn 16A kurs (evt. Kraftigere kurs). Har ikke lyst til å bruke mye penger på en fat ladeboks, men ønsker et rimelig og enkelt opplegg med ladekontroller opptil 16A.
Har du et konkret forslag til nødvendig utstyr slik at det bare er å sette i ladekontakten i bilen?
Hva med den andre kabelen som følger med?
Takk for svar.

Johnny

Sitat fra: jantegolf på lørdag 11. april 2015, klokken 14:25
Sitat fra: Johnny på lørdag 11. april 2015, klokken 13:03
Veggbokser med futuristisk design i prisklassen opp under 10K, +installasjon er det vel snakk om her. Jeg har ikke noe vondt å si om de, men foretrekker alternativet med en ladekontroller til 1,5K og de andre komponentene som standard el-utstyr . Da kan det bli billigere, og etter min mening bedre, en den rimeligste ladekladden på markedet!

Fikk min bil 1.4. Har 10A kurs i garasjen og har kun brukt den medfølgende schuko kabelen med styreboks til lading til nå. Har tenkt å få lagt inn 16A kurs (evt. Kraftigere kurs). Har ikke lyst til å bruke mye penger på en fat ladeboks, men ønsker et rimelig og enkelt opplegg med ladekontroller opptil 16A.
Har du et konkret forslag til nødvendig utstyr slik at det bare er å sette i ladekontakten i bilen?
Hva med den andre kabelen som følger med?
Takk for svar.

Først å fremst må du må legge opp en 20A Kurs, og jeg har montert dette settet til en uslåelig pris vil jeg si.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Han selger det også i 16A versjon til 3,5K tror jeg.

Den andre kabelen kan du bruke på de nye ladestajonene som du vil finne på kjøpesenter, i parkerigshus, og gatelangs allerede. I fremtiden vil du bare finne slike offentlige ladepunkter, og har du en innovativ arbeidsgiver, vil du finne et sikt punkt på arbeidstedet ditt også.
TMS og eGolf.

Råde

Kirkebø sin er helt sikkert veldig mye for pengene. Var det meg og jeg skulle ha i garasjen ville jeg kjøpt 32A versjon med bra kabel ut for fremtidssikring.

Ute derimot er den vel ikke så god? Der bør man vel ha minimum IP54...
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Råde på lørdag 11. april 2015, klokken 15:41
Kirkebø sin er helt sikkert veldig mye for pengene. Var det meg og jeg skulle ha i garasjen ville jeg kjøpt 32A versjon med bra kabel ut for fremtidssikring.

Ute derimot er den vel ikke så god? Der bør man vel ha minimum IP54...

Kapslingen jeg bruker har IP56 så den tåler fint å stå ute. Pakkniplene for kabelgjennomføring er dessuten i bunnen, så det skal svært mye til for å få vanninntrengning.

Selve Type 1/2 pluggen er IP44, kjenner ikke til noen med høyere IP-grad enn det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: bno på lørdag 11. april 2015, klokken 08:59
Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 00:15
Schuko bør på sikt opphøre som standard lademulighet og cEE blått uttak bli påkrevd for å lade elbil med 16A 1fas. Disse veggboksene er det reneste snyteri når det allerede finnes en utbredt standard for denne typen tilkobing.
In my opinion.

Veggboksene? Kan du utdype hva du legger i begrepet?

Disse boksene som du legger opp en kabel til også får du ladeledning til elbilen.

For 16A 1 fas kunne man brukt gjeldene standard altså en blå CEE plugg, og koblet ladekabelen i dette.
Men hvis man får ladebokser ned i 1-2k så nærmer man seg vel prisen for et CEE uttakk forsåvidt da.
Uansett, tregladestandard for elbil burde vært CEE fremfor schuko. Du får ikke 1fase strøm til båten din i ei gjestehavn på en schuko, mener da det samme burde vært for elbil. Schuko og ladekladder som henger og slenger etter disse burde på sikt vært faset helt ut.

Når det gjelder hurtig og semihurtiglading så blir vel det en annen diskusjon

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Johnny

Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 20:45
Sitat fra: bno på lørdag 11. april 2015, klokken 08:59
Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 00:15
Schuko bør på sikt opphøre som standard lademulighet og cEE blått uttak bli påkrevd for å lade elbil med 16A 1fas. Disse veggboksene er det reneste snyteri når det allerede finnes en utbredt standard for denne typen tilkobing.
In my opinion.

Veggboksene? Kan du utdype hva du legger i begrepet?

Disse boksene som du legger opp en kabel til også får du ladeledning til elbilen.

For 16A 1 fas kunne man brukt gjeldene standard altså en blå CEE plugg, og koblet ladekabelen i dette.
Men hvis man får ladebokser ned i 1-2k så nærmer man seg vel prisen for et CEE uttakk forsåvidt da.
Uansett, tregladestandard for elbil burde vært CEE fremfor schuko. Du får ikke 1fase strøm til båten din i ei gjestehavn på en schuko, mener da det samme burde vært for elbil. Schuko og ladekladder som henger og slenger etter disse burde på sikt vært faset helt ut.

Når det gjelder hurtig og semihurtiglading så blir vel det en annen diskusjon

Problemet med ladekladd med CEE kontakt, er at det i praksis ikke er noen andre steder å bruke den enn hjemme. Bortsett fra i båthavner da ;)

Hva skal man med en mobil ladløsning når det ikke er noen mening å ta den med på tur?
TMS og eGolf.

stefse

Sitat fra: Johnny på lørdag 11. april 2015, klokken 22:04
Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 20:45
Sitat fra: bno på lørdag 11. april 2015, klokken 08:59
Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 00:15
Schuko bør på sikt opphøre som standard lademulighet og cEE blått uttak bli påkrevd for å lade elbil med 16A 1fas. Disse veggboksene er det reneste snyteri når det allerede finnes en utbredt standard for denne typen tilkobing.
In my opinion.

Veggboksene? Kan du utdype hva du legger i begrepet?

Disse boksene som du legger opp en kabel til også får du ladeledning til elbilen.

For 16A 1 fas kunne man brukt gjeldene standard altså en blå CEE plugg, og koblet ladekabelen i dette.
Men hvis man får ladebokser ned i 1-2k så nærmer man seg vel prisen for et CEE uttakk forsåvidt da.
Uansett, tregladestandard for elbil burde vært CEE fremfor schuko. Du får ikke 1fase strøm til båten din i ei gjestehavn på en schuko, mener da det samme burde vært for elbil. Schuko og ladekladder som henger og slenger etter disse burde på sikt vært faset helt ut.

Når det gjelder hurtig og semihurtiglading så blir vel det en annen diskusjon

Problemet med ladekladd med CEE kontakt, er at det i praksis ikke er noen andre steder å bruke den enn hjemme. Bortsett fra i båthavner da ;)

Hva skal man med en mobil ladløsning når det ikke er noen mening å ta den med på tur?

Poenget er at tregladestandarden burde vært CEE. Altså et slikt uttak på alle tregladeplasser for elbiler. Det er fremdeles ikke for sent. Det er jo allerede rapportert om trøbbel flere steder med slitne schukoer, jeg ladet fra et som så passe nedslitt ut senest i dag på et kjøpesenter. Kladdene hang i ledningen rundt om kring.
CEE tåler dette mye bedre, og default 16A ville hjulpet såpass bra på ladefarten at en langt dyrere hurtigladeløsning kanskje kan unngås flere steder. En 16A kurs og et cEE stikk koster en bagatell.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Råde

Men tredladestandarden er vel blitt type 2 nå...
e-Golf | X75D

hottentott33

Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 22:15

Poenget er at tregladestandarden burde vært CEE. Altså et slikt uttak på alle tregladeplasser for elbiler. Det er fremdeles ikke for sent. Det er jo allerede rapportert om trøbbel flere steder med slitne schukoer, jeg ladet fra et som så passe nedslitt ut senest i dag på et kjøpesenter. Kladdene hang i ledningen rundt om kring.
CEE tåler dette mye bedre, og default 16A ville hjulpet såpass bra på ladefarten at en langt dyrere hurtigladeløsning kanskje kan unngås flere steder. En 16A kurs og et cEE stikk koster en bagatell.

Det er vel mye sånn CEE som gjelder på "offentlige" plasser i utlandet? Nå har jeg sånn sett ikke vært i utlandet med elbil ennå, men når en kommer utaskjærs med bobilen, så er det stort sett CEE-stikk som gjelder på campingplasser, en trenger ikke lenger enn til Sverige før chucko-stikken trenger overgang til CEE for å bruke den norske kabelen.
Etter hva jeg har lest om lading i Danmark, så har jeg skjønt at det er CEE som gjelder på el.bil-ladestasjoner.
Men som Råde nevner, det er etter alt å dømme Type 2 som kommer til å bli tregladestandarden.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

stefse

Jeg har denne type2 kabelen og den er grei den. Produsenten av disse er sikkert fornøyd  :)
Jeg tror det kan ta tid før disse uttakene prismessig og utbredelsesmessig kan konkurere med et CEE stikk. Som arbeidsplass, kjøpesenter eller andre plasser der treglading typisk kan tilbys, er et CEE stikk en liten investering, og en tryggere og mer holdbar måte å la folk koble til enn schuko hvertfall.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Johnny

Sitat fra: stefse på søndag 12. april 2015, klokken 08:22
Jeg har denne type2 kabelen og den er grei den. Produsenten av disse er sikkert fornøyd  :)
Jeg tror det kan ta tid før disse uttakene prismessig og utbredelsesmessig kan konkurere med et CEE stikk. Som arbeidsplass, kjøpesenter eller andre plasser der treglading typisk kan tilbys, er et CEE stikk en liten investering, og en tryggere og mer holdbar måte å la folk koble til enn schuko hvertfall.

På tross av det du skriver, er jeg helt sikker på at du faktisk ikke tror at det er mulig å koble bilen til et CEE uttak med kun en kabel. Du er klar over at det må sitte en laderegulator på kabelen da, men foretrekker altså å ha den med selv?
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA