Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strålefare fra batteriet

Startet av TRM, tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:53

« forrige - neste »

TRM

Prata med to amerikanere forrige helg, i hver sin Tesla. De fortalte at de testa ut bremsene på Model S under bruk i kulde og snø, og at det kommer en oppgradering innen kort tid. Fortalte at jeg får bil i mai, og lurte på om jeg rakk å få de "nye" bremsene, noe de bekreftet.
De ville ikke fortelle i detalj hva endringen blir.

Noen som har opplevd issues med bremsene?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Nuvolari

Sitat fra: TRM på søndag 16. februar 2014, klokken 17:55
Prata med to amerikanere forrige helg, i hver sin Tesla. De fortalte at de testa ut bremsene på Model S under bruk i kulde og snø, og at det kommer en oppgradering innen kort tid. Fortalte at jeg får bil i mai, og lurte på om jeg rakk å få de "nye" bremsene, noe de bekreftet.
De ville ikke fortelle i detalj hva endringen blir.

Noen som har opplevd issues med bremsene?

Ja ved et par anledninger har jeg ved første nedbremsing om morgenen opplevd bortimot 0% bremseeffekt de første 1-2 sekundene. Etter 2-4 sekunder har jeg fått tilbake mesteparten av bremseeffekten. Litt ubehagelig når det pågår. Antar at det skyldes is eller vann på bremseskivene.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Muffinman

Gjorde en rundtur på gode 1700 km denne uka. Siden bremsene knapt er i bruk under kjøringen er det svært mye mindre bremseeffekt de første sekundene enn forventet, men det kan man kompensere for ved å trykke hardere på pedalen. Tørker vel fortere opp da. Merker ikke dette når føret er tørt.

Quintilian

Dette blir vel kanskje en retrofit som tas ifb. med "årlig service" på biler som allerede er levert...?

Utgjør jo en klar sikkerhetsrisiko; ihvertfall om Tesla selv har konkludert med at bremsene ikke fungerer tilfredsstillende...

Muffinman

Sitat fra: TRM på søndag 16. februar 2014, klokken 17:55
De ville ikke fortelle i detalj hva endringen blir.
Er vel ikke så mange muligheter:

- Drenerte skiver
- Klosser med annet belegg
- Skiver med annen legering
- Skjold over bremseskivene
- Kombinasjon av disse

Uansett merker jeg meg at man finner flere og flere ting på denne bilen som er suboptimalt under vinterforhold etter at man slengte seksløperen opp og fyrte av "perfect for winter" fra hofta.

Teslanewbie

da håper jeg at disse ettermonteres eller allerde er monterte ..min bil er i transitt..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cairnz

Hadde samme opplevelse i dag, første trykk var nær null effekt. Men, bare å pumpe bremsen et par ganger så er det der det skal være. Om det er designfeil eller pga lite brukte bremser at man må pumpe aner jeg ikke. Informerer Tesla om det så får de avgjøre om det skal korrigeres
Elbilist

ebbrey

Etter en opplevelse ned bakken hjemme uten særlig bremseeffekt. Har jeg bygynt å "bråbremse" 2 ganger på vei ut av garasjen hver dag. For å sikre at ting er iorden. Har også merket at park bremsen noen ganger ikke aktiverer seg og at det kommer alarm og "car needs service" opp på hoveddisplay, men forsvinner av seg selv like kjapt som den kommer på. Regner med dette da ligger i en logg et sted. Håper de har fått inn nok deler til å utbedre biler fra våren av. ser for meg full service da.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Muffinman

Det skjedde ihvertfall hver gang jeg skulle bruke bremsene på nevnte tur, men det blir jo noen mil mellom. I prinsippet kan vel bli så langt mellom under visse omstendigheter på en fossilbil ved jevn cruising også, så jeg er ikke heelt overbevist om at det kun er enpedalskjøringen som er årsaken - ihvertfall ikke hvis man kan rette det ved å bytte bremsedeler.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Spinner

Sitat fra: Nuvolari på søndag 16. februar 2014, klokken 18:07Ja ved et par anledninger har jeg ved første nedbremsing om morgenen opplevd bortimot 0% bremseeffekt de første 1-2 sekundene. Etter 2-4 sekunder har jeg fått tilbake mesteparten av bremseeffekten. Litt ubehagelig når det pågår. Antar at det skyldes is eller vann på bremseskivene.
Har opplevd det samme et par ganger, meget skummelt om man ikke er obs på det. En gang på morgenen etter en fuktig natt (vær-messig altså...) på vei mot en forkjørsvei i nedoverbakke. Må stoppe fordi det kommer en bil, og det skjer absolutt ingenting når jeg tråkker med vanlig kraft på bremsepedalen. Tråkker det jeg klarer med ett bein, og må til slutt spenne i fra med begge beina for å få stoppet!

cairnz

Sitat fra: Sbr på søndag 16. februar 2014, klokken 19:29
Sitat fra: Nuvolari på søndag 16. februar 2014, klokken 18:07Ja ved et par anledninger har jeg ved første nedbremsing om morgenen opplevd bortimot 0% bremseeffekt de første 1-2 sekundene. Etter 2-4 sekunder har jeg fått tilbake mesteparten av bremseeffekten. Litt ubehagelig når det pågår. Antar at det skyldes is eller vann på bremseskivene.
Har opplevd det samme et par ganger, meget skummelt om man ikke er obs på det. En gang på morgenen etter en fuktig natt (vær-messig altså...) på vei mot en forkjørsvei i nedoverbakke. Må stoppe fordi det kommer en bil, og det skjer absolutt ingenting når jeg tråkker med vanlig kraft på bremsepedalen. Tråkker det jeg klarer med ett bein, og må til slutt spenne i fra med begge beina for å få stoppet!
Instinktet sier trykk hardere, men du bør slippe og trykke på nytt, og gjerne enda en gang, det vil stoppe deg raskere :)
Elbilist

Havebigfun


cairnz

Sitat fra: Havebigfun på søndag 16. februar 2014, klokken 19:40
litt spes at det var forhjulene som har låst seg- parkbremsen går bare på bakhjula :o
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 16. februar 2014, klokken 18:54
her er en tesla der bremsene har låst seg:




http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15037-Brakes-freeze-up-when-parked-Previous-cars-didn-t-do-this/page4

"Park"-bremsen når du står stille, aktiveres i alle fall på alle fire hjul hos meg.

Emergency brake (som jeg forøvrig ikke har testet enda) - går nok bare på bakhjul.

Det er jo en grunn til at det er to sett med kalipere foran også :)
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA