Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. mars 2014, klokken 08:53
Karosseriet er såvidt jeg vet dekket i nødvendig coating. Jeg er mer bekymret for andre udekkede alu-deler som kan ende opp med å korrodere etter hvert. Det vi ser korrodere nå er tross alt en ubehandlet og samtidig eksponert aluminiumsbrakett festet på utsiden av bilen. Dette setter diskusjoner som «årsmodell» og «bombrikken er stygg» i perspektiv. Mange som ikke har tenkt igjennom hva de kjøper.

Ja, dette kan bli et problem.

Det jeg reagerer på er at Tesla skriver at de veit hva som er feil og at de arbeider med problemet, men dette burde de jo ha sett komme. Hva slags tester har de kjørt på de ulike komponentene ?  Er ikke disse testet for korrosjon og ulike kjemikalier ?

At de nå arbeider med å komme opp med en løsning så mange måneder etter at de første tilfellene begynte å meldes inn er urovekkende. 

Det er ikke vanskelig å sjekke hvilke andre deler i bilen som er tilvirket av samme ubehandlete aluminium . Alle disse må skiftes.

Jeg ser for meg at det kan bli snakk om å skifte hele biler til eierne hvis det viser seg at dette er omfattende og involverer bærende komponenter. ...  :(

Ønsker virkeligen at tesla skall lykkes men de har ikke råd til å være så slapphendte med kvalitetskontroll , spesiell når de konkurrerer i premiumsegmentet og spesiell når de konkurrerer mot multinasjonale selskap med en budsjett som er mange ganger større enn den Tesla har.

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

tho

Snakk om å smartmale. Herregud så negative.

Når det er sagt. Eksakt hvordan kom du til brakretten Yagi? Jeg har lyst til å sjekke på min helt nye bil hvordan denne ser ut eventuelt ta bilder av den for dokumentasjon.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

D.O

Vel Teslanewbie sine innlegg er ikke av den mest positive typen...
Tydelig i allefall at det er salt som er årsaken(speil må selvfølgelig ordnes). Jeg har ikke noen skade ennda, men her oppe er det heldigvis kun E6 som saltes og ikke har vi hatt snø heller, så det har nesten ikke vært salt på E6 heller.
Hvis du vipper litt på pakningen ved trekant vinduet ser du festet godt.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Porsgrunn

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 17. mars 2014, klokken 09:05

Det er ikke vanskelig å sjekke hvilke andre deler i bilen som er tilvirket av samme ubehandlete aluminium . Alle disse må skiftes.

Jeg ser for meg at det kan bli snakk om å skifte hele biler til eierne hvis det viser seg at dette er omfattende og involverer bærende komponenter. ...  :(

Du er klar over at alu kommer i mange forskjellige legeringer?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_alloy

Noen av disse brukes til å lage fly båter osv og tåler mye uten lakkering.

Det er med alu som med jern i ren form ubehandlett oksiderer det fort under ugunstige vilkår.

Du synes ikke at Tesla ville overreagert litt dersom de startet med å
Sitatå skifte hele biler
fordi det er valgt en gal leggering på et speilfeste?

Yagi

Sitat fra: tho på mandag 17. mars 2014, klokken 09:12
(...) Eksakt hvordan kom du til brakretten Yagi? (...)
Som D.O sier, så er det bare å vippe ut pakningen på innsiden av dørbladet  rett under trekantvinduet.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Sjøhyene

Sitat fra: tho på mandag 17. mars 2014, klokken 09:12
Snakk om å smartmale. Herregud så negative.

+1

Null sjanse for at karosseriet skal begynne å ruste/korrodere i stor skala.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

Ok . Tiden vill vise .. Men det begynner ikke godt . Håper dere får rett og ikke jeg.  Det er ikke mange biler som trenger å få fatale feil innen kjøpere skremmes vekk og aksjekursen synker.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OleJA

Sitat fra: Yagi på mandag 17. mars 2014, klokken 07:15
Jeg har også disse stygge stripene på min bil. Ble obs dette etter siste vask. Tok en titt bak pakningen inne i døren bak der speilet er festet. Dette er hva jeg ser:

(bildet er riktig vei - det er klisterlappen som er opp-ned)

Jeg aner ikke om dette er normalt - men ihvertfall har aluminiumsbraketten som vises her et jevnt oksidasjonsbelegg over det hele. Ser nesten muggen ut  ::)
Tittet her på bilen min, så helt fin ut  :D
... men nå er det vel først og fremst den utvendige delen av denne braketten som blir dusjet i saltvann hele vinteren, så er fremdeles litt bekymret for den. Ser ingen striper på bilen, men trolig heller ikke så lett å se på en skitten hvit bil :-\
Nå har også vinteren i Trøndelag vært usedvanlig tørr, med lite bruk av salt på veiene.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

tho

Var nede å tok en titt nå. Prøvde tappert å ta et bilde men de ble for dårlige. Men det så helt fint ut. Det var ingen eksponert aluminium så det er i iallefall malt med noe.

Brede

Her er brakett på vår bil, gått 5000km siden levering 19.desember. Kjørt svært lite i regn/snø/salt.

tho

Tok et nytt bilde i lunchen. Som du ser er det malt på min. Må være endra produksjon:

JohanH

Sitat fra: tho på mandag 17. mars 2014, klokken 12:22
Tok et nytt bilde i lunchen. Som du ser er det malt på min. Må være endra produksjon:

Interessant. Skal sjekke min senere.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Her har de vært inne og endret noe ja..
Skal se vi andre må inn å få ettermontert disse behandlede brakettene.

Teslanewbie

Sitat fra: Brede på mandag 17. mars 2014, klokken 12:38
Her har de vært inne og endret noe ja..
Skal se vi andre må inn å få ettermontert disse behandlede brakettene.

Viser jo bare at Tesla ikke har kontroll over hva de sier til kunder og hva de tilvirket .. I melding til en kunde forrige uke angir Tesla at de arbeider med saken men ikke har løsning...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA