Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gruppekjøp: Vinterdekk og felg - Polarwheels + Nokian

Startet av mulle, tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:32

« forrige - neste »

mulle

Hei,

Jeg har akkurat bestilt min første elbil, en C-zero som leveres til uka, og har i denne forbindelse fått tilbud om en serviceavtale for 5 år til 15000 kr. Denne avtalen inneholder alt av slitedeler fra spyleveske til bremser, men ikke obligatoriske kontroller av bilen.

Er det noen av dere erfarne elbileiere som har erfaring med hvor mye av slitedeler som går i stykker i løpet av de første fem årene av bilens levetid og som ikke er dekket av nybilgarantien? Har fått inntrykk av at elbiler er ganske vedlikeholdsfri, og da kan jo fort 15000 være en stiv pris?

Håper noen kan ta seg tid til å svare :-)

Mr.Zero

Grattis med et godt valg! 15.000,- i slitedeler - og servicene i tillegg..? Er det det du mener? Da skal du jammen kjøre mye for at det skal lønne seg.
La oss si at du kjører 10.000km pr.år med bilen. 50kkm på 5 år. På den tiden trenger du muligens et par nye vinduspussere som du kjøper uoriginalt samt noen liter spylevæske. To bremsevæskeskift hører også med hvis du ikke velger å si nei takk. Vil tro at bremsene dine holder så fremt de ikke ruster opp. Dette kan du unngå ved å regelmessig sette bilen i N i fart og bremse. Da bruker du de mekaniske bremsene og ikke el-motoren. Endeledd, bærekuler, støtdempere, mansjetter, lekkasjer, ac-trøbbel mm er garantisaker. Frontrute blir forsikringssak.. Så forstår jeg deg rett - at du må betale for servicene i tillegg, er dette en blodpris. Du har kjøpt deg en bil av ypperste kvalitet der jeg har vondt for å tro at annet enn spylevæske og viskergummi blir en utgift. Og kanskje ei lyspære. Ville heller brukt noen kroner på understellsbehandling da bilen raskt blir brun på hjulopphengsdelene hvis du skal ferdes i saltlake..  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Det er bare "lureri". Du har 5 års garanti og det er en Mitsubishi.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

mulle

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 16. februar 2014, klokken 10:02
Grattis med et godt valg! 15.000,- i slitedeler - og servicene i tillegg..? Er det det du mener? Da skal du jammen kjøre mye for at det skal lønne seg.
La oss si at du kjører 10.000km pr.år med bilen. 50kkm på 5 år. På den tiden trenger du muligens et par nye vinduspussere som du kjøper uoriginalt samt noen liter spylevæske. To bremsevæskeskift hører også med hvis du ikke velger å si nei takk. Vil tro at bremsene dine holder så fremt de ikke ruster opp. Dette kan du unngå ved å regelmessig sette bilen i N i fart og bremse. Da bruker du de mekaniske bremsene og ikke el-motoren. Endeledd, bærekuler, støtdempere, mansjetter, lekkasjer, ac-trøbbel mm er garantisaker. Frontrute blir forsikringssak.. Så forstår jeg deg rett - at du må betale for servicene i tillegg, er dette en blodpris. Du har kjøpt deg en bil av ypperste kvalitet der jeg har vondt for å tro at annet enn spylevæske og viskergummi blir en utgift. Og kanskje ei lyspære. Ville heller brukt noen kroner på understellsbehandling da bilen raskt blir brun på hjulopphengsdelene hvis du skal ferdes i saltlake..  :)
[/quote

Tusen takk for svar! Ja har jo tenkt noe av dette selv også, men har ikke noe særlig peiling på hverken bil eller elbilvedlikehold :-) Da skal jeg takke pent nei til avtalen og hellere bruke litt på understellbehandling.

fungus

Jeg vurderer å tectylbehandle min Zero når jeg får den om en ukes tid. Er det noen synspunkter på rustplager med tvillingene? På Sørlandet er vi vel norgesmestere i salting og det kan kanskje være fornuftig å ta noen forholdsregler her. Bilene er kanskje så nye at det ikke er så lett å avgjøre hvordan teknikken står seg mot rust ?

tomrh

Prut varigheten av avtalen opp til 10 år. Da kan det hende du får bruk for å skifte noen bremseskiver samt et hjullager eller to. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

#6
Sitat fra: mulle på søndag 16. februar 2014, klokken 09:24
Jeg har akkurat bestilt min første elbil, en C-zero som leveres til uka, og har i denne forbindelse fått tilbud om en serviceavtale for 5 år til 15000 kr. Denne avtalen inneholder alt av slitedeler fra spyleveske til bremser, men ikke obligatoriske kontroller av bilen.

Når eg kjøpte C-Zero var det inkludert i prisen 3 år "CITROËN FreeDrive" avtale / 30 000 km. Prisen på denne var i etterkant oppgitt til 8000 kr. Var aldri noko tema at eg kunne få tilsvarande rabatt.

CITROËN FreeDrive har så langt inkludert alt av kontroll, også fri bil ved service. Etter det eg har lest er normal pris 3 - 4000 pr service, dvs 8000 / 3 år = 2666.
Ditt tilbud på 15 000 / 5 år = 3000 kr pr. service.

Dvs, prisen er "fornuftig" om den inkluderer alt. Om det kjem tillegg på denne prisen, så er det ikkje verdt det. Slik eg har lest så er alt inkludert, med unntak:
- periodisk kjøretøykontroll, fyrst aktuelt etter 4 år.
- Dekk, felger, reservehjulsutstyr samt kontroll og justering av hjulinnstillinger.
- Ruter, glass eller speil uansett årsak.

Ulempen med avtalen er om du i 5 års perioden ynskjer og bruke alternativ verkstad. Avtalen gjeld naturligvis berre Citroen merkeverkstader - så du er "låst" til og bruke desse. I praksis er ikkje dette nødvendigvis noko problem, så lenge som det berre er merkeverkstader som kan utføre ein del av sjekk punkter.

Har lagt ved informasjon rundt avtalen som vedlegg. Her står det i detalj kva som er inkludert, og ikkje. Avtalen er praktisk for dei som ynskjer enkelt bilhold utan overraskelser.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

mulle

Sitat fra: TB på søndag 16. februar 2014, klokken 11:45
Sitat fra: mulle på søndag 16. februar 2014, klokken 09:24
Jeg har akkurat bestilt min første elbil, en C-zero som leveres til uka, og har i denne forbindelse fått tilbud om en serviceavtale for 5 år til 15000 kr. Denne avtalen inneholder alt av slitedeler fra spyleveske til bremser, men ikke obligatoriske kontroller av bilen.

Når eg kjøpte C-Zero var det inkludert i prisen 3 år "CITROËN FreeDrive" avtale / 30 000 km. Prisen på denne var i etterkant oppgitt til 8000 kr. Var aldri noko tema at eg kunne få tilsvarande rabatt.

CITROËN FreeDrive har så langt inkludert alt av kontroll, også fri bil ved service. Etter det eg har lest er normal pris 3 - 4000 pr service, dvs 8000 / 3 år = 2666.
Ditt tilbud på 15 000 / 5 år = 3000 kr pr. service.

Dvs, prisen er "fornuftig" om den inkluderer alt. Om det kjem tillegg på denne prisen, så er det ikkje verdt det. Slik eg har lest så er alt inkludert, med unntak:
- periodisk kjøretøykontroll, fyrst aktuelt etter 4 år.
- Dekk, felger, reservehjulsutstyr samt kontroll og justering av hjulinnstillinger.
- Ruter, glass eller speil uansett årsak.

Ulempen med avtalen er om du i 5 års perioden ynskjer og bruke alternativ verkstad. Avtalen gjeld naturligvis berre Citroen merkeverkstader - så du er "låst" til og bruke desse. I praksis er ikkje dette nødvendigvis noko problem, så lenge som det berre er merkeverkstader som kan utføre ein del av sjekk punkter.

Har lagt ved informasjon rundt avtalen som vedlegg. Her står det i detalj kva som er inkludert, og ikkje. Avtalen er praktisk for dei som ynskjer enkelt bilhold utan overraskelser.

Ja, da blir det et litt annet regnestykke. Fikk av en eller annen grunn ikke med noen papirer på dette tilbudet fra forhandler, men inkludert obligatoriske kontroller er det kanskje ikke så dumt likevel. Litt avhengig av bindingstiden på avtalen så klart. Skal kryssforhøre ham når bilen blir levert. Tusen takk for info! :-)

Sølve

Har nettopp hatt c-zero på sin første kontroll på Scanauto i Bergen etter et drøyt år og 13.000 km.  Prisen var 1800 for service/uten skifte av kupefilter (velger å gjøre dette selv for å spare utgiftene).  Eneste utgifter ellers siden den var ny var kr 170 for ny vindusviskergummi til frontrute og litt vindusspylerveske.
Bergen

Mr.Zero

Sitat fra: fungus på søndag 16. februar 2014, klokken 10:21
Jeg vurderer å tectylbehandle min Zero når jeg får den om en ukes tid. Er det noen synspunkter på rustplager med tvillingene? På Sørlandet er vi vel norgesmestere i salting og det kan kanskje være fornuftig å ta noen forholdsregler her. Bilene er kanskje så nye at det ikke er så lett å avgjøre hvordan teknikken står seg mot rust ?

En rekke erfarne bilopprettere sverger til Dinitrol-behandling framfor Tectyl. Her er det sikkert mange forskjellige meninger, men uansett hva du velger av guffe, bør den behandles før den rulles ut i saltsørpa.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: Sølve på søndag 16. februar 2014, klokken 16:06
Har nettopp hatt c-zero på sin første kontroll på Scanauto i Bergen etter et drøyt år og 13.000 km.  Prisen var 1800 for service/uten skifte av kupefilter (velger å gjøre dette selv for å spare utgiftene).  Eneste utgifter ellers siden den var ny var kr 170 for ny vindusviskergummi til frontrute og litt vindusspylerveske.

Med ein slik pris vil nok ikkje avtalen lønne seg. Scanauto har tydlegvis valgt eit anna prisnivå enn det som er rapportert på austlandet. Til info, år 2 kostar meir i følge det som er rapportert, skifte av bremseveske, og olje på reduksjonsgir skal bli utført.

Kan legge til at "Gratis utskifting av pærer og vindusviskerblader mellom serviceettersyn" er inkludert i avtalen, så avtalen vil eigne seg for dei som vil ha det enkelt.  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

erik e

Skifte "girolje" på 40 000 km,hvorfor ? Mitsubishi skal vel skiftes 100 000 km. Og de har jo produsert denne bilen.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

jeg har en  imiev  den er nå gått ca 60 tusen  det jeg har gjort over vanlig cervice  er å fylt på tilsamen 5 liter spylerveske  et par ganger  å bilen er nå 3 år   så 15000 for noen liter  spyleveske  ja det er dyrt

TB

#13
Sitat fra: sven erik på søndag 16. februar 2014, klokken 20:35
jeg har en  imiev  den er nå gått ca 60 tusen  det jeg har gjort over vanlig cervice  er å fylt på tilsamen 5 liter spylerveske  et par ganger  å bilen er nå 3 år   så 15000 for noen liter  spyleveske  ja det er dyrt

FreeDrive avtalen inkluderer alle kostnader, der arbeidstid er det som kostar mest. 3 - 4000 kr pr service er rapportert i området nær Oslo. Dvs, litt meir enn spylerveske er inkludert...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: erik e på søndag 16. februar 2014, klokken 20:06
Skifte "girolje" på 40 000 km,hvorfor ? Mitsubishi skal vel skiftes 100 000 km. Og de har jo produsert denne bilen.

Sjå denne tråden, eg har lagt ut service punkter i hht. manual på C-Zero.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11901.msg170890.html#msg170890

Sjekk gjerne i service heftet kva som står. Om det er samme punkter Mitsubishi i-Miev og Peugeot iOn er usikkert.

Eg veit Citroën har ekstra sjekk av bremser kvar 10 000 km, men kjenner ikkje til om det og er andre forskjellar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA