Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for alle med positive erfaringer med Tesla S

Startet av Teslanewbie, søndag 23. februar 2014, klokken 12:10

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Øggen på lørdag 15. mars 2014, klokken 15:47
Blir vel enda fleire som " får el klappbare speil"  da sikkert.
Hadde vært hyggelig plaster på såret, men når ledningsnettet mangler og fysisk knapp mangler snakket vi arbeid av et helt annet omfang. Feilen gjelder flere tusen leverte og snart leverte biler, så dette blir ingen liten jobb. Tipper den tas i forbindelse med service for de fleste.

Klarer meg fint uten el speil, så det er nesten ett fett :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Hvis noen kan oppsummere, dreier dette seg om tidlig leverte biler? Min fikk eier 30.10, noen som har observert problemet med nyere bil?

teslAudun

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. mars 2014, klokken 18:05
Hvis noen kan oppsummere, dreier dette seg om tidlig leverte biler? Min fikk eier 30.10, noen som har observert problemet med nyere bil?

Fikk min bil i slutten av november, og har dette problemet (jf bilde av bil på side 7 i denne tråd).
Jan.17  Model S 60, rød

I bestilling: M3
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

Muffinman

Hmm, ser det ikke så godt på min grå da sannsynligvis. Veldig møkkete store deler av tiden er den også.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. mars 2014, klokken 18:05
Hvis noen kan oppsummere, dreier dette seg om tidlig leverte biler? Min fikk eier 30.10, noen som har observert problemet med nyere bil?
Ettersom de ikke har noen løsning pt tyder mye på at alle bilene har samme brakett (ergo samme problem på alle biler, også de som ikke er levert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Dere som har denne Aluoxid under speil: hva er skånsommeste måte å fjerne? Regner med det er en eller annen enkel og lur kjemisk metode av typen "bland ut en teskjed av X i Y og spray på", heller enn å gni og gnikke med berøringsvask.

Teslanewbie

Sitat fra: JohanH på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:53
Dere som har denne Aluoxid under speil: hva er skånsommeste måte å fjerne? Regner med det er en eller annen enkel og lur kjemisk metode av typen "bland ut en teskjed av X i Y og spray på", heller enn å gni og gnikke med berøringsvask.


Huff , dette så jo forskrekkelig ut. Skjønner ikke at tesla kan tillate seg at mange biler på veiene ser slik ut .. Og korrosjonen kommer bare å bli verre i takt med tiden..

Anbefaller at man går sammen og presenterer saken i media hvis tesla nekter å lytte .. Da pleier ting gå litt raskere..

OG HUSK! Disse korrosjonsplagene er bare etter 1 (en) mild vinter , hva med andre konstruksjonsdetaljer i alu og stål etter noen år på saltete norske veier..


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

JohanH

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 16. mars 2014, klokken 08:59
Huff , dette så jo forskrekkelig ut. Skjønner ikke at tesla kan tillate seg at mange biler på veiene ser slik ut .. Og korrosjonen kommer bare å bli verre i takt med tiden..

Anbefaller at man går sammen og presenterer saken i media hvis tesla nekter å lytte .. Da pleier ting gå litt raskere..

Ta det nå litt rolig. Det er vel ingen som påstår at Tesla ikke lytter. Det fremkommer jo lengre opp i tråden at de tatt direkte kontakt med folk basert på ting de lest her. Jeg skal sende dem en mail men er ikke det minste i tvil om at de løser dette ved sannsynlig oppdaterte speil, enten at de skifter hele sidespeilene eller kun innmat/fester. Dersom det blir uhelbredelige skader på lakken på dørene er jeg heller ikke tvil om at de vil ordne opp i dette for meg, men jeg er jo interessert i å ha en bil som ser grei ut i mellomtiden samt om jeg kan bidra til at lakken ikke ødelegges mens jeg venter på løsningen så gjør jeg jo gjerne det. Dessuten vet jeg ikke om Alu-oxid er så spesielt skadelig for lakken eller om det bare legger seg oppå og ser stygt ut?

Teslanewbie

Sitat fra: JohanH på søndag 16. mars 2014, klokken 09:03
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 16. mars 2014, klokken 08:59
Huff , dette så jo forskrekkelig ut. Skjønner ikke at tesla kan tillate seg at mange biler på veiene ser slik ut .. Og korrosjonen kommer bare å bli verre i takt med tiden..

Anbefaller at man går sammen og presenterer saken i media hvis tesla nekter å lytte .. Da pleier ting gå litt raskere..

Ta det nå litt rolig. Det er vel ingen som påstår at Tesla ikke lytter. Det fremkommer jo lengre opp i tråden at de tatt direkte kontakt med folk basert på ting de lest her. Jeg skal sende dem en mail men er ikke det minste i tvil om at de løser dette ved sannsynlig oppdaterte speil, enten at de skifter hele sidespeilene eller kun innmat/fester. Dersom det blir uhelbredelige skader på lakken på dørene er jeg heller ikke tvil om at de vil ordne opp i dette for meg, men jeg er jo interessert i å ha en bil som ser grei ut i mellomtiden samt om jeg kan bidra til at lakken ikke ødelegges mens jeg venter på løsningen så gjør jeg jo gjerne det. Dessuten vet jeg ikke om Alu-oxid er så spesielt skadelig for lakken eller om det bare legger seg oppå og ser stygt ut?

Tålmodighet overlater jeg til de tålmodige. Jeg er ikke tålmodig.
Og erfaringer har vist seg at hvis du sitter tålmodig tilbake så taper du på dette. Det er for å si det slik , det er ikke de tålmodige som blir prioritert når det kommer til krita..

Problemet har eksistert en stund nå, de har ikke skiftet delene hos dem som har probleme , ergo så har de heller ikke samlet inn deler for å undersøke disse.

Jeg hadde vært kjempeflau på min egen og deres vegner med å kjøre rundt i en nybil som ser så stygg ut på dørene som din.

At du må fjerne dette selv sier jo også sitt..
Hva med dem som har lakkbeskyttelse på bilen?  Hva dekker tesla av kostnader når dørene må behandles på ny etter polering ?

Problem ? Fix it within 3 weeks or take the car back !
Tesla har ikke råd til slike banale feil.

Dette problem  blir jo litt mer alvorlig når bilen ikke noen form av korrosjonsgaranti..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Dette er et eksempel på ting jeg har fryktet, men likevel vært litt forberedt på. Tesla har med all tydelighet vist at de slettes ikke vet "the first thing" om hva den norske vinteren og norske forhold gjør med en bil. Lading, innerskjermer, vindusspylere/viskere, luft (og til dels vann)- lekkasjer ved sidevinduer, dugg i lykter foran og bak og nå dette er eksempler. Heldigvis begynner det å bli en stund siden de slo seg på brystet og hevdet at bilen var "perfect for winter". Håper de bruker tiden framover på å ordne opp i slike ting, så håper jeg at bilen ikke har feil av denne typen som som er vanskelig å oppdage før det er for sent.

Det er viktig at de nå får orden på dette allerede i produksjonen. Det må da koste vanvittig mye å rette opp så mye i etterkant.


Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. mars 2014, klokken 10:07
Dette er et eksempel på ting jeg har fryktet, men likevel vært litt forberedt på. Tesla har med all tydelighet vist at de slettes ikke vet "the first thing" om hva den norske vinteren og norske forhold gjør med en bil. Lading, innerskjermer, vindusspylere/viskere, luft (og til dels vann)- lekkasjer ved sidevinduer, dugg i lykter foran og bak og nå dette er eksempler. Heldigvis begynner det å bli en stund siden de slo seg på brystet og hevdet at bilen var "perfect for winter". Håper de bruker tiden framover på å ordne opp i slike ting, så håper jeg at bilen ikke har feil av denne typen som som er vanskelig å oppdage før det er for sent.

Det er viktig at de nå får orden på dette allerede i produksjonen. Det må da koste vanvittig mye å rette opp så mye i etterkant.

Tabbekvoten og delene begynner å nærme seg grensen til å begynne tilby nybil til noen eiere ser det ut som.

Hvis du har mugg og fukt grunnet panoramatak lekkasje , rust på flere deler i bilen , bremser som svikter, batterier som må skiftes , korrosjon i aludeler, lær i setene  som revner lett, ladeproblem , UMC problem ..  Etc
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Birger

Sitat fra: JohanH på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:53
Dere som har denne Aluoxid under speil: hva er skånsommeste måte å fjerne? Regner med det er en eller annen enkel og lur kjemisk metode av typen "bland ut en teskjed av X i Y og spray på", heller enn å gni og gnikke med berøringsvask.

Det der ser jo helt forferdelig ut!

Det er Tesla du skal be om råd hos, jeg har vondt for å tro at dette kan ts bort uten noen form for skade på lakken.

Aluminiumoksid benyttes som slipemiddel: http://www.saint-gobain-abrasives.com/detailimg.aspx?LangType=2068&id=205406

Det er ikke sikkert denne varianten er ille, men det bør Tesla innestå for og ikke du selv.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Bmwi3

Sitat fra: JohanH på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:53
Dere som har denne Aluoxid under speil: hva er skånsommeste måte å fjerne? Regner med det er en eller annen enkel og lur kjemisk metode av typen "bland ut en teskjed av X i Y og spray på", heller enn å gni og gnikke med berøringsvask.


Fy f... det der ser ikke bra ut :P
Jeg hadde vært forsiktig med å vaska og gnidd for mye på det, blir fort riper...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Teslanewbie

Sitat fra: Birger på søndag 16. mars 2014, klokken 10:24
Sitat fra: JohanH på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:53
Dere som har denne Aluoxid under speil: hva er skånsommeste måte å fjerne? Regner med det er en eller annen enkel og lur kjemisk metode av typen "bland ut en teskjed av X i Y og spray på", heller enn å gni og gnikke med berøringsvask.

Det der ser jo helt forferdelig ut!

Det er Tesla du skal be om råd hos, jeg har vondt for å tro at dette kan ts bort uten noen form for skade på lakken.

Aluminiumoksid benyttes som slipemiddel: http://www.saint-gobain-abrasives.com/detailimg.aspx?LangType=2068&id=205406

Det er ikke sikkert denne varianten er ille, men det bør Tesla innestå for og ikke du selv.

Ja, aluoxid pulver brukes til blæstring , fjerning av lakk.

Anbefaller at du bruker sort elteip eller silikon for å forsegle sidespeilene slik at det ikke lekker inn væske og lekker ut mer pulver .. Da har du ikke pene speil men i hvert fall en pen og ren dør etter du har fjernet støvet..
Ellers får du tilbake dette hver gang det regner og det kommer å bli verre i takt med korrosjonen .

Men først å fremst anbefaller jeg alle å ikke fjerne dette innen Tesla har fått sett på bilen,krev også at bilen skall lakkrenses og forsegles etterpå , en ny bil ska ikke se slik ut.

Jo mer dere vasker bilen jo mer sliper oxiden ner lakken på bilen og døren blir matt .. Hvis dette skal lakkeres blir det bare verre , noen biler med spesielle farger må lakkeres 100 % eller blir ikke match korrekt ..,

Huff .. Ser at dette kan bli et stort problem.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Havebigfun

Enig med Birger- be Tesla å fjerne dette.
Hadde du behandlet lakken da du fikk bilen, JohanH? ( jeg mener å huske slik)
Evt med hva og hvor mange km har du kjørt.
Hvilke midler bruker du til vask?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA