Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

lightningii

Denne var ny for meg, potensiale måler viser følgene:


Cassius

Heisann!

Jeg forventer levering av E-golf i begynnelsen av august (levering så seint fordi jeg ikke trenger den før), og har også en TMS stående i fellesgarage med 240V16A uttak. Teslaen lades med UMC, for tiden koblet over Kirkebø sin overgang fra schuko til rødt adapter (gir 16A og kan ta med meg blått adapter og en ekstra UMC rundt på tur). Den montasjen står mer eller mindre fast i garasjen, og tanken er å lade begge biler på samme plass.

Er det noen som har forsøkt å lade E-Golf med UMC? Funker dette? Ser noen antydninger til at tematikken er berørt på dette forumet og i US, men ikke noe definitivt. Noen som har lyst til å teste?

Griffel

#182
Sitat fra: Cassius på lørdag 04. april 2015, klokken 15:18
har også en TMS stående i fellesgarage med 240V16A uttak. Teslaen lades med UMC, for tiden koblet over Kirkebø sin overgang fra schuko til rødt adapter (gir 16A og kan ta med meg blått adapter og en ekstra UMC rundt på tur). Den montasjen står mer eller mindre fast i garasjen
Jeg vil gjerne ha emil og Kirkebøs synspunkter på et slikt opplegg i en felles garasje.

I en felles garasje ville jeg kalle dette "heller tvilsomt" med en pent ord.

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20560.msg344736.html#msg344736 )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 04. april 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Cassius på lørdag 04. april 2015, klokken 15:18
har også en TMS stående i fellesgarage med 240V16A uttak. Teslaen lades med UMC, for tiden koblet over Kirkebø sin overgang fra schuko til rødt adapter (gir 16A og kan ta med meg blått adapter og en ekstra UMC rundt på tur). Den montasjen står mer eller mindre fast i garasjen
Jeg vil gjerne ha emil og Kirkebøs synspunkter på et slikt opplegg i en felles garasje.

I en felles garasje ville jeg kalle dette "heller tvilsomt" med en pent ord.

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20560.msg344736.html#msg344736 )

Hvis dette er et nytt schuko-uttak som står på murvegg uten noe brennbart i umiddelbar nærhet og det brukes en overgang som gjør at støpselet ikke belastes med noe vekt av betydning er nok risikoen minimal. Jeg lader selv slik hver gang jeg parkerer på 5U Oslo City. Schuko på murvegg av god kvalitet (støpselet har aldri blitt varmt).

Er det et schuko-uttak fra 80-tallet satt opp for motorvarmer, og montert på trevegg er saken en helt annen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: Johnny på lørdag 28. mars 2015, klokken 14:48
Sitat fra: moby666 på lørdag 28. mars 2015, klokken 13:56
Veldig uenig med deg når det gjelder lading av biler med små batterier som er brukbar i byene. Jeg kjører 12 mil til jobben og det er en nødvendighet hvis jeg skal bruke bilen til butikk, fotballtreninger etc på kvelden at bilen kan lades opp under middagen. Tipper dette gjelder for mange andre også

Sitat fra: Johnny på lørdag 28. mars 2015, klokken 09:52
Sitat fra: moby666 på fredag 27. mars 2015, klokken 13:33
Sikkert lurt å se litt fremover når du først kjøper ladeboks og kjøper noe som er fremtidsrettet for mer moderne elbiler enn eGolf.

Om dette bilkonseptet virkelig har noe for seg, så er det neppe særlig fremtidsrettet at alle har sin egen "superlader" hjemme. Min erfaring fra bil med stort og lite batteri, er at hjemme er nesten alt godt nok, bare det virker. Her i huset sover vi om natten :)

Om du har rett, så ser det mørkt ut for dette elbil konseptet. Skal en million biler lade med 7kW samtidig som de lager middag, så har vi et problem!

Dette løses svært enkelt ved å innføre ams (automatisk strømmåler avleser). Da koster strøm mest på de tidspunktene på døgnet forbruket er høyest. Dermed flyttes det strømforbruket som ikke er tidskritisk til nattestid. F.eks lading av elbil, vvb etc.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gordon Retriever

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 04. april 2015, klokken 18:03
Dette løses svært enkelt ved å innføre ams (automatisk strømmåler avleser). Da koster strøm mest på de tidspunktene på døgnet forbruket er høyest. Dermed flyttes det strømforbruket som ikke er tidskritisk til nattestid. F.eks lading av elbil, vvb etc.

Svært mange bransjefolk steiler ved tanken på at store strømforbrukere skal benyttes uovervåket (dvs. på nattestid).  Motstanden mot innføring av variabel strømtariff gjennom døgnet kan bli stor.

emil

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 04. april 2015, klokken 18:15
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 04. april 2015, klokken 18:03
Dette løses svært enkelt ved å innføre ams (automatisk strømmåler avleser). Da koster strøm mest på de tidspunktene på døgnet forbruket er høyest. Dermed flyttes det strømforbruket som ikke er tidskritisk til nattestid. F.eks lading av elbil, vvb etc.

Svært mange bransjefolk steiler ved tanken på at store strømforbrukere skal benyttes uovervåket (dvs. på nattestid).  Motstanden mot innføring av variabel strømtariff gjennom døgnet kan bli stor.

Hvordan er det med elektriske branner i England der de har hatt dag og natt-takst på strømmen i lang tid?

Griffel

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 04. april 2015, klokken 18:15
Svært mange bransjefolk steiler ved tanken på at store strømforbrukere skal benyttes uovervåket (dvs. på nattestid).  Motstanden mot innføring av variabel strømtariff gjennom døgnet kan bli stor.
Men det er allerede innført, og vil bli hos alle i løpet av få år, men automatikken for å kontrolere og gjevne ut forbruket er noe som kommer utenom.
Derfor er det vktig at elbil lading som typisk er en slik stor enkeltlast får en sikkelig ladeløsning om en lager automatikk for dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johnny

Jeg kjenner flere som har for vane å tomgangskjøre bilen sin hver morgen i vinterhalvåret, slik at den er varm når de skal dra. Den kortsiktige utgiften er bare en tier, mens den langsiktige løsningen med en Defa-varmer er mye dyrere.

Kortsiktige utgifter har aldri skremt disse folkene før, og vil neppe gjøre det i fremtiden heller!
TMS og eGolf.

Cassius

#189
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. april 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Cassius på lørdag 04. april 2015, klokken 15:18
har også en TMS stående i fellesgarage med 240V16A uttak. Teslaen lades med UMC, for tiden koblet over Kirkebø sin overgang fra schuko til rødt adapter (gir 16A og kan ta med meg blått adapter og en ekstra UMC rundt på tur). Den montasjen står mer eller mindre fast i garasjen
Jeg vil gjerne ha emil og Kirkebøs synspunkter på et slikt opplegg i en felles garasje.

I en felles garasje ville jeg kalle dette "heller tvilsomt" med en pent ord.

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20560.msg344736.html#msg344736 )

Hvis dette er et nytt schuko-uttak som står på murvegg uten noe brennbart i umiddelbar nærhet og det brukes en overgang som gjør at støpselet ikke belastes med noe vekt av betydning er nok risikoen minimal. Jeg lader selv slik hver gang jeg parkerer på 5U Oslo City. Schuko på murvegg av god kvalitet (støpselet har aldri blitt varmt).

Er det et schuko-uttak fra 80-tallet satt opp for motorvarmer, og montert på trevegg er saken en helt annen.

Nytt stikk, montert på ny betong, og det eneste brennbare i nærheten er bilen. En av fordelene slik jeg ser det med denne måten å gjøre det på er at den eneste delen som blir utsatt for slitasje er UMC og ladeport på bilen, resten står fastmontert uten vektbelastning. Har heller aldri opplevd noen form for varmeutvikling. På den annen side er det en smal sak å stikke av med ladekabelen mens jeg er ute å kjører..

Men tilbake til hva jeg egentlig spurte om - kan man lade eGolf med UMC?

Nuvolari

Sitat fra: Cassius på søndag 05. april 2015, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. april 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Cassius på lørdag 04. april 2015, klokken 15:18
har også en TMS stående i fellesgarage med 240V16A uttak. Teslaen lades med UMC, for tiden koblet over Kirkebø sin overgang fra schuko til rødt adapter (gir 16A og kan ta med meg blått adapter og en ekstra UMC rundt på tur). Den montasjen står mer eller mindre fast i garasjen
Jeg vil gjerne ha emil og Kirkebøs synspunkter på et slikt opplegg i en felles garasje.

I en felles garasje ville jeg kalle dette "heller tvilsomt" med en pent ord.

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20560.msg344736.html#msg344736 )

Hvis dette er et nytt schuko-uttak som står på murvegg uten noe brennbart i umiddelbar nærhet og det brukes en overgang som gjør at støpselet ikke belastes med noe vekt av betydning er nok risikoen minimal. Jeg lader selv slik hver gang jeg parkerer på 5U Oslo City. Schuko på murvegg av god kvalitet (støpselet har aldri blitt varmt).

Er det et schuko-uttak fra 80-tallet satt opp for motorvarmer, og montert på trevegg er saken en helt annen.

Nytt stikk, montert på ny betong, og det eneste brennbare i nærheten er bilen. En av fordelene slik jeg ser det med denne måten å gjøre det på er at den eneste delen som blir utsatt for slitasje er UMC og ladeport på bilen, resten står fastmontert uten vektbelastning. Har heller aldri opplevd noen form for varmeutvikling. På den annen side er det en smal sak å stikke av med ladekabelen mens jeg er ute å kjører..

Men tilbake til hva jeg egentlig spurte om - kan man lade eGolf med UMC?

Nei
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

PerBear

Sitat fra: Nuvolari på søndag 05. april 2015, klokken 17:30
Sitat fra: Cassius på søndag 05. april 2015, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. april 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Cassius på lørdag 04. april 2015, klokken 15:18
har også en TMS stående i fellesgarage med 240V16A uttak. Teslaen lades med UMC, for tiden koblet over Kirkebø sin overgang fra schuko til rødt adapter (gir 16A og kan ta med meg blått adapter og en ekstra UMC rundt på tur). Den montasjen står mer eller mindre fast i garasjen
Jeg vil gjerne ha emil og Kirkebøs synspunkter på et slikt opplegg i en felles garasje.

I en felles garasje ville jeg kalle dette "heller tvilsomt" med en pent ord.

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20560.msg344736.html#msg344736 )

Hvis dette er et nytt schuko-uttak som står på murvegg uten noe brennbart i umiddelbar nærhet og det brukes en overgang som gjør at støpselet ikke belastes med noe vekt av betydning er nok risikoen minimal. Jeg lader selv slik hver gang jeg parkerer på 5U Oslo City. Schuko på murvegg av god kvalitet (støpselet har aldri blitt varmt).

Er det et schuko-uttak fra 80-tallet satt opp for motorvarmer, og montert på trevegg er saken en helt annen.

Nytt stikk, montert på ny betong, og det eneste brennbare i nærheten er bilen. En av fordelene slik jeg ser det med denne måten å gjøre det på er at den eneste delen som blir utsatt for slitasje er UMC og ladeport på bilen, resten står fastmontert uten vektbelastning. Har heller aldri opplevd noen form for varmeutvikling. På den annen side er det en smal sak å stikke av med ladekabelen mens jeg er ute å kjører..

Men tilbake til hva jeg egentlig spurte om - kan man lade eGolf med UMC?

Nei
Hvorfor ikke, hvordan vet UMC at det ikke er en Tesla?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Nuvolari

Sitat fra: PerBear på søndag 05. april 2015, klokken 23:45
Sitat fra: Nuvolari på søndag 05. april 2015, klokken 17:30
Sitat fra: Cassius på søndag 05. april 2015, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Griffel på lørdag 04. april 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Cassius på lørdag 04. april 2015, klokken 15:18
har også en TMS stående i fellesgarage med 240V16A uttak. Teslaen lades med UMC, for tiden koblet over Kirkebø sin overgang fra schuko til rødt adapter (gir 16A og kan ta med meg blått adapter og en ekstra UMC rundt på tur). Den montasjen står mer eller mindre fast i garasjen
Jeg vil gjerne ha emil og Kirkebøs synspunkter på et slikt opplegg i en felles garasje.

I en felles garasje ville jeg kalle dette "heller tvilsomt" med en pent ord.

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20560.msg344736.html#msg344736 )

Hvis dette er et nytt schuko-uttak som står på murvegg uten noe brennbart i umiddelbar nærhet og det brukes en overgang som gjør at støpselet ikke belastes med noe vekt av betydning er nok risikoen minimal. Jeg lader selv slik hver gang jeg parkerer på 5U Oslo City. Schuko på murvegg av god kvalitet (støpselet har aldri blitt varmt).

Er det et schuko-uttak fra 80-tallet satt opp for motorvarmer, og montert på trevegg er saken en helt annen.

Nytt stikk, montert på ny betong, og det eneste brennbare i nærheten er bilen. En av fordelene slik jeg ser det med denne måten å gjøre det på er at den eneste delen som blir utsatt for slitasje er UMC og ladeport på bilen, resten står fastmontert uten vektbelastning. Har heller aldri opplevd noen form for varmeutvikling. På den annen side er det en smal sak å stikke av med ladekabelen mens jeg er ute å kjører..

Men tilbake til hva jeg egentlig spurte om - kan man lade eGolf med UMC?

Nei
Hvorfor ikke, hvordan vet UMC at det ikke er en Tesla?

Aner ikke. Fungerte ihvertfall ikke.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

hottentott33

Sitat fra: PerBear på søndag 05. april 2015, klokken 23:45

Hvorfor ikke, hvordan vet UMC at det ikke er en Tesla?

Golfen blir kanskje avslørt av den tyske aksenten når Golfen og UMC skal kommunisere ;D
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Griffel

Sitat fra: hottentott33 på mandag 06. april 2015, klokken 11:27
Sitat fra: PerBear på søndag 05. april 2015, klokken 23:45

Hvorfor ikke, hvordan vet UMC at det ikke er en Tesla?

Golfen blir kanskje avslørt av den tyske aksenten når Golfen og UMC skal kommunisere ;D
Mulig det, på UMC's varselskilt står det i et hvert fall "ONLY FOR USE WITH TESLA MOTORS EQUIPMENT" Siden Tesla fordeler strømmen på fler pinner enten den benytte enfasig eller trefasig skiller UMC seg fra andre kladder. Så bruk til VW er i et hvertfall uautorisert bruk.

En standard fastmontert ladestasjon typ2 er uansett en sikrere løsning enn en Schuko som belastes 16A via Kirkebøs ikke godkjente adapter, og vil fungere bra med begge biler.

(Jeg ville ikke dele en fellesgarasje med en som benytter Cassius/Kirkebøs ikke godkjente ladeløsning uansett hvor ny betongen er. Er stikkontakten ny er det også i strid med forskriftene.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA