Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

ihlhaug

Blåser litt liv i denne igjen.

Skal ha bilen inn på service snart og har fått tilbud om å skifte sidespeil pga striper på siden til en pris av ca 5000. Hva har dere som har hatt dette problemet tidligere gjort?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

toppi

Jeg hadde de samme stripene, og ble tilbudt gratis bytte, eller bytte og oppgradering til automatisk innfellbare speil for 5000,-
Hvilke speil har du i fra før?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

pej

Jeg har 2 års garanti på Tesla pga lang kjørelengde så derfor legger jeg opp til å bytte hvert 2 år. Hard og brutal avskrivning.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

RaBalder

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:24
Blåser litt liv i denne igjen.

Skal ha bilen inn på service snart og har fått tilbud om å skifte sidespeil pga striper på siden til en pris av ca 5000. Hva har dere som har hatt dette problemet tidligere gjort?
Å bytte til noe som ikke lager stripene nedover sidene på dørene skal vel være gratis. Det er en garanti-greie.

Hvis du samtidig ønsker å oppgradere speilene til elektrisk innfellbare speil, da må du ut med noen tusen. Garanti-reparasjonen er fremdeles gratis, men du må betale for den ekstra funksjonen du får.

ihlhaug

Sitat fra: toppi på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:31
Jeg hadde de samme stripene, og ble tilbudt gratis bytte, eller bytte og oppgradering til automatisk innfellbare speil for 5000,-
Hvilke speil har du i fra før?

Jeg har de speilene som ikke er innfellbare og det har vært problemer med mtp disse stripene. Regner med at de bytter det som trengs gratis, mens de skal ha 5000 kr for å oppgradere til innfellbare med braketter som ikke lager disse stripene. Vet dog ikke om det er verdt det siden jeg ikke bruker å felle inn speilene.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

fonberg

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:50
Sitat fra: toppi på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:31
Jeg hadde de samme stripene, og ble tilbudt gratis bytte, eller bytte og oppgradering til automatisk innfellbare speil for 5000,-
Hvilke speil har du i fra før?

Jeg har de speilene som ikke er innfellbare og det har vært problemer med mtp disse stripene. Regner med at de bytter det som trengs gratis, mens de skal ha 5000 kr for å oppgradere til innfellbare med braketter som ikke lager disse stripene. Vet dog ikke om det er verdt det siden jeg ikke bruker å felle inn speilene.

Jeg byttet speilfester på garanti sist sommer, men takket nei til tilbudet om å bytte til innfellbare for kr. 5000,-
Jeg ser ikke noe poeng i å bruke 5000,- på noe jeg ikke kommer til å bruke.

Ser for meg at auto-innfelling kan skape trøbbel/ødeleggelse når det fryser til, à la viskere som startes når de er fastfrosset. Av samme grunn de-aktiverer jeg rygge-modus på sidespeilene om vinteren.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Brede

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:50
Sitat fra: toppi på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:31
Jeg hadde de samme stripene, og ble tilbudt gratis bytte, eller bytte og oppgradering til automatisk innfellbare speil for 5000,-
Hvilke speil har du i fra før?

Jeg har de speilene som ikke er innfellbare og det har vært problemer med mtp disse stripene. Regner med at de bytter det som trengs gratis, mens de skal ha 5000 kr for å oppgradere til innfellbare med braketter som ikke lager disse stripene. Vet dog ikke om det er verdt det siden jeg ikke bruker å felle inn speilene.

Jeg vet ikke om jeg misforstår deg men..
Uansett om du velger gratis bytte til tilsvarende speil eller oppgradering til el.innfellbare så inkluderer alle nye speil en ny behandlet brakett som (forhåpentligvis) aldri vil korrodere.

ihlhaug

Sitat
Jeg vet ikke om jeg misforstår deg men..
Uansett om du velger gratis bytte til tilsvarende speil eller oppgradering til el.innfellbare så inkluderer alle nye speil en ny behandlet brakett som (forhåpentligvis) aldri vil korrodere.

Okei, jeg tenkte dette var noe som da måtte byttes ved hver service og det kun var de innfellbare som ikke korroderer. Hvis dette er en måte å ordne det på velger jeg selvsagt å bare bytte brakett! :)
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Epleskreller

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:50
Sitat fra: toppi på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:31
Jeg hadde de samme stripene, og ble tilbudt gratis bytte, eller bytte og oppgradering til automatisk innfellbare speil for 5000,-
Hvilke speil har du i fra før?

Jeg har de speilene som ikke er innfellbare og det har vært problemer med mtp disse stripene. Regner med at de bytter det som trengs gratis, mens de skal ha 5000 kr for å oppgradere til innfellbare med braketter som ikke lager disse stripene. Vet dog ikke om det er verdt det siden jeg ikke bruker å felle inn speilene.
For å være pinlig nøyaktig,  alle har innfellbare speil, men ikke automatisk /elektrisk innfellbare.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eldanz

Legger inn noen notater/kommentarer som passer til tråden

Det er noen tråder som har meninger om understellsbehandling, Tesla sier det ikke er nødvendig, men sier ikke hvorfor. Jeg har spurt uten å få svar så langt.

Jeg har sjekket med Fundemark, som bruker Lanolin. (Det er et stoff som er flere ganger bedre enn Tectyl). Fikk følgende uttalelse fra Fundemark:
de har hatt et par Teslaer til behandling og at det er minimalt med deler på den som de anser viktig å behandle. De sier videre: Den øvre bærebrua i hjulopphenget foran er av stål som da er lurt å behandle. Ellers er understellet veldig godt dekka av beskyttelsesplater og lite utsatt.
http://www.antirust.no/lanolinolje/

Fra en annen tråd:
Sitat fra: pej på Lørdag 22. Mars 2014, klokken 18:30
Jeg fikk klart svar i mail fra Tesla, skal ikke understellsbehandles. Jeg hadde Subaruen min hos Funnerud Antirust og de hadde hatt en tesla inne. Han fant kun et sted bilen kunne behandles og det var de fremre bærearmene. Han mente bilen var meget bra satt sammen på undersiden og han så lite fare for at farlig rust kunne oppstå.

Jepp, Tesla'n hos Funderud Antirust var nok min - jeg var der i desember, og det stemmer hva du skriver. Funderud har drevet med dette i 25 år, er elektroingeniør og vet nok hva han snakker om. Uansett: om enkeltdeler ruster, så anser jeg det som rimelig uproblematisk så lenge karosseriet generelt skal ha vanskelig for å korrodere. Neste gang noen av dere er hos Drammen Karosseri - snakk med Cato - han har meget lang erfaring med rust på premium-biler. At Tesla er verre enn disse hva gjelder korrosjon, anser jeg som meget lite sannsynlig.
Sitat slutt

Det er en kanal på hver side av batteriet, som selvsagt er hul. Hva med å beskytte denne mot skitt, salt og annet uønsket stoff? Jeg skal i hvert fall høre med Drammen Karrosseri.

Se gjerne denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8020.msg201268.html#msg201268


Annet de kan tilby:
Fundemark: Støydemping; se http://www.antirust.no/understellsbehandling/  om "Hjulbuelist med fett"

Buskerud Antirust bruker også Lanolin og legger dette bare på enkelte steder på en Tesla. De tar ca. kr 2500 for jobben.
De legger også en "Hjulbuelist med fett" mellom hjulbueskjermen og karosseriet for å dempe støy fra hjul. Noen få hundre for jobben.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

BMW850

Sitat fra: fonberg på torsdag 19. februar 2015, klokken 14:12
Sitat fra: ihlhaug på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:50
Sitat fra: toppi på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:31
Jeg hadde de samme stripene, og ble tilbudt gratis bytte, eller bytte og oppgradering til automatisk innfellbare speil for 5000,-
Hvilke speil har du i fra før?

Jeg har de speilene som ikke er innfellbare og det har vært problemer med mtp disse stripene. Regner med at de bytter det som trengs gratis, mens de skal ha 5000 kr for å oppgradere til innfellbare med braketter som ikke lager disse stripene. Vet dog ikke om det er verdt det siden jeg ikke bruker å felle inn speilene.

Jeg byttet speilfester på garanti sist sommer, men takket nei til tilbudet om å bytte til innfellbare for kr. 5000,-
Jeg ser ikke noe poeng i å bruke 5000,- på noe jeg ikke kommer til å bruke.

Ser for meg at auto-innfelling kan skape trøbbel/ødeleggelse når det fryser til, à la viskere som startes når de er fastfrosset. Av samme grunn de-aktiverer jeg rygge-modus på sidespeilene om vinteren.

Jeg har automatisk innfellbare men bruker det kun manuellt. Må gjøres når jeg skal inn i garasjen. Tror ikke det er noen god ide og ha den i auto, særlig på vinteren. Så ikke noe grunn til at de skulle folde seg inn hver gang bilen låses. Tror som deg det er lurt å deaktivere ryggemodusen også.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bjoris

De blir selvsagt ikke ødelagt av å være frosset, DA skulle alle bilmerker fått mye å stresse med. Min har blitt stående ute flere ganger pga frost, men har funket like fint igjen når de tinte...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

BMW850

Selvsagt blir de ikke ødelagt men jeg tror slitasje/belastning ikke er av det gode over tid, særlig når du som jeg ikke trenger funksjonen store deler av tiden og særlig på vinteren. Derfor slår jeg det like gjerne av.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Noen som har opplevd eller fått fikset rust på den krom(?)lista helt nederst bak på bilen?
Så en liten flekk med rust der forrige gang jeg vasket bilen. Ca midt på denne lista.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RaBalder

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 19. februar 2015, klokken 20:30
Noen som har opplevd eller fått fikset rust på den krom(?)lista helt nederst bak på bilen?
Så en liten flekk med rust der forrige gang jeg vasket bilen. Ca midt på denne lista.
Det var en bolt midt på bilen bak som ikke var helt god. Den rant det vel rustvann av som kom til syne lenger ned midt bak.

Jeg tror dette gjaldt biler fra 2013.
Min som kom i mars 2014 har ikke noe slikt problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA