Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaring med vedlikehold av trilling?

Startet av Terondo, tirsdag 25. februar 2014, klokken 14:49

« forrige - neste »

Vind

..men for nettradio trenger man bare Connected Drive Appen og da dukker nettradio opp i Radio listen (Dab, FM, Nettradio...)

Det morsomme er å høre på utenlandske nettradioer, BBC for eksempel, men det er ett helt utrolig bra utvalg.  Eneste ulempen nå er at man må plugge til telefon og starte appen. 

Jeg er ikke veldig tilhenger av egen ipod og starte delt internett, det er også en ting man må gjøre - så jeg foretrekker å koble til telefonen og starte appen.

Den andre gode grunnen er at jeg da får tilgang til kalenderen i iDrive, og for meg er det ganske viktig å ha oversikt over den mens jeg kjører eller snakker i telefonen.  Det fantastiske med iDrive er at man opprerer den helt uten å ta øynene fra veien eller kjøring, men det er nesten en annen tråd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: Vind på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:08
Jeg er ikke veldig tilhenger av egen ipod og starte delt internett, det er også en ting man må gjøre - så jeg foretrekker å koble til telefonen og starte appen.

Vel, dette kan automatiseres helt, slik at WiFi hotspot blir automatisk påslått når mobilen får kontakt med bilen over Blåtann (som likevel skjer automatisk). Har man Android telefon så kan dette gjøres via en app som heter "Tasker", eller man kan bruke innebygd automatisering (merkeavhengig) som f.eks Sony Smartconnect som alle Sony Z,Z1 eller Z1 Compact har med som standard... Jeg har hatt denne løsningen siden høsten 2011 (først med HTC Desire HD og Tasker, før jeg gikk over til Sony-telefoner i 2013), og jeg har aldri behøvd å gjøre noe som helst for at iPod'en skal få nett. Vinn-Vinn fordi alle app'er er tilgjengelig uansett om de lanseres på Android eller iOS først (og forresten: alle typer kalenderere kan synkroniseres på iPod, så det er ikke noe argument) ;)

Men glem heller ikke "prikken over i'en : iPod musikksamlingen :D

Vind

Sitat fra: bromm på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:30

Men glem heller ikke "prikken over i'en : iPod musikksamlingen :D
- om man ikke har en iOS telefon - for da er det der allerede.  Og iPhone kan ikke starte deling automatisk - så da er dette bra for android, og så venter jeg på ConnectedDrive med Bluetooth støtte.

MortenH

Sitat fra: LMOR på mandag 17. februar 2014, klokken 12:08
Sitat fra: bromm på mandag 17. februar 2014, klokken 11:46
Jeg kommer støtt og stadig tilbake til iPod Touch-løsningen min her inne - den er kanskje best uansett hvilken telefon man har.
+1
Da får du også muligheten til å ha mer musikk liggende fast i bilen.
Anbefaler også iTunes Radio, hvis du har en US iTunes konto. Sammen med iTunes Match kan du da blande egen musikk på iPod med streaming.

Litt OT:
Jeg har lagt hele musikksamlinen min inn på bilens harddisk (20 Gb). Synes dette var veldig enkelt å få gjort. Menysystemet gjenkjenner alle filene (wav og mp3), kategoriserer dem og laster automatisk albumbilder fra 3G nettet.

Overføringen fra USB-pinnen gikk dessuten utrolig raskt.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

marovic

Sitat fra: bromm på mandag 17. februar 2014, klokken 11:46
Jeg kommer støtt og stadig tilbake til iPod Touch-løsningen min her inne - den er kanskje best uansett hvilken telefon man har
Dersom du benytter denne iPod-løsningen, kan du koble både den og en Androidtelefon til bilen via bluetooth...? Tenker da apps og musikk igjennom iPoden og telefonsamtaler, sms m.v. gjennom androidtelefonen, dersom man feks kjører musikk fra iPoden / bruker apps som bruker iPodens internett og får inn en telefonsamtale bytter bilen om frå iPod til telefon og kjører samtalen over anlegget. Hadde vært greit å få dette avklart.

Og er det slik at Android-telefoner må kobles til med kabel for å fungere optimalt? Mener å ha lest det i en annen tråd her inne..  :o

Må bestille meg ny telefon om et par dager - og det ser fort ut til at det blir iPhone igjen ut fra det jeg har lest om iPhone/iPod/Android her inne - selv om Z1 Compact frister veldig.  ???

LMOR

iPod vil være koblet til med kabel i dette tilfelle, og telefonen via bluetooth, så det bør gå bra.

Hvis du har bluetooth professional kan du ha 2 telefoner + 1 ren musikkavspiller tilkoblet bluetooth samtidig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: marovic på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:05
Dersom du benytter denne iPod-løsningen, kan du koble både den og en Androidtelefon til bilen via bluetooth...? Tenker da apps og musikk igjennom iPoden og telefonsamtaler, sms m.v. gjennom androidtelefonen, dersom man feks kjører musikk fra iPoden / bruker apps som bruker iPodens internett og får inn en telefonsamtale bytter bilen om frå iPod til telefon og kjører samtalen over anlegget. Hadde vært greit å få dette avklart.

Og er det slik at Android-telefoner må kobles til med kabel for å fungere optimalt? Mener å ha lest det i en annen tråd her inne..  :o

Må bestille meg ny telefon om et par dager - og det ser fort ut til at det blir iPhone igjen ut fra det jeg har lest om iPhone/iPod/Android her inne - selv om Z1 Compact frister veldig.  ???
Med ConnectedDrive så må enheten være koblet med kabel - inntil videre - så du benytter ikke Bluetoorh for det.  Om du har Bluetooth Professional kan du ha flere enheter koblet til, då går helt fint å spille musikk fra en enhet - og så mota en telefonsamtale på en annen.

Android og iPhone fungerer litt foskjellig, med Android får du SMS med ConnectedDrive (med kabel), mens det ikke er støttet med iPhone, nå er det imidlertid litt bedre støtte på ConnectedDrive for iPhone, men igjen, det er nyanser.

Personlig ville jeg ikke latt bilen styre valget av telefon - det er nyanser i forskjell på begge to.  Bruker selv iPhone, men har prøvd en del med Samsung Galaxy, for å finne forskjellene - og det er småting fra begge to.

marovic

Sitat fra: Vind på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:50
Med ConnectedDrive så må enheten være koblet med kabel - inntil videre - så du benytter ikke Bluetoorh for det.  Om du har Bluetooth Professional kan du ha flere enheter koblet til, då går helt fint å spille musikk fra en enhet - og så mota en telefonsamtale på en annen.

Android og iPhone fungerer litt foskjellig, med Android får du SMS med ConnectedDrive (med kabel), mens det ikke er støttet med iPhone, nå er det imidlertid litt bedre støtte på ConnectedDrive for iPhone, men igjen, det er nyanser.
Ok. Da forsøker jeg å oppsummere litt for meg selv her.

• Med kablet iPod og Androidtelefon over bluetooth får du 'alt', både velgfungerende Connected Drive og sms på skjerm.
  • For å benytte Connected Drive må enheten være koblet til med kabel uavhengig om enheten kjører iOS eller Android.
  • Dersom Connected Drive blir tilgjengelig over bluetooth i fremtiden kan man, dersom man har BT professional, kjøre både iPod for Connected Drive og Androidtelefon for telefon og sms.
Korrekt?  ::)

Sitat fra: LMOR på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:42
Hvis du har bluetooth professional kan du ha 2 telefoner + 1 ren musikkavspiller tilkoblet bluetooth samtidig.
Vil det si at jeg med BT Professional kan kjøre iPod med kabel for Connected Drive samt både min og samboerens telefon samtidig? Hører på musikk via iPod -> min telefon ringer -> samtale avsluttes -> musikk fra iPod starter igjen -> min samboers telefon ringer -> osv..?

LMOR

Sitat fra: marovic på torsdag 20. februar 2014, klokken 20:22
Vil det si at jeg med BT Professional kan kjøre iPod med kabel for Connected Drive samt både min og samboerens telefon samtidig? Hører på musikk via iPod -> min telefon ringer -> samtale avsluttes -> musikk fra iPod starter igjen -> min samboers telefon ringer -> osv..?
Det er riktig oppfattet, og hvis du kjører iPod med kabel, tror jeg også du i tillegg kan ha en musikkenhet i tillegg som kjøre Bluetooth.

I tillegg så får du en dedikert mikrofon til mobilen til hver av forsetene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

• Med kablet iPod og Androidtelefon over bluetooth får du 'alt', både velgfungerende Connected Drive og sms på skjerm.
  • For å benytte Connected Drive må enheten være koblet til med kabel uavhengig om enheten kjører iOS eller Android.
  • Dersom Connected Drive blir tilgjengelig over bluetooth i fremtiden kan man, dersom man har BT professional, kjøre både iPod for Connected Drive og Androidtelefon for telefon og sms.
Det stemmer.  Jeg har bare prøvd Android telefon en gang, og Android er jo ikke altid Android, så det kan jo være noe versjonsproblematikk, men da fungerte SMS

Sitat fra: LMOR på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:42
Det er riktig - det fungerer helt utmerket med Bluetooth Pro, du kan i tilegg bytte til musikk fra din telefon, nettradio over iPod (om den har nett) osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA