Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilkoblet lading over lang tid

Startet av Milzit, mandag 24. februar 2014, klokken 18:12

« forrige - neste »

svingen

#15
vet ikke helt behovet er,men får kjøpt trilling helt ned i 100 tusen nå,når du skal kjøpe får du den kanskje får 90 tusen hvis du er heldig,da kan du bruke den mye mere og vil da ikke få så mye kjøring på tessla``en (mindre riper km osv) er jo gratis og kjøre tessla``en men er kanskje ikke helt "gratis" alikavel ;)

var i samme båt selv får noen mnd siden,skulle ha en pendler bil (har en passat bensin bil i tillegg) nå står bensinbilen og bare samler støv og bruker ION til alt,men har du ikke barn som skal levere i barnehagen eller skal på alt mulig ting etter skolen osv,kan du jo og kjøpe en elsykkel til 30 tusen slipper du kø og kommer deg raskt frem og mindre feil/vedlikhold :) eventuelt vanlig sykkel hvis det bare er par km....sykkler selv året rundt 4 km til bussen (og levere 2 barn i barnhagen i sykkel vogn) og jeg er langt fra god form :)
Vurderte lenge en Reva/buddy selv men veldig glad jeg kjøpte en ION nå,man vet jo ikke helt hva man får når man kjøper en billig elbil,og hvis man først må opp på 60-70 tusen får og få en ok elbil syns jeg man like greit kan gi noen flere tusen og få en trilling som har plass til 4 hurtiglading mulighet osv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

valvolainen

Sant sant, veien opp til trilling er kanskje ikke så lang. Men det blir et ganske kraftig hopp fra 30 laken til 100. Må tenkes på!
Elsykkel blir det iallefall ikke. Veien fra krogstadfjorden og opp til karlshus er ca. 7km og veldig smal, samtidig som den er høyt trafikkert. Med livet som innsats på sykkel der på morgenquisten i mine øyne.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Espen Hugaas Andersen

Gå for noe med li-ion, NiMH eller Zebra, om du vil ha noe som fortsatt fungerer om fem eller ti år uten problemer.

Gå for NiCad om du liker at bilen brenner opp.

Gå for Bly om du liker å konstant bytte batterier.

(Merker du hva jeg ville gått for? ;))
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

valvolainen

Zebra er jeg redd for, hva gjør vi hvis dette trenger fiks? Flakbil gjennom europa?
nimh er det vel bare buddy og andre mopeder som har? O
-NiCd er jeg ikke redd for, med riktig pleie holder de tydeligvis lenge, og for tiden får man fortsatt tak i bytteceller. Får spørre ØKH :)

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Espen Hugaas Andersen

Bare vær klar over at ca 100% av elbilbranner i Norge er i biler med NiCad. Risikoen er nok ikke enorm, men den er til stede.

Om dette er noe du kan leve med - lykke til. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:27
Bare vær klar over at ca 100% av elbilbranner i Norge er i biler med NiCad. Risikoen er nok ikke enorm, men den er til stede.

Forsåvidt nesten riktig, men allikevel bare tull !
Det som er riktig er at nesten alle elbilbranner har vært i Renault Kangoo. En med lithium og resten med luftkjølte NiCd batterier. Årsaken til brannene ligger i ikke NiCd batteriene men i konstruksjonen til Renault Kangoo. Når det først har tatt fyr, så brenner batteriene også.

Think Classic og PSA Classic bruker vannavkjølte. Jeg kjenner ikke til noen branner i disse batteriene. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

valvolainen

Da har jeg hatt etpar tester av think city utgave 1.
Og har velgt den vekk til fordel for en gammel volvo stv. Den skal ikke brukes mer enn 1.2 mil hver dag, får overleve med en bensiner. Mnagel på størrelse og hengerfeste gjør at det for oss blir litt tungvindt med enda en elbil som bil nummer to.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Milzit

Vi tenkte å kjøpe en bil nå til høsten. Det hadde vært fint med en Think med Zebra batteri, men da må man opp i ca. 70 000.
Vi tenkte å kjøpe en helt rimelig bil ca. 40 000. Vi har Tesla Model S som bil nr 1, så dette blir kun for småkjøring i Oslo, og ikke på motorvei.

Jeg ser jeg får en brukt Buddy med nye blybatterirer til ca. 40 000. Den har også plass til 3, men kun 2 i Thinken. Kjøring blir maks 8-9 km pr dag. Kjøper jeg fra Buddy Electric får jeg også servicetilbud her i Oslo.

Utfra dette budsjettet og vårt behov virker dette som det beste alternativet? Think i samme prisklassen blir jo NiCa. 

arv

Think med baksetet og plass til 4 er å få kjøpt, er den nyere enn 2010 så er lydnivået behagelig. 2008 støyer mere.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Elmo

Sitat fra: arv på tirsdag 08. juli 2014, klokken 10:23
Think med baksetet og plass til 4 er å få kjøpt,  . . .

Når han sier (sitat) "Think i samme prisklassen blir jo NiCa", så finnes de ikke med 4 seter.

Sitat fra: Milzit på tirsdag 08. juli 2014, klokken 10:02
Jeg ser jeg får en brukt Buddy med nye blybatterirer til ca. 40 000. . . . . Kjøper jeg fra Buddy Electric får jeg også servicetilbud her i Oslo.

Ulempen med bly-Buddy er at du MÅ bytte hele batteriet regelmessig.

PSA classic, som og så er NiCd behøver du i utgangspunktet ikke bytte barreriet, men er du uheldig så må det byttes en blokk (enkeltbatteri) enkelte ganger. 
PSA kan du få en bra bil - 4 seter - for bar 20-25.000 nå. Og hvis du passer på å kjøpe en med Robometer så er du sikker på at den ikke har batteriproblemer allerede.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA