Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Service

Startet av TRM, fredag 21. februar 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

TRM

Får min svarte Model S i mai, og har allerede begynt å bli engstelig for min første ripe... Med 3 barn + hund regner jeg med den dessverre kommer kjapt.

Til tross for ripeangst er jeg opptatt av at bilen skal brukes, og ikke være en pyntegjenstand. Derfor lurer jeg på om det er noen som har foliert de mest utsatte områdene på bilen, og eventuelt hvordan resultatet ble?

Ser for meg at inngang til baksetet er utsatt, samt øvre delen av bakfangeren (bestilt 7-seterversjonen).
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

RoadRunner

Sitat fra: TRM på torsdag 13. februar 2014, klokken 15:30
Med 3 barn + hund..
Ser for meg at inngang til baksetet er utsatt, samt øvre delen av bakfangeren (bestilt 7-seterversjonen).
Jeg har store barn som helst liker å kjøre egen bil  ;), så slitasje av baksetet/inngang er ikke et stort problem for meg.

Men jeg har også hund, av typen som hopper inn selv over bakfangeren. Jeg har foliert hele bilen for å beskytte mot steinsprut etc, men med tanke på slitasje av fanger/gummipakning/kant i bagasjerommet har jeg i tillegg:
- egen matte i bagasjerommet (type Biltema, egentilpasset)
- trekk ala høyttaler (Torshov Bilrekvisita) som er klippet til bredden av bagasjerommet og legges over kanten før inn/ut-stigning.

Du kan se opplegget på et par av disse bildene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9102.15.html

Kan sikkert gjøres mer veltilpasset og stilig, men det fungerer greit i det daglige for meg. Regner med at barn også kan klatre over trekket - det er ihvertfall helt sikkert at det blir striper uten.
På Hundai'en som jeg også frakter hunden i, har jeg egen beskyttelseskant øverst på fangeren. Den er ikke pen + det er slitasje på lakken allikevel.
Har tidligere hatt både Volvo og MB med klappsete bak og to barn som har "tatt seg inn og ut", og det slet voldsomt på lakk på fanger og pakninger rundt bakluka.

Merk også at det er en terskel ned til gulvet i bagasjerommet, som gjør at det blir ekstra stor slitasje på kanten fra barn og hunder som kravler over for å komme inn og ut.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TRM

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 13. februar 2014, klokken 15:59
Sitat fra: TRM på torsdag 13. februar 2014, klokken 15:30
Med 3 barn + hund..
Ser for meg at inngang til baksetet er utsatt, samt øvre delen av bakfangeren (bestilt 7-seterversjonen).
Jeg har store barn som helst liker å kjøre egen bil  ;), så slitasje av baksetet/inngang er ikke et stort problem for meg.

Men jeg har også hund, av typen som hopper inn selv over bakfangeren. Jeg har foliert hele bilen for å beskytte mot steinsprut etc, men med tanke på slitasje av fanger/gummipakning/kant i bagasjerommet har jeg i tillegg:
- egen matte i bagasjerommet (type Biltema, egentilpasset)
- trekk ala høyttaler (Torshov Bilrekvisita) som er klippet til bredden av bagasjerommet og legges over kanten før inn/ut-stigning.

Du kan se opplegget på et par av disse bildene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9102.15.html

Kan sikkert gjøres mer veltilpasset og stilig, men det fungerer greit i det daglige for meg. Regner med at barn også kan klatre over trekket - det er ihvertfall helt sikkert at det blir striper uten.
På Hundai'en som jeg også frakter hunden i, har jeg egen beskyttelseskant øverst på fangeren. Den er ikke pen + det er slitasje på lakken allikevel.
Har tidligere hatt både Volvo og MB med klappsete bak og to barn som har "tatt seg inn og ut", og det slet voldsomt på lakk på fanger og pakninger rundt bakluka.

Merk også at det er en terskel ned til gulvet i bagasjerommet, som gjør at det blir ekstra stor slitasje på kanten fra barn og hunder som kravler over for å komme inn og ut.
Takk for svar. Fin løsning du har lagd. Ettersom vi kommer til å bruke de to bakerste setene hyppig blir en slik teppeløsning tungvindt. Men en "duk" til å legge over kanten skal jeg ha. Og den kommer nok til å bli brukt 9 av 10 ganger. Foliebiten er ment å ta hånd om de gangene duken ikke blir brettet ut. I tillegg ser jeg for meg at duken uansett vil slite dersom den blir lagt rett på lakk. Særlig de dagene bilen er gørrmøkkete...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

TRM

Sitat fra: Balrog på fredag 14. februar 2014, klokken 11:34
plasti-dip?
Hvordan er holdbarheten på Plasti Dip vs folie? På bilen vår blir det mye klatring med skitne sko inn til baksetet, samt møkkete parkdresser og hundeklør over kanten til bagasjerommet.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

petersv

Sitat fra: TRM på fredag 14. februar 2014, klokken 11:57
Sitat fra: Balrog på fredag 14. februar 2014, klokken 11:34
plasti-dip?
Hvordan er holdbarheten på Plasti Dip vs folie? På bilen vår blir det mye klatring med skitne sko inn til baksetet, samt møkkete parkdresser og hundeklør over kanten til bagasjerommet.

Natt og dag. Folie>plastidip når det kommer til holdbarhet.

cra

Noen som har tenkt tanken på slik klar plastfilm som enkelte hadde på bøkene på skolen? Trur jeg har noe lignende på et par dører i Leaf'en, og det er omtrent usynlig. Viser litt akkurat kanten når det ligger skitt i overgangen, men det er det hele.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

petersv

Sitat fra: cra på fredag 14. februar 2014, klokken 12:38
Noen som har tenkt tanken på slik klar plastfilm som enkelte hadde på bøkene på skolen? Trur jeg har noe lignende på et par dører i Leaf'en, og det er omtrent usynlig. Viser litt akkurat kanten når det ligger skitt i overgangen, men det er det hele.

Ja, 3M har passende tape til formålet. Fint på utsatte områder for steinsprut og som hjulbrønn.

RoadRunner

Sitat fra: petersv på fredag 14. februar 2014, klokken 13:02
Sitat fra: cra på fredag 14. februar 2014, klokken 12:38
Noen som har tenkt tanken på slik klar plastfilm som enkelte hadde på bøkene på skolen? Trur jeg har noe lignende på et par dører i Leaf'en, og det er omtrent usynlig. Viser litt akkurat kanten når det ligger skitt i overgangen, men det er det hele.

Ja, 3M har passende tape til formålet. Fint på utsatte områder for steinsprut og som hjulbrønn.
Hadde dette på en Audi A6, fungerte fint, men "usynlig" var den bare til å begynne med. Ble mye striper... Nå finnes det selvopprettende folie. Koster 40 000 NOK for en hel Tesla av den beste kvaliteten, men det er vel kanskje verdt investeringen for bare bakskjermen ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA