Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av knutgrr, søndag 23. februar 2014, klokken 20:59

« forrige - neste »

knutgrr

Hei.
Kjørte hjem fra jobb i dag og plutselig sprakk frontruta på midten. Var ikke steinsprut eller noe annet lurt som inntraff... den bare sprakk.
Er det en... tja...garantisak eller forsikringssak?
What to do?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

TB

Avheng noko med alter på bil, er den svært ny kan det vere garanti.

Normalt blir rute rekna som "slitedel" - dei sprekk ofte av ein skade som har komme før.

Dermed: Mest truleg forsikring. Bytte har eigenandel, men kostar ikkje så mange kroner og gir ikkje tap av bonus.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

knutgrr

Ser at siden jeg har Enter Safety er det ingen egenandel på glass-skade. Happy day.
Edit: Nå som jeg har fått sett på det med lykt (temmelig mørkt ute) ser jeg at det kanskje en en liiiiten steinsprut-rose rett under vindusviskeren - og under regnet i dag har sikkert vindusviskeren provosert frem en 10 cm sprekk herfra.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

knuterik

Har akkurat byttet min andre frontrute på 2 uker.  Har heldigvis enter forsikring jeg også,  så ingen egenandel. .

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

StineLeaf

Er det normalt at frontruter sprekker så fort? Syns dette hørtes fryktelig skummelt ut...
Rød Nissan Leaf Acenta som eneste bil.
Registrert 13.01.2014
Oslo/Kristiansand.

snurre100

Ved steinsprang og tempraturforskjeller(varmt inne.kaldt ute) er det ikke uvanelig.
Venter på Kia E Niro

knutgrr

Sitat fra: knuterik på fredag 14. februar 2014, klokken 19:32
Har akkurat byttet min andre frontrute på 2 uker.  Har heldigvis enter forsikring jeg også,  så ingen egenandel. .

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Dro du bare rett til Hurtigruta / Riis?
Må man legge ut, eller holder det å vise til sin forsikring - så tar de det videre med dem?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

knuterik

Jeg har fått 2 ganger steinsprut,  og har bare gått til den lokale Nissan-forhandleren AutoXL hver gang.  De har ordnet alt,  og gitt meg gratis lånebil begge ganger.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

knutgrr

Ok, skal forsøke å spille hjelpeløs hos Ålgårds Auto i morgen da ;p

Kom forøvrig til å tenke på denne artikkelen fra 2012:
http://bil.aftenposten.no/bil/Piggfrie-dekk-gir-knuste-frontruter-17605.html#.Uv6WXvl5Pks

De fleste her i Stavanger kjører piggfritt, og jeg vet i hvert fall at det hagler med stein fra mine dekk i de første svingene etter at jeg har kjørt ut av min gruslagte innkjørsel.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

emil

Bytta rute på min på tordag som var. Da kulda kom i vinter krøp det en sprekk oppover ruta på pasasjersiden. Tipper den har vært der alltid, men første norske vinter gjorde at den vokste litt hver uke og da den passerte 30cm ca synes jeg det var påtide å få gjort noe med det.

Kosta meg ingenting, men jeg fikk tilbake en rute uten urskive til parkering og det var litt upraktisk. Mulig å få tilsendt en ny fra elbilforeninga kanskje?


gyathaar

Hadde også en steinsprang under viskeren som førte til at ruta sprakk sist mars/april...

Da hadde Riis bilglass gått tom for leaf frontruter i norge og måtte vente på levering fra utlandet, så det var not mer enn min rute som hadde sprukket i fjor vår også..

Sprakk først litt når varmeapparat var på mens jeg kjørte.. deretter kom det plutselige nye sprekker i dagene etter mens jeg kjørte.

hansrune

Har opplevd lignende. Et ørlite steinsprang som vi såvidt hørte, og ruta sprakk mere og mere på minutter. De på Riis bilglass forklarte at rutene utgjør en vesentlig rolle i stivhet i karosseriet og dermed har godt spenn på seg.
La oss høre hva Ålgårds Auto kommer med knutgrr. Pleier aldri få noe annet enn vidløftige forklaringer der i gården.

knutgrr

Stakk innom i dag. Naturlig nok ingen fagfolk på jobb, men en selger sa at disse rutene sprakk lett som bare det. Fikk beskjed om å ringe en konkret mekaniker der etter kl 07 på mandag.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

knutgrr

Nissan (Ålgårds Auto) har bestilt ny frontrute. Var ikke så vanskelig som fryktet ;p
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Thomas Parsli

Leaf er langt mer utsatt for steinsprut enn noen andre biler jeg har eid eller kjørt.
I fjor fikk jeg tre eller fire på kort tid, over to år tror jeg det har blitt seks eller syv steinsprut!

Med det milde været denne vinteren har det nesten ikke blitt strødd med grus, så hittil i vinter har jeg bare fått en!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA