Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av knutgrr, søndag 23. februar 2014, klokken 20:59

« forrige - neste »

Sterkstrøm

Jeg har også byttet frontrute etter to store steinsprutmerker. Jeg undersøkte da nærmere hos verkstedet hva dette kom av. Fikk da tilbakemelding om at nye ruter består av tynnere glass for å redusere vekt. Dette gjorde igjen til at det oppsto et problem med støy da tynnere glass ikke dempet lyden like bra. Produsenten endret da filmen i lammineringen mellom rutene til en type som dempet lyden mer. Resultatet ble da i sum et mye dårligere produkt. Jeg fikk også det tipset å spørre om det var mulig å få tak i en eldre rute dersom jeg har en eldre bil (ikke Leaf). Verkstedet kjenner umiddelbart forskjell på eldre eller nyprodusert frontrute

emil

Bilglass sjappa her nevnte også noe om store prisforskjeller på rutene til forskjellige modeller av Leaf uten at jeg fikk klarhet i hva forskjellene var eller mellom hvilke modeller.

knutgrr

Måtte betale 450 kr for å låne bil av Ålgårds Auto mens ruta ble fiksa pga. forsikringen ikke dekket lånebil ved glassskade... ;p
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

thoru

#18
Da sprakk min også.
Sprekken utvikler seg ennå. Startet med 5-7cm i går og utvidet med 5-7 cm i dag.
Forskjellig frontrute i bestillings systemet til riis bilglass på usa-modell og eu-modell. Uten at han kunne si hvorfor.

Oppdatering:
Utvida seg enda mer nå. starter fra vindusvisker 5 cm opp og så 50-60cm bortover til høyre
http://labs.seln.no/elbil/glass/20140219_092907_.jpg

thoru

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 17. februar 2014, klokken 08:59
Leaf er langt mer utsatt for steinsprut enn noen andre biler jeg har eid eller kjørt.
I fjor fikk jeg tre eller fire på kort tid, over to år tror jeg det har blitt seks eller syv steinsprut!

Med det milde været denne vinteren har det nesten ikke blitt strødd med grus, så hittil i vinter har jeg bare fått en!

Thomas
Hvor ofte har du byttet frontruta?

knutgrr

Update:
Leverte bilen på verksted på mandag kl 07. Fikk telefon om at den var klar for henting ca. kl 14.
Bare velstand.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Gordon Retriever

Dumt spørsmål: Er elbiler mer utsatte for sprukne ruter?

Resonnementet er som følger: Raskere effekt fra varmeapparatet gir mer belastning med varm luft mot iskald rute.

Dumme spørsmål er lov, er de ikke?  8)

cra

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 28. februar 2014, klokken 14:37
Dumme spørsmål er lov, er de ikke?  8)

Alle spørsmål er lov, hvis ikke lærer man aldri noe. :)  Men jeg tviler på rask varmeeffekt har noe særlig å si. Har mer tro på teorien om at den er en del av avstivinga i bilen, og at den derfor utsettes for større krefter enn andre ruter, og sprekker hvis den først har fått en skade.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurre100

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 28. februar 2014, klokken 14:37

Dumme spørsmål er lov, er de ikke?  8)

Finns ikke dumme spørsmål ,bare dumme svar.Så spør i vei..
Venter på Kia E Niro

knutgrr

Avslutningsvis kan jeg jo nevne at Enter Safety+ forsikringen som koster rundt 200 kr ekstra i året ikke har egenandel på glass-skader. Ble veldig fornøyd når jeg oppdaget det, og "+" forsikringen har altså betalt for seg selv de neste 10 år.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Gordon Retriever

Sitat fra: cra på fredag 28. februar 2014, klokken 23:03
Men jeg tviler på rask varmeeffekt har noe særlig å si. Har mer tro på teorien om at den er en del av avstivinga i bilen, og at den derfor utsettes for større krefter enn andre ruter, og sprekker hvis den først har fått en skade.

Riktig, men samtidig har limt frontrute vært med oss siden Ford Sierra og Audi 100 C3 fra tidlig 80-tall.
Sprukne frontruter ser derimot ut til å ha økt senere år. Noe av årsaken kan være vinterdekk med mønster som holder på småstein, en annen del kan være tynnere frontruter.

Siden ingen av disse momentene har noen eksklusiv relasjon til elbiler, kan det tyde på at mitt opprinnelige spørsmål:
SitatEr elbiler mer utsatte for sprukne ruter?

...kan besvares med et "nei"....

Thomas Parsli

Sitat fra: thoru på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:16
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 17. februar 2014, klokken 08:59
Leaf er langt mer utsatt for steinsprut enn noen andre biler jeg har eid eller kjørt.
I fjor fikk jeg tre eller fire på kort tid, over to år tror jeg det har blitt seks eller syv steinsprut!

Med det milde været denne vinteren har det nesten ikke blitt strødd med grus, så hittil i vinter har jeg bare fått en!

Thomas
Hvor ofte har du byttet frontruta?

Fortsatt ikke byttet etter 40.000km, ingen sprekker enn så lenge.
Peugeoten (106 Electric) gikk nesten 100.000km på samme strekning uten å bytte frontrute.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 28. februar 2014, klokken 14:37
Dumt spørsmål: Er elbiler mer utsatte for sprukne ruter?

Resonnementet er som følger: Raskere effekt fra varmeapparatet gir mer belastning med varm luft mot iskald rute.

Dumme spørsmål er lov, er de ikke?  8)

Jeg tror de er mer utsatt fordi produsentene prøver å spare vekt.
På Riis bilglass (byttet ruta på Avensises, etter 130.000km) kunne de fortelle at det var enorm forskjell i tykkelse og vekt, tykkest var selvfølgelig glasset på noen Volvo-modeller hvor de måtte være tre mann for å løfte...

På gamle PSA biler fyrte webastoen opp langt raskere enn nye elbiler og de var mindre utsatt for sprekker...

Jeg lurer også på om aerodynamikken på Leaf er helt spesiell, siden jeg har fått flere steinsprut på den etter 40.000km enn de siste tre-fire bilene som til sammen gikk mer enn ti ganger så langt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Rett før jeg passerte 67000 fikk jeg noe på ruta som gjorde at den sprakk på motorveien nær Stavanger. 6-7 plussgrader, fint vær og liten trafikk.
Første gang jeg opplever bil med oppsprukket frontrute etter å ha kjørt mye i over 30 år.

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 07. mars 2014, klokken 12:27tykkest var selvfølgelig glasset på noen Volvo-modeller hvor de måtte være tre mann for å løfte...


Tror jeg så gjerne :D
Byttet rute på XC90``en min og gutta på Hurtigruta sa den var helt sjanseløst tung :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA