Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kollektivfelt i Trondheim

Startet av e-Golfer, mandag 24. februar 2014, klokken 19:27

« forrige - neste »

e-Golfer

Hei.

Jeg vurderer sterkt å legge inn bestilling på e-Golf når de åpner for forhåndssalg i uke 9.

Synes imidlertid standard felgene (generelt) på elbiler er mindre pene. e-Golfen kommer med stygge felger i kombinasjon med 205/55-16 dekk.

Noen som vet hva det vil si for rekkevidde å øke til f.eks 225/40-18 i "normalt" felgdesign?

Hvor mye har felgdesign og dekkebredde/høyde egentlig å si for rekkevidden?

Noen som har erfaring fra Nissan Leaf eller e-Up?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

TB

Sitat fra: e-Golfer på lørdag 15. februar 2014, klokken 19:31
Synes imidlertid standard felgene (generelt) på elbiler er mindre pene. e-Golfen kommer med stygge felger i kombinasjon med 205/55-16 dekk.

Noen som vet hva det vil si for rekkevidde å øke til f.eks 225/40-18 i "normalt" felgdesign?
Hvor mye har felgdesign og dekkebredde/høyde egentlig å si for rekkevidden?

Noen som har erfaring fra Nissan Leaf eller e-Up?

Skal ikkje uttale meg om detaljer, men på generelt grunnlag betyr smale dekk mindre rullemotstand. Eksempel frå trilling (Mitsubishi i-Miev osv) som har 145/65 R15 framme. Er nok valgt for og og gi lettare bil, og mindre rullemotstand.

Vil tru at om du velger dekk med relativt liten rullemotstand vil forskjellen mellom 205 og 225 ikkje vere så stor i praksis - andre parameter vil nok ha større effekt, fart, våt vegbane, bruk av varme/AC osv.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

e-Golfer

Hei og takk for svar.

Skjønner at dekkbredde og rullemotstand har litt å si på rekkevidde, men er det noen som kan anslå om man reduserer rekkevidde med en km eller en mil, ved å øke dekkbredden? Hvor mye betyr det egentlig? Og hvor mye har felgdesign å si?

Og, hvis jeg tolker deg riktig/gjetter basert på 'sunn fornuft', så skal ikke profil ha noe særlig å si? Dvs 205 dekk på 16" og 18" bør ikke være noen forskjell?

Eller blir det feil, bå grunn av stivheten i dekksidene?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Audigaudi

For å utføre en sammenligning av rekkevidde må dette gjøres relativt vitenskapelig for å være pålitelig. Man bør passe på samme merke dekk, samme type felg og samme kjøremønster.

Uten å ha noe vitenskaplig bak min vurdering vil det å gå opp til større felger og dekk medføre større vekt på akslingene. Det i seg selv vil normalt medføre behov for mer krefter til å drive hjulene. Så jeg tror det å gå opp i størrelse betyr noe både mtp vekt.

Jeg har vurdert større hjul selv, men vil da passe på vekten av felgene/dekkene jeg vil sette på. Samtidig har jeg vurdert å beholde dekkbredden i håp om at det ikke reduserer rekkevidden noe særlig. F.eks 205/50/17.

Eller hva med å ta BMW-metoden å gå ned i bredde, har noen prøvd det?

erik e

Rekkevidden kan kansje skille noen hundre meter.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

offpist

Det jeg kan si er at 18" hjulsettet mitt med 205/40-18 er mye lettere enn de orginale hjulene med 205/55-16.

Er ganske stor forskjell i vekt på felger alt etter kvalitet og type alu som er brukt.

Merker heller liten endring i forbruk.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Audigaudi

Sitat fra: offpist på lørdag 15. mars 2014, klokken 11:54
Det jeg kan si er at 18" hjulsettet mitt med 205/40-18 er mye lettere enn de orginale hjulene med 205/55-16.

Er ganske stor forskjell i vekt på felger alt etter kvalitet og type alu som er brukt.

Merker heller liten endring i forbruk.

Er det samme type/merke dekk på begge settene?
Hvilke dekk bruker du på 205/40/18? En litt uvanlig dekkdimensjon.

offpist

Nei, ikke samme dekktype.
Så jeg kan ikke påstå jeg har noen vitenskapelig pålitelig test av dette.
Sier bare jeg ikke merket noen særlig forskjell.

Dekkene mine er fra Toyo:
"Proxes 4 P205/40ZR18 High Performance".

Men nesten alle dekkprodusenter har den dimensjonen, tror ikke det er så uvanlig.
215/40-18 er også et godt alternativ.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Audigaudi

Sitat fra: offpist på søndag 16. mars 2014, klokken 19:49
Nei, ikke samme dekktype.
Så jeg kan ikke påstå jeg har noen vitenskapelig pålitelig test av dette.
Sier bare jeg ikke merket noen særlig forskjell.

Dekkene mine er fra Toyo:
"Proxes 4 P205/40ZR18 High Performance".

Men nesten alle dekkprodusenter har den dimensjonen, tror ikke det er så uvanlig.
215/40-18 er også et godt alternativ.

Normalt vil jo ZR som er høyhastighetsdekk ha vesentlig mer rullemotstand enn et H-merket dekk. Hvis du ikke merker særlig forskjell åpner det opp for alternativer jeg har utelukket på papiret.

Er det noen andre som har gjort noen erfaringer?

offpist

Alle dekk som selges i dag merkes med rullemotstand.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Audigaudi

Det har jeg nylig også lest meg til og gjør at jeg forundres over verdien av disse merkingene hvis du ikke kan spore noe særlig forskjell på dekkene du har på 18" og eco-dekk på 16".

Cowboystrekk

Om du beveger deg oppover i dekkdim og felgstørrelse så blir dekk med A og B-rating helt fraværende og mange dekk er nede på F og G. De mest ekstreme økodekkene fåes sjelden i i mer enn 17" med 225 virker det som, ofte ikke så mye engang. Micheling energysaver+ og Goodyear Efficientgrip Performance tror jeg ikke du får i større størrelser.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Audigaudi

Jeg leste i en artikkel et sted nå at VW hadde funnet ut at de hadde en besparelse på 10% som følge av valg av felgdesign på E-Golfen. Jeg spør meg ut fra kommentarene/erfaringene her inne, 10% av hva da?

fws

Felgdesignet har i praksis ingen ting å si for kjørelengden, men rullemotstanden kan utgjøre en del. Jeg vil tro at resultater fra Leaf er nokså sammenliknbare i dette tilfellet. Bredden på dekken har en del og si. Men rullemotstanden har nok mest og si.

På Leaf får du 215/45-17 på Tekna-modellen. De oppgir samme rekkevidde på denne, men vet at det er en liten forskjell.
Har lest på amerikanske forumet at flere har mistet opptil 10% rekkevidde med å gå fra standard til 18". Men ingen av de jeg har lest om har satt på eco-dekk.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

jkirkebo

Sitat fra: fws på onsdag 21. mai 2014, klokken 09:31
Felgdesignet har i praksis ingen ting å si for kjørelengden, men rullemotstanden kan utgjøre en del.

Tja, Tesla oppga vel omtrent 5% lengre rekkevidde med Aero-felgene sine, så det må da ha en del å si.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA