Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Spenningen varierer utifra status på batteriene, men den er vel i området 300-600V. Den begynner lavt, da spenningen på batteriene også er lav, og ettersom spenningen på batteriene øker øker også levert spenning fra laderen. Strøm derimot starter høyt og så senkes det mot slutten av ladingen, men kan være i området 150A på begynnelsen. Resultatet av strøm og spenning er en effektkurve som er flat på 40 kW til å begynne med, og så når batteriene nærmer seg 60-70% så trappes effekten ned. Over 90% er det kun snakk om noen få kW.

Inn-spenning til hurtigladeren er trefase 400V. 40 kW trenger rundt 64 ampere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sonus

Takk for godt svar (som jeg tror jeg forstod :) )

Ville man kunne benytte en 3-fas 400V 40ampere kurs (istdenfor 64Ampere 400V) til å montere en DC-lader og lade med lavere Kw uttak? Eller krever bilen 40Ampere for å fungere?

Hva snakker vi i så fall om av kostnader for en slik lader?

Espen Hugaas Andersen

Det er fint mulig å lage en mobil DC lader med CCS kabel, som kan ta inn mindre enn 64A og levere det til bilen.

Hva dette vil koste vet jeg ikke, men kanskje noe mellom 20.000 og 50.000, om noen skulle ta seg bryet med å lage dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sonus

Vi får se hvordan bruksmønsteret blir og om det vil være verdt det. Jeg tviler vel egentlig på det :)

Takk for gode svar

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. februar 2014, klokken 12:47
Det er fint mulig å lage en mobil DC lader med CCS kabel, som kan ta inn mindre enn 64A og levere det til bilen.

Hva dette vil koste vet jeg ikke, men kanskje noe mellom 20.000 og 50.000, om noen skulle ta seg bryet med å lage dette.

Hmm, tviler litt på det. Det produseres jo allerede en mobil 20kW CHAdeMO-lader som tar 3x32A 400V inn. Prisen på denne er 155.000,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#20
Prisen er ikke 155.000 kroner pga elektronikken. Det er fordi de legger utviklingskostnaden på ett titalls antall enheter.

Det det egentlig er snakk om er jo å bruke f.eks 2 stk EU-ladere fra Model S, med en CCS plugg og en kommunikasjonsenhet. Hvor mye koster en EU-lader? Kanskje 7000 kroner. Da bruker du kanskje noe sånt som 14 000 kroner på ladere, 3000 kroner på CCS plugg, og 3000 kroner på kommunikasjonsenheten. Med innkapsling og litt kabling så havner du kanskje på 25.000 kr totalt. Dette er om man skal lage det selv; hva tror du en profesjonell aktør kunne fått til?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

e-Golf

for 3~AC så må en ta med kvadratroten av 3 i regnestykket, ergo P=UxIxsqr3
Ampera-e levert 27.06.17

Tesla model 3 reservert 1/4-16
Tesla model X - Kansellert

Hevet vrakpant på en -95 modell bensinbil som egner seg mest som spiker

Elmo

Sitat fra: e-Golf på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:01
for 3~AC så må en ta med kvadratroten av 3 i regnestykket, ergo P=UxIxsqr3

Nei. Det gjelder for 230v 3-fas.  400V 3-fas med null-leder så blir det P=U*I*3
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

e-Golf

Sitat fra: Elmo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:15
Sitat fra: e-Golf på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:01
for 3~AC så må en ta med kvadratroten av 3 i regnestykket, ergo P=UxIxsqr3

Nei. Det gjelder for 230v 3-fas.  400V 3-fas med null-leder så blir det P=U*I*3


230V 3 fas IT nett gir 230V mellom to faser, mens bruker en 3 faser, så er det 120 grader faseforskyvning mellom fasene, derav kvadratroten av 3.

400V 3 fas TNn nett gir 400 volt mellom fasene, blander du inn null lederen så får du en fasespenning på 230V, og ingen faseforskyvning. dette blir "enfas".
Men benytter du tre av 400V fasene så får du faseforskyvning på 120 grader, og ender opp med roten av 3 her og.
Ampera-e levert 27.06.17

Tesla model 3 reservert 1/4-16
Tesla model X - Kansellert

Hevet vrakpant på en -95 modell bensinbil som egner seg mest som spiker

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. februar 2014, klokken 15:45
Prisen er ikke 155.000 kroner pga elektronikken. Det er fordi de legger utviklingskostnaden på ett titalls antall enheter.

Det det egentlig er snakk om er jo å bruke f.eks 2 stk EU-ladere fra Model S, med en CCS plugg og en kommunikasjonsenhet. Hvor mye koster en EU-lader? Kanskje 7000 kroner. Da bruker du kanskje noe sånt som 14 000 kroner på ladere, 3000 kroner på CCS plugg, og 3000 kroner på kommunikasjonsenheten. Med innkapsling og litt kabling så havner du kanskje på 25.000 kr totalt. Dette er om man skal lage det selv; hva tror du en profesjonell aktør kunne fått til?

Du får nok ikke kjøpt laderne fra Tesla, så du må i så fall basere deg på en Brusa 22kW eller noe sånt.
Forventet volum er nok såpass lite at enhver profesjonell aktør måtte fordelt utviklingskostnaden på et ganske lite antall. Markedet er ikke stort nok etter min mening, selv til en fjerdedel av prisen på den jeg nevnte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:34Du får nok ikke kjøpt laderne fra Tesla, så du må i så fall basere deg på en Brusa 22kW eller noe sånt.
Forventet volum er nok såpass lite at enhver profesjonell aktør måtte fordelt utviklingskostnaden på et ganske lite antall. Markedet er ikke stort nok etter min mening, selv til en fjerdedel av prisen på den jeg nevnte.
Enig i at markedet ikke er stort  - men på sikt er det mulig det blir tilgjengelig. Om det er 100 000 CCS kompatible biler i Europa som kun har 3,3 kW lader, så om 1% av bileierne kjøper mobil 22 kW lader, så vil dette bety 1000 kjøpere. 1000 kjøpere burde være nok for en rimelig løsning.

Spørsmålet er vel om 22 kW intern lader blir standard før kundebasen blir stor nok. Det er ganske mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

anna

Kan noen si hvilke hurtig-ladestasjoner e-Golfen kan bruke?  Jeg leker meg med rekkevidde på ladestasjoner.no, som viser plassering av følgende ladere: Hurtig CHAdeMO, Hurtig Combo, Hurtig Type 2, Hurtig Tesla, Semihurtig CHAdeMO, Semihurtig Combo ogSemihurtig Type 2. På forhånd takk! :)

KaiRK

Sitat fra: anna på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:40
Kan noen si hvilke hurtig-ladestasjoner e-Golfen kan bruke?  Jeg leker meg med rekkevidde på ladestasjoner.no, som viser plassering av følgende ladere: Hurtig CHAdeMO, Hurtig Combo, Hurtig Type 2, Hurtig Tesla, Semihurtig CHAdeMO, Semihurtig Combo ogSemihurtig Type 2. På forhånd takk! :)

Den kan bruke Combo. Eneste den får ut av type 2 er 16a (10timer med tomt batteri).
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

anna

#28
Er smålading uheldig/ugunstig for den batteritypen som e-Golf har? Jeg tenker på å hurtiglade/Combo litt eller lade litt i vanlig kontakt uten å lade batteriet 100%. Må man vedlikeholde batteriet? På forhånd takk. :)

Espen Hugaas Andersen

#29
Litium-ion batterier liker seg best i mellom 20 og 80%. Om du konstant klattlader eller lader kun annenhver dag har liten betydning.

Helst lader du kun til 100% om du skal bruke bilen ganske snart. Batteriene liker spesielt dårlig å bli lagret ved 100% over lengre tid og ved høyere temperaturer.

Og litium-ion batterier er i all hovedsak vedlikeholdsfrie. Men det kan være greit å lade til 100% noen ganger i året, slik at du får balansert cellene. Det får du ikke gjort ordentlig om du alltid kun lader til 80%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA