Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strålefare fra batteriet

Startet av TRM, tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:53

« forrige - neste »

MyTess


Sitat fra: Chlangum
sørger også for å bruke den ved jevne mellomrom ved å holde inne park knappen noen sekunder i fart for å tørke klossene og slipe vekk eventuelt belegg.
/quote]


Vil ikke dette ødelegge parkbremsen? Den er jo ikke lager for å bremse i fart?

Longice

Jeg har ikke fått bilen enda. Men lurer på, hvis man slår av regen. så vil bremsene bli brukt mye oftere. Løser ikke det problemet? Eller hentes det inn så mye strøm med regen. at det er helt uaktuelt?

AndersinOslo

I praksis så bremser man veldig lite med TMS, hvis man kjører elbilaktig og med regen. Jeg har ikke merket noe til dårlige bremser i regn/vått. Men jeg passer på å bremse solid minst en gang pr tur. Er mest redd for kalipere som ruster og setter seg fast.

Men saltsørpe er veldig glatt og fordamper ikke slik vann på skivene/klossen gjør. Kan det være det som er problemet?

Du kan bruke håndbrekket i fart, det er også en nødstopp. Har egne kalipere på skivene på bakhjulene så vidt jeg kan se, så det skulle være udramatisk. Prøv fra litt lav fart første gangen.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Bjoris

På Leafen setter jeg den i N, og bremser med jevne mellomrom. Det er ett problem på den at bremsene henger når du setter bilen i parkering og lar den stå noen dager. Tenker å gjøre det samme på TMSen når den kommer, men håper jo de finner en fiks på dette, for fruen skal jo også bruke bilen og da nytter det ikke å ha en bil som ikke bremser når du trør på pedalen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OW

Det er mange som rapporterer om diverse problemer, og det ser også ut til å være noe Tesla ser på - så her er det et eller annet som ikke er helt normalt, selv om andre biler også har tilsvarende problemer. At noen skal flytte bilen noen meter, og opplever at de får 0 bremser i 5 km/t er faktisk alvorlig. Redusert bremseeffekt er forståelig under enkelte forhold, men ikke 0 bremseeffekt, da må det vel være noe galt?

Som jeg skrev tidligere har jeg opplevd redusert bremseeffekt på BMW på tilsvarende føre / forhold, men aldri opplevd 0 bremseeffekt. Det er en 2009 5-serie, og tviler på at den har en auto-tørke-bremse-funksjon. Den veier 500 kg mindre enn Model S, men har også betydelig mindre bremser. Det er noe som ikke er helt på stell her, og da er det bra at Tesla tar tak i det  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

pberg

Det kan jo også være at bremseklossematerialet er valgt ut fra å ha kapasitet til å stoppe 2.1 tonn med bil med 400+ hk, og dermed krever littegrann temperatur for å virke. Ha selv sett tendenser til slikt når en monterer "sportsklosser" på en bil for å få bedre bremsekapasitet ved f.eks. banekjøring. Da hender det rett som det er at bremsene er ordentlig dårlige når de er helt kalde.

Løsningen er nok en annen type klosser, som virker bedre fra kaldt, men det er jo litt sikkerhetsmessig suspekt i forhold til de store mengdene med bevegelsesenergi systemet må dimensjoneres for.

Tipper at BMW og de andre har tatt i bruk bremsetørkesystemet nettopp for å kunne ha klosser med høyere varmekapasitet, og fremdeles ha godt "bitt" i bremsene til enhver tid. Moderne bremsesystemer kan jo også posisjonere klossene helt inntil skivene i enkelte situasjoner, slik at nødbrems går fortere pga. kortere bevegelse før full brems.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

elnino

Sitat fra: janmb på mandag 17. februar 2014, klokken 08:23
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 08:18
Folkens man kan vel anta at de som har blitt overasket av dette på model s har hatt bil før som de både har vasket og kjørt i regn?

Basert på det som skrives her kan man saktens lure på akkurat det.


Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 08:18Når en skriver om dette som ett problem på denne bilen så er det jo fordi at problemet på model s er mye større enn på andre biler!

Dersom det er noen forskjell mellom TMS og alle andre biler må det jo ha å gjøre med det enkle faktum at man bruker bremsene potensielt veldig sjelden. Noe fører må være obs på.

Ser ikke noen fornuftig fiks på dette annet en å bruke hodet.

Jeg vil jo ikke ha bilen til å bremse av seg selv i tide og utide for å holde bremsene vedlike heller - det er i så fall noe jeg må passe på selv.

Føler nesten jeg må forsvare meg litt her nå...
Jeg tester alltid bremsene når jeg starter, men har da gjentatte ganger opplevd 0 bremseeffekt.
Før jeg leverte inn bilen tok jeg den ut av garasjen, aksellerete opp i ca 20km/t, sto på bremsen i 30 sec...bilen ruller enda. Gjenta 3-4 ganger....nå starter den bremse, det er jo livsfarlig, første 200 meterene jeg kjører er i boligfelt.

Men bra hvertfall Tesla tar problemet alvorlig da det å forvente at alle tester bremsene i rolig tempo hver gang de skal ut å kjøre er definisjonen på idioti. Mange vet ikke engang at de har bremseskiver...kan ikke forvente at de tørker de hver 5 min...

Kallagtunet

Jepp stå på elinio!

Her er det en del som ved hvert problem som blir tatt opp her på forumet bruker all (eller i alle fall mye energi på) å forklare at det ikke egentlig er noe problem eller att alle andre biler har samme problem (selv om vi som rapporerer dette faktisk har både eid og kjørt bil før og kan forventes å ha ett eget bilde på hva en kan forvente eller ei av nybilen!).

Jeg synes det er greit med entusiasme og Teslatitis men det får være måte på :D

Teslanewbie

#53
i hovedsak er det kona som skal bruke bilen til å kjøre ungene til og fra skole og barnehage. Hvis jeg forteller henne om bremseproblemer etc så kommer hun ikke å vilje kjøre bilen og det er berittiget... kan ikke forlange at hun skall sjekke bremsene hver minutt ..

Begynner å få mer og mer bismak til denne bil nå.. har ikke lyst at det skjer en ulykke der noen av mine blir skadet grunnet dårlige bremser. I tillegg begynner jeg å tenke på om jeg tør parkere bilen i garasjet..

Huff .. er vist ikke bare rekkeviddeangst som elbileiere skall slite med...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Thor2014

Har bilen "normal" bremsekraftforsterker?
Kan være lekkasje i en vakuumpumpe?

Kallagtunet

Sitat fra: Thor2014 på mandag 17. februar 2014, klokken 14:31
Har bilen "normal" bremsekraftforsterker?
Kan være lekkasje i en vakuumpumpe?

Det kjennes i alle fall slik ut. En lekkasje som bare opptrer når bremser er våte høres ikke sannsynlig ut.

Birger

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 17. februar 2014, klokken 13:00
i hovedsak er det kona som skal bruke bilen til å kjøre ungene til og fra skole og barnehage. Hvis jeg forteller henne om bremseproblemer etc så kommer hun ikke å vilje kjøre bilen og det er berittiget... kan ikke forlange at hun skall sjekke bremsene hver minutt ..

+1 , safety first!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

snappy

Sitat fra: OW på mandag 17. februar 2014, klokken 09:36


Som jeg skrev tidligere har jeg opplevd redusert bremseeffekt på BMW på tilsvarende føre / forhold, men aldri opplevd 0 bremseeffekt. Det er en 2009 5-serie, og tviler på at den har en auto-tørke-bremse-funksjon. Den veier 500 kg mindre enn Model S, men har også betydelig mindre bremser. Det er noe som ikke er helt på stell her, og da er det bra at Tesla tar tak i det  :)

BMW ( og sikkert andre ) har en funksjon i DSC systemet som "tørker" bremsene ved at bilen bremser litt med jevne mellomrom når vindusviskerene går, dette fantes vel på 2009 modeller også.  Tesla kan jo ha utelatt funksjonen da den sikkert reduserer rekkevidden.
2014 e-UP
2015 85D

petersv

Sitat fra: elnino på mandag 17. februar 2014, klokken 12:48
Sitat fra: janmb på mandag 17. februar 2014, klokken 08:23
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 08:18
Folkens man kan vel anta at de som har blitt overasket av dette på model s har hatt bil før som de både har vasket og kjørt i regn?

Basert på det som skrives her kan man saktens lure på akkurat det.


Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 08:18Når en skriver om dette som ett problem på denne bilen så er det jo fordi at problemet på model s er mye større enn på andre biler!

Dersom det er noen forskjell mellom TMS og alle andre biler må det jo ha å gjøre med det enkle faktum at man bruker bremsene potensielt veldig sjelden. Noe fører må være obs på.

Ser ikke noen fornuftig fiks på dette annet en å bruke hodet.

Jeg vil jo ikke ha bilen til å bremse av seg selv i tide og utide for å holde bremsene vedlike heller - det er i så fall noe jeg må passe på selv.

Føler nesten jeg må forsvare meg litt her nå...
Jeg tester alltid bremsene når jeg starter, men har da gjentatte ganger opplevd 0 bremseeffekt.
Før jeg leverte inn bilen tok jeg den ut av garasjen, aksellerete opp i ca 20km/t, sto på bremsen i 30 sec...bilen ruller enda. Gjenta 3-4 ganger....nå starter den bremse, det er jo livsfarlig, første 200 meterene jeg kjører er i boligfelt.

Men bra hvertfall Tesla tar problemet alvorlig da det å forvente at alle tester bremsene i rolig tempo hver gang de skal ut å kjøre er definisjonen på idioti. Mange vet ikke engang at de har bremseskiver...kan ikke forvente at de tørker de hver 5 min...

Det er ikke bra, det er viktig å huske at bilene er forskjellig (til dere som ikke har problemer.) Min har ikke hatt noen problemer med dette, men de smeller ofte pga fastrusting. Parkerer du ute eller inne?

Fint at Tesla tar det alvorlig (noe annet hadde vært uhørt.)

bosse

Fellesgarasjen heller en del nedover fra parkeringsplassen min mot garasjeporten, og etter garasjeporten heller den smale veien (med lite klaring til betongveggene på begge sider) enda mer nedover og svinger i tillegg skarpt mot høyre før den krysser et fortau og så ut på gata. Det er en katastrofe om jeg mister bremsekraften 5-30 sekunder etter start. I beste fall braser jeg rett inn i garasjeporten.

For dere som har opplevd problemet: har bremsene i disse tilfellene vært ubrukelige helt fra start, eller har de hatt litt effekt rett etter start, for deretter å forsvinne? Jeg foretrekker sterkt det første alternativet, slik at jeg får bekreftet at bremsene er operative før jeg svinger ut.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA