Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kompensasjon kr. 2500,- ?

Startet av elektrolux, mandag 24. februar 2014, klokken 11:22

« forrige - neste »

elektrolux

Da blir det langtur ( 8,8 mil ) med e-Up og ladeutstyr og tauehjelp er forberedt.

Har med dette mulighet til å koble til 16A lading fra

- 1 fase 16A Cee
- 3 fase 32A 230V
- 3 fase 16 og 32A 400V
- 1 fase shuko
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rapid

Du må vel tur retur på den distansen for å få bruk for den oppakningen?

elektrolux

Turen gikk greit. Konstant regn og kjørte eco mode, 19C på klima og varme i setene.

Litt over 80 km hver vei grunnet ny vei med totalt 3 lange undersjøiske tunneler.

Brukte cruise control aktivt, og deaktiverte den over hver bakketopp for å kunne "rulle over toppen" og slippe for mye regen. Opp tunellene gikk det mellom 40 og 47 kWt/100km i ca 70 km/t, mens bilen regenererte opp mot 20 kWt/100km nedover i ca 80 km/t.

Brukte altså en del triks for å minimere forbruket, samtidig som jeg tok hensyn til passasjerer og øvrige trafikanter. Likevel gikk bilen inn i sparemodus med varsel om redusert komfort i hver ende, mens kjørekomputer indikerte snittforbruk på rundt 16kWt/100 km

Takket være 16A lading kunne jeg starte fulladet fra Haugesund etter like under 4 timer.

Fasit på turen blir da:

VW e-Up er stor nok og komfortabel nok til at jeg kunne frakte 2 hockeyjenter med full pakke hockeyutstyr i tillegg til en stor bag med ladeutstyr 80+ km en typisk vestlandsvinter i 3-4 C og regn.

Likevel noe skuffet over rekkevidden som er marginal, og som heller ikke er helt logisk ut fra batteristørrelse og kjøremåte/snittforbruk. Sist gang vi kjørte samme strekning var temperaturen -8C og stekningen lengre, mens ladetiden var under 2 timer. Kjørte da Think City Litium en gang, så Think City Zebra. Begge disse ser med andre ord ut til å kunne dekke lengre strekninger på kortere tid, men klarer tross nesten like store utvendige mål kun en ishockeyjente. ;)

e-Up har heldigvis hurtiglademulighet, men dette er lite aktuelt å bruke grunnet håpløse betalingsløsninger. (Når blir det mulig å betale for 1 stk lading/kWt forbrukt med et vanlig bankkort?) Håper likevel at egenutviklet 3 fase lading vil øke snitthastigheten e-Up klarer å prestere. Med 3 fase lading etter master/slave prinsipper vil ladehastigheten 3 dobles fra 400V og minst dobles fra 230V 3 fase.

Wave rally i alpene i pinsen med sommerdekk og null behov for varme vil gi bedre innsikt i bilens reelle rekkevidde. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Norx

Hvor langt har du til byfjordtunnelen ca?
Hvor mange kw gikk med til aux/varme ca. Om car-net viser data.

Har selv testet turen fra fulladet batteri på Hommersåk-»høle-»seldal»Byrkjedal. Garminen viser 50km rekkevidde igjen ved byrkjedalstunet. En dag med mye motvind. Tenker å se om det holder opp til sirdal på en god sommerdag?
Returen denne gang gikk til Ruten via ålgård for å passere 100km. Fyllet på noen kw i mage og bil før vi kjørte hjem.  Bilde vedlegg av turen i denne posten.
Hadde med 3 barn i bilen og noen stearinlys hjem. Litt mer varme på slutten når vi så vi hadde muligheten. At Høydemeter har mye å si er sikkert.






odahle

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. februar 2014, klokken 06:48
Turen gikk greit. Konstant regn og kjørte eco mode, 19C på klima og varme i setene.

Litt over 80 km hver vei grunnet ny vei med totalt 3 lange undersjøiske tunneler.

Brukte cruise control aktivt, og deaktiverte den over hver bakketopp for å kunne "rulle over toppen" og slippe for mye regen. Opp tunellene gikk det mellom 40 og 47 kWt/100km i ca 70 km/t, mens bilen regenererte opp mot 20 kWt/100km nedover i ca 80 km/t.

Brukte altså en del triks for å minimere forbruket, samtidig som jeg tok hensyn til passasjerer og øvrige trafikanter. Likevel gikk bilen inn i sparemodus med varsel om redusert komfort i hver ende, mens kjørekomputer indikerte snittforbruk på rundt 16kWt/100 km

Takket være 16A lading kunne jeg starte fulladet fra Haugesund etter like under 4 timer.

Fasit på turen blir da:

VW e-Up er stor nok og komfortabel nok til at jeg kunne frakte 2 hockeyjenter med full pakke hockeyutstyr i tillegg til en stor bag med ladeutstyr 80+ km en typisk vestlandsvinter i 3-4 C og regn.

Likevel noe skuffet over rekkevidden som er marginal, og som heller ikke er helt logisk ut fra batteristørrelse og kjøremåte/snittforbruk. Sist gang vi kjørte samme strekning var temperaturen -8C og stekningen lengre, mens ladetiden var under 2 timer. Kjørte da Think City Litium en gang, så Think City Zebra. Begge disse ser med andre ord ut til å kunne dekke lengre strekninger på kortere tid, men klarer tross nesten like store utvendige mål kun en ishockeyjente. ;)

e-Up har heldigvis hurtiglademulighet, men dette er lite aktuelt å bruke grunnet håpløse betalingsløsninger. (Når blir det mulig å betale for 1 stk lading/kWt forbrukt med et vanlig bankkort?) Håper likevel at egenutviklet 3 fase lading vil øke snitthastigheten e-Up klarer å prestere. Med 3 fase lading etter master/slave prinsipper vil ladehastigheten 3 dobles fra 400V og minst dobles fra 230V 3 fase.

Wave rally i alpene i pinsen med sommerdekk og null behov for varme vil gi bedre innsikt i bilens reelle rekkevidde.

Spennende. Jeg bor selv i Stavanger-området, men er fra Haugesund. Så denne turen blir nok gjort mange ganger. Men jeg har enda ikke fått muligheten. Hvor lang estimert kjørelengde hadde du igjen ved ankomst Haugesund? Ser du nevner sparemodus, altså under 30km? Vil denne turen gå fint så lenge en kjører noenlunde normalt mtp renegering, CC og lav bruk av varme?
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

elektrolux

Hadde nok klart 10-20 km til, men med tanke på hvor økonomisk jeg egentlig kjørte så hadde jeg forventet i alle fall 120 km rekkevidde.

pdf viser turen til Haugesund som var litt mer sparsommelig enn turen hjem 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MikkeBoomBoom

Jeg har ikke akkurat kjørt økonomisk i det siste, men i går måtte jeg. Hadde satt bilen til å lade til 60% (var på 50%) slik at jeg kom tilbake til Grimstad fra Kristiansand. Men fordi jeg satt og trykket på appen tror jeg ladingen på et eller annet tidspunkt sluttet (haaaaater den appen), så når jeg skulle returnere var det bittelitt over 50% på batteriet. Stort sett 100 på E-18 store deler av veien, 19 grader på anlegget, eco mode, kjøretips fra Eletrolux (ikke regen i nedoverbakker), en del motvind og tørt på veien. Ble ganske ok forbruk synes jeg.


odahle

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. februar 2014, klokken 23:10
Hadde nok klart 10-20 km til, men med tanke på hvor økonomisk jeg egentlig kjørte så hadde jeg forventet i alle fall 120 km rekkevidde.

pdf viser turen til Haugesund som var litt mer sparsommelig enn turen hjem
Takk for veldig brukende informasjon. Jeg ble kanskje litt mer skeptisk til denne turen nå. Jeg er på langt nær like erfaren med slik økonomisk kjøring. Har planer om denne reiseruten på fredag, så får håpe på noen plussgrader og hyggelig vindretning. Selv om det kanskje ikke hjelper noe særlig i rennfast. Jeg har 82 km fra bolig til destinasjonsmål i Haugesund.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Stiania79

hmmm

Jeg kjørte rundt i Oslo/Bærum for et par uker siden. En del opp/ned og ikke veldig økonomisk kjøring, men landet på 17.1kw/100km som gav ca 110 km rekkevidde. Ca null grader.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

odahle

Jeg hadde meg en tur Stavanger-Haugesund nå i helga. Akkurat 86km fra min bolig til målet på andre siden av boknafjorden. På veien bort møtte jeg på kø både i tjensvollskrysset, samt ned begge tunnellene i rennfast. Var litt bekymret for rekkevidden, men med kjøring i eco+ satt jeg igjen med 40km ved ankomst. 13.8 kwh ble forbruket.

På tilbakeveien skulle det bli mer spennende. Hadde kraftig motvind samt regn hele veien, og stod med 68km i gjenstående rekkevidde ved kai arsvågen. Altså to lange undersjøiske tunneller, samt ca. 40km gjenværende reiselengde. Ble 15.3 kwh og en gjenstående rekkevidde på 18km ved ankomst. Dette var i eco+ hele strekningen, uten noen form for varme. Så det hadde blitt problemer om jeg hadde brukt varme. Været spiller absolutt inn på resultatet, men enn jeg skulle tro på forhånd.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

LMOR

Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. februar 2014, klokken 07:50
Har med dette mulighet til å koble til 16A lading fra
- 1 fase 16A Cee
Har du testet denne, med OK resultat på e-UP?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. februar 2014, klokken 07:50
Har med dette mulighet til å koble til 16A lading fra
- 1 fase 16A Cee
Har du testet denne, med OK resultat på e-UP?

Hvis du med «denne» mener den med grønn kabel som ligger i midten på bildet til elektrolux, så er svaret ja.
Den er litt tregere å få inn. Mulig den er en mikro meter større. Hvis du ikke dytter den helt inn så får du rødt lys som du beskrev i en annen tråd.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

#12
Sitat fra: Elmo på onsdag 26. februar 2014, klokken 23:07
Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:57
Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. februar 2014, klokken 07:50
Har med dette mulighet til å koble til 16A lading fra
- 1 fase 16A Cee
Har du testet denne, med OK resultat på e-UP?

Hvis du med «denne» mener den med grønn kabel som ligger i midten på bildet til elektrolux, så er svaret ja.
Den er litt tregere å få inn. Mulig den er en mikro meter større. Hvis du ikke dytter den helt inn så får du rødt lys som du beskrev i en annen tråd.
Takk, prøvde på nytt, men får den ikke lengre inn, så det ble samme resultat.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Elmo på onsdag 26. februar 2014, klokken 23:07
Den er litt tregere å få inn. Mulig den er en mikro meter større. Hvis du ikke dytter den helt inn så får du rødt lys som du beskrev i en annen tråd.
Har du testet kabelen på en i3?
Tror jeg har funnet ut hvorfor jeg ikke får det til. i3 har kun metall på N og L1, mens e-Up har plast ytterst. Det betyr at connectorene må fjære litt mer. Det kan være grunnen til at din kabel er tregere og evi-kabelen ikke får god nok kontakt på e-UP, men fungerer greit på i3.
Den kabelen jeg har testet er den gamle versjonen. Den som kommer til Norge nå snart er en ny versjon. får håpe den passer bedre til e-Up!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

KreAture

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. februar 2014, klokken 23:10
Hadde nok klart 10-20 km til, men med tanke på hvor økonomisk jeg egentlig kjørte så hadde jeg forventet i alle fall 120 km rekkevidde.

pdf viser turen til Haugesund som var litt mer sparsommelig enn turen hjem

En rask kalkyle på gjennomsnittsforbruk og størelse på batteri viser den egentlig hadde 47 km igjen når du kom fram. 80+47 = 127 så det ser greit ut. Den virker som om den sparer en god del utover det den sier til brukeren.  Tomt er nok langt fra så tomt som den sier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA