Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir e-golf en hit?

Startet av Sonus, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Sidewinder

Sitat fra: Råde på mandag 26. januar 2015, klokken 23:20
Sidewinder: 503. Ser ut som at prisen har gått opp litt, men det er nok pga nye krav i 2014 (den der DC-RCM beskyttelsen)

Funker genialt. Lader fortere og forvarmer uten å stjele for mye fra batteriet. Du slipper å ta kabel inn og ut osv.

Du kan jo også sjekke elbilhjelpen, nofuel.no og jkirkebo her på forumet. De har også.

Takk for tips, skal sjekke det litt nærmere :)

np

Bare for å være sikker, når det gjelder Saltoboks Type-2. Hvis jeg installerer en 400V/11kW/3fase/16A, selv om den leverer opp til 11kW, så kan jeg fortsatt lade e-Golfen med den, men den drar bare 3.6kW? (Vil gjerne sette opp en ladeløsning som ikke må byttes om et par år eller tre...)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

afo

Sitat fra: np på tirsdag 27. januar 2015, klokken 08:40
Bare for å være sikker, når det gjelder Saltoboks Type-2. Hvis jeg installerer en 400V/11kW/3fase/16A, selv om den leverer opp til 11kW, så kan jeg fortsatt lade e-Golfen med den, men den drar bare 3.6kW? (Vil gjerne sette opp en ladeløsning som ikke må byttes om et par år eller tre...)

Jepp. Jeg har en sånn. Fungerer veldig bra! Golfen får 3.6 KW, besøkende tesla får 11.

e-Kvaase

Mulig noen som har spurt om dette tidligere men jeg prøver meg.

Lading av e-Egolf med medfølgende 10A lader.
Full lading settes igang kl. 16.00.
Forvarming til kl. 08.00 om morgenen.

Hvordan er samspillet mellom lading / forvarming og hvor strømmen tas fra.
Kan man risikere at forvarmingen tapper bilens batteri, selv om den er koblet til lader?

Blir det noen endring på dette med 16A lader, i stedet for 10A lader?

lettvinh

Sitat fra: poskare på mandag 26. januar 2015, klokken 20:12
Ifølge en jeg kjenner som fikk bilen m/VP på fredag, står det i manualen hans at det er en 16A lader som følger med.
Det er også 16A lader på demobilene jeg har lånt....?!?

Det er riktig at det er en 16A lader som følger med bilen. Husk at laderen sitter i bilen, og ikke i ladekabelen. Det er mange som kaller ladekabelen som følger med bilen for lader. Kabelen +kladden som følger med Golfen regulerer kun hvor mye strøm den skal gi bilen. Så selvom bilen stilles for å trekke 16, så får du maks 10A med medfølgende kabel.

For å lade raskere må du eventuelt kjøpe en ladekabel som gir 16A eller en ladestasjon.

Griffel

#110
Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 27. januar 2015, klokken 08:59
Blir det noen endring på dette med 16A laderladekabel, i stedet for 10A laderladekabel?
Siden bilens lader kan benytte 16A vil en 16A ladekabel gi "nøyaktig" 60% mer strøm til bilens lader, og lading går tilsvarende raskere.
Dersom forvarming også er inne i bildet har en 16A ladestasjon enda mer å bety.
Shuko anbefales opp til 10A. Så 16A ladekabel bør ha industrikontakt, men den beste løsningen er selvsagt en fastmontert ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

e-Kvaase

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:22
Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 27. januar 2015, klokken 08:59
Blir det noen endring på dette med 16A laderladekabel, i stedet for 10A laderladekabel?
Siden bilens lader kan benytte 16A vil en 16A ladekabel gi "nøyaktig" 60% mer strøm til bilens lader, og lading går tilsvarende raskere.
Dersom forvarming også er inne i bildet har en 16A ladestasjon enda mer å bety.
Shuko anbefales opp til 10A. Så 16A ladekabel bør ha industrikontakt, men den beste løsningen er selvsagt en fastmontert ladestasjon.

Jeg forutsetter at bilen er ferdig med å lade når forvarmingen starter.
Vil bilen da kun benytte ekstern strøm til forvarming, eller benytter den strøm fra bilen i tillegg?
(Noe som betyr at rekkevidden svekkes)

Har 10A kontra 16A noen betydning da, eller fungerer dette likt uavhengig av dette?

Råde

Den benytter ekstern strøm. Dvs at du får mer effekt av en ladestasjon (16A) enn ladekabelen (10A).

Du kan også sette opp bilen til å bruke av fremdriftsbatteriet. Forvarmingen vil da stjele mindre av batteriet ved ladestasjon enn av kabel (ved min Saltoboks og bil med VP stjeler forvarmingen ingenting i praksis).
e-Golf | X75D

Arnason

Fikk nettopp tilbud som jeg synes var litt drøyt:

Det vi da ønsker å tilby er følgende:
·         Montering av automatsikring for hjemmesentral 32A
·         Montering av kabel til hjemmesentral
·         Levering og montering av Salto 572 ladestasjon

Dette kan vi utføre for kr 17.836,- inkl. mva.

Ladestasjon utgjør 11.586,- med garanti fra meg. Kjøper du den selv hos Salto får du den for kr 8913,- + frakt.
VW E-Golf 2015
Volvo XC60 2011

jkirkebo

Sitat fra: Arnason på fredag 06. februar 2015, klokken 19:55
Fikk nettopp tilbud som jeg synes var litt drøyt:

Det vi da ønsker å tilby er følgende:
·         Montering av automatsikring for hjemmesentral 32A
·         Montering av kabel til hjemmesentral
·         Levering og montering av Salto 572 ladestasjon

Dette kan vi utføre for kr 17.836,- inkl. mva.

Ladestasjon utgjør 11.586,- med garanti fra meg. Kjøper du den selv hos Salto får du den for kr 8913,- + frakt.

Det er drøye priser på mye ladeutstyr og arbeid ja. Jeg selger bra av ladestasjonsbyggesettene for tiden, 16A utgave til 3550,- nå og kl.B jordfeilbryter kr. 1400,-. Men hva skal du med 32A til en eGolf? Framtidssikring?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siforko

Sitat fra: Arnason på fredag 06. februar 2015, klokken 19:55
Fikk nettopp tilbud som jeg synes var litt drøyt:

Det vi da ønsker å tilby er følgende:
·         Montering av automatsikring for hjemmesentral 32A
·         Montering av kabel til hjemmesentral
·         Levering og montering av Salto 572 ladestasjon

Dette kan vi utføre for kr 17.836,- inkl. mva.

Ladestasjon utgjør 11.586,- med garanti fra meg. Kjøper du den selv hos Salto får du den for kr 8913,- + frakt.

Viss du trekker fra Ladestasjonen, sitter du igjen med ca 6250,-
for jobben.
Arbeid, matriell, kabel, sluttkontroll, dokumentasjon.
Ingen ting å si på det.
Helt grei pris.
Kjører E-Golf FL300

EV - Driver

Sitat fra: siforko på fredag 06. februar 2015, klokken 20:30
Sitat fra: Arnason på fredag 06. februar 2015, klokken 19:55
Fikk nettopp tilbud som jeg synes var litt drøyt:

Det vi da ønsker å tilby er følgende:
·         Montering av automatsikring for hjemmesentral 32A
·         Montering av kabel til hjemmesentral
·         Levering og montering av Salto 572 ladestasjon

Dette kan vi utføre for kr 17.836,- inkl. mva.

Ladestasjon utgjør 11.586,- med garanti fra meg. Kjøper du den selv hos Salto får du den for kr 8913,- + frakt.

Viss du trekker fra Ladestasjonen, sitter du igjen med ca 6250,-
for jobben.
Arbeid, matriell, kabel, sluttkontroll, dokumentasjon.
Ingen ting å si på det.
Helt grei pris.
Jeg betalte 5700 for to nye 16A kurser til elbil. Godt betalt for 55 minutters arbeid.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Sidewinder


siforko

Sitat fra: Vw-E-Golf på fredag 06. februar 2015, klokken 23:12
Sitat fra: siforko på fredag 06. februar 2015, klokken 20:30
Sitat fra: Arnason på fredag 06. februar 2015, klokken 19:55
Fikk nettopp tilbud som jeg synes var litt drøyt:

Det vi da ønsker å tilby er følgende:
·         Montering av automatsikring for hjemmesentral 32A
·         Montering av kabel til hjemmesentral
·         Levering og montering av Salto 572 ladestasjon

Dette kan vi utføre for kr 17.836,- inkl. mva.

Ladestasjon utgjør 11.586,- med garanti fra meg. Kjøper du den selv hos Salto får du den for kr 8913,- + frakt.

Viss du trekker fra Ladestasjonen, sitter du igjen med ca 6250,-
for jobben.
Arbeid, matriell, kabel, sluttkontroll, dokumentasjon.
Ingen ting å si på det.
Helt grei pris.
Jeg betalte 5700 for to nye 16A kurser til elbil. Godt betalt for 55 minutters arbeid.

Tiden du betaler for er fra han kjører fra kontoret til deg og gjør jobben til han er tilbake.
Regner med at du har fått papirer på jobben, samsvars erklæring.
Utstyret han brukte skal bestilles, hentes.
Så prisen er helt grei, det er hva det koster i Norge i dag.
Kjører E-Golf FL300

e-Kvaase

Noen som har testet denne ladekabelen fra Ladefabrikken?
En 16A kladd til 3500 kroner,-

http://www.ladefabrikken.no/EVSE_16A_Portabel_Ladekabel/p3060772_13276450.aspx

Trygt å bruke?
Er naturlig skeptisk, men prisen var jo hyggelig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA