Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av Hyperstress, tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:18

« forrige - neste »

Hyperstress

Når en tenker på det så er ratt og pedaler håpløst gammeldags. En må bruke begge armer og gjerne begge beina for å kjøre. Stor plass tar det også. Det er på tide Tesla kvitter seg med ratt og pedaler, og istedet går for stikke og drive-by-wire teknologi. Da kunne en hatt alt av nødvendige knapper rett ved fingertuppene, på stikka i midtkonsollen. En kunne føre stikka bak for å akselerere og forover for å bremse/rygge, og svinge ved å ta den til h/v. En vil kvitte seg med vekt og bremseveske og annet rask, og DBW vil gjøre det enklere for dem å integrere "autopilot" også.

Teknologien er velkjent og har vært brukt i fly i førti år - så det skulle ikke være noen store tekniske hindringer ved å overføre dette til biler.
Tror bilprodusenter er skeptiske fordi det vil bli en for stor overgang fra hvordan vi kjører biler idag, og de er redd for at de ikke vil selge. Og så er det sikkert vesentlige kostnader med å få dette ut i markedet.

Men det "må" jo komme en gang, og Tesla er det perfekte selskap til å ta steget med å masseprodusere slike biler!

Men jeg tror dessverre at Tesla er for "pysete" til å satse på dette med gen III, men kanskje modellen etter..?

Hva tror dere?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Thor2014

Blir vel litt som å kjøre bil på Playstation uten ratt.

RaBalder

Sitat fra: Hyperstress på søndag 16. februar 2014, klokken 21:48
Teknologien er velkjent og har vært brukt i fly i førti år - så det skulle ikke være noen store tekniske hindringer ved å overføre dette til biler.

Njaaaa, har ikke lyst å dra på verksted for ettersyn med bil hver 50. time  :(

pberg

Det har faktisk eksistert biler i masseproduksjon uten mekanisk kobling mellom ratt og hjul. 
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

tho

Alt på TMS er vel strengt tatt drive by wire unntatt bremser (Styring har vel også noe mekanisk kobling?)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

laumb

Kjipt for de som ved anledning har mistet høyrearmen å kjøre bilen da... Eller om du skader høyrearmen på tur og vil komme deg hjem...

AreLib

Prøvde en MB vito med sånn spak for gass og styring (handikapp bil) systemet er langtifra genialt da man må ha fullt fokus på armen... Volvo hjullastere har det. Også om jeg ikke husker feil ble noen påkjørt og drept pga det. Er genialt om du skal drive og smyge deg rundt i trange smau men på motorvei blir det bare slitsomt medmindre bilen går på autopilot :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Brede

Sitat fra: Hyperstress på søndag 16. februar 2014, klokken 21:48
Når en tenker på det så er ratt og pedaler håpløst gammeldags. En må bruke begge armer og gjerne begge beina for å kjøre. Stor plass tar det også. Det er på tide Tesla kvitter seg med ratt og pedaler, og istedet går for stikke og drive-by-wire teknologi. Da kunne en hatt alt av nødvendige knapper rett ved fingertuppene, på stikka i midtkonsollen. En kunne føre stikka bak for å akselerere og forover for å bremse/rygge, og svinge ved å ta den til h/v. En vil kvitte seg med vekt og bremseveske og annet rask, og DBW vil gjøre det enklere for dem å integrere "autopilot" også.

Tror bilprodusenter er skeptiske fordi det vil bli en for stor overgang fra hvordan vi kjører biler idag, og de er redd for at de ikke vil selge. Og så er det sikkert vesentlige kostnader med å få dette ut i markedet.

Men det "må" jo komme en gang, og Tesla er det perfekte selskap til å ta steget med å masseprodusere slike biler!

Men jeg tror dessverre at Tesla er for "pysete" til å satse på dette med gen III, men kanskje modellen etter..?

Hva tror dere?

At en kvitter seg med så mye vekt ved å gå over til DBW er vel noe overdrevet. Styring av motoreffekten (akselrasjon, deakselrasjon) styres vel på Model S allerede via ledningsnett. Rattfunksjon/styring er vel fortsatt mekanisk og det samme er bremsene.
Nå er det vel ikke slik at en kan kvitte seg med bremseveske og "annet rask" om en går over til DBW-teknologi.
Bremsene må jo fortsatt fungere.. En kunne jo selvsagt hatt en elektronisk styrt motor på hver kaliper, men da snakker vi virkelig om å hive på ekstra "rask".
Selv om de gikk over til FBW på fly så kunne de jo ikke fjerne hydraulikkpumper og -olje.

Jeg har selv prøvd kjøretøy med joystikkontroll ifbm. utvikling av nye kjøretøy til bedriften jeg jobber i, og dette har hver gang blitt forkastet.
Vanskelig å forklare hvor problemet ligger, noe er nok (u)vane og en del er det praktiske rundt det å kontrollere fart og styring med samme kontroller.
I et fly kontrollerer du bevegelser i fire akser med joysticken, mens du kontrollerer fart med en separat kontrollspake (HOTAS - Hands On Throttle And Stick (Dette varierer selvsagt mellom flytyper, men dette er vel det som er standarden de siste årene.))
Når en skal bruke en joystick til å konstant kontrollere fart samtidig som en skal bruke samme joystick til å finmanøvrere så blir ting litt avansert, ikke noe jeg hadde overlatt til min mor iallefall.
På radiostyrte biler så er det så vidt jeg vet også to separate stikker på radioen, en for fart og en for styring. Evt. ratt + fart.

Så løsningen må eventuelt bli å ha to stk. joysticks, en for fartsjustering og en for manøvrering. Da er plutselig begge armene opptatt og en er tilbake til utgangspunktet, kanskje verre..
En annen grunn for at flyindustrien ikke har gass- eller bremsepedaler i gulvet er jo at gulvet allerede er opptatt av andre pedaler, iallefall til haleror om jeg ikke tar feil.
Ville jo vært bortkastet å ikke ha noen kontroller linket til beina som bare ligger nede i gulvet uansett. Tesla har jo da heldigvis likevel kommet langt med å frigjøre venstrefoten min iallefall.  ;)

Å ha en styrespak/joystick plassert i midtkonsollen som du foreslår vil vel også utgjøre et forholdsvis stort sikkerhetsproblem. Alle kjørefunksjoner vil da være nogenlunde tilgjengelig for uheldige passasjerer, urolige barn eller eventueller sinnsyke haikere.  :P

Nå svartmaler jeg vel, men jeg tror nok det er mye mere enn at bilindustrien er pysete som ligger bak løsningen slik vi har den i dag. Kanskje var det bare noen som traff utrolig godt den gangen de fant opp rattet og pedalene.  :D

pberg

Et fly styres i to akser av stikka, opp, ned og roll høyre venstre. Sidelengs styres av rorpedalene. Gassen styres av throttle, som stort sett går fram-bak..

På et helikopter har du det samme på stikka og pedalene, mens du i tillegg har kollektiven som styrer vertikal bevegelse. Denne har også en vri-throttle, omtrent som på en motorsykkel. I dag har de fleste helikoptere automatisk styring av throttle for å holde rotorturtallet konstant.

Saab prøvde seg med en joystick-variant for noen år siden, men det ble aldri noe produksjon av det. Det er veldig vanskelig å få samme presisjon som du får med et ratt med en joystick.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Hyperstress

Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D  litt skepsis ute og går :)

Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.

Rabalder:
Rimelig sikker på at fly har mindre og rimeligere vedlikehold med FBW enn konvensjonelle styresystemer. I bilen vil det gi større rom for fjern- og selvmonitorering, samt OTA fixing.

Tho:
Ja, de er godt på vei med DBW. Bare få ut rattet og pedalene nå så begynner det å ligne noe.

Bensinhodet:
Jeg tenker IKKE på type handikapbiler med joystick funksjonalitet. Det må være MYE bedre bedre løsning enn det.
Ingen grunn til at det skal være mer slitsomt med en slik løsning enn å holde i et ratt og trykke på en gasspedal.

Brede:
En kontrollerer fly i tre akser(hvorav to av stikka). (Men skjønner hva du mener:) )
Uenig i at løsningen må bli to sticks, og finmanøvrering blir nonbrainer etter litt tilvenning. Jeg er helt sikker på at en god løsning med stikke vil være mye enklere og mer intuitivt enn ratt og pedaler. Kanskje vanskelig tilvenning for enkelte (som har kjørt bil i mange år), men for de fleste vil det være en dags tilvenning og det er det.
Flyene har forresten bremsepedaler :)
Tja, de traff kanskje godt med ratt og pedaler, men det har vært modent for nytenking i lang tid nå synes jeg.

En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

janmb

Prøv avanserte bilsimulatorer med analog joystick og deretter analogt ratt så lærer du fort hva som er best og mest presist. Ratt er helt overlegent, også i virkeligheten.

Nå har heller ikke dbw noe med joystick å gjøre. Man kan utmerket lage elektronisk overføring med vanlig ratt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

atledreier

EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.

Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.

Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.

Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader....  Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.

sindrej

Mistenker at du umulig kan ha prøvd bilspill med joystick eller evt. radiostyrt bil med stikke Hyperstress ?  Det er en grunn til at det lages spesielle fjernstyringer med ratt til fjernstyrtbil.  atledreier har egentlig forklaringen på hvorfor ratt er overlegent.  Tenk på når du kjører i 80, hvor lite du beveger rattet før bilen svinger.  Det er snakk om et par millimeter før du merker utslaget på bilen.

snurrehue

Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D  litt skepsis ute og går :)

Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...

En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.

Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?

Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.

Newbee

Er helt uneig tematikken om å gå bort fra "bilkjøringen" som den er i dag. Det hadde ikke gitt meg noe glede å kjøre en flott bil hvis jeg bare skulle sitte å glo ut av vinduet.

Slik tesla kommer i dag, med ratt, gasspedal og 1 gir fremmover og en bremsepedal passer meg perfekt for å ha en flott bilopplevelse.

Jeg vil hvertfall IKKE at bilkjøring skal bli som å ta buss eller tog.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA