Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 19. februar 2015, klokken 14:09
Skal få elektriker til å legge opp ny kurs for 16A lading av e-Golf.
Enfas CEE.

Noen som vet om det kreves jordfeilvern type B?
Denne er en god del dyrere har jeg forstått?

Slik jeg forstår tolkningen av de nye kravene nå er klasse B påkrevd ja. De behøver ikke å bli grisedyre, jeg har på lager til 1400,- inkl. mva.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

e-Kvaase

#151
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. februar 2015, klokken 14:39
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 19. februar 2015, klokken 14:09
Skal få elektriker til å legge opp ny kurs for 16A lading av e-Golf.
Enfas CEE.

Noen som vet om det kreves jordfeilvern type B?
Denne er en god del dyrere har jeg forstått?

Slik jeg forstår tolkningen av de nye kravene nå er klasse B påkrevd ja. De behøver ikke å bli grisedyre, jeg har på lager til 1400,- inkl. mva.

Dette har vel med NEK 400-7-722 å gjøre?
Har forhørt meg hos en del elektrikere.
Virker ikke som tolkningen er så lett å tyde, eller mange har oversikt over dette.

Sitat fra Salto.no:
Vanlige elektromekaniske jordfeilvern av Type-A beskytter mot AC vekselstrømmer og kan påvirkes ved lading av elbiler, pga jordstrøm fra elbilens ladesystem, og dermed ikke lenger ha sin beskyttende funksjon intakt. Sitat slutt.

Forskjellen er vel at jordfeilvern type a er elektromekanisk, mens type b er elektronisk.
Type b skal visstnok beskytte bedre mot jordingsfeil relatert til bilen etter det jeg har skjønt.
Vanskelig å være forbruker når selv ikke fagmenn har oversikt eller praktiserer dette likt :-)

tallyho

#152
Sitat fra: Johnny på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:57
Sitat fra: tallyho på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:59
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:42
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?
Vi er brukere og ikke elektroingeniører og skal slippe å spekulere på slike ting. En 16A kurs kan du derfor selvsagt belaste med 16A konstant over tid uten om og men og spekulering. Det er nettopp en slik belastning kursen er (over)dimensjonert for. Dvs. at alle nødvendige marginer er hensyntatt.

Jeg tar her utgangspunkt i en kurs som er i orden, og ikke 50 år gamle ledninger som er utgått på dato.

Det du sier her var et faktum før elbilen. Ingenting trakk 16A kontinuerlig i 12 timer eller mere da. Jeg ble litt sjokkert av hvor varme automatsikringene mine ble av maks belastning over tid, og det er jeg åpenbart ikke alene om.
Vi belastet 16A-kurser hardt også før elbilene kom. Det gir ingen logikk å tenke at en 16A-kurs ikke tåler 16 A strøm over lang tid. Det er jo nettopp det de er dimensjonert for. Blir sikringen din varm, så bør du få en elektriker til å sjekke den, for da er det noe galt fatt. Har du en moderne sikring, så har den vern mot både for høy strømstyrke, kortslutning, jordfeil og termisk overbelastning. DVs at dersom den blir for varm, vil den bryte strømmen. Min 16 A sikring blir kun lunken.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

e-Kvaase

Sitat fra: tallyho på torsdag 19. februar 2015, klokken 17:53
Sitat fra: Johnny på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:57
Sitat fra: tallyho på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:59
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:42
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?
Vi er brukere og ikke elektroingeniører og skal slippe å spekulere på slike ting. En 16A kurs kan du derfor selvsagt belaste med 16A konstant over tid uten om og men og spekulering. Det er nettopp en slik belastning kursen er (over)dimensjonert for. Dvs. at alle nødvendige marginer er hensyntatt.

Jeg tar her utgangspunkt i en kurs som er i orden, og ikke 50 år gamle ledninger som er utgått på dato.

Det du sier her var et faktum før elbilen. Ingenting trakk 16A kontinuerlig i 12 timer eller mere da. Jeg ble litt sjokkert av hvor varme automatsikringene mine ble av maks belastning over tid, og det er jeg åpenbart ikke alene om.
Vi belastet 16A-kurser hardt også før elbilene kom. Det gir ingen logikk å tenke at en 16A-kurs ikke tåler 16 A strøm over lang tid. Det er jo nettopp det de er dimensjonert for. Blir sikringen din varm, så bør du få en elektriker til å sjekke den, for da er det noe galt fatt. Har du en moderne sikring, så har den vern mot både for høy strømstyrke, kortslutning, jordfeil og termisk overbelastning. DVs at dersom den blir for varm, vil den bryte strømmen. Min 16 A sikring blir kun lunken.

Det høres veldig logisk ut det du skriver.

Det er i pakken til VW de putter på en 20A sikring for en 16A ladeboks, for å få en margin.
Men da går kabelen rett fra sikringskapet inn i ladeboksen (ikke noe eget CEE uttak).

Jeg har droppet denne pakken for et ordinært enfase 230v CEE uttak.
Da ender jeg også opp med en 16A sikring.
Tror ikke det er lov med 20A sikring for dette uttaket.

Siden jeg har TN nett og kun skal bruke enfas og AC lading, ser det ut som det holder med et jordfeilvern type a også.

moby666

Alle som legger opp ny kurs til elbil bør i det minste legge opp 10m2 3 fase 32 amp, koster veldig lite ekstra og er mye mer fremtidsrettet når dere kjøper en mer moderne elbil. Legg ihvertfall tykk nok kabel!
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

np

Yepp. Gjør det og installerer en 11Kwh lader, så får Golfen bare dra 3.6 inntil videre. Koster litt mer, men da er man litt bedre sikret fremover.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

smaug01

Sitat fra: tallyho på torsdag 19. februar 2015, klokken 17:53
Sitat fra: Johnny på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:57
Sitat fra: tallyho på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:59
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:42
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?
Vi er brukere og ikke elektroingeniører og skal slippe å spekulere på slike ting. En 16A kurs kan du derfor selvsagt belaste med 16A konstant over tid uten om og men og spekulering. Det er nettopp en slik belastning kursen er (over)dimensjonert for. Dvs. at alle nødvendige marginer er hensyntatt.

Jeg tar her utgangspunkt i en kurs som er i orden, og ikke 50 år gamle ledninger som er utgått på dato.

Det du sier her var et faktum før elbilen. Ingenting trakk 16A kontinuerlig i 12 timer eller mere da. Jeg ble litt sjokkert av hvor varme automatsikringene mine ble av maks belastning over tid, og det er jeg åpenbart ikke alene om.
Vi belastet 16A-kurser hardt også før elbilene kom. Det gir ingen logikk å tenke at en 16A-kurs ikke tåler 16 A strøm over lang tid. Det er jo nettopp det de er dimensjonert for. Blir sikringen din varm, så bør du få en elektriker til å sjekke den, for da er det noe galt fatt. Har du en moderne sikring, så har den vern mot både for høy strømstyrke, kortslutning, jordfeil og termisk overbelastning. DVs at dersom den blir for varm, vil den bryte strømmen. Min 16 A sikring blir kun lunken.
Belastningen for å lade opp en elbil er nok litt spesiell i det at 100% belastning pågår over lang tid. Vi har hatt høy belastning før ja ved bruk av komfyrer osv men da er det snakk om minutter, ikke 4-5 timer. Det er det som er utfordringen med elbil og lading.
Ellers har vel ikke den nye NEK'en tilbakevirkende kraft og gjelder vel bare på nye anlegg. Eldre hus skal følge de gamle kravene som minimum selv om det selvsagt er anbefalt å være oppdatert.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

elektrolux

Sitat fra: moby666 på fredag 20. februar 2015, klokken 08:25
Alle som legger opp ny kurs til elbil bør i det minste legge opp 10m2 3 fase 32 amp, koster veldig lite ekstra og er mye mer fremtidsrettet når dere kjøper en mer moderne elbil. Legg ihvertfall tykk nok kabel!

Er det ikke bedre å legge op en 16A kurs som en faktuisk har lov å koble seg til med bilens originale ladeutstyr?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

#158
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. februar 2015, klokken 17:26
Sitat fra: moby666 på fredag 20. februar 2015, klokken 08:25
Alle som legger opp ny kurs til elbil bør i det minste legge opp 10m2 3 fase 32 amp, koster veldig lite ekstra og er mye mer fremtidsrettet når dere kjøper en mer moderne elbil. Legg ihvertfall tykk nok kabel!

Er det ikke bedre å legge op en 16A kurs som en faktuisk har lov å koble seg til med bilens originale ladeutstyr?

Det du må gjøre er å legge 3fas 32A fra hovedfordelingen (sikringskapet)(Hvis du da har 3 fas) til en sekundærfordeling i garasjen (et lite sikringskap) I dette legger  du inn en  16/20A sikring over en av fasene og tilbyr den kursen til Elbilen. Da er du fremtidssikret. Ville ihvertfall gjort det slik om jeg skulle grave ned kabel til nybygd garasje.

EDIT: Hvis du ikke behøver 3 fas 32A uttak eller ikke vil montere ekstra fordeling i garasjen bør du fremdeles legge 10mm2 3fas kabel, og stikke den ned til 20A i hovedfordeligen om dette er et slags krav fra ladeutstyret. Du må da blende den ene lederen i elbilladeboksen hvis den bare tar 1 fas. Dette blir  billigere enn å sette inn ekstra sikringskap. Men fremdeles fremtidsrettet. 8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

e-Kvaase

#159
Elektriker er bestilt.
Blir kun en vanlig 1 fase 16A kurs med CEE for min del.

Ladestasjon er bestilt fra elbilhjelpen.no
Satser på at dette blir bra :-)

Totalprisen blir samme som pakka til VW, men synes Siemens veggboksen er stor.
Dessuten hadde den IP44 beskyttelse, mens den jeg har bestilt nå har IP65 beskyttelse.

Synes den har litt kul teknisk retrodesign med beskjedne dimensjoner.
Ser ut som den er laget av teknikere for teknikere :-)
Kan legge ut et bilde når ting er montert opp etterhvert.

Venter på at elektrolux skal sende meg varene i posten...

e-Kvaase

#160
Noen som kan bekrefte/avkrefte følgende oversikt vedr. lading av e-Golf:

6A   - 1380w - ladetid 16,0 timer
10A - 2300w - ladetid 13,0 timer
13A - 3000w - ladetid 10,5 timer
16A - 3600w - ladetid  8,0 timer

1. Er det mulig å lade bilen med 6A og 13A?
2. Vil lading med 6A forlenge batterienes levetid?

Råde

#161
1. Ikke helt det skjemaet du lager der for jeg har ikke tallene foran meg, men du kan stille. Enten på kladden eller i bilen.
Edit: eller i appen. Jeg er ganske sikker på at 6 og 13 er mulig.
2. Det er diskutert frem og tilbake her, men inntrykket er : Ja, det vil det.
e-Golf | X75D

e-Kvaase

Sitat fra: Råde på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:24
1. Ikke helt det skjemaet du lager der for jeg har ikke tallene foran meg, men du kan stille. Enten på kladden eller i bilen.
Edit: eller i appen. Jeg er ganske sikker på at 6 og 13 er mulig.
2. Det er diskutert frem og tilbake her, men inntrykket er : Ja, det vil det.

Takk for svar.
Tanken er å bruke 16A om vinteren når man trenger forvarming, og 6A eller 10A når dette ikke er nødvendig.

4Matic Fanatic

Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:12
...Synes den har litt kul teknisk retrodesign med beskjedne dimensjoner.
Ser ut som den er laget av teknikere for teknikere :-)
Kan legge ut et bilde når ting er montert opp etterhvert...
Det er en slik du har bestilt?
Her er den nye bensinstasjonen min ihvertfall  :-)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

e-Kvaase

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 24. februar 2015, klokken 18:44
Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:12
...Synes den har litt kul teknisk retrodesign med beskjedne dimensjoner.
Ser ut som den er laget av teknikere for teknikere :-)
Kan legge ut et bilde når ting er montert opp etterhvert...
Det er en slik du har bestilt?
Her er den nye bensinstasjonen min ihvertfall  :-)

Ja, he he.
Det er den ja :-)
Fungerer den bra?

Min "Shell EV-Select" stasjon kommer nok snart i posten :-)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA