Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av e-Golfer, tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:25

« forrige - neste »

e-Golfer

Hei.

Skal bestille e-Golf neste uke når de åpner forhåndssalget.

Men er fryktelig usikker på å kjøpe vs. å lease.

Årsaken til usikkerheten er jo enkelt og greit; Hva skjer med annenhåndsverdien når fordeler forsvinner som spådd i fra 2017?

Hva gjør dere andre? Noen som har synspunkter her?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Ingebrigt

De soom spår at alle fordelene forsvinner i 2017 er de samme luddittene som ikke vil ha elbil i det hele tatt. En omlegging vil nødvendigvis komme gradvis med mindre styrende myndighet plutselig konkluderer med at co2 utslipp er uten betydning.  Hvilken rekkefølge incentivene fjernes i er bare gjetninger pr i dag.

Den største trusselen mot gjensalgsverdien på denne generasjonen elbil tror (og håper) jeg er neste generasjon elbil.  Dette er grunnen til at jeg avskriver min elbil til null over 5 år fra  anskaffelse. 

Hvis det er bestemt at Golfen skal byttes etter 3 år er leasing kanskje best, om du er åpen for å beholde den på ubestemt tid ville jeg kjøpt, og regnet meg frem til et tidspunkt hvor verdien kan være null uten at du føler du går på en smell. Da vil hver tuselapp du får igjen være "fortjeneste" ;-)

emil

Har også regnet på at selv om bilen er verd kroner 0 (ikke engang verdt noe som delebil) så ville jeg komme ut i pluss i forhold til hvilken som helst bensinbil etter 5 år, men dette var brukt import-Leaf...

Ellers er det vel fortsatt MVA på Leasing, som gjør regnestykket dårligere for leasing vs kjøp av elbil sammenlignet med fossilbiler

e-Golfer

e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Ingebrigt


e-Golfer

Ser en litt på hvordan prisnivået utvikler seg på Nissan Leaf, så høres avskriving til 0 over 5 år noe drøyt ut.

Ny Leaf Tekna koster ca 280' i dag.

Ved et søk på Finn.no, så finner jeg den billigste Leafen som en USA importert 2011 modell med 26.000 km på telleren til 145.000,- Resten av 2011 modellene ligger samlet i pris fra 155-180.

Er ikke det relativt "normal" avskrivingsrate? Altså sammenlignbart med konvensjonelle fossilbiler?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Thomas Parsli

Sitat fra: e-Golfer på mandag 17. februar 2014, klokken 15:49
Ser en litt på hvordan prisnivået utvikler seg på Nissan Leaf, så høres avskriving til 0 over 5 år noe drøyt ut.

Hvis man skriver ned elbilen raskere enn Leasplan, bør man titte på tallene en gang til ;)
Og når Nissan har en høyere tilbakekjøpspris er det ganske mye som ikke rimer...

Minner om at bilen har fem års garanti og reklamasjonsrett i Norge, mens batteriet har åtte års garanti i USA.
Om fem år er det langt mer sannsynlig at det er innført begrensninger eller avgifter på fossilbiler enn at elbiler stuper i verdi.

Og importerte biler fra USA (en del av de er uten garanti) bør også ligge en del lavere i pris enn "norske/europeiske" biler med gjennstående garanti.

Skal man være ekstremt pessimistiske skriver man ned bilen over åtte år, siden ingen kan estimere restverdien på batteriene (som kanskje har 60-70% kapasitet) så langt frem i tid. Men at de (eller bilen) skulle være verdiløse virker usannsynlig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ingebrigt

Jeg skriver min ned over 5 år, på drivstoff kostnaden til bilen jeg byttet ut, fodi jeg kan. Om jeg regner på det en gang til kommer jeg til samme resultat. Det betyr ikke at jeg forventer at bilen blir ubrukelig på dagen jeg har disponert den i 5 år. Min oppfordring var ikke å skrive ned enhver elbil over 5 år men å regne seg frem til et "null-tidspunkt" som man er komfortabel med.

TB

Sitat fra: emil på mandag 17. februar 2014, klokken 10:13
Ellers er det vel fortsatt MVA på Leasing, som gjør regnestykket dårligere for leasing vs kjøp av elbil sammenlignet med fossilbiler

SitatMerverdiavgift – leasing av elbiler og kjøp av elbilbatteri
Stortinget har i forbindelse med budsjettforliket med Venstre og Kristelig folkeparti vedtatt å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler og for kjøp av elbilbatterier.
http://www.statsbudsjettet.no/Tilleggsproposisjon-2014/budsjettet-fra-A-til-A/Merverdiavgift--leasing-av-elbiler-og-kjop-av-elbilbatteri/

At det er er unntak for MVA på kjøp av batteri til elbil har eg ikkje fått med meg..
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: TB på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:21
SitatMerverdiavgift – leasing av elbiler og kjøp av elbilbatteri
Stortinget har i forbindelse med budsjettforliket med Venstre og Kristelig folkeparti vedtatt å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler og for kjøp av elbilbatterier.
http://www.statsbudsjettet.no/Tilleggsproposisjon-2014/budsjettet-fra-A-til-A/Merverdiavgift--leasing-av-elbiler-og-kjop-av-elbilbatteri/

At det er er unntak for MVA på kjøp av batteri til elbil har eg ikkje fått med meg..

Men ER det innført enda ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ingebrigt

Endringsloven finner vi her:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-12-13-128
Den er tydeligvis ikke innført ennå, men det bør komme i løpet av inneværende budsjettperiode.

Lanber

Forpult opplegg! Jeg får en ekstra regning på 3000 pr mnd for dette


Lanber

Ja det er vedtatt i stortinget sier Finansdepartementet, men det er ikke satt i verk enda da de vurderer avgrensinger og hvordan det skal utformes.  Uvisst når de får ut fingeren.

Enn sålenge er leasing av EL bil med moms etter ordinære regler, dvs jeg blir fakturert moms på leasing og kan ikke fradragsføre den i momsregnskapet da det er en personbil.

Ronny

Enkelte firmaer er ekstremt pirkete på bilen når du leverer den tilbake etter 3 års leasing, dette er grunn nok til å aldri lease en bil i 3 år. Jeg har sett folk få regninger i 30-50000 kr klassen uten at bilen var spesielt bulkete/slitt.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA