Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Hyperstress, tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:18

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.

Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.

Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.

Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader....  Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.

En slik stikke må selvsagt tilpasses slik at bevegelsen står i stil til utslaget en ønsker. Og selv om en er vant til store bevegelser med ratt, så burde det være fullt mulig å lage et styresystem der en gir små input nøyaktig. Dette går fint i fly og gravemaskiner o.l. der en kan manøvrere svært nøyaktig med små inputs.
En må lage fail-safe backupsystemer som gjør at sannsynligheten for å miste styringen blir minimal. Det vil ikke være mer sannsynlig å miste styringen enn det feks er at DBW "gassen" i TMS skal gå bananas.

Sitat fra: snurrehue på mandag 17. februar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D  litt skepsis ute og går :)

Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...

En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.

Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?

Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.

Ingen grunn til å tviholde på noen ting, den styrer selvsagt rett frem om en slipper den. Er mye mer komfortabelt å la armen hvile på midkonsoll enn å holde begge henda opp foran deg slik en må med ratt idag.
Knapper på mobiltelefon var også overlegent beste på mobiltelefoner i 2007 i følge mange (inkl Nokia)...

Folkens! Jeg setter ting litt på spissen, men mener like fullt at det vil komme måter å styre bilene på som er langt smartere enn rattet og pedalene vi har i dag. Skulle ønske Tesla kom med noe revolusjonerende her. Jeg gleder meg uansett til å hente bilen min snart - Selv med ratt! ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Newbee

Herregud å du stresser med dette Hyperstress.... Du trenger ikke plukke fra hverandre alle innlegg som ikke er enig med deg. Noen ønsker faktisk å kjøre bil på "gamlemåten"

Får håpe for din del at det vil komme alternativer med joystick eller andre "styrestikker" så du blir fornøyd, så kan vi som liker ratt og pedaler glede oss over det :-)
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

janmb

Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 11:58
Folkens! Jeg setter ting litt på spissen, men mener like fullt at det vil komme måter å styre bilene på som er langt smartere enn rattet og pedalene vi har i dag. Skulle ønske Tesla kom med noe revolusjonerende her. Jeg gleder meg uansett til å hente bilen min snart - Selv med ratt! ;)

Tror ikke du vil se noen slik endring før automatiserte biler blir godkjent og utbredt. Det er, i motsetning til hva du mener, helt enkelt ingen verdens grunn til å skulle bytte ut ratt og pedaler til manuell kjøring.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

pberg

Knapper ER faktisk bedre til å knotte inn et nummer enn en touch-skjerm, spesielt siden du kan lage en liten prikk på den av dem, og dermed kjenne hvilken knapp du skal trykke på. Du får dessuten fysisk feedback. På samme måte så ER ratt bedre til å styre en bil, der du må gå fra svært små utslag i stor fart til svært store utslag i liten fart. BMW har jo laget sitt acticve steering (eller noe slikt) der de kunne variere antall runder på rattet fra 2-4 eller noe slikt. Det funker jo, men det ser ut til at de har gått bort fra dette til fordel for noe de kaller intergral active steering, som ser ut til å være firehjulsstyring.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

sindrej

Jepp, har touchtelf jeg, men knapper ER mye bedre til å ringe med.  Siden jeg ikke gidder å ha både telefon og en liten pad så får jeg heller leve med kompromisset om å ha en telefon som er mindre brukervennlig til noen ting fordi den gir meg mange andre muligheter tross alt.

atledreier

Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 11:58
Sitat
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.

Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.

Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.

Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader....  Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.

En slik stikke må selvsagt tilpasses slik at bevegelsen står i stil til utslaget en ønsker. Og selv om en er vant til store bevegelser med ratt, så burde det være fullt mulig å lage et styresystem der en gir små input nøyaktig. Dette går fint i fly og gravemaskiner o.l. der en kan manøvrere svært nøyaktig med små inputs.
En må lage fail-safe backupsystemer som gjør at sannsynligheten for å miste styringen blir minimal. Det vil ikke være mer sannsynlig å miste styringen enn det feks er at DBW "gassen" i TMS skal gå bananas.

Sitat fra: snurrehue på mandag 17. februar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D  litt skepsis ute og går :)

Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...

En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.

Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?

Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.

Ingen grunn til å tviholde på noen ting, den styrer selvsagt rett frem om en slipper den. Er mye mer komfortabelt å la armen hvile på midkonsoll enn å holde begge henda opp foran deg slik en må med ratt idag.
Knapper på mobiltelefon var også overlegent beste på mobiltelefoner i 2007 i følge mange (inkl Nokia)...

Neste gang du kjører på en helt rett vei vil jeg gjerne at du tar deg tiden å kikke litt på hvor ofte og hvor mye du bevegere rattet, selv på en helt rett strekning. Hvor mange sekunder tør du kjøre før du må korrigere? Hvor mye må du korrigere?

Man kan være temmelig nøyaktig med en gravemaskin, men hvor mye konsentrasjon og øvelse kreves? Hvor mye enklere hadde samme operasjon vært om man hadde hatt en meters vandring på stikkene?

Disse systemene for å tilpasse input med output som kreves for å tilpasse joystickstyring kreves ikke for ratt. Hvis du syns det blir for slitsomt med ratt så kanskje en tur til Elixia er på sin plass? ;)

Det er en grunn til at ratt og pedaler fremdeles er den dominerende formen for input til bilkjøring. Mange har prøvd å finne alternativer, men inntil det kommer en "iPhone" somkan revolusjonere måten vi styrer bil på så blir det nok dominerende.

valvolainen

Når vi kjører bil bruker vi jo allerede begge armene aktivt fra før. Saab har dessuten laget joystick bil av 9000 som prototyp. Mulig verden var for ung den gang.
I et fly bruker man bena til styring under takeoff og landing, så de trenger også føttene sine når det er litt å gjøre. Resten av tiden har ikke piloten bruk for å styre gass/brems.
Joystick i f16 står helt stille, men gjør utslag avhengig av hvor mye trykk som tilføres. Dette er nok en stabil måte å gjøre det på, men tenk over dette:
Hva gjør du når du haster bortover en typisk norsk asfaltert traktorsti i indre telemark i 80km/t?
Ikke sjangs om armen klarer å holde joysticken i ro...

Ellers har vi jo cruisekontroll, frikobling og motorbrems allerede plassert ved rattet, bare man kommer over 30km/t er jo pedalene avleggs.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

pberg

Generelt sett er det jo lite kø i lufta, men når de flyr i formasjon, må de justere en del på gassen. Og alle akser + gass må styres i en sving med et fly om du vil beholde samme høyde og fart.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kallagtunet

Kanskje det er best at software folkene til Tesla konsenterer seg om å få basis features på bilen til å virke før en skifter ut ratt og erstatter det med en joystick (noe som jeg personlig synes høres ut som en helt ideotisk ide i en bil).

Lokführer

Man får jo en god del informasjon gjennom følelsen i rattet, noe en joystick tvilsomt vil kunne gi. Når man snakker jagerflyteknologi, så
vil jeg mye heller ha en avansert head-up display som justeres seg etter førerens øyne og sittestilling. Det hadde vært kult om man kunne ha slike linjer som indikerer plassering i veibanen og som justerer seg ved rattutslag. Med såpass bred bil opplever jeg at dette hadde vært fint når biler kommer imot der hvor det er trangt.
Selvfølgelig burde head-UP ha skiltgjenkjenning, fartsindikator og ryggekamera og speilkameraer(istedenfor speiler.)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

janmb

Sitat fra: valvolainen på mandag 17. februar 2014, klokken 19:45
I et fly bruker man bena til styring under takeoff og landing, så de trenger også føttene sine når det er litt å gjøre. Resten av tiden har ikke piloten bruk for å styre gass/brems.

Dersom du snakker utelukkende om en airliner på autopilot er dette nogenlunde sant. I alle andre fall bruker man i høyeste grad både gass (og i noe mindre grad ror) under flyging.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hyperstress

Mulig det er vanskeligere å adoptere stikke i bil enn det jeg har håpet på. Om Saab (som burde ha de beste forutsetninger for å få dette til) har prøvd, men gitt opp, så er det nok en del store utfordringer, ja. :)

Enig med fordelene av å videreutvikle HUD i biler. Kan få mye nyttig info opp der. Spesielt et samspill med IR kamera hadde vært interessant. Feks at folk og dyr kan markeres i HUDen i mørke/tåke. Har testet dette på Audi, men da på egen skjerm. Veldig bra sikkerhetstiltak.

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Brede

Toyota lekte med tanken for noen år siden, ikke hørt noe mer om det konseptet heller.

Tai

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 18. februar 2014, klokken 08:17
Man får jo en god del informasjon gjennom følelsen i rattet, noe en joystick tvilsomt vil kunne gi.

Det er ikke riktig, bare se hva spillindustrien får til med de nyere force feedback joystickene. En bilfabrikkant kunne nok tatt det mye lenger og fått det til å fungere veldig bra.

Om folk ville adoptert det er en annen sak. Det er jo bevist ved mange anledninger at det er vanskelig å få folk til å adoptere nyvinninger. Bare se på alle diskusjonene rundt Tesla.
Det blir fort slik at en skaper en standard innen bilindustrien og det tar ofte laaaang tid eller noen veldig innovative sjeler for at det endres. Hvis man tror at rattet er det siste produktet innen styring av bil vi får så er jeg overbevist om at man tror feil. Biler som kjører selv er fremdeles 1-200år unna og grunnen til det er menneskets  skeptiske natur. Vi er kontroll freaker og vanedyr alle sammen.

Om jeg selv ville kjøpt en bil med joystick? Mest sannsynlig ikke men grunnen er ikke at jeg misliker joystick styring. Jeg hadde vært redd for at annenhåndsverdien hadde blitt lavere av den grunn. Hadde derimot joystick vært en annerkjent styringsmetode ville jeg nok foretrukket det. Deter jo tross alt morsomt med nye gadgets ;D

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Newbee

Mulig eller ikke mulig - jeg kan ikke med min beste vilje se hvorfor jeg skulle ønske å bruke joystick fremfor dagens ratt.
Mine prefereanser; Jeg ser det som en fremskritt å slippe girkassen, samt redusert behov for bremsing pga regen. Ingen av disse tingene reduserer, men tvert i mot hever det som er viktigst for meg, nemlig KJØREGLEDEN. Samtidig vet jeg at andre ikke ville hatt bil uten manuelt gir. 

Den dagen jeg ikke lenger er herre over min egen bil, med ratt, gass, brems og mulighet til selv å bestemme hvor og hvordan jeg skal forflytte bilen, da er bilopplevelsen død for min del.

Ellers er jo temaet teknologisk sett veldig interessant, men jeg frykter den dagen da all kjøring går på "autopilot", hvor en setter seg inn i en "vogn" og bare forteller systemet hva som er destinasjonen, uten å kunne påvirke selve turen..... Heldigvis ikke under min tid :-)
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA