Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strålefare fra batteriet

Startet av TRM, tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:53

« forrige - neste »

OW

Jeg må bare få legge til at jeg opplever noen lignende problem med bremsene på vår BMW denne vinteren. Enkelte dager, gjerne dagen etter "langtur" med mye CC er første bremsing med lite effekt. Kommer seg fort om man pumper , eller tråkker hardt på bremsen. Opplever også samme effekt ved børsteløs vasking som noen beskriver (vasker ikke med børster, men det har vel ikke noe å si). I tillegg er parkbrems på bakhjul, men heldigvis har vi ikke bakke der vi normalt parkerer og kan stå med bilen i Park. I fjor vinter glemte vi oss noen ganger og dro på håndbrekket før vi parkerte for natta. Da smalt det godt ved start på neste kjøretur. Jeg merker det er en av få ting jeg gruer meg litt til med Model S (blant en haug med ting og glede seg til). Det er jo mange biler som alltid drar på parkbremsen så problemstillingen er ikke ny, med jeg håper vi slipper å oppleve det med Model S. Det hadde derfor vært supert om de kommer med nye bremser som fikser alt dette. Bremsene er en del av bilen det fort blir dårlig følelse for når det ikke fungerer optimalt.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 16. februar 2014, klokken 21:39
Problemet er bare at bilen veier 2200kg.. De fleste biler med denne vekt har 4hjulstrekk og låser da alle hjul i park .. Blir litt risky med lås på bare 2 hjul på vintern da man parkerer i litt hellning...

Den veier 2100kg. Og det er faktisk en god del biler i denne vektklassen (pluss/minus et par hundre kilo) med kun RWD. Panamera, E-klasse, 7-serie m.fl.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LA-Thing

Sitat fra: TRM på søndag 16. februar 2014, klokken 17:55
Prata med to amerikanere forrige helg, i hver sin Tesla. De fortalte at de testa ut bremsene på Model S under bruk i kulde og snø, og at det kommer en oppgradering innen kort tid. Fortalte at jeg får bil i mai, og lurte på om jeg rakk å få de "nye" bremsene, noe de bekreftet.

For å spekulere litt, siden bilen din snart må skrus sammen om du skal få den i mai, betyr det at oppgraderingen allerede er klar og delene er på lager. De leter vel etter delene til din bil nå?

Kanskje det dreier seg om software? Jeg har jobbet med tog i Norge, og de har en funksjon som regelmessig aktiverer bremsene svakt for å holde skiver og klosser tørre. Tog bremser også mest elektrisk, dvs. at mekanisk brems bare brukes ved lav hastighet og stans. Denne 'pussebremsen' gjør at man holder de mekaniske bremsene i beredskap.

Jeg er ganske sikker på at Mercedes har en liknende funksjon på sin S-klasse. Og Tesla samarbeider jo med dem, samt har samme type drift som et elektrisk tog (går jo på skinner!).

Men, som sagt, bare vill gjetting og spekulasjon.



Drammen, Tesla Model S #2510

janmb

Synes folk overdriver problematikken rundt parkbrems på bare ett hjulsett. Det er jo helt vanlig. Har så godt som aldri hørt om biler med parkbrems på alle fire, selv om firhjulstrekk og førstegir selvsagt hjelper litt for de bilene som har det.

Uansett skal man jo ikke stole på å parkere bilen i bratt bakke når det er glatt. Det er et førerproblem og ikke et bilproblem - i likhet med de fleste lignende kritikker jeg ser folk har mot TMS.

Noen ganger virker det som om folk forventer at akkurat denne bilen av en eller annen grunn skal være hevet over alle fysiske lover og problemer alle biler sliter med.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Newbee

Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Patosan

Dålig bromsverkan när skivorna är fuktiga har jag märkt, och finner det mest irriterande. Är man beredd så pumpar man några gånger och då löser sig det ganska raskt.
Men igår upplevde jag något mer obehagligt... När jag kom ut från en parkering skulle jag stoppa för några fotgängare. På utfarten var föret ca 5-10 cm vatten ovanpå is, hastigheten var ~10 km/h och bromsverkan var noll. Genom att trycka väldigt hårt på pedalen måste jag ha lyckats låsa/bromsa framhjulen, samtidigt som 'creep mode' drev bakhjulen och bilen vred sig 10-20 grader innan jag fick stopp. Det var som en sladd i 'slow motion'.
VIN 15026

LinkedIn

Chlangum

Sitat fra: janmb på søndag 16. februar 2014, klokken 22:50
Synes folk overdriver problematikken rundt parkbrems på bare ett hjulsett. Det er jo helt vanlig. Har så godt som aldri hørt om biler med parkbrems på alle fire, selv om firhjulstrekk og førstegir selvsagt hjelper litt for de bilene som har det.

Uansett skal man jo ikke stole på å parkere bilen i bratt bakke når det er glatt. Det er et førerproblem og ikke et bilproblem - i likhet med de fleste lignende kritikker jeg ser folk har mot TMS.

Noen ganger virker det som om folk forventer at akkurat denne bilen av en eller annen grunn skal være hevet over alle fysiske lover og problemer alle biler sliter med.

Mye klokt her.

Men i tillegg så er det vel få 4x4 biler som "låser" alle fire hjul i park/1. gear. De aller fleste 4x4 biler i dag har vel et Haldex system (eller lignende) som ikke er aktivert når bilen er av.
På gamle biler med mekanisk insjalting av firehjulstrekken eller noen typer viskosekoplinger så kan man vel låse alle fire hjulene.

Men tilbake til topic.

På mine 6000 km så har jeg aldri opplevd noe form for redusert bremse effekt. Men som en forhåndsregel så bremser jeg alltid relativt kraftig minst en gang per tur. Som regel i siste krysset før jeg kommer hjem.

Har opplevd at park bremsen henger noen ganger men aldri så mye at det har vært ett problem. Jeg sørger også for å bruke den ved jevne mellomrom ved å holde inne park knappen noen sekunder i fart for å tørke klossene og slipe vekk eventuelt belegg.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: LA-Thing på søndag 16. februar 2014, klokken 22:49
Jeg har jobbet med tog i Norge, og de har en funksjon som regelmessig aktiverer bremsene svakt for å holde skiver og klosser tørre. Tog bremser også mest elektrisk, dvs. at mekanisk brems bare brukes ved lav hastighet og stans. Denne 'pussebremsen' gjør at man holder de mekaniske bremsene i beredskap.

Jeg er ganske sikker på at Mercedes har en liknende funksjon på sin S-klasse. Og Tesla samarbeider jo med dem, samt har samme type drift som et elektrisk tog (går jo på skinner!).

Denne funksjonene har Mercedes, Audi, BMW, VW m.fl, og ikke kun på luksus biler. Ble ganske overasket når jeg fikk vite at Model S ikke har det. Det er en funksjon som hadde hindret mye av det folk har opplevd her, har selv opplevd meget redusert bremsekraft med Model S i flere tilfeller. Kan ikke huske noen av de ti siste bilene jeg har hatt hvor effekten av dette har vært så ille. Hadde en Saab 99 '77 modell som første bil, det er vel eneste bilen jeg har opplevd med tilsvarende tap av bremsefunksjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elnino

Jeg får igjen bilen min i morgen fra Tesla.
Jeg hadde problemet med null bremseeffekt og syntes det var uforsvarlig å kjøre med. Pumpe noen ganger for maks effekt er ikke godt nok om du må nødbremse og alle marginer teller.

2 fikser fra Tesla:
Slipe vekk en spacer så klossene ligger nærmere skivene (var der for å hindre støy).
Legge på et skjold rundt bremsene.

Spent på hvor godt skjoldet syntes. Kan ta bilde når jeg får bilen i morgen.
Bedre om det ble fikset i software. Men det løser ikke problemet ved start...jeg krasjet nesten i parkeringsgarasje når jeg skulle flytte bilen 2 meter for å komme inn i bagasjen (sto i litt helling), var ikke mulig og stoppe igjen i 5km/t...måtte bare styre unna ting.

janmb

Høres skumle ut de episodene der. Når det er sagt synes jeg det er merkelig at folk ikke finner ut dette FØR de faktisk trenger bremsene...

Litt overflaterust etter kjøring i vått vær etc er jo helt vanlig, og en veldig enkel, men nødvendig remedie mot det er jo nettopp å teste bremsene litt i kjøreturens begynnelse - gjerne hardt, slik at man får eventuell dritt av ymse slag som kan hindre klossene fra å ta skikkelig.

Har aldri kjørt biler som forsøker å ordne dette selv og har heller aldri hatt noe problem med det. Ja, det hender man kan ha bremser som ikke er klare for å yte normalt bra, men det er nok engang et førerproblem og ikke et bilproblem.

Min mening: Det er digg med luksus og mest mulig systemer som gjør hverdagen enklere, men det har en åpenbar bakside som bevises her: Det syr noen hemnnigsløst store puter under armene på folk og skaper forventninger som er fullstendig virkelighetsfjerne.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Dette skjer jo under kjøring også. Under min langtur forrige uke kom problemet tilbake forholdsvis raskt mens jeg kjørte. Det blir litt i overkant å tørke bremsene hvert 5. minutt i 28 timer, som var total varighet av rundturen min.

Lokführer

Og det er helt normalt å få dårlige bremser etter bilvasken, det er derfor flere vaskehaller har et skilt som sier at man må foreta en testbrems etter vasken. Dette er noe som skjer med alle skivebremser.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kallagtunet

Folkens man kan vel anta at de som har blitt overasket av dette på model s har hatt bil før som de både har vasket og kjørt i regn? Når en skriver om dette som ett problem på denne bilen så er det jo fordi at problemet på model s er mye større enn på andre biler!

Har opplevd selv å nesten klinke i rompa på en bil i regnvær på noe som i alle andre biler jeg har hatt hadde vært en rolig og kontrollert oppbremsing...

Her må Tesla finne en fix for dette er trafikkfarlig!

janmb

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 08:18
Folkens man kan vel anta at de som har blitt overasket av dette på model s har hatt bil før som de både har vasket og kjørt i regn?

Basert på det som skrives her kan man saktens lure på akkurat det.


Sitat fra: Kallagtunet på mandag 17. februar 2014, klokken 08:18Når en skriver om dette som ett problem på denne bilen så er det jo fordi at problemet på model s er mye større enn på andre biler!

Dersom det er noen forskjell mellom TMS og alle andre biler må det jo ha å gjøre med det enkle faktum at man bruker bremsene potensielt veldig sjelden. Noe fører må være obs på.

Ser ikke noen fornuftig fiks på dette annet en å bruke hodet.

Jeg vil jo ikke ha bilen til å bremse av seg selv i tide og utide for å holde bremsene vedlike heller - det er i så fall noe jeg må passe på selv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA