Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skal kjøre langt, trenger litt hjelp!

Startet av Philip Marlowe, mandag 24. februar 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Bilen har jo elektromotor og aluminimumskarroseri. Hvis man bytter batteri om ca 10 år, så kan vel bilen holde i ca 10 år til og hvis da man da bytter batteri, hvor lenge tror dere bilen holder?

Det er jo ingen av oss som vet hva svaret på hva gjennomsnittlig levealder blir, men det kan jo være morsomt å bli med og spekulere.   :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Havebigfun

Jeg tror korrosjon er det vesentligste tema mtp levealder. Det er en del tilsynelatende blankt aluminium i karroseriet - blir det galvanisk korrosjon kan dette tæres opp ila noen år. Så er det spørs hvor lenge den antikorrosive overflatebeskyttelsen varer.

Når vi undersøker bilene etter denne vinteren vet vi vesentlig mer.

Lille Lance

#2
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 15. februar 2014, klokken 09:20
Så er det spørs hvor lenge den antikorrosive overflatebeskyttelsen varer.

1000 kroners spørsmålet som ikke ble stilt til Elon Musk da han var her for 2 uker siden ...  :-\
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

petersv

Jeg vil anbefale dere å ta en titt på støtfangeren på en Saab 900S, eller en tilsvarende gammel Audi. De er i alu, og har alle litt oksid på overflaten. Det er helt normalt, og oksidet beskytter faktisk aluminiumen under, i liket med det velkjente grønne oksidet på f.eks. kobber.

Jeg tror nok de har kontroll på dette, så vil tiden vise hva som er fasiten. Men bli ikke skremt av litt oksid på aluminium, det betyr ingenting.

Galvanisk korrosjon er værre, men det skjer ikke midt på en komponent, slik mamge av bildene vi har sett hittil viser.

Teslanewbie

Tesla er vel den eneste bil som ikke har spesifisert rustskyddsgaranti... Og hvis den skall falle inn under den vanlige garantien som er 5 år så er dette en av de  dårligste i bilverden når alle andre har 10-30 år rustskyddsgaranti..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Gressvikingen

Aluminium kommer fra leire og har en lei tendens til å ønke seg tilbake til utgangspunktet.
Det naturlige oksydskiktet gir dessverre liten beskyttelse. Det er bare oksydskiktet som kunstig skapes ved eloksering som har noen vesentlig effekt. Det er sannsynligvis lite eloksering på skjulte deler.

Det hvite melet (oksyd) gjør alt verre da det holder på fuktigheten.

Aluminium finnes i en rekke legeringer. De høyfaste er ofte dårlige mot korrosjon i saltholdig miljø. Vi får håpe de har benyttet en sjøvannsbestandig legering.
P85D"+"

Land Trykkeri

Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:48
Aluminium kommer fra leire og har en lei tendens til å ønke seg tilbake til utgangspunktet.
Det naturlige oksydskiktet gir dessverre liten beskyttelse. Det er bare oksydskiktet som kunstig skapes ved eloksering som har noen vesentlig effekt. Det er sannsynligvis lite eloksering på skjulte deler.

Det hvite melet (oksyd) gjør alt verre da det holder på fuktigheten.

Aluminium finnes i en rekke legeringer. De høyfaste er ofte dårlige mot korrosjon i saltholdig miljø. Vi får håpe de har benyttet en sjøvannsbestandig legering.

Vil tro at Californiakysten - Teslafabrikken også har erfart rust og salt-/sjøvann, selv om kuldegradene er fraværende der. Også med tanke på det europeiske markedet.
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

snurrehue

Sitat fra: Land Trykkeri på lørdag 15. februar 2014, klokken 11:03
Vil tro at Californiakysten - Teslafabrikken også har erfart rust og salt-/sjøvann, selv om kuldegradene er fraværende der. Også med tanke på det europeiske markedet.

Da tror jeg du overvurderer Californiakysten. Tørt klima, lite fuktighet og lite saltdamp. Men får håpe de har kjørt skikkelige salttåketester på Model S.

Teslanewbie

Sitat fra: Land Trykkeri på lørdag 15. februar 2014, klokken 11:03
Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 15. februar 2014, klokken 10:48
Aluminium kommer fra leire og har en lei tendens til å ønke seg tilbake til utgangspunktet.
Det naturlige oksydskiktet gir dessverre liten beskyttelse. Det er bare oksydskiktet som kunstig skapes ved eloksering som har noen vesentlig effekt. Det er sannsynligvis lite eloksering på skjulte deler.

Det hvite melet (oksyd) gjør alt verre da det holder på fuktigheten.

Aluminium finnes i en rekke legeringer. De høyfaste er ofte dårlige mot korrosjon i saltholdig miljø. Vi får håpe de har benyttet en sjøvannsbestandig legering.

Vil tro at Californiakysten - Teslafabrikken også har erfart rust og salt-/sjøvann, selv om kuldegradene er fraværende der. Også med tanke på det europeiske markedet.

20-30 år gamle California biler er nærmest rustfrie.. Spør en bilimportør..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 15. februar 2014, klokken 08:55
Bilen har jo elektromotor og aluminimumskarroseri. Hvis man bytter batteri om ca 10 år, så kan vel bilen holde i ca 10 år til og hvis da man da bytter batteri, hvor lenge tror dere bilen holder?

Ser mange her tar opp evnt. korrosjonsproblemer, og det vet jeg alt for lite om til å gjette. Men har nok i alle fall bedre tro på batteriet enn deg, og tipper at det vil vare i snitt ett sted mellom 15 og 20 år ned til 70% kapasitet som er hva mange regner som "levealder" på batterier.

Batteriene vil nok ha blitt mye billigere når den tid kommer, men fortsatt ikke akkurat gratis. Skal vi tippe at de har kommet ned i ca 1 kr/Wh? Så da spørs det rett og slett hvor mange som vil ta en slik kostnad på en så gammel bil. Tror nok en del bare vil fortsette å bruke bilen som "bybil"/"kortdistansebil" en tid når kapasiteten ikke lengre når fra SC til SC, og at vi vil snakke om en snittalder på bilene på rundt/drøyt 20 år før de vrakes.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sondell

20 år, med batteribyte etter 10?
Hvis det finnes problemer med galvanisk korrosjon så vil det vise seg rimelig raskt i våre saltede forhold. Så hvis det ikke er noe problem etter 5 år så vil det nok ikke väre det etter 10 eller 15 eller 20. Da vil vi nok bare ha fordelene av at det er aluminium....


Hyperstress

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 15. februar 2014, klokken 08:55
Bilen har jo elektromotor og aluminimumskarroseri. Hvis man bytter batteri om ca 10 år, så kan vel bilen holde i ca 10 år til og hvis da man da bytter batteri, hvor lenge tror dere bilen holder?

Det er jo ingen av oss som vet hva svaret på hva gjennomsnittlig levealder blir, men det kan jo være morsomt å bli med og spekulere.   :)

Hvorfor vil du bytte batterier etter 10 år egentlig?

Det bør holde mye lenger enn det, om en behandler det fint. Det kan holde seg rimelig bra "flere tiår" i følge batteriforelesningen som ligger i videotråden på teslamotorsclub. Undersøkelsene fra Roadsterbatteriene viser målinger på 80-85% restkapasitet etter 200 000km (riktignok med 4-5 år gamle batterier).
10 år med 20 000km pr år skulle gi ca 5-600 ladesykluser. Iphonebatteriet jeg hadde sist holdt over 1200 sykluser før det ble dårlig, og det ble ladet til 100% stort sett hver eneste dag.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 15. februar 2014, klokken 13:35
Hvorfor vil du bytte batterier etter 10 år egentlig?

Det bør holde mye lenger enn det, om en behandler det fint. Det kan holde seg rimelig bra "flere tiår" i følge batteriforelesningen som ligger i videotråden på teslamotorsclub.

Har sett den videoen ja, svært interessant :)

Men, dersom jeg oppfattet den rett så var det kun snakk om levetid i form av ladesykluser. Etter som jeg har oppfattet det så degenereres batteriene også basert på fysisk alder - uavhengig av antall ladesykluser. Derfor jeg tippet på en snittlevetid for batteriene på mellom 15 og 20 år. Basert bare på ladesykluser tipper jeg nok den vil vare enda lengre i gjennomsnitt.

Her er forresten den videotråden på TMC - kommer frem mye spennede også i tråden til videoen:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Peter Petersen

Har mødt Teslas R&D team i Cupertino. Her spurgte jeg til Model S design life. Svaret var 15 år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA