Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

e-Kvaase

#135
Sitat fra: torgrand på mandag 16. februar 2015, klokken 18:32
Jeg har hatt denne kabelen siden i høst og er kjempefornøyd! Funker helt strålende og gir virkelig merkbart raskere lading, og bedre forvarming enn standard kabelen som jeg bruker på jobb og på tur.

Den husker alltid siste innstilling, så etter at jeg stilte den opp på 16amp første gang har jeg aldri rørt knappene.
Denne anbefales på det varmeste!!!

Ser veldig bra ut!
Kvaliteten på denne ladekabelen er nok bedre enn det billigste på markedet.

Valget står nok nå mellom denne og en fast ladestasjon som ikke koster skjorta :-)
Vil ha noe som bare kan plugges rett i CEE kontakten.
Er nok en fordel å lade på 16A kontra 10A, med tanke på mer effekt for forvarming etc.

e-Kvaase

#136
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?

smaug01

Det ha vært anbefalt å belaste en kurs med ca 80% over tid og nå er det vel en del av den nye NEK400'en(elektrikerens bibel) at elbiler skal ha en overdimensjonert kurs.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

tallyho

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:42
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?
Vi er brukere og ikke elektroingeniører og skal slippe å spekulere på slike ting. En 16A kurs kan du derfor selvsagt belaste med 16A konstant over tid uten om og men og spekulering. Det er nettopp en slik belastning kursen er (over)dimensjonert for. Dvs. at alle nødvendige marginer er hensyntatt.

Jeg tar her utgangspunkt i en kurs som er i orden, og ikke 50 år gamle ledninger som er utgått på dato.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

e-Kvaase

Sitat fra: tallyho på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:59
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:42
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?
Vi er brukere og ikke elektroingeniører og skal slippe å spekulere på slike ting. En 16A kurs kan du derfor selvsagt belaste med 16A konstant over tid uten om og men og spekulering. Det er nettopp en slik belastning kursen er (over)dimensjonert for. Dvs. at alle nødvendige marginer er hensyntatt.

Jeg tar her utgangspunkt i en kurs som er i orden, og ikke 50 år gamle ledninger som er utgått på dato.


Har snakket med EDA som monterer dette.
Grunnen til at det er 20A sikring er at man ikke skal kjøre full last på sikringen over tid.
Da vil man risikere at sikringen går.
Har nytt 400v anlegg.

Ble også anbefalt å bygge et tak å ha over veggboksen :-)

Ble også fortalt at hvis jeg skulle ha en annen løsning med enfas CEE uttak, så kunne jeg benytte 20A sikring.
Har tidligere trodd at det var maks 16A sikring som var tillatt for denne typen uttak.

Lærte noe nytt i dag også :-)

Anglia

Har nytt opplegg i garasjen fra 2014 med 16A treg automatsikring og standard kontakt hvor jeg lader en Leaf med charge amp sin regulerbare lader.  Ingen problemer med at sikring slår ut selv om jeg lader med 16A.  Lader også på jobb med samme ledning med shuko kontakt.  Har tenkt å gjøre det samme med E-Golfen som er under bestilling.  Tipset med justerbar lader fra Volvo virker som en god løsning.  10 A lader som følger bil blir over natt lader i garasjen og justerbar Volvo vil som regel ligge fast i bagasjen. Også praktisk at den kan kjøpes i en 8m versjon siden tilkopling til lader er bak.
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

anna

Sitat fra: ea på mandag 09. februar 2015, klokken 15:36
Har akkurat kommet hjem fra Sverige med en Mennekes 16A ladekabel i bagasjen. Den ble etter tips på dette forumet bestilt hos Volvoforhandler og kom seg på 3900 SEK. CEE-Chukoadapter ble kjøpt på Biltema til 109 NOK. Tenker å ha denne liggende i bilen. Den originale 10A-kladden får henge i garasjen og lader bilen pent og pyntelig opp over natten.
CEE kontakt mode 2, 16A Mennekes, fra Volvo. Har jeg forstått dette riktig - den kabelen kan brukes til å semi-hurtiglade e-Golf? Noen som vet om den kan kjøpes i Norge?

jkirkebo

Sitat fra: anna på onsdag 18. februar 2015, klokken 22:02
Sitat fra: ea på mandag 09. februar 2015, klokken 15:36
Har akkurat kommet hjem fra Sverige med en Mennekes 16A ladekabel i bagasjen. Den ble etter tips på dette forumet bestilt hos Volvoforhandler og kom seg på 3900 SEK. CEE-Chukoadapter ble kjøpt på Biltema til 109 NOK. Tenker å ha denne liggende i bilen. Den originale 10A-kladden får henge i garasjen og lader bilen pent og pyntelig opp over natten.
CEE kontakt mode 2, 16A Mennekes, fra Volvo. Har jeg forstått dette riktig - den kabelen kan brukes til å semi-hurtiglade e-Golf? Noen som vet om den kan kjøpes i Norge?

NoFuel selger den i Norge. Men du får ikke noe semi-hurtiglading nei (det er betegnelsen for 22kW), du får derimot 60% raskere lading enn med standard-kabelen. 3,7kW istedenfor 2,3kW. Kan vel kalles treglading istedenfor veldig-treglading ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

anna

Takk for svaret! Det er det jeg mente. Jeg hadde lært meg hva semihurtig-lading og litt-fortere-lading er for noen dager siden, men jeg hadde visst glemt det... Nå skal jeg huske det!

Ladefabrikken

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. februar 2015, klokken 14:16
Sitat fra: e-Kvaase på mandag 09. februar 2015, klokken 13:48
Sitat fra: Johnny på mandag 09. februar 2015, klokken 13:34
Du har jo allerede ladekabelen som du fikk med bilen, så hvorfor ikke legge opp et skikkelig fast punkt der bilen står parkert hver natt. Det har jeg gjort, og Kirkebø sin ladestasjon får du til samme pris.

Hva heter dette produktet?
Har du en link til dette produktet?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html

Prisen er nylig satt ned til 3550,- og den leveres nå med en tynnere kabel enn på bildet.
kommer med tynnere ledning en bilde hvor har du det fra?
Kabelen følger det standarden det er for ladekabel. Den er også CE merket.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Johnny

Sitat fra: tallyho på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:59
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:42
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?
Vi er brukere og ikke elektroingeniører og skal slippe å spekulere på slike ting. En 16A kurs kan du derfor selvsagt belaste med 16A konstant over tid uten om og men og spekulering. Det er nettopp en slik belastning kursen er (over)dimensjonert for. Dvs. at alle nødvendige marginer er hensyntatt.

Jeg tar her utgangspunkt i en kurs som er i orden, og ikke 50 år gamle ledninger som er utgått på dato.

Det du sier her var et faktum før elbilen. Ingenting trakk 16A kontinuerlig i 12 timer eller mere da. Jeg ble litt sjokkert av hvor varme automatsikringene mine ble av maks belastning over tid, og det er jeg åpenbart ikke alene om.
TMS og eGolf.

Johnny

Sitat fra: 2EL på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:44
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. februar 2015, klokken 14:16
Sitat fra: e-Kvaase på mandag 09. februar 2015, klokken 13:48
Sitat fra: Johnny på mandag 09. februar 2015, klokken 13:34
Du har jo allerede ladekabelen som du fikk med bilen, så hvorfor ikke legge opp et skikkelig fast punkt der bilen står parkert hver natt. Det har jeg gjort, og Kirkebø sin ladestasjon får du til samme pris.

Hva heter dette produktet?
Har du en link til dette produktet?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html

Prisen er nylig satt ned til 3550,- og den leveres nå med en tynnere kabel enn på bildet.
kommer med tynnere ledning en bilde hvor har du det fra?
Kabelen følger det standarden det er for ladekabel. Den er også CE merket.

Kansje han snakker med seg selv ;)
TMS og eGolf.

Nuvolari

Sitat fra: Johnny på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:57
Sitat fra: tallyho på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:59
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 18. februar 2015, klokken 07:42
Fikk info om pakken til VW med Siemens veggbox. Selgeren forklarte at de monterte 20A sikring når boksen leverte 16A. Hadde man kun 16A sikring leverte boksen 13A.

Hvordan er det hvis jeg kjøper en 16A kladd eller vegglader andre steder? Hadde jo i utgangspunktet tenkt meg 16A sikring og CEE uttak da. Det er vel vel mulig å belaste en 16A sikring med konstant last på 3600W?

Er det da en sikkerhetsbuffer de legger inn i pakken til VW?
Så at den også "kun" var IP44, så usikker på om den kan monteres på en husvegg uten tak over.
Har sett på andre produkter som f.eks er IP65.

Noen som har erfaringer med boksen til VW og hva slags uttak som medfølger og hvor den må monteres?
Vi er brukere og ikke elektroingeniører og skal slippe å spekulere på slike ting. En 16A kurs kan du derfor selvsagt belaste med 16A konstant over tid uten om og men og spekulering. Det er nettopp en slik belastning kursen er (over)dimensjonert for. Dvs. at alle nødvendige marginer er hensyntatt.

Jeg tar her utgangspunkt i en kurs som er i orden, og ikke 50 år gamle ledninger som er utgått på dato.

Det du sier her var et faktum før elbilen. Ingenting trakk 16A kontinuerlig i 12 timer eller mere da. Jeg ble litt sjokkert av hvor varme automatsikringene mine ble av maks belastning over tid, og det er jeg åpenbart ikke alene om.

Mine 16A automatsikringer blir knapt lunkne etter 12t 16A lading.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

e-Kvaase

#148
Sitat fra: anna på onsdag 18. februar 2015, klokken 22:02
Sitat fra: ea på mandag 09. februar 2015, klokken 15:36
Har akkurat kommet hjem fra Sverige med en Mennekes 16A ladekabel i bagasjen. Den ble etter tips på dette forumet bestilt hos Volvoforhandler og kom seg på 3900 SEK. CEE-Chukoadapter ble kjøpt på Biltema til 109 NOK. Tenker å ha denne liggende i bilen. Den originale 10A-kladden får henge i garasjen og lader bilen pent og pyntelig opp over natten.
CEE kontakt mode 2, 16A Mennekes, fra Volvo. Har jeg forstått dette riktig - den kabelen kan brukes til å semi-hurtiglade e-Golf? Noen som vet om den kan kjøpes i Norge?

Den kan også kjøpes hos Volvo forhandlere i Norge.
Den er relativt mye dyrere i Norge enn i Sverige.
Fikk etter forespørsel tilbud på 15% rabatt, og da landa prisen hos norsk Volvoforhandler på 5247,-
Om jeg slår til på det tilbudet er en annen sak :-)

e-Kvaase

Skal få elektriker til å legge opp ny kurs for 16A lading av e-Golf.
Enfas CEE.

Noen som vet om det kreves jordfeilvern type B?
Denne er en god del dyrere har jeg forstått?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA