Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av HaraldT, tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:04

« forrige - neste »

HaraldT

Jeg har nå solgt min Leaf i påvente av TMS. Til Leafen hadde jeg kjøpt en ekstra UMC som er modifisert i USA til å kunne gi max 20A. Når jeg solgte Leafen beholdt jeg denne ekstra UMC, med tanke på TMS. Planen var å kjøpe en j1772 adapter på Teslashop, men i ettertid ser jeg at denne kun går mot US modellen av TMS. Spørsmålet mitt er da. Vil det være mulig å bytte ut J1772 konnektoren på UMC med en type 2 konnektor (62196) til bruk mot TMS? Jeg tenker da spesielt på kommunikasjon mellom UMC og TMS.

Patosan

Det tror jag ska gå fint.
Från det jag har sett så ska 'protokoll' vara det samma, bara själva connector som skiljer.
VIN 15026

LinkedIn

HaraldT

Takk for svar. Da satser jeg på å bestille en type 2 connector. Den mest elegante løsningen hadde vært en adapter eller overgangskabel, men noe slikt har jeg ikke sett noe sted. Det måtte i så fall være J1772 hann i ene enden og type 2 hunn i andre enden.

HaraldT

Jeg har kjøpt inn en connector av type iec62196 som passer i Tesla. Jeg har lagt inn motstand på 680 ohm mellom pp og pe som skal indikere 20A kapasitet på kabel. PP signalet (1 khz pwm) er også koblet til plugg. Når jeg kobler til connectoren i tesla låser den som normalt, men EVSE går ikke over i lademodus. Jeg har målt PP signalet med oscilloscop for å se hva som skjer. Før connector settes i Tesla er PP signal +12v. Når connector kobles til starter oscillator og gir 1khz firkantpulser med duty cycle 27.5%, noe som indikerer max ladestrøm på ca 16A. Spenningen på firkantpuls signalet er 0/+9 V, noe som indikerer at motstand i bil er 2,7 kohm. Når bilen detekterer pilotsignalet skal total motstand til jord fra EV endres til 880 ohm som i tur skal redusere spenning på pilotsignal (6v) og trigge EVSE. Dette skjer ikke. Ved å manuelt koble til 880 ohm manuelt går EVSE i charge mode. Det eneste forklaringen jeg har på dette problemet er at pilotsignalet skal i følge standarden gå til -12v i lav tilstand, og ikke 0v som pilotsignalet mitt gjør.

Noen som har vært borti lignende problemer? Kanskje noen av dem som har laget ladestasjoner har forslag til løsning?

P.s. Jeg vet at denne tråden skulle lagt under lading, og det er selvsagt helt greit å flytte den (fant ikke ut hvordan dette skulle gjøres). ::)

Griffel

#4
Jeg tror kanske du blanner sammen prox og pilot. Pilot skal ikke ha motstand i kontakten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HaraldT

Ja, jeg ser jeg har skrevet feil i innlegget her :). Pilotsignalet skal inn på cp. Motstand i kabel skal inn mellom pp-pe. Motstand i bil belaster signal på cp 2.7 kohm før lading og 880 ohm under lading. Slik har jeg ihvertfall koblet det. Bilen godtar tydeligvis ikke pilotsignalet, da omkobling ikke skjer.

HaraldT

Ikke alle Leaf laderene ser ut til å følge IEC 61851-1. Følgende info er hentet fra: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21714-How-to-make-a-30-amp-J1772-extension-cord-for-public-charging/page3

"Unfortunately, not every EVSE complies with the standard for a 12v negative wave, therefore this wouldn't work. Sadly, the EVSE in the most popular EV that the world has ever had (Nissan LEAF) for model years 2011 and 2012 only sends positive voltages on the pilot pin. This EVSE won't work with Tesla (and Tesla powered, like my Rav4 EV) cars. Nissan fixed this for 2013, however the 2013 LEAF can't accept over 75 amp duty cycle on the pilot! Allegedly, they are fixing that. Heck, the Tesla Roadster can't accept a pilot signal over 70 amps."

Jeg konkluderer med at min Leaf EVSE ikke (på en enkel måte) lar seg modifisere til å brukes mot TMS. :-[

sigurdi

Sitat fra: HaraldT på søndag 06. april 2014, klokken 22:15
Ikke alle Leaf laderene ser ut til å følge IEC 61851-1. Følgende info er hentet fra: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21714-How-to-make-a-30-amp-J1772-extension-cord-for-public-charging/page3

"Unfortunately, not every EVSE complies with the standard for a 12v negative wave, therefore this wouldn't work. Sadly, the EVSE in the most popular EV that the world has ever had (Nissan LEAF) for model years 2011 and 2012 only sends positive voltages on the pilot pin. This EVSE won't work with Tesla (and Tesla powered, like my Rav4 EV) cars. Nissan fixed this for 2013, however the 2013 LEAF can't accept over 75 amp duty cycle on the pilot! Allegedly, they are fixing that. Heck, the Tesla Roadster can't accept a pilot signal over 70 amps."

Jeg konkluderer med at min Leaf EVSE ikke (på en enkel måte) lar seg modifisere til å brukes mot TMS. :-[

Det var noe dritt, men takk for info.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

hma

#8
Sitat fra: sigurdi på søndag 06. april 2014, klokken 23:45
Det var noe dritt, men takk for info.
Svaret fra amerikaneren forteller kun at ladekladdene (EVSE/UMC) på 2011 og 2012 Leaf hadde dette "problemet". Det er ikke sikkert biler solgt i Norge har identisk kladd? (det må i så fall verifiseres)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

HaraldT

Jeg er usikker på hvilken årsmodel ladekladden min er. Jeg kjøpte den ferdig modifisert til å kunne gi 20A (https://evseupgrade.com) sammen med en parallellimportert Leaf i juni 2013. Bilen ble levert med orginal ladekladd. Det er godt mulig at den modifiserte kan ha vært en eldre årgang.

En ladekladd som ikke gir ut -12V som referanse vil ikke kunne skille impedansen fra bilen (diode + 882ohm = trigge lading) fra en rent ohmsk belastning på ~882 ohm som potensielt kan oppstå ved at ladekladden ligger i en sølepytt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA