Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Stigvb på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:33
Har lurt litt på om dette problemet forverres av å parkere i en oppvarmet garasje, for da vil luftfuktighet kondensere på braketten og temperaturen i garasjen vil være med på å øke korrosjonshastigheten. Men dette er bare en teori. Hadde vært interessant om dere som har hatt dette problemet kunne bekrefte eller avkrefte dette.

Har min i garasje, men ikke oppvarmet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Gressvikingen

Det er litt "spennende" at de ikke har valgt et toleder system for det elektriske 12V anlegget. Å sende returstrømmen gjennom karosseriets mange legeringer kan være en kilde til problemer over tid i en alu bil med iblandet stål her og der.
P85D"+"

JohanH

Sitat fra: Gressvikingen på onsdag 19. mars 2014, klokken 10:20
Det er litt "spennende" at de ikke har valgt et toleder system for det elektriske 12V anlegget. Å sende returstrømmen gjennom karosseriets mange legeringer kan være en kilde til problemer over tid i en alu bil med iblandet stål her og der.

Interessant poeng som jeg tenkte på da jeg koblet opp min dashcam - finnes jo ikke noen negativ pol men (-) er koblet til stålbjelke i karossen.

Bjørn

Min står mye i oppvarmet garasje, men har kondensfjerner.
Mine braketter er ubehandlet, men viser ingen tegn på korrosjon (enda) fikk min i desember.
Men, jeg har aldri brukt dette lut-fanskapet, såkalt "miljø" avfetting..! Noen av disse har 11 i PH..!! ingen jeg har sett er under PH 9. Klart ubeskyttet alu korroderer m dette.
Jeg lette lenge etter den gode gamle "miljøverstingen" som er fossil basert (petroleum) Og bruker kun denne, i hovedsak fordi jeg ikke ville drepe lakkforseglingen m luten! Denne etterlater seg også en voks-hinne som faktisk beskytter lakken en stund, og mye mildere mot lakkforsegling.

Øggen

Sitat fra: Bjørn på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:33
Min står mye i oppvarmet garasje, men har kondensfjerner.
Mine braketter er ubehandlet, men viser ingen tegn på korrosjon (enda) fikk min i desember.
Men, jeg har aldri brukt dette lut-fanskapet, såkalt "miljø" avfetting..! Noen av disse har 11 i PH..!! ingen jeg har sett er under PH 9. Klart ubeskyttet alu korroderer m dette.
Jeg lette lenge etter den gode gamle "miljøverstingen" som er fossil basert (petroleum) Og bruker kun denne, i hovedsak fordi jeg ikke ville drepe lakkforseglingen m luten! Denne etterlater seg også en voks-hinne som faktisk beskytter lakken en stund, og mye mildere mot lakkforsegling.

Hei. Bruker du "Tensil"??

Bjørn

Sitat fra: Øggen på torsdag 20. mars 2014, klokken 01:46
Sitat fra: Bjørn på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:33
Min står mye i oppvarmet garasje, men har kondensfjerner.
Mine braketter er ubehandlet, men viser ingen tegn på korrosjon (enda) fikk min i desember.
Men, jeg har aldri brukt dette lut-fanskapet, såkalt "miljø" avfetting..! Noen av disse har 11 i PH..!! ingen jeg har sett er under PH 9. Klart ubeskyttet alu korroderer m dette.
Jeg lette lenge etter den gode gamle "miljøverstingen" som er fossil basert (petroleum) Og bruker kun denne, i hovedsak fordi jeg ikke ville drepe lakkforseglingen m luten! Denne etterlater seg også en voks-hinne som faktisk beskytter lakken en stund, og mye mildere mot lakkforsegling.

Hei. Bruker du "Tensil"??

Hei du.. :)
Nei jeg bruker denne: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilpleie/avfetting-motorvask/bilxtra-kaldavfetting/

TeslaSvein63

Jeg mener det ikke er så veldig relevant å fokusere på hvilke avfettingsmidler som blir brukt. Altså man må jo bruke huet og være fornuftig. Man bruker jo selvsagt bilprodukter eller lignende kvalitet og konsistens som ikke er skadelig for lakk osv. Det er vel ikke så vanlig å dynke bilen med disse greiene på en slik måte at det kommer på innersiden av dørene. Man har det på siden og spyler det av nedover på skrå vekk fra toppen av bilen. Her er det ganske enkelt brukt ubehandlet støp-aluminium av dårlig kvalitet. Det gir desverre noen plagsome tanker om aluminiumskvaliteten på og i resten av bilen. Aluminiumlegeringer finnes som kjent i en rekke kvaliteter. De beste kvalitetene blir bare matte og varer i mange tiår uten korrosjon. Fjæringskomponenter og nedre / øvre bærebruer viser spor av korrosjon på Teslaer som har gått i saltet i vinter. Dette er nødvendig vis ikke alarmerende, men det kommer an på kvaliteten på aluminiumen. Det er på tide med innformasjon om hvilke typer aluminium som er brukt i bilen eller ekstra garantier fra Tesla, slik at man kan føle seg trygg på produktet. For norske forhold er det kun såkalt syrefast aluminium (også kalt sjøvannbestandig) som er akseptabelt på bilen som fks AA6060. Uansett så vill det være brukt minst et titals forskjellige legeringer i en slik bil pga krav til styrke mm. Noe er herdet og noer er mykere i forrskjellige kvaliteter. Felles for de alle må være at det som ikke er syregrunnet og lakkert må være av korrosjonsbestandig aluminium. Skruer / bolter må også være av en slik kvalitet at de ikke ruster og setter seg  og ødelegger gjengene. Da er det egentlig bare rustfrie syrefaste bolter som duger på utsatte steder. Det er det minste man kan forlange.

Havebigfun

Dine betraktninger, TeslaSvein 63 er de fleste sikkert enige i. De som har fått bilen vil imidlertid være interessert i at den fungerer og ser fint ut i påvente av at Tesla løser de utfordringene som kommer etter at man valgte feil løsninger under produksjonen.
I denne settingen er diskusjonen om avfettingsmiddel hensiktsmessig. Jeg regner med at rensemiddel som sprayes på speil eller glassrutene renner ned på innsiden av døren og møter nevnte Al-brakett på veien.
Jeg lurer også på om samme avfetting lurer seg rundt hjulene når det finfordeles av vannstrålen. I hjulopphenget er det også mye aluminium- legeringen kjenner vi dog ikke- vi får observere videre :)

Mippen

Er dette problem på alle tesla eller bare første modellene som ble levert?
Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

Sitat fra: Mippen på torsdag 20. mars 2014, klokken 17:53
Er dette problem på alle tesla eller bare første modellene som ble levert?
bare på de første ca 3000 biler i Norge- og antakelig ca 27000 worldwide :o

JohanH

Ok men er det noen som har et fornuftig råd til produkt for å fjerne avleiringene fra lakken uten å samtidig skade den??? Noe alkalisk med pH rundt 9-10?

rene

Det er vel strengt tatt ikke et problem på bilene som aldri møter saltsørpe eller kaldt klima. Tviler på de må endre på dette for biler solgt i California.

Mippen

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:26
Sitat fra: Mippen på torsdag 20. mars 2014, klokken 17:53
Er dette problem på alle tesla eller bare første modellene som ble levert?
bare på de første ca 3000 biler i Norge- og antakelig ca 27000 worldwide :o

Ok, så hvis jeg bestiller en tesla i sommer eller høst så er den safe?
Fremtiden er elektrisk.

LA-Thing

Sitat fra: JohanH på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:33
Er det noen som har et fornuftig råd til produkt for å fjerne avleiringene fra lakken uten å samtidig skade den?

Etter en grundig vask med Prickbort og vanlig bilshampo polerte jeg bare bort oksyden med vanlig Autoglym. Klarte ikke å se noen merker eller skader på lakken.
Drammen, Tesla Model S #2510

JohanH

Sitat fra: LA-Thing på torsdag 20. mars 2014, klokken 19:24
Sitat fra: JohanH på torsdag 20. mars 2014, klokken 18:33
Er det noen som har et fornuftig råd til produkt for å fjerne avleiringene fra lakken uten å samtidig skade den?

Etter en grundig vask med Prickbort og vanlig bilshampo polerte jeg bare bort oksyden med vanlig Autoglym. Klarte ikke å se noen merker eller skader på lakken.

Flott. Da regner jeg med at du mener Autoglym standard polish. Brukte du maskin eller for hånd?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA