Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strålefare fra batteriet

Startet av TRM, tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:53

« forrige - neste »

valvolainen

#60
Har opplevd en gang å ikke få bremsevakuum.
Da er det som å bremse med en fossilbil uten sviv i motoren. (prøvde i ca. et minutt uten at jeg fikk bremser)
Stoppet, gikk ut, låste bilen, satt meg inn igjen, så var det på plass igjen.
Dette skjedde en morgen etter at bilen hadde stått i etpar dager.
Ikke skjedd før eller etter. (8000km)

Parkbremsen på bakhjulene med bakhjustrekk er problemfritt. Bare vit om det. nær 100% av alle biler hadde bakhjulstrekk før, inkludert geländewagen, transit, +++, også med parkbrems på bakhjul. Faktisk er vel 80 talls subary den eneste bilen jeg kommer på i farten med parkbrems på forhjul.

Gamle firehjulstrekkere hadde ytterst sjeldent permanent firehjulstrekk.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Øyvind.h

Aldri hatt problemer med bremsene. Litt svake innimellom når det er lenge siden de er brukt, men aldri noe i nærheten av farlig/ubrukelig.

Kona ringte en dag og spurte om jeg hadde stilt på noe, for bilen bremset ikke skikkelig av seg selv. Da lærte hun at regen er veldig begrenset når bilen ikke er forvarmet i streng kulde :)

Men bremsene er helt klart noe man bør teste/bruke en gang iblant. Samme med parkbremsen (trykk og hold under kjøring, bremser ikke hardt)
Moderne biler (les eks model S) bruker omtrent aldri bremsene, noe man naturligvis bør være klar over.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. februar 2014, klokken 20:19
Aldri hatt problemer med bremsene. Litt svake innimellom når det er lenge siden de er brukt, men aldri noe i nærheten av farlig/ubrukelig.

Kona ringte en dag og spurte om jeg hadde stilt på noe, for bilen bremset ikke skikkelig av seg selv. Da lærte hun at regen er veldig begrenset når bilen ikke er forvarmet i streng kulde :)

Men bremsene er helt klart noe man bør teste/bruke en gang iblant. Samme med parkbremsen (trykk og hold under kjøring, bremser ikke hardt)
Moderne biler (les eks model S) bruker omtrent aldri bremsene, noe man naturligvis bør være klar over.

Burde vært noen hitech løsning på dette ikke noen Teodor Felgen løsning..
Hitech bil med lotech løsning er ikke bra..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

P85_Norway

Sitat fra: elnino på mandag 17. februar 2014, klokken 07:18
Jeg får igjen bilen min i morgen fra Tesla.
Jeg hadde problemet med null bremseeffekt og syntes det var uforsvarlig å kjøre med. Pumpe noen ganger for maks effekt er ikke godt nok om du må nødbremse og alle marginer teller.

2 fikser fra Tesla:
Slipe vekk en spacer så klossene ligger nærmere skivene (var der for å hindre støy).
Legge på et skjold rundt bremsene.

Spent på hvor godt skjoldet syntes. Kan ta bilde når jeg får bilen i morgen.
Bedre om det ble fikset i software. Men det løser ikke problemet ved start...jeg krasjet nesten i parkeringsgarasje når jeg skulle flytte bilen 2 meter for å komme inn i bagasjen (sto i litt helling), var ikke mulig og stoppe igjen i 5km/t...måtte bare styre unna ting.
Var innom Tesla Skøyen i dag, og spurte da om dette. De påstod at det hadde vært noen amerikanere her for å se på dette problemet.
Konklusjonen deres var at det la seg is på klossene. Løsning var et bremseskjold og modifisering av klosser.
Jeg spurte også om bytte av skiver for biler med 21",som i US. De påstod det var andre skiver på EU modellen, så dette blir ikke utført i Europa.
Tesla M3 Performance

Kallagtunet

Jeg kan GARANTERE at dette ikke har noe med frost og is gjøre i alle fall på vår bil. I Stavanger har det knapt vært frost ute i vinter og bilen står i garasje som aldri er under 6,5 pluss grader. Det det har noe med å gjøre er helt klart fuktighet jeg vil tro at det som andre har vært inne på før at det kan være klosser som ikke er ideelle for norske våte og salte forhold.

Sharp

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 22:26
Det det har noe med å gjøre er helt klart fuktighet jeg vil tro at det som andre har vært inne på før at det kan være klosser som ikke er ideelle for norske våte og salte forhold.

Det er jo litt rart hvis dette kun oppstår i Norge. Mange stater i USA bruker også mye salt på vegene.

Kallagtunet

Sitat fra: Sharp på mandag 17. februar 2014, klokken 22:32
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 22:26
Det det har noe med å gjøre er helt klart fuktighet jeg vil tro at det som andre har vært inne på før at det kan være klosser som ikke er ideelle for norske våte og salte forhold.

Det er jo litt rart hvis dette kun oppstår i Norge. Mange stater i USA bruker også mye salt på vegene.

Bremser som låser seg og dårlig bremseeffekt er rapportert i diverse tråder også på US forum så det er ikke et Norsk problem. Men det er nok ikke ett stort problem i Fremont California.

pberg

Er det ikke bremseskjold i utgangspunktet?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Kallagtunet


NilsG

Har opplevd lignende "bremsesvikt" i min gamle Galaxy. Opplevde "null" bremseeffekt like etter oppstart, husker ikke eksakt temperaturer, men i vinterhalvåret og vått føre. Skjedde kanskje 5-6 ganger fordelt på 2-3 år, full effekt etter 2-3 bremseforsøk. Kan det ha vært spesielle ting som slår til samtidig som medfører et glatt belegg på bremsene? Is, saltlake eller andre ting?
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

BMW850

Sitat fra: pberg på mandag 17. februar 2014, klokken 22:36
Er det ikke bremseskjold i utgangspunktet?

Ser ut som det er bremseskjold både foran og bak utifra denne filmen...



P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cra

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:07
Sitat fra: pberg på mandag 17. februar 2014, klokken 22:36
Er det ikke bremseskjold i utgangspunktet?
Ser ut som det er bremseskjold både foran og bak utifra denne filmen...

På hhv 19 og 43 sekunder ser man framhjulet og bakhjulet ganske bra, og jeg synes det definitivt ikke ser ut til å være noe skjold på skivene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BMW850

Sitat fra: cra på tirsdag 18. februar 2014, klokken 10:08
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:07
Sitat fra: pberg på mandag 17. februar 2014, klokken 22:36
Er det ikke bremseskjold i utgangspunktet?
Ser ut som det er bremseskjold både foran og bak utifra denne filmen...

På hhv 19 og 43 sekunder ser man framhjulet og bakhjulet ganske bra, og jeg synes det definitivt ikke ser ut til å være noe skjold på skivene.

Ja, og der ser ihvertfall jeg skjoldet som det til og med er stanset inn T E S L A på.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cairnz

Sitat fra: bosse på mandag 17. februar 2014, klokken 19:53
Fellesgarasjen heller en del nedover fra parkeringsplassen min mot garasjeporten, og etter garasjeporten heller den smale veien (med lite klaring til betongveggene på begge sider) enda mer nedover og svinger i tillegg skarpt mot høyre før den krysser et fortau og så ut på gata. Det er en katastrofe om jeg mister bremsekraften 5-30 sekunder etter start. I beste fall braser jeg rett inn i garasjeporten.

For dere som har opplevd problemet: har bremsene i disse tilfellene vært ubrukelige helt fra start, eller har de hatt litt effekt rett etter start, for deretter å forsvinne? Jeg foretrekker sterkt det første alternativet, slik at jeg får bekreftet at bremsene er operative før jeg svinger ut.

Trykk på bremsen et par ganger når du står i P før du kjører. Du merker fort at motstanden i bremsepedalen øker og bremsekraftforsterkeren skal da være "klar til dyst" og du skal da ha "god" bremseeffekt. Dette trenger du neppe gjøre hver gang, men "en gang i blant" - avhengig av hvor ofte du bruker bremser ellers. jeg har gjort det til en vane, samt sette bilen i N av og til bare for å bremse litt.. Får være måte på hvor effektiv den skal være på å rulle... :)
Elbilist

cra

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:31
På hhv 19 og 43 sekunder ser man framhjulet og bakhjulet ganske bra, og jeg synes det definitivt ikke ser ut til å være noe skjold på skivene.
Ja, og der ser ihvertfall jeg skjoldet som det til og med er stanset inn T E S L A på.
[/quote]

I stand corrected. Så nøyere etter nå, og må si meg enig i at det ser ut til å være et skjold der (på caravella går det "over kanten" på skiva, så jeg tolket det her som "doble skiver". JEg la ikke merke til at det stod TESLA på skjoldet, men trodde det var ventilering e.l. på skivene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA