Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av knutgrr, søndag 23. februar 2014, klokken 20:59

« forrige - neste »

knutgrr

Sitat fra: Finnøy på søndag 16. mars 2014, klokken 20:30
Rett før jeg passerte 67000 fikk jeg noe på ruta som gjorde at den sprakk på motorveien nær Stavanger. 6-7 plussgrader, fint vær og liten trafikk.
Første gang jeg opplever bil med oppsprukket frontrute etter å ha kjørt mye i over 30 år.

Hehe, der min også sprakk. Ikke godt å si hva som skjedde - var ingen biler i umiddelbar nærhet.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

tomtom1

Frontruta på min Leaf Tekna sprakk før bilen var en måned gammel. Jeg merket heller ikke noen steinsprut. Tror disse frontrutene er veldig tynne og utsatt for store spenninger.
Mørk grå Tekna, sept. 2013, km-stand ca 28000

knutgrr

Ny dag på motorveien (E39 Stavanger), og ny steinsprut. Føler Leafen er veldig utsatt. Aldri vært borti noe lignende...
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Thomas Parsli

Jeg har skrevet mange ganger om steinsprut på vår Leaf, tror jeg har 3-4 ganger så mye som på noen annen bil jeg har kjørt.

I ingen annen bil har jeg sett steinen komme mot meg; en gang på E18 fra bilen foran  (jeg lå mer enn 3 sekunder bak, men han aksellererte plutselig) og en gang fra møtende bil i rundt 50km/t!
Siste gang dukket jeg faktisk...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

thoru

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:04
Siste gang dukket jeg faktisk...

Hehe. akkurat. Men hvor mange ganger har du skiftet? Er jo en del som kjører en stund før de skifter.

Thomas Parsli

Jeg har reparert tre ganger, må en tur innom å fikse 2-3 steinsprut i april/mai når de fleste har lagt om til sommerdekk (myke piggfrie vinterdekk gir ekstremt mye steinsprut).

Jeg har mao. ikke byttet rute, siden den ikke har sprukket og ingen av skadene er innenfor "synsfeltet" (ref. http://www.fno.no/pagefiles/28615/last%20ned%20brosjyren/retningslinjer%20%20for%20reparasjon%20og%20skift%20av%20bilglass.pdf)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

#36
Og da sprakk ruta igjen, mindre enn 6 måneder etter forrige bytte, og på samme sted som sist.

Siden det var 30 grader ute i skyggen (og bilen sto parkert i solen), kan det være metallet som utvider seg mer enn fleksibiliteten i limet klarer å ta av for?

Bilen er inne for bytte av ruta nå, håper de finner en årsak og at blir siste gang på en stund.

Edit:
De klarte ikke å finne noen fornuftig grunn til at ruta sprakk denne gangen. Ingen spor etter steinsprut eller andre ting. Men skaden har blitt godt dokumentert i tilfelle det skulle skje igjen.

knutgrr

Er du velsignet med en forsikring som ikke har egenandel på sprukken rute?
(f.eks. Enter)

Det må jo nå sies å være et godt argument når man skal velge forsikring til Leafen - rutene sprekker jo i tide og utide.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

emil

Sitat fra: knutgrr på torsdag 31. juli 2014, klokken 08:27
Er du velsignet med en forsikring som ikke har egenandel på sprukken rute?
(f.eks. Enter)

Det må jo nå sies å være et godt argument når man skal velge forsikring til Leafen - rutene sprekker jo i tide og utide.

Desverre nei, men hos IF sparer man opp en "egenandelskonto" med noen 100-lapper i året opp til et maksbeløp der den ikke vokser lengre. Har ennå tilgode å bruke den kontoen til annet enn frontruter og har også tilgode å betale for frontruter med annet enn penger derifra. Har vel byttet 4 eller 5 frontruter siste 8 år.

Elbilfantast

Jeg hadde en bil for 5 år siden hvor rute sprakk når jeg vasket den. Varm rute, kaldt vann.

Erik N

Sitat fra: snurre100 på lørdag 01. mars 2014, klokken 05:57
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 28. februar 2014, klokken 14:37

Dumme spørsmål er lov, er de ikke?  8)

Finns ikke dumme spørsmål ,bare dumme svar.Så spør i vei..

Jeg hade en lærer i ungdomsskolen som pleiede å si "Finns ikke dumme spørsmål, bare dumme studenter"...  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA