Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av Krib, mandag 24. februar 2014, klokken 10:31

« forrige - neste »

Krib

Hei, fikk mye god hjelp forrige gang, så prøver igjen ;)
Nå har vi begynt å oppleve et drastisk fall i kapasitet. Når vi kjører i rundt 5 grader skal det godt gjøres at bilen vil trekke i mer enn 20 km/t i slakke bakker når streken på 60% ryker.
Vi har hatt en tilvenningsperiode hvor vi dessverre klarte å kjøre den ned mot siste strekene, kanskje 5 ganger. Nå har den etter hva vi har fått vite batterier som er kjørt 5000 km, og har hørt at bytte er normalt ved rundt 20 000, så noe må vel ha gått ganske galt.

Vi skal ha den inn på service nå, men høres det ut som batteribytte er det som må til her? Og kan utlading på dette nivået skade batteriene i den grad som er tilfellet her?
Om batteribytte er det som må til, er det mulig å få inn LiFePO4 batterier? Virker som det er vanskelig med tanke på lader og vekt, som gjør det veldig dyrt?

På forhånd takk for svar :)
Kjør på strøm, det er fremtiden!

sven erik

Sitat fra: Krib på lørdag 15. februar 2014, klokken 00:22
Hei, fikk mye god hjelp forrige gang, så prøver igjen ;)
Nå har vi begynt å oppleve et drastisk fall i kapasitet. Når vi kjører i rundt 5 grader skal det godt gjøres at bilen vil trekke i mer enn 20 km/t i slakke bakker når streken på 60% ryker.
Vi har hatt en tilvenningsperiode hvor vi dessverre klarte å kjøre den ned mot siste strekene, kanskje 5 ganger. Nå har den etter hva vi har fått vite batterier som er kjørt 5000 km, og har hørt at bytte er normalt ved rundt 20 000, så noe må vel ha gått ganske galt.

Vi skal ha den inn på service nå, men høres det ut som batteribytte er det som må til her? Og kan utlading på dette nivået skade batteriene i den grad som er tilfellet her?
Om batteribytte er det som må til, er det mulig å få inn LiFePO4 batterier? Virker som det er vanskelig med tanke på lader og vekt, som gjør det veldig dyrt?

På forhånd takk for svar :)

hvordan bil er dette

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på lørdag 15. februar 2014, klokken 01:17
Sitat fra: Krib på lørdag 15. februar 2014, klokken 00:22
Hei, fikk mye god hjelp forrige gang, så prøver igjen ;)
Nå har vi begynt å oppleve et drastisk fall i kapasitet. Når vi kjører i rundt 5 grader skal det godt gjøres at bilen vil trekke i mer enn 20 km/t i slakke bakker når streken på 60% ryker.
Vi har hatt en tilvenningsperiode hvor vi dessverre klarte å kjøre den ned mot siste strekene, kanskje 5 ganger. Nå har den etter hva vi har fått vite batterier som er kjørt 5000 km, og har hørt at bytte er normalt ved rundt 20 000, så noe må vel ha gått ganske galt.

Vi skal ha den inn på service nå, men høres det ut som batteribytte er det som må til her? Og kan utlading på dette nivået skade batteriene i den grad som er tilfellet her?
Om batteribytte er det som må til, er det mulig å få inn LiFePO4 batterier? Virker som det er vanskelig med tanke på lader og vekt, som gjør det veldig dyrt?

På forhånd takk for svar :)

hvordan bil er dette

Er nok en Buddy, siden den ligger i Buddy-forumet. Og den har nok blybatterier, siden han snakker om skifte hver 20.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Krib

Ja, unnskyld glippet. Det er en Buddy city-jet 6 med 24stk 100A MaritimAgm Batteri :)
Kjør på strøm, det er fremtiden!

edyrli

Det er mye som spiller inn på levetiden til batteriene. Bl.a. alder. Hvor gamle er batteriene?
Jeg kjenner ikke batterimåleren på Buddy, men kjøring under 20% sliter veldig på alle blybatterier, men så lenge du har batterier at høy kvalitet skal de tåle dette en gang i blant.
Det fører til neste punkt. Maritim AGM batterier. Dette høre ikke bra ut. Maritim batterier er ikke designet for å tappes så langt ned eller levere så høye stømmer over tid som "ekte" deep cycle eller traksjons batterier. Så batteri typen din er nok forklaringen på hvorfor du begynner å slite allerede etter 5000km. Her burde du brukt Hawker, Chairman eller Odyssey deep cycle batterier. De er dyrere, men det er heller ikke uten grunn...

Noen av Buddy gutta kan nok komme med modell nr til de batteriene som skal brukes.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

RoadRunner

Sitat fra: edyrli på mandag 17. februar 2014, klokken 09:15
Maritim batterier er ikke designet for å tappes så langt ned eller levere så høye stømmer over tid som "ekte" deep cycle eller traksjons batterier.
Forstår du sliter etter 5000 km. Dette er den samme erfaring jeg har fra min fra to forsøk med "billigbatterier", se her med litt info på mitt ene forsøk:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3248.msg27345.html#msg27345

Etter å ha brukt tusenlapper i to runder på billig-løsninger har jeg konkludert med at det er mest fornuftig å bite i det sure eplet, og betale for kvalitet...
Chairman eller aller helst Oddyssey er nok det som må til. Det finnes enkelt-eksempler i Norge på kjøring med Oddyssey over 36000 km. Jeg kjørte nesten 20000 km på mine Chairman i kalde Trondheim. Dessverre er kostnaden på rundt 30 - 40 tusen kroner for 72V/200Ah...

Det finnes alternative LiFePo løsninger som er satt sammen i mindre 12v-batterier der du kan putte disse mer eller mindre direkte inn i Buddyen. Da vil du få utfordring med vekt, da disse cellene er vesentlig lettere enn bly og fører til at de eksisterende utfordringer med buddyens kjøre-egenskaper blir enda værre, med mindre du legger inn bly/jern-plater for å korrigere for vekt.
Her må man regne med 35-45000 kr for 72V/80Ah (og muligens utfordringer med at man beveger seg i yttergrensen for hva cellene tåler når effekt-meteret viser rødt dvs. mer enn 120A strømtrekk).

Til info så har bytte av enkelt-celler bly liten effekt. Jeg har gjort det i noen omganger nå, det varer i et par måneder så er det to nye celler som "dør".

Hvis det er en trøst, så er du ikke alene om denne problemstillingen. Det er faktisk veldig billig å kjøpe seg en reserve-buddy, men som Sunde så treffende synger: "det som var istøkker på den ene er akkurat det samme som er istøkker på den andre". Du kan dessverre ikke regne med å få tak i en med gode batterier og betale billig....

Men er du heldig så er det noe annet som er feil enn mine dystre erfaringer, så lykke til!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Krib

Tusen takk for gode og hjelpsomme svar :) Vi fikk nå vite at kapasiteten var nede på 60% av originalt, så da er det ikke noen overraskelse at vi merker det godt når termometeret faller mot blå grader. Nå skal vi se hvilke alternativer det er på nye batterier, og spesielt da på "deep cycle" batteriene. Er jo blitt veldig glad i denne artige bilen etterhvert, så en investering må vel nesten til ;)
Kjør på strøm, det er fremtiden!

Krib

Har et oppfølgingsspørsmål og fortsetter like gjerne på denne tråden :)

Fått 12stk nye Odyssey batteri på 100A. Merker at disse batteriene har ganske mye dårligere trekkraft enn de forrige AGM batteriene. Dette gjør slik at vi må opp på rødt oftere, for å klare å holde 50 km/t i svært slakke bakker.

Har fått time for skifte av et kulelager, men regner med at dette ikke utgjør så stor forskjell. Er dette tilfellet?

Om dette ikke endrer seg etter besøk hos verkstedet lurer jeg på en ting. Er det bedre å "pumpe" gassen ved å gå helt i bånn i noen sekunder for så å gå tilbake til gul noen sekunder, eller er det bedre å holde seg "midt på" rødt gjennom hele bakken?
Kjør på strøm, det er fremtiden!

RoadRunner

Sitat fra: Krib på søndag 09. mars 2014, klokken 00:14
Er det bedre å "pumpe" gassen ved å gå helt i bånn i noen sekunder for så å gå tilbake til gul noen sekunder, eller er det bedre å holde seg "midt på" rødt gjennom hele bakken?
Hvis man er opptatt av lengst mulig levetid på batteriene, så bør man unngå å kjøre på rødt, unntaksvis kan man kjøre på rødt i et par-tre sekunder f.eks. ved akselerasjon ut fra kryss. Jeg senker heller farten - har 6 km jevn stigning på vei hjem og da er det 45 km/h på sommeren, 35-40 på vinteren.
Odyssey er forøvrig meget sterke batterier (de beste), og tåler nok mye hardere bruk enn de du hadde.
Hva betalte du for 12 stk/100Ah ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Krib

Havnet på 32 000 inkl. montering hos Bergen Dieselpumpeservice :)
Kjør på strøm, det er fremtiden!

edyrli

Jeg tenkte at det er mulig bilen går dårligere i bakkene på grunn av batteriene er tyngre. Skikkelige traksjonsbatterier inneholder mer bly en rimeligere service og startbatterier og derav høyere vekt.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Krib

Ja, jeg også tenkte at det kunne være en grunn :/
Kjør på strøm, det er fremtiden!

RoadRunner

Sitat fra: Krib på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:55
Havnet på 32 000 inkl. montering hos Bergen Dieselpumpeservice :)
Tror du har gjort en god deal her!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA