Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: ElKjell på mandag 17. mars 2014, klokken 22:45
Jeg har hatt bilen i tre dager nå og så etter spyling med vann idag at det er kommet en rekke slike hvite vertikale striper nederst på sidene . fra kromlisten under dørene og helt ned. Går ikke vekk med vanlige midler.
Andre som har dette ?

Jeg oppdaget disse stripene først for ganske lenge siden og tenkte ikke noe videre over det. Har nå fått en god del striper langs siden som ikke gikk bort i vanlig vask, men fikk gnikket (fysj..) bort det værste med engangssvamp og varmt vann.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Elkjell

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:12
Sitat fra: ElKjell på mandag 17. mars 2014, klokken 22:45
Jeg har hatt bilen i tre dager nå og så etter spyling med vann idag at det er kommet en rekke slike hvite vertikale striper nederst på sidene . fra kromlisten under dørene og helt ned. Går ikke vekk med vanlige midler.
Andre som har dette ?

Jeg oppdaget disse stripene først for ganske lenge siden og tenkte ikke noe videre over det. Har nå fått en god del striper langs siden som ikke gikk bort i vanlig vask, men fikk gnikket (fysj..) bort det værste med engangssvamp og varmt vann.

Er ikke så fysj der , det er jo plast.
Lurer på hva som gjør det , det er vel ikke alu der ?
solgt S85 - solgt S85D - bestilt model 3 - reservert model Y -kjører X75D

turfsurf

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 17. mars 2014, klokken 12:49
Viser jo bare at Tesla ikke har kontroll over hva de sier til kunder og hva de tilvirket .. I melding til en kunde forrige uke angir Tesla at de arbeider med saken men ikke har løsning...

Fikk samme beskjed i dag, at de jobber med en permanent løsning, men at de godt kan rense den midlertidig. Trodde det var løst når de nye speilene har malt del...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:19
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 17. mars 2014, klokken 12:49
Viser jo bare at Tesla ikke har kontroll over hva de sier til kunder og hva de tilvirket .. I melding til en kunde forrige uke angir Tesla at de arbeider med saken men ikke har løsning...

Fikk samme beskjed i dag, at de jobber med en permanent løsning, men at de godt kan rense den midlertidig. Trodde det var løst når de nye speilene har malt del...
Det kan godt hende at overflatebehandlingen løser korrsjonsproblematikken på de siste bilene. Hvis Tesla sier de jobber med en permanent løsning kan det bety at de kvier seg å plukke speil av de første 20-30k biler som er produsert fordi det koster j... mange penger.
Mtp UMC tok det laaang tid før feil ble inrømmet- det er ikke mange uker siden man begynnte å utlevere mennekes ladekabel til de som fortsatt er rammet. Jeg tror de trenger litt tid for å snu alle steiner slik at de finner en løsning som ikke knekker økonomien...

Muffinman

Jepp, tror nok at den tilbakemeldingen er til for å kjøpe seg litt tålmodighet. Det er helt åpenbart at det vil ta svært lang tid å bytte på alle bilene. Og kostbart. Enhver økonom vil være enig i at det er gunstig å spre disse kostnadene over et lengst mulig tidsrom.

Maartensommer

Jeg hadde bilen oppe i høye hastigheter i kveld, må jo utnytte de fine, lange og rette veien i Danmark.

Plutselig hørte jeg et lite smell.  Umiddelbart trodde jeg det var trekantvinduet som knakk/knuste.  Stoppet opp ved første mulighet for sjekke hva som hadde skjedd.  Det viste seg at det er et "filt-lignende klistremerke" som sitter i sidespeilet som ble revet av. Restene hang igjen.  Fikk ikke tatt noen bilder ettersom det var mørkt og blitzen ble blennet av krommet, men skal få lagt ut bilder i morgen.

Det virker som om dette "klistremerket" sitter mellom speilhuset og festet, der hvor det er bevegelse når man slår inn speilene (har ikke el.speil).  Restene av "klistremerket" var tilsølt med den etterhvert kjente hvite massen. Overraskende hvor mye lyd som kan komme av et så lite "tøystykke".  Krysser bare fingrene for at det ikke er aluminiumet i speilfestet som har gått så mye i oppløsning at det var noe i dette som forårsaket smellen.

JohanH

Jeg fikk tilbakemelding fra Tesla liksom andre fått. Spurte spesifikt om risiko for løsning av speil. I quote: "The picture of your aluminum support you supplied, does not have enough corrosion to create any concern.   It takes literally hundreds of times more corrosion than you show"

Stigvb

Forstår godt frustrasjonen til dere som har fått hvite striper nedover dørene.

Imidlertid trenger dere ikke bekymre dere for at speilet skal falle av på grunn av korrosjon. Tesla har nok rett i den tilbakemeldingen. Bildet tidligere i denne tråden viser generell korrosjon av aluminium, altså jevn korrosjon over hele overflaten. Da vil det ta mange år før braketten blir for svak. Vi snakker typisk om 1-5 my (micrometer) i året (aluminium i sjøvann). Man kan se vekk i fra galvanisk korrosjon og pitting i dette tilfellet.

Generelt sett har aluminium svært gode korrosjonsegenskaper. Det er fordi det danner et oksidsjikt på overflaten. Det er dette dere finner nedover døren når dere vasker bilen. Oksidsjiktet hindrer videre korrosjon ved å blokkere oksygen fra metalloverflaten. Det betyr imidlertid ikke at korrosjopnen stopper helt opp, men den fortsetter i et saktere tempo. Korrosjonshastigheten er avhengig av i hvor stor grad overflaten blir dekket av vann, omgivelsestemperaturen og stabiliteten på oksidsjiktet (stabilt mellom pH 4 og pH 9). Nå har ikke jeg en tesla selv (ennå), men jeg antar at denne delen er relativt godt skjermet. Fuktighet og vann kan trenge inn, men den blir ikke konstant dusjet. Da kan det være luftfuktighet inne i døren som er årsaken.

AndersinOslo

Med erfaring fra Land Rovere, som også er bygget av aluminium/stål, så ligner de stripene på galvanisk korrosjon.

Ser jo at du Stig har mye metallkunnskap, hvordan kan alu korrodere så mye og raskt på tre dager hvis det ikke er galvanisk?

Og, klarer Tesla å unngå galvanisk korrosjon, Land Rover prøvde med isolasjonsmasse og plastklips, men saltholdig fuktighet lager fin bro uansett. Norsk spesialitet.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Porsgrunn

Sitat fra: Stigvb på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:33
stabilt mellom pH 4 og pH 9

Vaske med basiske midler med pH over 9 vil i alle fall forverre problemet da det fjerner aluens naturlige beskyttende sjikt og går til angrep på aluminiumen under. Kun fuktighet er ikke nødvendigvis et stort problem, men fuktighet kombinert med klorid fra salt og kontakt med et mer høyverdig metall vil gjøre at alu kan brytes ned.

Jeg har selv montert ganske mye såkalt sjøvannsbestandig aluminium på hustak (alu med mer enn 2,5% Mg) dette er like godt som nytt etter 20 år, selv om det er helt ubehandlet og fullstendig eksponert for allslags vær.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:48
Jepp, tror nok at den tilbakemeldingen er til for å kjøpe seg litt tålmodighet. Det er helt åpenbart at det vil ta svært lang tid å bytte på alle bilene. Og kostbart. Enhver økonom vil være enig i at det er gunstig å spre disse kostnadene over et lengst mulig tidsrom.
Sikkert lurt å hale ut tiden, men samtidig blir det bare mer og mer fastklistret søl på flere og flere biler. Dette blir litt av en jobb her i Norge med norsk arbeidskraft....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Stigvb på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:33
Man kan se vekk i fra galvanisk korrosjon og pitting i dette tilfellet.
Hvordan du kan påstå dette uten å kjenne konstruksjonen i detalj forstår jeg ikke. Den relativt raske utviklingen av stripene på dørene tyder etter min mening på nettopp dette. Jeg er heller ikke overbevist at denne korrosjonen er jevn- festes denne braketten med rustfrie skruer er det mulig at det er en hotspot nettopp der, dvs det kan hende at gjengene løsner selv om braketten ellers er solide enda. Det er avhengig av hvor lett sørpen kommer til akkurat der.
Ingen offeranode på en båt(som etter min mening er sammenlignbar) slites jevnt- de slites som regel noe mindre ved festene fordi saltvannet ikke kommer så godt til der- vi får håpe det samme gjelder bilene våre.
Ellers oppfatter jeg innlegget som en bekreftelse av spørsmålet jeg stillte tidligere. Alkalisk avfetting og andre sterke rensemidler med alkalisk bakgrunn ser ut til å forverre dette, evt har det sett dette igang- jeg har ikke brukt slikt på min bil og har sålangt heller ingen symptomer etter 6 mnd.

JohanH

Jeg lurer også på hvilket grunnlag vi skal være sikre på at vi kan se bort fra galvanisk korrosjon? Jeg syns det virker som dette har oppstått i ganske omfattende grad over kort tid (noen få vintermåneder). Jeg hadde ikke noe av dette i høst så ganske sikker på det har med saltsørpe å gjøre? Saltvann = leder strøm godt = fasiliterer galvanisk korrosjon? Det sitter jo en del på dørene men vil også regne med at mye har rent ned og av bilen, så det er jo vanskelig å si hvor mye skade det egentlig er på beslaget og som nevnt i innlegget over på gjenger/fester som jo er de kritiske punkt...

Jeg har etter hva jeg vet ikke brukt noen alkaliske midler ved bilvask. Men er det noen som vet om det som er "standard avfetting" i sprøytepistolen på f. eks. Shell eller Statoil skulle være noe med høy pH??? Virker usannsynlig syns jeg, det lukter jo som helt "vanlig avfetting" om jeg trodde var basert på organisk løsmiddel i ulike former?

Stigvb

Siden jeg ikke kjenner konstruksjonen i detalj kan jeg ikke si 100% sikker at vi kan utelukke galvanisk korrosjon (jeg påberoper meg selvsagt retten til å ta feil). Men, bildene i denne tråden viser helt klart generell korrosjon på braketten. Galvanisk korrosjon vil kun vise seg i overgangen mellom aluminium og et mer edelt metall.

Når det gjelder hvor raskt dette utvikler seg og forårsaker striper nedover dørene kan jeg si at korrosjon generelt sett ser verre ut enn det er. Og det skal veldig lite til før det blir stygt.

Som dere er inne på er det vanlig å bruke alkalisk avfetting og sterke kjemikalier for å vaske bilen. Dette kan bidra til å løse opp oksidsjiktet på braketten og forårsake striper på døren. Braketten vil da korroderer ekstra mye en periode inntil nytt oksidsjikt er etablert på overflaten. Hastigheten dette skjer vil være med å påvirke hvor fint oksidsjiktet legger seg.

tormoddf

Fikk utlevert bil 10. mars. Fikk ikke elektrisk foldbare speil, men braketten ser heldigvis ut til å være behandlet/malt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA