Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollektivfelt i Trondheim

Startet av e-Golfer, mandag 24. februar 2014, klokken 19:27

« forrige - neste »

Audigaudi

Skal jeg trekke en sammenlikning er det vel ikke uten grunn at temposyklister ofte har ´tett´bakhjul. Jeg vil anta at det ikke skyldes det estetiske, men små marginer i positiv retning. Så jeg har tro på at felgene kan utgjøre noe, akkurat som dekkdimensjon og størrelse. Men hvis jeg forstår de fleste kommentarer fra dette forumet er forskjellen liten. Så liten at de fleste ikke bryr seg. Skulle ønske noen kunne gi noen mer konkrete erfaringer eller tester.

aurba

Ser at  Chalmer University of Technology har gjort en studie vedrørende hjul/felg og aerodynamikk, som kan være interessant for de som ønsker å sette seg litt mere inn i emnet.
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/176302/176302.pdf

Studien går kanskje mere inn på hvordan felgdesign påvirker aerodynamikken enne selve dekkbredden , men generelt kan det vel sies at bredere dekk (gitt samme felg) gir et større frontareal som igjen gir økt forbruk. Men selve dekkets rullemotstand er basert på dekkmønster, gummiblanding og oppbygging. Nye dekk er jo merket for å gi en indikasjon på forskjellen i rullemotstand.
Men det er mange variabler som spiller inn, så det er vanskelig å gi entydige svar.

Utdrag fra studien:

Think City 2010, Lithium

Audigaudi

Jeg har nå satt meg ned og gjort en beregning av vårt forbruk etter at vi gikk over fra originale 205/55/16 hjul som blir levert med e-Golf mot 225/40/18 med billigdekk.
Ut fra mine beregninger har forbruket vårt økt i den perioden med 1,8 kWh(tilsvarende en økning på 12%) til 16,5kWh. Målt over 100 mil med hver dekktype.

FV

Venter på e-Golf med varmepumpe som blir levert ca i mars. Synes heller ikke at de originale felgene er spesielt vakre, så kjøpte et sett Madrid-felger som ekstrautstyr og har vinterdekk på originalfelgene. Begynner dog å få litt kalde føtter hva angår rekkevidde kontrautseende.

Hva har mest å bety tror dere, bredde på dekkene eller dimensjon og vekt på dekk/felg?

Elmar

Hva slags dekk er det på Leaf i 17"?
Og fins det eco vinterdekk?
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:08
Sitat fra: fws på onsdag 21. mai 2014, klokken 09:31
Felgdesignet har i praksis ingen ting å si for kjørelengden, men rullemotstanden kan utgjøre en del.
Tja, Tesla oppga vel omtrent 5% lengre rekkevidde med Aero-felgene sine, så det må da ha en del å si.
Felgdesign har noe å si for luftmotstanden ja. Standard sommerfelger til i-MiEV (3-eiker) er optimalisert også på denne måten. Sannsynligvis derfor også BMW i3 har så tynne felger. Men i "norske" hastigheter har dette mindre å si, da er det EU-merking for rullemotstand som er avgjørende.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#21
Sitat fra: Elmar på tirsdag 04. november 2014, klokken 18:59
Hva slags dekk er det på Leaf i 17"?
Og fins det eco vinterdekk?
Sommerdekk er Dunlop Enasave EC300 i 215/50R17.
Ja, finnes eco vinterdekk. Nokian Hakkapeliitta R2 er vel regnet som det beste i piggfriklassen, men i år har Goodyear faktisk gått forbi med Ultra Grip Ice2 som også har utrolig lav støy (men Hakka R2 har fremdeles lavest rullemotstand). Skal man ha piggdekk, er Nokian Hakkapeliitta 8 blant de med aller lavest rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

poskare

Har nå kjørt og sammenlignet original dekk/felg med Nokian Hakka R2 piggfritt, og sommer felger/dekk med 8,5x18 felger med Goodyear Efficientgrip 225/40/18, og i snitt er forbruket 1-1,5kwh/100km mer i forhold til orginalfelg med 205.

hsa77

Renault oppgir at ZOE går ned fra 240km til 225km rekkevidde når man bytter fra 16" til 17" felg.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

tomrh

#24
Sitat fra: hsa77 på søndag 26. april 2015, klokken 20:16
Renault oppgir at ZOE går ned fra 240km til 225km rekkevidde når man bytter fra 16" til 17" felg.
Felgdiameter alene skal ikke ha noe å si. Reduksjonen må komme av at 1) felgen blir bredere, evt at dekket også da må velges bredere, og 2) at man ikke får tak i dekk i 17" med like lav rullemotstand som i 16". Felgbredde og dekk for Zoe er vel 6,5" i 16" med 195/55R16 dekk, og 7" i 17" med 205/50R17? Korrigér meg om jeg tar feil.

Burdte gå opp i rekkevidde da med 15"-felger og 185/65R15 dekk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA