Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Norleif på torsdag 06. mars 2014, klokken 11:33
Aluminium er veldig følsom for høy pH.
En blanding av kaustisk soda og vann er så aggressiv at man kan se aluminiumen begynner å koke.
Nå tror jeg ikke det er så mange som vasker med kaustisk soda, men jeg mener mange vaskemiddel inneholder en del av dette stoffet.

Man kan jo eksperimentere med å påføre vaskemiddelet man bruker på et aluminiumsbeslag eller lignende og se hva som skjer...

Kanskje TMS må vaskes med Milo ? ....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TRM

Sitat fra: teslAudun på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:01
Jeg erfarer at det renner en seig, hvit masse ned siden under sidespeil etter bilvask. Det ser ikke pent ut, og jeg er i det hele tatt litt urolig for hva dette kan være. Snakket med Tesla Skøyen i dag om det, og viste dem bilder av bilen. De hadde aldri hørt om noe tilsvarende tidligere. Noen som vet noe ?
Vi har akkurat de samme merkene på vår bil, 2011 Skoda Octavia. Har ikke vaska den på noen måneder (!), så såperester er det neppe...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Havebigfun

Det holder kanskje å måle pH på midlene dere bruker.

Avfetting gjør antakelig akkurat det- om det var et tynt fettlag etter produksjonen på aluminiumsdelen som ble fjernet tidlig er det mulgens nok til å sette igang korrosjonen i den evig fuktige saltlaken de fleste bilene har vært utsatt for de siste måneder.
Alkaliske vaskemidler øker antakelig korrosjonen.
Jeg har vært i tvil mtp kontaktløs vask fordi det er selvsagt at det må være sterke midler som er egnet til å skade utilsiktet- bade bilen og miljøet- men også fordi man sikkert bruker vesentlig større mengder enn ved håndvask med bilsåpe (-hva det nå enn er).

Teslanewbie

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:05
Det holder kanskje å måle pH på midlene dere bruker.

Avfetting gjør antakelig akkurat det- om det var et tynt fettlag etter produksjonen på aluminiumsdelen som ble fjernet tidlig er det mulgens nok til å sette igang korrosjonen i den evig fuktige saltlaken de fleste bilene har vært utsatt for de siste måneder.
Alkaliske vaskemidler øker antakelig korrosjonen.
Jeg har vært i tvil mtp kontaktløs vask fordi det er selvsagt at det må være sterke midler som er egnet til å skade utilsiktet- bade bilen og miljøet- men også fordi man sikkert bruker vesentlig større mengder enn ved håndvask med bilsåpe (-hva det nå enn er).

Kan ikke ha slike forbeholdsregler på en bil som ska gå på norske veier.
Blir nesten litt dumt å si at man ikke skall bruke avfettning ved vask.. Spesiell etter at den tykke vinterfilmen har limet seg på overflaten der det eneste som hjelper er avfettningsmiddel.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjørn

Problemet er de nye avfettingsmidlene.. dem er rett og slett mer el mindre lutbaserte.. har sett opp i ph11.. Lette hele byen rundt for å finne "skikkelig" avfetting.. dvs basert på mineralolje..
På Bilextra hadde dem..! kaldavfetting kaller dem produktet, og er på 4L kanner.
Har fungerert svært bra på det alt av gjenstridig smuss til nå.. og, det etterlater en usynlig vokshinne som får vannet til å perle seg, ser bra ut på felgene og det skal være mildere på voks/lakk forseglingen..  :)

Leif1

Oljebasert er tingen ja. Lampeolje eller white spirit kan benyttes også.
Kommer ikke helt utenom fossilene uansett hva en kjøper.  ;D
Husker dere ikke naturfagstimene? "-like løser like" og asfalt er nettopp olje.
(Uansett er det bedre enn å bruke det som drivstoff)
Konvertitt fra S til X

Eopheim

Sitat fra: trygvelo på onsdag 26. februar 2014, klokken 09:15
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. februar 2014, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:59
I dag oppdaget jeg rustflekk på cromlisten nederst på bilen bak. Altså rust vann fra noe som ruster innenfor støtfangeren. Var enkelt å tørke av men noe ruster et sted.

Hvis din bil er av de første så er det gjort en endring nå , det er zink isteden for stål i de nye detaljene.

Ser at noen sidevarsel lamper ruster av samme anledning .

Har også denne rusten midt på chromelisten bak, tidlig produsert bil.

+1
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

Zanka

Jeg har også fått hvite striper som er veldig vanskelig å fjerne under speilene.
Er rimelig sikker på at dette er oksidert aluminium, hadde det samme på en BMW 5 serie. Har noen vært på service med bilen etter dette er oppdaget og hva ble eventuelt gjort?
Mener vel at Tesla bør få polert områdene som er tilgriset gratis.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

teslAudun

Sitat fra: Zanka på mandag 10. mars 2014, klokken 16:24
Jeg har også fått hvite striper som er veldig vanskelig å fjerne under speilene.
Er rimelig sikker på at dette er oksidert aluminium, hadde det samme på en BMW 5 serie. Har noen vært på service med bilen etter dette er oppdaget og hva ble eventuelt gjort?
Mener vel at Tesla bør få polert områdene som er tilgriset gratis.

Fikk Mail av en Michael (amerikaner) på Skøyen som hadde lest denne tråden (la med bilde jeg postet i mailen). Han var interessert i å sjekke de hvite stripene og ta tester/bilder. Lovet at bilen skulle returneres skinnende ren. Jeg har ikke anledning til å kjøre innom i nærmeste fremtid, men dersom andre kan er det helt sikkert bare å melde seg.
Jan.17  Model S 60, rød

I bestilling: M3
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

ElViz55

Sitter på jobben og ser ut på en signaturrød TMS nå, den er noget møkkete ::). Det jeg reagerer spesielt på er fæle grå striper under speilene, noe som har vært nevnt før her. Har det kommet noen kur for dette?


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

cairnz

Sitat fra: ElViz55 på torsdag 13. mars 2014, klokken 10:27
Sitter på jobben og ser ut på en signaturrød TMS nå, den er noget møkkete ::). Det jeg reagerer spesielt på er fæle grå striper under speilene, noe som har vært nevnt før her. Har det kommet noen kur for dette?


Det kan være oksidering fra alu i speil, men det kan også være såpe/avfettingsrester fra tidligere vask, ikke spylt godt nok i speilene (bak glass, rundt , under, over, foran, bak, inni, uti, osv osv..)
Elbilist

Øyvind.h

Har dette på min også. Virker å være festebraketten i alu som korroderer. Litt usikker på hvordan de løser dette. Mulig braketten må byttes til noe i plast. I så fall snakker vi noen måneder ventetid og bytte i forbindelse med service?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslaman

Jeg har også de hvite stripene. Helt uakseptabelt  >:( Dette kommer jeg til å kreve utbedret hvis det er korrosjon!
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

Bmwi3

TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA