Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: IP-kameraer - Kameraovervåkning av Tesla'n i gårdsplassen

Startet av i3_X5_730, fredag 21. februar 2014, klokken 16:07

« forrige - neste »

i3_X5_730

Så leksen her er at: Ikke legg ut på langtur på E39 med i3'en altså ...  :-\
(Regner ikke med at Fjord1 vil tillate meg å "stjele" litt strøm fra fergene fra Halhjem - Sandvikvåg og Arsvågen - Mortavika)

pottle

Er det noen som har fått med seg den tekniske begrunnelsen for hvorfor ChAdeMO ikke er ønsket etter 2019? Eller er det bare proteksjonisme bak det hele. Enig at pluggen fortjener kallenavnet sitt og at CCS er mye enklere å forholde seg til.

CHAdeMO skal i følge egne dokumenter installere over 800 stasjoner i Europa i 2014 og det er nesten like mange som de har til nå. Holder CHAdeMO-eierene på med sine siste krampetrekninger eller hva skjer :-)
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

i3_X5_730

Jeg aner ikke, men kan det være filosofien der alle skal kunne bruke samme påfylling ... slik fossilbilene bruker ...  :o

LMOR

On the negative side, the CHAdeMO is quite bulky, and not very practical to use with that latch. The new competing SAE CCS combo plug, or the Tesla connector, are both sleeker, lighter and faster to use. They also allow higher currents. CHAdeMO was originally designed for 100-kW service, but delivers 50-kW at stations. European CCS plug is designed to handle up to 170-kW, and delivers 50-kW today but should be quickly upgraded to 85 to 90-kW, while the Tesla plug puts out 120-kW.

The backers of the CCS connector claim that it's safer than CHAdeMO—although nobody has user data to prove this. CCS is backed by all American and German car manufacturers. So if you're a gambler, the safe bet is CCS.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pottle

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:20
Jeg aner ikke, men kan det være filosofien der alle skal kunne bruke samme påfylling ... slik fossilbilene bruker ...  :o

Støtter denne, har vært innom denne tanken. Like greit å gripe an problemet før det blir umulig å håndtere (jfr 120V i USA). Men det er jo påtagende å se at de bruker en Europeisk standard med Europeiske hovedleverandører.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Griffel

Sitat fra: pottle på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:01
Enig at pluggen fortjener kallenavnet sitt og at CCS er mye enklere å forholde seg til.
Hvilken plugg og hvilket kallenavn?

Sitat fra: pottle på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:33
Like greit å gripe an problemet før det blir umulig å håndtere (jfr 120V i USA). Men det er jo påtagende å se at de bruker en Europeisk standard med Europeiske hovedleverandører.
Hvilket problem? Hvem er de? og hvilken hovedleverandør?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 02:40


Siden ladestasjonen på Halhjem fergekai er av typen CHAdeMO og i3 har Type 2 kontakt ... trengs vel en adapter til for å bruke denne ladestasjonen på i3?

Har i tilfelle noen tips om hvor en slik kan kjøpes?  :o
Og hvor mye vil e.v.t i3'en dra i lading fra denne stasjonen?

Fikk svar fra BKK i dag ang spørsmål om laderen på Halhjem til Type 2:

" ... Hei.

Endelige datoer er ikke klart, men vi har en ambisjon om å oppgradere hurtigladestasjonene innen sommeren.

mvh
Kirsten Å. Øystese
kommunikasjonsrådgiver  ... "


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA