Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

Maartensommer

Sitat fra: jakoys på lørdag 22. februar 2014, klokken 23:30
Jeg er ny i Tesla-gamet, men har i det halve året jeg har lest alt jeg har kommet over av Tesla-relatert i brukerforum og på nett ennå til gode å se en eneste sak hvor Tesla ikke har tatt problemer eller bruker-klager på største alvor og utbedret så fort det overhodet har vært mulig.

En ting er hva som står i avtaler og papirer, men en annen ting er hva Tesla faktisk gjør. Og de sier det jo selv - at de bare vil lage den ypperste 'Customer experience'.

Det er kanskje mange her som har hatt dårlige erfaringer med andre leverandører og har opparbeidet seg en ryggmargsrefleks hvor man ikke tror at man vil få gehør om man ikke har en skriftlig bindende avtale som klart definerer garantiansvar eller alternativt et lovverk å slå i bordet med.

Men selv gir jeg Tesla full kred for hva de gjør uavhengig av hva advokatene deres har skrevet ned i kontrakter og avtaler. Det jeg kan se er at de faktisk gjør alt som står i deres makt for at hver enkelt kunde virkelig skal få en god 'Customer experience'.

Tesla gjør ting på en annen måte. Fortsetter de slik med samme premium kundebehandling så er det ikke bare selve bilen som vil snu opp ned på bilbransjen. Spennende tider er det ihvertfall.

+1

Frem til nyttår var det litt så som så med servicen og det var tydelig at trykket var størst på Alna/Skøyen.  Nå virker det som om de i hvertfall har fått nesen over vann og følger gost opp.

Ulempen med å være de første til å handle fra Tesla er selvfølgelig barnesykdommer og en del andre utfordringer med bilen.  Dette burde ikke komme som noen overraskelse på de av oss har kjøpt en TMS.

Snur man det rundt, så er fordelen med å være tidlig ute at Tesla har offentliggjort sin langsiktige startegi-grovt fortalt:
1. Roadster for å overbevise
2. TMS og TMX for å bygge opp kapital
3. Gen3 for volum

Skal de lykkes med dette er de ikke kun avhengig av å forbedre produktet, men først og fremst fornøyde kunder.  Her vil de strekke seg langt for å unngå negativ publisitet og vi har sett mange eksempler på nettopp dette.

Jeg skulle gjerne vært foruten mugg og rust i en 5 mnd gammel bil og ja det irriterer meg å ta den 13 mil lange turen inn til Skøyen for å vise frem feilene, men er overbevist over at Tesla kommer til å strekke seg langt for å fikse dette.  Om det tar noen dager eller "2 Tesla uker" spiller i utgangspunktet liten rolle.

Teslanewbie

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:59
I dag oppdaget jeg rustflekk på cromlisten nederst på bilen bak. Altså rust vann fra noe som ruster innenfor støtfangeren. Var enkelt å tørke av men noe ruster et sted.

Hvis din bil er av de første så er det gjort en endring nå , det er zink isteden for stål i de nye detaljene.

Ser at noen sidevarsel lamper ruster av samme anledning .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

P85D+

Har opplevd på andre biler at det ser ut som til og med alu ruster.  Det viser seg at det er kombinasjon med saltlake og metaller fra F.eks. plog på brøytebil, kjetting ol. Som lager overflaterust av de metallene.

Dette legger/trenger seg inn flere steder og vil tære på alt av metaller og lakk. Som eksempel er det viktig og vaske og polere godt i alle døråpninger inkl. trunk/Frunk



P85D og 85D

AndersinOslo

Vil anbefale ukentlig maskinvask med god underspyling om vinteren. Nye Turtle maskiner har veldig kraftig underspyling og dette vil reduserer saltskadene ganske effektivt. De blander magnesium i veisaltet nå, gjør at det holder på fuktighet ca 10 ganger bedre. Og øker rustskadene ganske mye.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

trygvelo

Vasket bilen skikkelig i går. Var masse gråhvite flekker/render etter noe som har rent ut fra der sidespeilene sitter og nedover døren. Helt umulig å få av med vanlig avfetting og vaskemidler. Utfra informasjonen tidligere i tråden vil jeg påstå dette kommer av oksidert aluminium. Fant også en interessant tekst fra et annet forum:

http://www.ssca.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=8299#p51621

I wrote to a metals corrosion expert at NASA about your problem. Here is his reply:

------------
Hi Charlie,

The two forms of aluminum oxide formation you describe are correct, but are not necessarily indicative of active ongoing corrosion. I have attached a picture of an aluminum specimen attached to a steel bolt. The white deposits are aluminum oxide. This would not occur to the degree it has unless it is in a marine environment. The color of the streak you describe is dependent on the type of aluminum alloy. The white part is the aluminum oxide and the dark residue (black, green, etc…) is caused by the alloying element which may be silicon, magnesium, copper or others depending on which alloy you have. If you have large deposits (drips) coming right from the interface between the aluminum and stainless steel, you may have crevice corrosion instead of galvanic. This occurs when an electrolyte (salt water) gets into a small area or crevice. Inside the crevice, the pH can get very acidic causing a significant amount of corrosion. The acid in the crevice dissolves the aluminum oxide, causing it to drip outside the crevice, where it is redeposited. If this is happening, the alloying element that would normally cause the dark streaking may not be soluble in acid, and is still in the crevice. Also, this can be an issue if your part is structural, since the majority of the corrosion will be hidden in the crevice and not visible to the observer. A common example of this would be a bolt head. The corrosion occurs under the bolt or on the threads. The outside of the bolt may look normal, but the strength of the joint has decreased because of the corrosion on the threads. This can occur even when the metals are galvanically matched.

Paul

----------
Since the material on your paint is aluminum oxide and thus insoluble in organic solvents or water, an acid is the only thing that will work to remove it. Check with Awlgrip to find out what acid won't harm their paint. Most importantly, do something to correct the problem with the toerail fasteners or it will recur, and your toerail is getting weaker by the hour. Rust never sleeps...

Lille Lance

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 23. februar 2014, klokken 23:51
Vil anbefale ukentlig maskinvask med god underspyling om vinteren. Nye Turtle maskiner har veldig kraftig underspyling og dette vil reduserer saltskadene ganske effektivt. De blander magnesium i veisaltet nå, gjør at det holder på fuktighet ca 10 ganger bedre. Og øker rustskadene ganske mye.
Nye Turtle maskiner ... hvor der disse maskinene? ... på vaskehaller eller ? ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

pberg

Ser forresten at Lotus bruker noe som heter "Duralac" for alle stålbolter som kommer i kontakt med aluminiumen i chassis og andre deler. Sikkert ikke dumt her i saltlakeland på alle biler med mye alu.

http://www.llewellyn-ryland.co.uk/duralac.html
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

trygvelo

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. februar 2014, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:59
I dag oppdaget jeg rustflekk på cromlisten nederst på bilen bak. Altså rust vann fra noe som ruster innenfor støtfangeren. Var enkelt å tørke av men noe ruster et sted.

Hvis din bil er av de første så er det gjort en endring nå , det er zink isteden for stål i de nye detaljene.

Ser at noen sidevarsel lamper ruster av samme anledning .

Har også denne rusten midt på chromelisten bak, tidlig produsert bil.

frodehansen

Jeg oppdaget også denne rustflekken på lista, og nevnte det da jeg hadde bilen inne for å få fikset vindusviskere som ikke virket (visket ikke og lagde klikkelyd). Da jeg hentet bilen sa servicemannen det var noen bolter som forårsaket rustflekken, og de var byttet ut. De fikset også en del andre ting som jeg ikke husker helt hva var.

Vindusviskerne er nå ikke skjult som de var før, men er alltid synlig. Har lest om det, og regner med at det er diskutert i andre tråder.

Veldig bra service - kunne bare stikke innom når det passet, og det fikset alt på dagen.

scoot

Sitat fra: BMW850 på onsdag 26. februar 2014, klokken 08:51
Håper da virkelig Tesla tåler salt når de selges til Norge  ::)
Mazda har solgt biler i Norge i lang tid, de skjønte vel ikke at det var salt i Norge før langt ut på 2000-tallet  ;D
2009 Revai

Mippen

Jeg har store planer om å kjøpe meg en Tesla til sommeren eller høsten. Leser til min store skrekk at det er problemer med rust på nye biler og andre småproblemer. Betyr dette at jeg bør holde meg unna? Gjelder dette alle Tesla eller er det bare de første?
Fremtiden er elektrisk.

mecanica vergara

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 23. februar 2014, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:59
I dag oppdaget jeg rustflekk på cromlisten nederst på bilen bak. Altså rust vann fra noe som ruster innenfor støtfangeren. Var enkelt å tørke av men noe ruster et sted.

Hvis din bil er av de første så er det gjort en endring nå , det er zink isteden for stål i de nye detaljene.
Ser at noen sidevarsel lamper ruster av samme anledning .
Sitat fra: Mippen på onsdag 05. mars 2014, klokken 12:15
Jeg har store planer om å kjøpe meg en Tesla til sommeren eller høsten. Leser til min store skrekk at det er problemer med rust på nye biler og andre småproblemer. Betyr dette at jeg bør holde meg unna? Gjelder dette alle Tesla eller er det bare de første?
Som du ser av posten fra Teslanewbie er det allerede gjort forandringer på biler som produseres nå.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

TeslaSvein63

Det er nok som Tesla sier. Jeg har sett under  en Tesla med disse rustsymtomene under blanklista. På den bilen jeg studerte er det tydelig at det er noen bolter som ruster. En på hver side og sansynligvis enn under lista. De sitter litt utsatt til og burde nok vært av bedre kvalitet fra begynnelsen. Må være kurant å bytte disse ut med rustfrie syrefaste bolter. Blanklistene kan ikke ruste. De er av plast, så det er ett underliggende "problem". Ikke noe å bry seg om synes jeg. Det er bare å si i fra så blir det tatt hånd om, er mitt intrykk.

Leif1

Spurte DS direkte om disse problemene, ifm samtalen vi hadde om valg av vinterdekk etc.
Svaret var at dette skulle vi ikke bekymre oss for. Dukket det opp noe, ville det bli fikset uten
diskusjon svarte han.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA