Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Aikon74 på fredag 21. februar 2014, klokken 07:30
Sjokk , dette må de få orden på!

Merkelig :( Min har gått over 13.000km nå og det er ikke antydning til rust bak der. Rart at slikt skal komme på kun enkelte biler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Lurer på om dette er galvanisk korrosjon.. åpen +pol sammen m saltvann kan føre til slikt.. Og den burde ikke være i kontakt m den kabelslangen som ligger over.. saltvann på denne kan føre til mye rart. Tror all rusten kommer fra denne +polen.. muligens også under den.
Tipper beste fixen for dette er å skru av polen, spyle grundig rundomkring, tørke godt og sette polen inn m voks/syrefritt fett.. og flytte den plastslangen noen cm.. Er lakken ødelagt må det sef sprayes litt inni der og.

Havebigfun

Sitat fra: Bjørn på fredag 21. februar 2014, klokken 08:13
Lurer på om dette er galvanisk korrosjon.. åpen +pol sammen m saltvann kan føre til slikt.. Og den burde ikke være i kontakt m den kabelslangen som ligger over.. saltvann på denne kan føre til mye rart. Tror all rusten kommer fra denne +polen.. muligens også under den.
Tipper beste fixen for dette er å skru av polen, spyle grundig rundomkring, tørke godt og sette polen inn m voks/syrefritt fett.. og flytte den plastslangen noen cm.. Er lakken ødelagt må det sef sprayes litt inni der og.
Helt enig i denne vurderingen- antakelig er krypstrømmer årsaken.

to poenger til:
- stålbæreren er så tykk i godset at gjennomrusting ikke kommer til å skje på svært mange år- såfremt man utelukker det galvaniske elementet som er diskutert- ergo er det mest et kosmetisk problem. Mange biler har denne stålbjelken- med spinkel rustbeskyttelse- og etterhvert rust.
- Det er Tesla som bør løse dette- Bjørns beskrevne tiltak er antakelig riktige, men Tesla bør få anledning til å rydde opp.

Det som er litt bekymringsfullt er at ingeniørene ikke har funnet på en bedre løsning in the first place :o

Teslanewbie

Sitat fra: Havebigfun på fredag 21. februar 2014, klokken 08:36
Sitat fra: Bjørn på fredag 21. februar 2014, klokken 08:13
Lurer på om dette er galvanisk korrosjon.. åpen +pol sammen m saltvann kan føre til slikt.. Og den burde ikke være i kontakt m den kabelslangen som ligger over.. saltvann på denne kan føre til mye rart. Tror all rusten kommer fra denne +polen.. muligens også under den.
Tipper beste fixen for dette er å skru av polen, spyle grundig rundomkring, tørke godt og sette polen inn m voks/syrefritt fett.. og flytte den plastslangen noen cm.. Er lakken ødelagt må det sef sprayes litt inni der og.


Helt enig i denne vurderingen- antakelig er krypstrømmer årsaken.

to poenger til:
- stålbæreren er så tykk i godset at gjennomrusting ikke kommer til å skje på svært mange år- såfremt man utelukker det galvaniske elementet som er diskutert- ergo er det mest et kosmetisk problem. Mange biler har denne stålbjelken- med spinkel rustbeskyttelse- og etterhvert rust.
- Det er Tesla som bør løse dette- Bjørns beskrevne tiltak er antakelig riktige, men Tesla bør få anledning til å rydde opp.

Det som er litt bekymringsfullt er at ingeniørene ikke har funnet på en bedre løsning in the first place :o

Den bjelken er ikke rustbehandlet ut bare utsiden og jeg er  usikker på om den er galvanisert i det hele tatt.

Dette blir dessverre for dumt , bilen er 4 mnd og ruster allerede , hva om 3 år ?

Ser ut som at denne bilen ble levert for rask. Mugg, rust, bremser, vannlekkasje , ladeproblem ..

Tatt i betraktning at bilen også mangler rustskydd garanti så ser jeg at dette kan bli en dårlige affære , vurder sterkt å selge bilen innen jeg har overtatt den, prisene er fremdeles gode , og jeg ser at jeg kan få noen tusen mer enn det jeg kjøpte den for..

Begynner å få en bismak.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

#49
Slettet.

Diskuter sak, ikke person

Diverse innlegg på person under er også slettet


Forøvrig en interessant diskusjon. Rust har vært et problem hos de fleste bilmerker, der noen har gjort det bedre enn andre. Med en helt ny bil, uten en fabrikk med mye erfaring rundt dette er dette et spennende område å følge med på.

Lars

Forum admin

D.O

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:08
Sitat fra: snurrehue på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 14. februar 2014, klokken 10:36
Ser at flere eiere i USA noterer korrosjon på aluminiumsdetaljer og festen.. Hva dekkes av korrosjonsskader ?  Hvor lang garanti har vi på disse detaljene ?



Når jeg nå endelig har gløttet litt i garantivilkårene, ser jeg at Tesla faktisk fraskriver seg ansvar for både korrosjons- og lakkdefekter (les under "Andre begrensninger og utelukkelser")!  Man har altså ingen rust/korrosjonsgaranti! Ei heller kan du noensinne kreve, med garantien i hånda, lakkdefekter reparert.

Var slik jeg leste vilkårene også.. Er litt skremmende, man kjøper grisen i sekken..
Jepp å kjøpe Tesla er som å kjøpe grisen i sekken man får my mere enn man betalte for  ;D

Ordtaket er å kjøpe katta i sekken. Stammer fra at handelsmannen distraherte kunden å pakket en bakgårdskatt i sekken i stedet for høna kunden kjøpte. Fikk kunden en gris i stedet for en høne ville det vært ett kupp! Akkurat som å kjøpe Tesla er, så der er vi helt enige! Beste kjøpet ever :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ebbrey

Har mye rust som "sprer seg" fra den pluss polen bak nesa mi også. Kunne man ikke behandlet dette området med noe for å stoppe dette enkelt?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 15:12
Uff, jeg er virkelig bekymret og misfornøyd nå. I følge dette forumet har bilen min veldig mange feil. For en drittbil  ;D
Lurer på om jeg får kjørt noe sted i dag med låste bremser, selvantennende batteri, mugg på filtbiten og dugg i lyktene :(
Poenget her er vel ikke nødvendigvis om du kommer deg fra A-B, hvis det er poenget kunne du vel kjøpt deg en trilling? Eller en Reva?  8)

Poenget som "Teslanewbie" prøver å poengtere for dere relativt hårsåre mennesker er vel at en bil til 700 000 norske kroner ikke skal ha mugg på en filtbit, ladeproblemer eller rust på chromdetaljer etter et halvt år. Vi snakker ikke om feil som gjør det til en drittbil, men til prisen av bilen bør man forvente at slike ting ikke forekommer.

Kan jo forøvrig legge til at Revaen min er klissvåt innvendig hvis den så mye som skimter en høytrykkspyler, dugger som et helvete overalt og er grusom å kjøre....men hva forventer jeg for 13 000 norske kroner?

EDIT: Og det faktum at "Teslanewbie" er bekymret angående leveranse av sin egen bil har i allefall jeg full forståelse for, det må være lov for en kommende eier å sette fokus på slike problemer uten å få en skyllebøtte fordi enkelte her inne er svært så hårsåre.
2009 Revai

Øyvind.h

Sitat fra: scoot på fredag 21. februar 2014, klokken 15:19
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 15:12
Uff, jeg er virkelig bekymret og misfornøyd nå. I følge dette forumet har bilen min veldig mange feil. For en drittbil  ;D
Lurer på om jeg får kjørt noe sted i dag med låste bremser, selvantennende batteri, mugg på filtbiten og dugg i lyktene :(
Poenget her er vel ikke nødvendigvis om du kommer deg fra A-B, hvis det er poenget kunne du vel kjøpt deg en trilling?

Poenget som "Teslanewbie" prøver å poengtere for dere relativt hårsåre mennesker er vel at en bil til 700 000 norske kroner ikke skal ha mugg på en filtbit, ladeproblemer eller rust på chromdetaljer etter et halvt år. Vi snakker ikke om feil som gjør det til en drittbil, men til prisen av bilen bør man forvente at slike ting ikke forekommer.

Kan jo forøvrig legge til at Revaen min er klissvåt innvendig hvis den så mye som skimter en høytrykkspyler, dugger som et helvete overalt og er grusom å kjøre....men hva forventer jeg for 13 000 norske kroner?
At det ikke skal forekomme er jeg helt enig i, men å tro at en ny bil fra en fersk produsent skal være like feilfri som hos produsenter som har holdt på i mange tiår er kanskje ikke helt realistisk? Og det er kanskje litt tøvete å ta utgangspunkt i at en bil man venter på kommer til å ha absolutt alle feil som alle på forumet har rapportert eller kommer til å rapportere? Er man så ukomfortabel er det bare å kansellere, for da virker ikke dette som bilen å kjøpe. Listen "feil og mangler på model S" er stappfull av diverse feil. Har man ikke lyst på bilen så er det bare å gå inn og lese den tråden, og tenke at alt vil skje på bilen man har bestilt  :)

Jeg har hverken ladeproblemer, rust på chromedetaljer eller mugg på filtbiten (noe man ut fra enkeltes ramaskrik skulle tro at finnes på alle bilene), men jeg er allikevel kritisk til de småfeilene som dukker opp på min bil. Det synes jeg man skal være, men om man forventer like lav feilrate som på eks 5-serie så tror jeg man blir skuffet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Jeg ville ikke vært bekymret. Som forbruker er man så godt vernet i Norge at man neppe vil bli sittende med svarteper selv om man skulle oppleve feil på bilene.  Tesla har helt klart bæsja på leggen med en del ting på denne bilen, spesielt når den skal brukes i norsk vinter. Men samtidig er det viktig å ha i bakhodet at dette selskapet sikter mot premiumsegmentet, og vil nok ikke gi seg før nye biler er bra og leverte biler er fikset. Jeg sliter med å tro at man i det hele tatt er nødt til å bruke forbrukerkjøpslovgivingen for at dette skal skje. Dette baserer jeg på servicen så langt.

...så er det vel også på sin plass å nevne at problemene jeg har opplevd med tradisjonelle fossilbiler stort sett har overgått det jeg har hatt med Tesla``en så langt, men da som oftest ledsaget av en motvilje mot å fikse ting skikkelig.

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. februar 2014, klokken 16:02
Jeg ville ikke vært bekymret. Som forbruker er man så godt vernet i Norge at man neppe vil bli sittende med svarteper selv om man skulle oppleve feil på bilene.  Tesla har helt klart bæsja på leggen med en del ting på denne bilen, spesielt når den skal brukes i norsk vinter. Men samtidig er det viktig å ha i bakhodet at dette selskapet sikter mot premiumsegmentet, og vil nok ikke gi seg før nye biler er bra og leverte biler er fikset. Jeg sliter med å tro at man i det hele tatt er nødt til å bruke forbrukerkjøpslovgivingen for at dette skal skje. Dette baserer jeg på servicen så langt.

...så er det vel også på sin plass å nevne at problemene jeg har opplevd med tradisjonelle fossilbiler stort sett har overgått det jeg har hatt med Tesla``en så langt, men da som oftest ledsaget av en motvilje mot å fikse ting skikkelig.

Takk for et godt og reflektert innlegg !

Ja , teslas vilje til å ordne opp veier opp for mye, vi får håpe at de forsetter med samme entusiasme og gode kundebehandling.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Birger

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. februar 2014, klokken 15:43
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 15:31
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. februar 2014, klokken 15:30
Konklusjonen er altså at vi som er bekymret er trollende unge umodne oljedyrkende kverulanter som bare vil tesla vondt ..

Lurer på hvem som bør anses som infantile og bakoverstreberske ?

Snakke om å leve livet med skyggelapper.
Det som er for dumt er å utelukkende fokusere på alle feil man klarer å oppdrive, og deretter ta utgangspunkt i at disse feilene vil inntreffe på egen bil. Det kaller jeg ensporet og urealistisk :)
Udelt negativt fokus har ingen ting med sunn skepsis å gjøre.

Når  30 av 135 opplever mugg på panoramataket på biler som er yngre enn 1 år gamle da blir jeg bekymret for min egen bil og kjøring av barn med luftveisplager

Når mange rapporterer svikt av bremsekraft da blir jeg bekymret for at familien kan utsettes for skader på grunn av dette .

Når jeg leser at mange med panoramatak opplever at vann renner inn i kupeen da bekymrer jeg meg for at interiøret og elektronikken kanskje ødelegges på sikt .

Når jeg ser at biler som er 4 mndr ruster kraftig da blir jeg bekymret for hvordan denne bil ser ut etter noen år spesiell når jeg ikke har noen  garanti mot dette . ( tesla gir ikke garanti mot rust slik som andre bilmerken)

Etc etc .. Er min uro ubetinget spør jeg ...

Jeg skjønner at småfeil kan forekomme men når så mange rapporterer om samme problem som ikke kan oppfattes som småfeil da er det grunn til å være skeptisk .

At noen skyter budbæreren på grunn av at de ikke liker budskapet er jo et kjent fenomen og jeg synes at disse personene bør arbeide med seg selve.

+1

Men må samme slengen si at min Tesla har vært snill så langt ;-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

scoot

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 15:27
At det ikke skal forekomme er jeg helt enig i, men å tro at en ny bil fra en fersk produsent skal være like feilfri som hos produsenter som har holdt på i mange tiår er kanskje ikke helt realistisk? Og det er kanskje litt tøvete å ta utgangspunkt i at en bil man venter på kommer til å ha absolutt alle feil som alle på forumet har rapportert eller kommer til å rapportere? Er man så ukomfortabel er det bare å kansellere, for da virker ikke dette som bilen å kjøpe. Listen "feil og mangler på model S" er stappfull av diverse feil. Har man ikke lyst på bilen så er det bare å gå inn og lese den tråden, og tenke at alt vil skje på bilen man har bestilt  :)

Jeg har hverken ladeproblemer, rust på chromedetaljer eller mugg på filtbiten (noe man ut fra enkeltes ramaskrik skulle tro at finnes på alle bilene), men jeg er allikevel kritisk til de småfeilene som dukker opp på min bil. Det synes jeg man skal være, men om man forventer like lav feilrate som på eks 5-serie så tror jeg man blir skuffet.
Med disse kloke ordene så foreslår jeg å avslutte debatten.

For å svare trådstarter:

Jeg vet ikke hvor lang garanti du har, men jeg er ganske sikker på at du er beskyttet av norsk lov i dette tilfelle uansett - og jeg tviler sterkt på at Tesla ikke gjør noe med dette hvis du konfronterer dem.
2009 Revai

Teslanewbie

Sitat fra: scoot på fredag 21. februar 2014, klokken 18:32
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 15:27
At det ikke skal forekomme er jeg helt enig i, men å tro at en ny bil fra en fersk produsent skal være like feilfri som hos produsenter som har holdt på i mange tiår er kanskje ikke helt realistisk? Og det er kanskje litt tøvete å ta utgangspunkt i at en bil man venter på kommer til å ha absolutt alle feil som alle på forumet har rapportert eller kommer til å rapportere? Er man så ukomfortabel er det bare å kansellere, for da virker ikke dette som bilen å kjøpe. Listen "feil og mangler på model S" er stappfull av diverse feil. Har man ikke lyst på bilen så er det bare å gå inn og lese den tråden, og tenke at alt vil skje på bilen man har bestilt  :)

Jeg har hverken ladeproblemer, rust på chromedetaljer eller mugg på filtbiten (noe man ut fra enkeltes ramaskrik skulle tro at finnes på alle bilene), men jeg er allikevel kritisk til de småfeilene som dukker opp på min bil. Det synes jeg man skal være, men om man forventer like lav feilrate som på eks 5-serie så tror jeg man blir skuffet.
Med disse kloke ordene så foreslår jeg å avslutte debatten.

For å svare trådstarter:

Jeg vet ikke hvor lang garanti du har, men jeg er ganske sikker på at du er beskyttet av norsk lov i dette tilfelle uansett - og jeg tviler sterkt på at Tesla ikke gjør noe med dette hvis du konfronterer dem.

Hvordan kansellerer man en allerede produsert bil ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA